![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Jeg kom i dag over en artikkel på nettstedet Quartz, som tydeligvis har resultert i at flere piloter har slettet sine Instagram-kontoer.
http://qz.com/233165/the-pilots-of-i...es-of-the-air/ Hva sier pilotene og menigmann her inne, om dette? SAS har jo bl.a @bjornpilot som en rimelig fremtredende "figur" om jeg kan bruke det uttrykket, men de velger jo å bruke han i egen markedsføring, bl.a i Scandinavian Traveler (hvor SAS har det redaksjonelle ansvaret) Quote:
Last edited by Cecilie; 12-12-2014 at 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå så jo en del av disse bildene ut til å være tatt fra jumpseat. Og da er det jo forhåpentligvis ikke en av pilotene
![]()
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Et regelverk som er overmodent for en grundig gjennomgang. Et typisk "vi tør ikke ta tak i dette så det er lettest å bare forbyr alt"-regelverk.
-Hva er forskjellen på et analogt og et digitalt kamera? -Og forskjellen på digitale kamera med og uten wifi? -Hva med filmer som "Just planes"? -Hva med alle gangene journalister er med? -Og enda værre, selskapenes egne promofilmer? Skal et regelverk ha legitimitet må det virke fornuftig og gi mening. Her er det et godt stykke igjen å gå. Jeg ønsker debatten velkommen, men tviler på at de store aktørene tør å kalle en spade for en spade. -eggs |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Leste du saken? Det går ikke på type kamera. Men på hva man gjør mens man flyr, og litt på løse gjenstander i cockpiten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
WF-piloter var jo en periode veldig ivrig på dette, så en kunne nesten tro det var endel av SOP
![]()
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det nevnes blandt annet spesifikt at GoPro ikke er lov i USA nettopp fordi de har wifi mulighet. Og iPads som EFB er lov helt til du bruker kameraet. Å lese "Ringenes Herre" på kindle er ikke ok, men å lese den i innbundet versjon er lov. Jeg er ikke i tvil om hvilken versjon som har størst skadepotenial. Å spille sjakk på et fysisk brett med 32 brikker er lov, men ikke på en smartphone. Løse gjenstander på flightdeck? Men det er ikke det dette egentlig går på. Det er i alle fall ikke mitt inntrykk. Det det går på er mangel på kultur og tillitt. Alle som har noe å gjøre i denne bransjen skjønner hva som sømmer seg og hva som ikke gjør det. Hvis jeg har for vane å bli totalt oppslukt i kioskromaner skjønner jeg at det er en dårlig ide å lese de mens jeg flyr, selv om det strengt tatt er lov. Problemet er at kultur koster tid og penger. Da er det billigere å bare forby. Så får vi heller kaste bort tiden til FAA med å få de til å definere at også firmatelefonen er PED. Skulle også likt å se FAA's definisjon av "high-resolution displays", men studiet det linkes til nevner ikke ordet en eneste gang. Det omhandler ikke engang problematikken artikkelen tar for seg. -eggs For øvrig finner FAA også at bruken av HUD's øker sannsynligheten for å ikke se en runway incursion. Så kanskje vi skal bannlyse disse? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Er det farligere å ta en selfie fra cruise, enn å ta en powernap, gå på toalettet eller lese en avis?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
De får fjerne iPad fra cockpit da..oi, vent, de brukes jo som electronic flight bag!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Og her kan dere se reaksjonene på artikkelen på forfatterens FB-side. Ganske underholdende mye av det...
https://m.facebook.com/yanofsky?fref...nofsky?fref=ts |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Mye hets og unødvendige kommentarer..... http://www.avweb.com/avwebflash/news...e223255-1.html Ser ut til at FAA har uttalt seg. Og da må jeg få spørre; hvorfor er det farligere å ta et bilde med personlig mobiltelefon i cruisingaltitude, enn et vanlig digitalkamera? Quote:
Last edited by anders320; 16-12-2014 at 13:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
http://www.dailytelegraph.com.au/jet...-1226333206010 https://www.ntsb.gov/news/2010/100318.html
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det er det jo ikke. Ikke ofte EASA og dets forløpere er mer fornuftige enn FAA, men i dette tilfellet er virkelig FAAs regel et hasteforbud, som ikke virker veloverveid. Det skyldes sikkert at man ikke har noe datagrunnlag for å mene det ene eller andre. Her hjemme er PED i cockpit noe som ikke skal manipuleres under critical phases/sterile cockpit. Ellers BØR det ikke brukes. Altså: ikke forbudt. Tror ingen bruker mobilkamera i situasjoner hvor det kan bli safetyproblemer. Såpass integritet får man tro pilotene har. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Flysitter
|
![]()
En mexicansk pilot fikk sparken etter å latt 2 kjendiser sitte ved spakene.
Jentene la ut bildene på twitter Quote:
http://elitedaily.com/news/world/pil...photos/881352/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sensasjonelt dårlig idé. Aeroflot Flight 593 anyone.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Piloter og lignende på Instagram | Flight Cancelled | Bilder & foto | 14 | 02-04-2018 18:07 |
American i hardt vær | LN-KOG | Småprat | 20 | 24-04-2017 10:28 |
SkyEurope i hardt vær...eller på "billigsalg" | Someone | Flyforum | 4 | 07-11-2008 13:35 |
American i hardt vær | Trety | Flyforum | 0 | 09-09-2005 08:49 |
Makan til frekkhet fra naboen. Her må hardt settes mot hardt | Arrow | Flyforum | 0 | 02-06-2005 13:14 |