Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-12-2014, 20:57   #1
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Default Instagram-piloter i hardt vær

Jeg kom i dag over en artikkel på nettstedet Quartz, som tydeligvis har resultert i at flere piloter har slettet sine Instagram-kontoer.

http://qz.com/233165/the-pilots-of-i...es-of-the-air/

Hva sier pilotene og menigmann her inne, om dette?

SAS har jo bl.a @bjornpilot som en rimelig fremtredende "figur" om jeg kan bruke det uttrykket, men de velger jo å bruke han i egen markedsføring, bl.a i Scandinavian Traveler (hvor SAS har det redaksjonelle ansvaret)

Quote:
Björn Lundström is a SAS pilot since 1985 and an Instagram celebrity. With his amazing pictures and cockpit perspective, he takes us on a journey to Shanghai and gives us his best tips to the city.
https://scandinaviantraveler.com/en/...ot-to-shanghai

Last edited by Cecilie; 12-12-2014 at 21:07.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2014, 23:09   #2
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Nå så jo en del av disse bildene ut til å være tatt fra jumpseat. Og da er det jo forhåpentligvis ikke en av pilotene
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 00:53   #3
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Et regelverk som er overmodent for en grundig gjennomgang. Et typisk "vi tør ikke ta tak i dette så det er lettest å bare forbyr alt"-regelverk.

-Hva er forskjellen på et analogt og et digitalt kamera?
-Og forskjellen på digitale kamera med og uten wifi?
-Hva med filmer som "Just planes"?
-Hva med alle gangene journalister er med?
-Og enda værre, selskapenes egne promofilmer?


Skal et regelverk ha legitimitet må det virke fornuftig og gi mening. Her er det et godt stykke igjen å gå. Jeg ønsker debatten velkommen, men tviler på at de store aktørene tør å kalle en spade for en spade.



-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 01:28   #4
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Et regelverk som er overmodent for en grundig gjennomgang. Et typisk "vi tør ikke ta tak i dette så det er lettest å bare forbyr alt"-regelverk.

-Hva er forskjellen på et analogt og et digitalt kamera?
-Og forskjellen på digitale kamera med og uten wifi?
-Hva med filmer som "Just planes"?
-Hva med alle gangene journalister er med?
-Og enda værre, selskapenes egne promofilmer?


Skal et regelverk ha legitimitet må det virke fornuftig og gi mening. Her er det et godt stykke igjen å gå. Jeg ønsker debatten velkommen, men tviler på at de store aktørene tør å kalle en spade for en spade.



-eggs

Leste du saken? Det går ikke på type kamera. Men på hva man gjør mens man flyr, og litt på løse gjenstander i cockpiten.
storg is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 02:22   #5
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

WF-piloter var jo en periode veldig ivrig på dette, så en kunne nesten tro det var endel av SOP Men ser det har roet seg noe over tid. Syns forøvrig det er hyggelig å se bilder og videoer av de jeg kjenner, og de jeg ikke kjenner men abonnerer på som legger ut fra flightdeck. Ser dog at om det ikke er i henhold til lover og regler, så er det nok litt på kanten.
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 12:14   #6
eggs
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 329
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Leste du saken? Det går ikke på type kamera. Men på hva man gjør mens man flyr, og litt på løse gjenstander i cockpiten.
Selvfølgelig leste jeg saken.

Det nevnes blandt annet spesifikt at GoPro ikke er lov i USA nettopp fordi de har wifi mulighet. Og iPads som EFB er lov helt til du bruker kameraet.

Å lese "Ringenes Herre" på kindle er ikke ok, men å lese den i innbundet versjon er lov. Jeg er ikke i tvil om hvilken versjon som har størst skadepotenial. Å spille sjakk på et fysisk brett med 32 brikker er lov, men ikke på en smartphone. Løse gjenstander på flightdeck?



Men det er ikke det dette egentlig går på. Det er i alle fall ikke mitt inntrykk. Det det går på er mangel på kultur og tillitt. Alle som har noe å gjøre i denne bransjen skjønner hva som sømmer seg og hva som ikke gjør det. Hvis jeg har for vane å bli totalt oppslukt i kioskromaner skjønner jeg at det er en dårlig ide å lese de mens jeg flyr, selv om det strengt tatt er lov.

Problemet er at kultur koster tid og penger. Da er det billigere å bare forby. Så får vi heller kaste bort tiden til FAA med å få de til å definere at også firmatelefonen er PED. Skulle også likt å se FAA's definisjon av "high-resolution displays", men studiet det linkes til nevner ikke ordet en eneste gang. Det omhandler ikke engang problematikken artikkelen tar for seg.




-eggs


For øvrig finner FAA også at bruken av HUD's øker sannsynligheten for å ikke se en runway incursion. Så kanskje vi skal bannlyse disse?
eggs is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 18:45   #7
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Er det farligere å ta en selfie fra cruise, enn å ta en powernap, gå på toalettet eller lese en avis?

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Det nevnes blandt annet spesifikt at GoPro ikke er lov i USA nettopp fordi de har wifi mulighet.
WiFi og Flightmode er vel i større grad lov i Europa? F.eks WF/SAS/NAX
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2014, 19:50   #8
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,698
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

De får fjerne iPad fra cockpit da..oi, vent, de brukes jo som electronic flight bag!
semmern is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2014, 19:51   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,801
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Er det farligere å ta en selfie fra cruise, enn å ta en powernap, gå på toalettet eller lese en avis?



WiFi og Flightmode er vel i større grad lov i Europa? F.eks WF/SAS/NAX
Flight crew i SAS har ikke lov til å bruke wifi i cockpit, i de flyene det er tilgjengelig.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2014, 23:18   #10
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Og her kan dere se reaksjonene på artikkelen på forfatterens FB-side. Ganske underholdende mye av det...

https://m.facebook.com/yanofsky?fref...nofsky?fref=ts
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2014, 13:52   #11
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Og her kan dere se reaksjonene på artikkelen på forfatterens FB-side. Ganske underholdende mye av det...

https://m.facebook.com/yanofsky?fref...nofsky?fref=ts

Mye hets og unødvendige kommentarer.....

http://www.avweb.com/avwebflash/news...e223255-1.html

Ser ut til at FAA har uttalt seg. Og da må jeg få spørre; hvorfor er det farligere å ta et bilde med personlig mobiltelefon i cruisingaltitude, enn et vanlig digitalkamera?


Quote:
"However, a pilot at the controls is not permitted to take a picture with a cell phone."
Hva er definisjonen av "Pilot at the controls"? Er det kun PF, eller er det både PF og PNF?

Last edited by anders320; 16-12-2014 at 13:55.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2014, 14:20   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Ser ut til at FAA har uttalt seg. Og da må jeg få spørre; hvorfor er det farligere å ta et bilde med personlig mobiltelefon i cruisingaltitude, enn et vanlig digitalkamera?
Dette kan være noen av årsakene til at de holder på disse reglene:
http://www.dailytelegraph.com.au/jet...-1226333206010
https://www.ntsb.gov/news/2010/100318.html
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2014, 15:43   #13
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Instagram-piloter i hardt vær

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Ser ut til at FAA har uttalt seg. Og da må jeg få spørre; hvorfor er det farligere å ta et bilde med personlig mobiltelefon i cruisingaltitude, enn et vanlig digitalkamera?

Det er det jo ikke. Ikke ofte EASA og dets forløpere er mer fornuftige enn FAA, men i dette tilfellet er virkelig FAAs regel et hasteforbud, som ikke virker veloverveid. Det skyldes sikkert at man ikke har noe datagrunnlag for å mene det ene eller andre.

Her hjemme er PED i cockpit noe som ikke skal manipuleres under critical phases/sterile cockpit. Ellers BØR det ikke brukes. Altså: ikke forbudt.

Tror ingen bruker mobilkamera i situasjoner hvor det kan bli safetyproblemer. Såpass integritet får man tro pilotene har.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2014, 17:10   #14
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

En mexicansk pilot fikk sparken etter å latt 2 kjendiser sitte ved spakene.
Jentene la ut bildene på twitter

Quote:
The captain granted the pair entrance to the cockpit — stifle your giggles — and even briefly handed over the airplane controls mid-flight.

Ugalde, sister of Latin Grammy winner Ana Bárbara, posted now-deleted images of herself with a pilot’s cap firmly on her head to Twitter.

When the photo received viral attention, the pilot’s supervisors at Magnicharters traced the plane and hat back to the culprit, whose dismissal has been officially confirmed by the airline.



http://elitedaily.com/news/world/pil...photos/881352/
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 17-12-2014, 20:28   #15
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Instagram-piloter i hardt vær

Sensasjonelt dårlig idé. Aeroflot Flight 593 anyone.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Piloter og lignende på Instagram Flight Cancelled Bilder & foto 14 02-04-2018 18:07
American i hardt vær LN-KOG Småprat 20 24-04-2017 10:28
SkyEurope i hardt vær...eller på "billigsalg" Someone Flyforum 4 07-11-2008 13:35
American i hardt vær Trety Flyforum 0 09-09-2005 08:49
Makan til frekkhet fra naboen. Her må hardt settes mot hardt Arrow Flyforum 0 02-06-2005 13:14


All times are GMT +2. The time now is 09:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.