Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-12-2014, 18:03   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

SAS Roald: - Kan bli gratis å fly i 2018

Ser ikke denne omtalt noe sted, men hører det er tema også for Dagsnytt 18 i dag, så ganske relevant.

Quote:
** Vil ikke lenger kjempe mot Norwegians billigbilletter
** Inngår samarbeid med transportselskapet Über
** Vil gi bonuspoeng mot reklameeksponering
http://www.vg.no/forbruker/reise/luf...18/a/23355001/

Det er SAS "Wonderboy", Roald, som sier dette.

Det som umiddelbart skurrer for min del er at:

1. Man gjør kjernegruppen såpass "smal"
2. At man antar at denne kjernegruppen gidder å se reklame for å hente inn poeng.
3. At denne gruppen dels ønsker å bestille "pakker" - individuelle valg er vel det denne gruppen er interessert i...

Personlig er det flere ting som snarere virker frastøtende enn tiltrekkende på meg - full overvåking over hvor man
er, hva man har kjøpt, kjøpshistorikk, reklame og forsøk på "emosjonell tilknytning". For meg er de fleste flyreiser
som å ta bussen i 2014 og det synes jeg er greit.

Men hva vet vel, jeg, for jeg er jo ikke "wonderboy".

Last edited by AirbusTrond; 18-12-2014 at 18:11.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2014, 18:32   #2
ErlA
ScanFlyer Gold

Default Re: Roald: - Kan bli gratis å fly i 2018

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Ser ikke denne omtalt noe sted, men hører det er tema også for Dagsnytt 18 i dag, så ganske relevant.

http://www.vg.no/forbruker/reise/luf...18/a/23355001/

Det er SAS "Wonderboy", Roald, som sier dette.

Det som umiddelbart skurrer for min del er at:

1. Man gjør kjernegruppen såpass "smal"
2. At man antar at denne kjernegruppen gidder å se reklame for å hente inn poeng.
3. At denne gruppen dels ønsker å bestille "pakker" - individuelle valg er vel det denne gruppen er interessert i...

Personlig er det flere ting som snarere virker frastøtende enn tiltrekkende på meg - full overvåking over hvor man
er, hva man har kjøpt, kjøpshistorikk, reklame og forsøk på "emosjonell tilknytning". For meg er de fleste flyreiser
som å ta bussen i 2014 og det synes jeg er greit.

Men hva vet vel, jeg, for jeg er jo ikke "wonderboy".

Folk bruker penger + mange timer på et fly for å hanke inn poeng. Heck brukte 20min på å snakke med Codan idag for å få 1000 poeng! :P
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2014, 19:57   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Nå fikk han breie seg i både Dagsnytt 18 og Dagsrevyen også. Det ble mye "bla bla", antakelig for å ta fokuset bort fra skuffende resultater. På den ene siden skulle prisen opp, på den annen side skulle det bli gratis. Og så skulle man se på reklame for å same poeng (altså betales for å se reklame). Ellers synes jeg han fremstår som i overkant "eplekjekk".
Old 18-12-2014, 21:03   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Se reklame i 3 minutter, eller noe slikt, for å få 500 poeng...? Ikke meg, men det er sikkert noen som gidder det. Spørsmålet er vel om det er noe som hjelper mot tidsklemma som de snakker om i artikkelen i VG - jeg synes vel at det heller går i motsatt retning. Får vel sette meg ned for å se innslaget i Dagsrevyen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2014, 21:28   #5
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

500 poeng for 3 min reklame?
Det høres for godt ut til å være sant i mine ører.
(Jeg har lest sitatet)
Old 18-12-2014, 22:09   #6
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
(Jeg har lest sitatet)
Heller det enn å humpe seg nordover i 2 timer for 250 poeng.
Old 18-12-2014, 23:31   #7
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Heller det enn å humpe seg nordover i 2 timer for 250 poeng.
500 poeng for å prøve DN gratis i 3 uker, helt ok for meg det også!
Old 18-12-2014, 23:48   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
500 poeng for å prøve DN gratis i 3 uker, helt ok for meg det også!
Blir du mer lojal SAS-flykunde av slikt? Hvis det ikke har noen kostnad å motta poengene (som fx DN) så sier man selvsagt ja, takk, men på hvilken måte påvirker det ditt valg av flyselskap?
Old 19-12-2014, 01:00   #9
1944vintage
ScanFlyer Gold

Det er vel "tidens melodi".

Enkelte biter på, og tror de i følge kampanjer får noe " gratis".
Bunnlinja er vel stort sett den samme.
Old 19-12-2014, 07:09   #10
Gunnar90
Livsnyter

Gunnar90's Avatar

Jeg synes hele konseptet virker litt "løent"... mer service og henting og bringing av kunder hjemme, men samtidig snakkes det om gratis flyreiser.

Det blir som en blanding av "The Businessman's Airline" i nytt format og Ryanair (som også har snakket om at det kan bli gratis å fly i fremtiden)
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 08:09   #11
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Blir du mer lojal SAS-flykunde av slikt? Hvis det ikke har noen kostnad å motta poengene (som fx DN) så sier man selvsagt ja, takk, men på hvilken måte påvirker det ditt valg av flyselskap?
Om man blir mer eller mindre lojal kan diskuteres, men så lenge man prøver å opptjene EB poeng så vil det jo skape en lojalitet.
Old 19-12-2014, 09:42   #12
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
Det er vel "tidens melodi".

Enkelte biter på, og tror de i følge kampanjer får noe " gratis".
Bunnlinja er vel stort sett den samme.
Akk, ja, og det er jo tull at dette skal spare tid - det blir jo tvert mot at man må bruke fritid på å finne ut hvordan man skal utnytte poengene best mulig.

Ellers rimer "gratis reiser" dårlig med miljøaspektet. Så her synes jeg det var mye rart i en smørje....
Old 19-12-2014, 09:56   #13
toftos
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
(Jeg har lest sitatet)
Kan bli mange poeng det visst du ser på reklame hele veien over dammen
toftos is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 10:05   #14
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Blir jo spennende å se hvordan de skal måle at du faktisk ser på reklamen. Satser på at SAS IT finner en fiffig løsning

jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 10:16   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Om man blir mer eller mindre lojal kan diskuteres, men så lenge man prøver å opptjene EB poeng så vil det jo skape en lojalitet.
Lojalitet til Eurobonus, ja, men lojalitet til å fly med SAS...?
Old 19-12-2014, 10:23   #16
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Lojalitet til Eurobonus, ja, men lojalitet til å fly med SAS...?
Siden SAS er hovedbruks og opptjeningsområdet for EB, så vil jeg påstå at SAS lojaliteten forsatt vil være tilstedet. At de tilbyr endel krimskrams som også gir EB poeng er bare positivt. 8000EB poeng for å bruke en strømleverandør i 3 måneder som er 2 øre dyrere enn det jeg har idag, eller 500 poeng for å lese DN gratis i 3 uker. Evt 1000 poeng for å få et forsikringstilbud fra Codan er helt ok for meg og det gjør jo at jeg bygger en enda større haug med EB poeng som etter alle solemerker skal brukes hos SAS.
Old 19-12-2014, 10:37   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Siden SAS er hovedbruks og opptjeningsområdet for EB, så vil jeg påstå at SAS lojaliteten forsatt vil være tilstedet. At de tilbyr endel krimskrams som også gir EB poeng er bare positivt. 8000EB poeng for å bruke en strømleverandør i 3 måneder som er 2 øre dyrere enn det jeg har idag, eller 500 poeng for å lese DN gratis i 3 uker. Evt 1000 poeng for å få et forsikringstilbud fra Codan er helt ok for meg og det gjør jo at jeg bygger en enda større haug med EB poeng som etter alle solemerker skal brukes hos SAS.
Ja, du bruker selvsagt poengene hos SAS, men for SAS er det vel ikke bonusturene som gir mest penger i kassen. Spørsmålet er hvordan dine beslutninger om valg av flyselskap påvirkes av ordningen. Om du får 8000 poeng for å bytte strømleverandør, betyr det at du er mer tilbøyelig til å velge SAS på din neste flyreise? De poengene får du uavhengig av om du flyr med SAS eller ikke. Mine Amex poeng får jeg selv om jeg ikke setter en fot ombord i et SAS fly. Det er mulig at noen blir lojale av slikt, men jeg sliter med å se at slike poeng gir noen som helst lojalitet til SAS når man skal velge flyselskap for neste tur man betaler med penger.
Old 19-12-2014, 11:24   #18
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Ja, du bruker selvsagt poengene hos SAS, men for SAS er det vel ikke bonusturene som gir mest penger i kassen. Spørsmålet er hvordan dine beslutninger om valg av flyselskap påvirkes av ordningen. Om du får 8000 poeng for å bytte strømleverandør, betyr det at du er mer tilbøyelig til å velge SAS på din neste flyreise? De poengene får du uavhengig av om du flyr med SAS eller ikke. Mine Amex poeng får jeg selv om jeg ikke setter en fot ombord i et SAS fly. Det er mulig at noen blir lojale av slikt, men jeg sliter med å se at slike poeng gir noen som helst lojalitet til SAS når man skal velge flyselskap for neste tur man betaler med penger.
Jeg tror SAS klarer å skape et økosystem der selv de som flyr lite klarer å opptjene mye bonuspoeng, som jeg igjen er overbevist kan vippe endel over til å fly sas privat for å få fler bonuspoeng.
Old 19-12-2014, 11:35   #19
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Jeg tror SAS klarer å skape et økosystem der selv de som flyr lite klarer å opptjene mye bonuspoeng, som jeg igjen er overbevist kan vippe endel over til å fly sas privat for å få fler bonuspoeng.
...men når man med den nye ordningen får så lite poeng med å fly at det helt overskygges av det man opparbeider på annet vis, er det ikke sikkert at folk ser noen grunn til å fly SAS for å skrape sammen noen skarve få poeng i stedet for å spare en god del med å fly med et annet selskap.
Dette kan jo også ende opp med at man benytter kort med Eurobonusinntjening på kjøp og så bruker de poengene hos SAS kun til poenguttak og slett ikke har noen annen lojalitet!?
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2014, 11:57   #20
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
...men når man med den nye ordningen får så lite poeng med å fly at det helt overskygges av det man opparbeider på annet vis, er det ikke sikkert at folk ser noen grunn til å fly SAS for å skrape sammen noen skarve få poeng i stedet for å spare en god del med å fly med et annet selskap.
Dette kan jo også ende opp med at man benytter kort med Eurobonusinntjening på kjøp og så bruker de poengene hos SAS kun til poenguttak og slett ikke har noen annen lojalitet!?
SAS gambler jo på at dette skaper mer lojalitet, Så får vi se hva fasiten blir, at muligheten for super MR turer til sør europa forsvinner gjør nok at endel av MR gutta forsvinner fra SAS programmet, men dette er vel ikke den kundegruppen SAS tjener mest penger på.

Jeg synes iallefall det er en grei måte å utvide EB Programmet på, så vil jo tiden vise hva fasiten blir.
Reply

Posting Rules