![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,837
|
![]()
Alitalia starter 3x ukentlig LIN-CPH fra slutten av mars, og 6x ukentlig fra mai.
http://cphtraveller.dk/nyheder/alita...e-og-kobenhavn AZ 126 LIN-CPH 12:45-14:50 123456x A319/A320 AZ 127 CPH-LIN 15:40-17:50 123456x A319/A320 Det er jo ikke så lenge siden Alitalia returnerte til CPH fra FCO, og så er det spørsmål om man vil se de mer aggresive i Skandinavia fremover? Denne flighten er jo til LIN, så tyder vel på at de går etter O/D passasjerer og ikke for og mate deres nye "ektefelle" Etihad Uansett blir det nå stor konkurranse til Milano fra København med opptil 7 daglige: SAS med tre (1x LIN og 2x MXP), Easyjet med 2 (MXP), nå Alitalia med 1, og samtidig starter jo Ryanair opp 1x daglig til Bergamo Last edited by Someone; 17-01-2015 at 18:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,600
|
![]()
Hvordan er det med frekvensene paa rutene fra Oslo til Milano og Roma. De er ikke saa all verden etter hva jeg vet. Jeg vet det ikke gaar noe direkte til Linate, kun Malpensa med SAS og Norwegian. FCO er betjent direkte av samme selskaper, mens Bergamo flys fra Rygge.
Alitalia har vel ikke floeyet til Norge siden 90 tallet, da fra Fornebo til Linate, men en rute med ok frekvens til Linate eller FCO kunne kanskje gaa rundt. Utfordringen ligger vel i at Roma er klart stoerste hub og ligger for lang syd for aa vaere en bra hub for europeiske flyninger til/fra Nord-Europa. Milano er en businessby og kan muligens faa en profitabel rute.
__________________
Upcoming flights: APR WAW-MUC LH 319, MUC-ARN LH 320, ARN-VIE OS 321, VIE-WAW OS E95, GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,837
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 869
|
![]()
Fra cph.dk: http://www.cph.dk/om-cph/b2b/Flysels.../rutenet/2015/
Nye selskaber på eksisterende ruter: Alitalia Milano LIN 28.03.15 7/uge A319 Helårlig Book her Rom FCO 28.03.15 6/uge A320 Helårlig Book her Rom er vel ikke ny? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Da ser det ut til at det er slutt!
Later til at kapasitet og pris krigen til Milano har slått ut Alitalia. Ikke lenger mulig å bestille billetter. Mulig den forsvant allerede i høst? Ser at prisene på CPH - Milano og en rekke andre destinasjoner destinasjoner med tilsvarende konkurranse, nå har smått utrolige priser fremover og over sommerferien. Til Milano er det blant annet stor tilgjengelighet på rundturer til under tusenlappen også i skolens sommerferie samt priser for weekendturer våren igjennom for 500-600DKK tur/retur. Last edited by Cockpitview; 05-01-2016 at 17:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Da er det også publisert tall for CPH til Milano Malpensa hvor Easyjet og SAS kriger mot Ryanair på Bergamo.
SAS flyr to ganger daglig primært med A321 på ruten med ca 23.760 seter i januar (justert for avganger med A320/319). Easyjet to daglige med A319 og 19.300 seter i januar. Det gir en kapasitet på ca 43.100 seter i Januar. Samtig rapporteres det om i underkant av 20.000 reisende på ruten i januar. Uten å kjenne fordelingen mellom Easyjet og SAS, er det helt på det rene at Malpensa i januar kun ga 46% snitt belegg på innsatt kapasitet fra CPH. Det er nedgang på 1/4 av trafikken sammenlignet med Januar 2015. I tillegg har også Linate trafikken blitt borte. Det gir jo en god forklaring på hvorfor Alitalia trakk seg ut i det stille. Ryanair fløy 14.800 pax med en kapasitet på rett i overkant av 20.000 seter. Det gir et snitt belegg påca 74% for Ryanair til Bergamo i Januar. Fra sommerprogrammet økes kapasiteten til rett under 50.000 seter pr måned til Malpensa. I høysesongen juli i 2015, fløy rett over 34.000 på Malpensa og ca 9.000 på Linate (SK og Alitalia). Ryanair på Bergamo hadde i samme måned 11.000 reisende. Mye tyder på at Ryanair virkelig er i ferd med å få moment på Milano og at både SK og U2 vil få store problemer med å fylle flyene med en total kapasitet på over 70.000 seter pr måned på Milano dersom veksten til Ryanair fortsetter på Bergamo på bekostning av SK og/eller U2 på Malpensa. Ser man på prissettingen er allerede den kampen godt i gang. Det skulle ikke forundre meg om Ryanair selv ser dette og setter inn ytteligere kapasitet på spesielt London og Milano for virkelig å krige Easyjet og tildels SAS helt ut. Last edited by Cockpitview; 23-02-2016 at 04:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]()
Cockpitview aka CPH-Leaks
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Milano Linate stenges for 3 måneder i 2019 | Someone | Flyforum | 5 | 27-07-2019 16:05 |
Blodbad på København - Milano? | Cockpitview | Flyforum | 5 | 06-01-2016 22:25 |
Alitalia legger København-Milano | litt-amatør | Flyforum | 2 | 16-11-2007 23:22 |
Alitalia MD-11F på stumpen i Milano | Trety | Flyforum | 7 | 13-03-2007 19:21 |