Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-12-2014, 19:18   #1
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Default Mye styr for en pose nøtter..

Datteren til VP i Korean Air, lagde tydeligvis mye bråk for en pose nøtter, før en flyvning fra JFK..

http://db.no/2014/12/13/nyheter/uten...fart/36712426/

" Bakgrunnen for det som er førjulstidas største skandale i Sør-Korea, er noe så absurd som en pose nøtter - og det faktum at nøttene fremdeles lå i papirposa - da Heather Cho fikk den servert på første klasse om bord i selskapets flight fra New York til Incheon forrige fredag."
Old 13-12-2014, 21:50   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Default Re: Mye styr for en pose nøtter..

Man kan si mye rart om denne bortskjemte datteren, men nå er vel denne saken mildt sagt i ferd med å bli blåst helt ut av proporsjoner, når dette utvikler seg til en nasjonal skandale hvor det holdes pressekonferanser?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 22:12   #3
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Nei det synes jeg ikke den er. Den er vel heller dråpen som forhåpentligvis gjør at det kanskje blir reagert litt mot den nepotistiske strukturen i landet, hvor noen familier styrer det meste.
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 23:54   #4
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

For mennesker i den del af verden er det meget vigtigt ikke at tabe ansigt...At en fly kaptajn i det selskab ligger under for en datter af direktøren siger vel alt. Han var vel bange for sit job, siden han returnerede til gate.
Det ville aldrig være sket i et selskab i den vestlige del af verden..Kaptajnen burde have bedt passageren forlade flyet og ikke et besætningsmedlem , som også er den del at sikkerheds strukturen ombord..
Nu blev ms. Cho jo så tvunget væk fra sit job efterfølgende.
hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 00:12   #5
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Selvom et skandivavisk flyselskap synes det er greit å servere C-mat med plasten på synes jeg helt klart nøtter gjør seg best i skål på første klasse (helst også i C).

Som "senior vice president of onboard service" så er det jo nettopp hennes oppgave å sørge for at nøtter blir servert i skål, men hun burde jo selvfølgelig tatt tak i feilen når hun kom tilbake på kontoret...

Last edited by KristianSk; 14-12-2014 at 00:21.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 10:38   #6
Cloudius
ScanFlyer Silver

Det er hvertfall ganske åpenbart at hun ikke har egenskaper som er forenelige med lederposisjoner.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 14:11   #7
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Som "senior vice president of onboard service" så er det jo nettopp hennes oppgave å sørge for at nøtter blir servert i skål, men hun burde jo selvfølgelig tatt tak i feilen når hun kom tilbake på kontoret...
Dette handler ikke om at nøttene er servert på feil måte, men at hun skjelte ut de ansatte grundig foran andre kunder (i seg selv elendig ledelse), sørget for at de fikk sparken på flekken (sikkert vanlig i en del land, men ikke noe eksempel til etterfølgelse) og fikk kapteien til å taxe tilbake til gate for å få tak i nytt crew (helt uhørt). Senior ditt eller datt, oppførselen er helt hinsides.

Det er mulig det er en del av den norske janteloven å mene at dette er dårlig oppførsel for å ha fått nøtter servert i feil emballasje, men i så fall foretrekker jeg janteloven framfør selvgode milliardærer.
Old 14-12-2014, 14:35   #8
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Håndteringen er selvfølgelig helt håpløs, og nå har hun jo trukket seg også.
Jeg og sikkert de fleste i den vestlige verden ville ikke en gang tenkt på dette som et problem, men jeg tror dette er viktigere enn man skulle tro i mange asiatiske land. Det er jo ikke akkurat snakk om rimelige billetter.
Old 14-12-2014, 15:03   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Jeg og sikkert de fleste i den vestlige verden ville ikke en gang tenkt på dette som et problem, men jeg tror dette er viktigere enn man skulle tro i mange asiatiske land. Det er jo ikke akkurat snakk om rimelige billetter.
Nå har du hengt deg opp og fokusert i akkurat feilen i serveringen i to poster kort tid etter hverandre, så det virker som det er det du fokuserer mest på. Jeg vil tro at det er viktig at ting gjøres ordentlig når man har betalt svært dyrt for noe, uansett om man er asiat, europeer eller noen andre. Men det er ikke saken, og så vidt jeg vet så er det heller ikke vanlig at asiatiske flyselskap er nødt til å returnere stadig vekk på grunn av mindre feil i serveringen. Jeg har også møtt mange koreanere, privat og profesjonelt og de kan være kravstore, men likevel så er de ydmyke og tar tak i problemer på i stor grad ryddig måte.

Saken her er hvordan noen misbruker sin stilling for å påpeke en feil. Jeg er sikker på at flere her leverer tjenester (som kan være svært kostbare) og har rutiner på hva man gjør om man selv eller egne ansatte gjør en feil, og vet godt at slikt skjer. De fleste koreanerne synes også at dette ikke var en riktig måte å gjøre dette på, og det har tydeligvis familien også kommet fram til (om det er for image eller reelt er nok vanskelig å få svar på).

Nei, hun gjorde ikke jobben sin som leder for inflight services, hun løste ikke konflikten, gjorde ingenting i rutiner for å sørge for at dette ikke skjer igjen, førte bare til ekstra kostnader for selskapet, og satte seg selv og sin egen familie, og selskapet i dårlig lys.
Old 14-12-2014, 16:08   #10
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Nå har du hengt deg opp og fokusert i akkurat feilen i serveringen i to poster kort tid etter hverandre, så det virker som det er det du fokuserer mest på. Jeg vil tro at det er viktig at ting gjøres ordentlig når man har betalt svært dyrt for noe, uansett om man er asiat, europeer eller noen andre. Men det er ikke saken, og så vidt jeg vet så er det heller ikke vanlig at asiatiske flyselskap er nødt til å returnere stadig vekk på grunn av mindre feil i serveringen. Jeg har også møtt mange koreanere, privat og profesjonelt og de kan være kravstore, men likevel så er de ydmyke og tar tak i problemer på i stor grad ryddig måte.

Saken her er hvordan noen misbruker sin stilling for å påpeke en feil. Jeg er sikker på at flere her leverer tjenester (som kan være svært kostbare) og har rutiner på hva man gjør om man selv eller egne ansatte gjør en feil, og vet godt at slikt skjer. De fleste koreanerne synes også at dette ikke var en riktig måte å gjøre dette på, og det har tydeligvis familien også kommet fram til (om det er for image eller reelt er nok vanskelig å få svar på).

Nei, hun gjorde ikke jobben sin som leder for inflight services, hun løste ikke konflikten, gjorde ingenting i rutiner for å sørge for at dette ikke skjer igjen, førte bare til ekstra kostnader for selskapet, og satte seg selv og sin egen familie, og selskapet i dårlig lys.
Vel, hele saken bunner jo i nettopp nøtter. Vi er enige om at håndteringen er helt på tryne, men kan heller ikke si at det overrasker meg at en slik sak kommer fra Asia når den først skulle komme.

Last edited by KristianSk; 14-12-2014 at 16:50.
Old 16-12-2014, 07:18   #11
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

SkyTeam KAL - Fikk servert nøtter, klikket....

Hei hvor det går...

Dette er jo helt nuts!
Quote:
Vitner forteller at hun tvang flyverten til å knele på gulvet og trygle om forlatelse.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/ut...n-3588040.html
Old 16-12-2014, 10:15   #12
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Håndteringen er selvfølgelig helt håpløs, og nå har hun jo trukket seg også.
I og med faren er øverste sjef og hun og sjef er det vel tvilsomt om hun har betalt noe som heslt.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 24-12-2014, 13:06   #13
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Nøtteskandalen om bord i et Korean Airlines-fly har fått uante konsekvenser: Nå har sørkoreanske myndigheter utstedt en arrestordre på topplederen som raste over feil nøtteservering

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/so...ne/a/23362907/
Old 30-12-2014, 22:28   #14
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Her forlater hun retten i skam etter nøttehysteri på første klasse

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/no...se/a/23365527/
Old 30-12-2014, 23:22   #15
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Dette blåser sikkert over med stormen men at primadonnaer skal få herske vilt(tenker mest på kneling og utskjelling i kabinen)må bli et tilbakelagt stadium i 2014.
Old 31-12-2014, 11:24   #16
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Skuggenheimer View Post
Dette blåser sikkert over med stormen men at primadonnaer skal få herske vilt(tenker mest på kneling og utskjelling i kabinen)må bli et tilbakelagt stadium i 2014.

Så var det dette med forskjellige kulturer da. Ikke alle som er like langt som oss
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2014, 12:43   #17
Herlov
ScanFlyer Molded

Greit at det var drøy oppførsel av frøken Korean, men å stille noen for retten på grunn av peanøtt-hendelsen er nesten på samme latterlige nivå. Det burde være nok at Korean håndterte dette internt og gav henne fyken.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 31-12-2014, 16:23   #18
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Greit at det var drøy oppførsel av frøken Korean, men å stille noen for retten på grunn av peanøtt-hendelsen er nesten på samme latterlige nivå. Det burde være nok at Korean håndterte dette internt og gav henne fyken.
Det var vel nettopp det Korean hadde håpet og få dette så internt som mulig(de sendte jo bla representanter fra ledelsen hjem til de involverte for å få de til å endre forklaring). Hadde frk Korea vært smartere så hadde hun aldri beodret flyet tilbake til gate. Da hadde dette vært en ikke sak og mest sannsynlig hadde hun fått holde på med sitt og ihvertfall etpar crewmedlemmer hadde vært uten jobb.
All den tid det de senere år har vært en ulmende misnøye i det koreanske folket mot de priveligerte(da de visstnok slipper unna med det meste)ala frk Cho, var dette her en 60 meters lissepasning som ble skutt på hel volley og rett i krysset..
Men sett fra vår norske og noe mer jevne samfunnsstruktur, så ble det mye baluba ut av veldig lite. I vår verden så hadde nok ikke en ansatt blitt slått med en pamflett, måtte knelt i midtgangen el bli æresskjelt for en feil i påhør av andre passasjerer av en sjef av en el annen strl i selskapet. All rett til å påpeke forglemmelsen men det stopper der. Det har således vært en artig sak å bivåne fra utsiden og sikkert en fin sak for den jevne koreaner(senest idag hadde både BBC og CNN bred dekning av saken med en forholdsvis grei sendeflate). Kong Salomon gikk på et nederlag mot Jørgen Hattemaker..
Old 13-02-2015, 10:19   #19
krølle
ScanFlyer Crusty

Da var en hard nøtt å knekke kommet til avslutningen

Quote:
Korean Air executive jailed in 'nut rage' case

http://www.bbc.com/news/world-asia-31433736
krølle is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules