Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2014, 22:20   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,196
Default Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Har i den siste tiden lagt merke til at flere og flere flyplasser har fått hvit rullebanemerking i Norge i motsetning til den oransje som har vært standard (?) inntil nylig? Blir dette nå samkjørt med "verden forøvrig" som har hvit rullebanemerking etterhvert som rullebaner reasfalteres?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2014, 22:22   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,803
Default Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har i den siste tiden lagt merke til at flere og flere flyplasser har fått hvit rullebanemerking i Norge i motsetning til den oransje som har vært standard (?) inntil nylig? Blir dette nå samkjørt med "verden forøvrig" som har hvit rullebanemerking etterhvert som rullebaner reasfalteres?
De var gule før, og nå har de som du sier, begynt å male de om til hvite.

Her fra KRS i mai i år

__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2014, 23:02   #3
SK-92
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Location: Stavanger
Posts: 27
EU Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Norge tilpasser seg Eu og EASA som med alt annet. Snø og hvite runways er ikke noe problem i Europa, dermed er det heller ikke noe problem i Norge. Vi er kanskje ikke med i EU, men flinkest i klassen når det gjelder å innføre felleseuropeiske regelverk.
SK-92 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2014, 23:41   #4
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Quote:
Originally Posted by SK-92 View Post
Norge tilpasser seg Eu og EASA som med alt annet. Snø og hvite runways er ikke noe problem i Europa, dermed er det heller ikke noe problem i Norge. Vi er kanskje ikke med i EU, men flinkest i klassen når det gjelder å innføre felleseuropeiske regelverk.
Det skal jo nevnes at man tilstreber seg "svarte baner" i alle fall i hele Avinor-nettverket, selv i vintermånedene, og dermed vil ikke fargen på banemerkingen være et problem, teoretisk sett..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2014, 07:59   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Quote:
Originally Posted by SK-92 View Post
Norge tilpasser seg Eu og EASA som med alt annet. Snø og hvite runways er ikke noe problem i Europa, dermed er det heller ikke noe problem i Norge. Vi er kanskje ikke med i EU, men flinkest i klassen når det gjelder å innføre felleseuropeiske regelverk.
Det er nok ikke først og frems EU og EASA. ICAO ble opprettet i 1944 etter at flere land undertegnet Chicago-konvensjonen, og de har siden det utarbeidet "Standards and recommended practices", publisert (og siden hyppig oppdatert) i diverse "Doc's" and "Annexes", altså lenge før EU og EASA ble påtenkt. Men det kan godt tenkes at det er EU/EASA-systemet som presser på for å få medlemsstatene til å følge ICAO-standards.
http://www.icao.int/safety/ism/ICAO%.../AllItems.aspx

Standarder som publisert skal følges, recommended practices er altså anbefalte fremgangsmåter. Alt dette for at de som flyr rundt mellom forskjellige lufthavner og land ikke skal får alt for mange overraskelser. Men det har alltid vært mulighet for de forskjellige land å få dispensasjon fra ICAO standards, men disse skal da publiseres i det enkelte lands AIP slik at avvikene skal være kjent. Norge har alltid hatt unntak fra kravet om hvit markering, nettopp med tanke på snøen som kan gjøre hvit markering vanskelig å se.

Standards and recommended practices for utforming av Aerodromes finnes i Annex 14. Da jeg tok mitt første kurs i dette, for snart 40 år siden, var hvit markering ikke bare en recommended practice, men en standard. Norge har altså i alle år hatt en disp. fra kravet, og et av flere, men stadig færre unntak publisert i AIP.

Men som det påpekes, er det nå mer standard at rullebanene skal være svarte , altså bare/fri for snø og is hele året.

På den annen side har jo da faktisk markeringene vært gule i alle år i Norge, uten at jeg tror det har skapt nevneverdig forvirring i cockpit eller på annen måte økt risikoen i norsk luftfart i særlig grad.
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2014, 10:58   #6
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Har det ført til noen videre problemer andre steder at man har hvit merking? Det finnes snø andre steder enn i Norge og
Mener å huske det har blitt nevnt at gul merking kan ha vært medvirkende årsak til at man ikke så forskjell på taksebane og rullebane i Norge og. Ikke at det er noen unnskyldning for å ta av på en taxiway.
Noen ganger for man inntrykk av at et ønske om å være anderledes bare for å være det.
For egen del må jeg innrømme at det spiller null rolle hvorvidt markeringene på banen er gule eller hvite. Eller kanskje jeg foretrekker de gule, det ser litt penere ut om sommeren
CFM is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2014, 22:28   #7
SK-92
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Location: Stavanger
Posts: 27
OBB 80 Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Bare så det er sagt så er jeg en tilhenger av standardisering. Jeg tror heller ikke at norsk luftfart går under etter denne endringen. Min personlige erfaring er at det har noe for seg da kraftige snøbyger er noe vi må ta høyde for i hele Norge. Skal ikke mye løssnø til før et tungt helikopter skaper whiteout rundt seg. På Sola er rullebanene sorte og våte det meste av året uansett, men når det først laver ned så er det fixedwing og Rwy18/36 som blir prioritert. Helikoptere(deres oppstillingsplass) og Rwy11/29 kommer i annen rekke. Detaljer som den gule markeringen gjør arbeidsdagen vår litt lettere. Er vel bare litt oppgitt over det jeg opplever som detaljstyring fra Brussel.
SK-92 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2014, 09:44   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Quote:
Originally Posted by SK-92 View Post
Er vel bare litt oppgitt over det jeg opplever som detaljstyring fra Brussel.
Montréal er hvor denne "detaljstyringen" kommer fra, og det har tydeligvis ikke vært altfor store innsigelser mot å fortsette med gule merkinger. Men det er verdt å huske at en av punktene som havarikommisjonen la i sin rapport om merkingen, at gule merkinger blir brukt som "laurbær" og gjorde at man nedprioriterte fjerning av is og snø da man anså at med gule merker så var det tilfredstillende.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2014, 11:02   #9
bamseh
Air Traffic Controller
 
bamseh's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
Default Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Quote:
Originally Posted by SK-92 View Post
Bare så det er sagt så er jeg en tilhenger av standardisering. Jeg tror heller ikke at norsk luftfart går under etter denne endringen. Min personlige erfaring er at det har noe for seg da kraftige snøbyger er noe vi må ta høyde for i hele Norge. Skal ikke mye løssnø til før et tungt helikopter skaper whiteout rundt seg. På Sola er rullebanene sorte og våte det meste av året uansett, men når det først laver ned så er det fixedwing og Rwy18/36 som blir prioritert. Helikoptere(deres oppstillingsplass) og Rwy11/29 kommer i annen rekke. Detaljer som den gule markeringen gjør arbeidsdagen vår litt lettere. Er vel bare litt oppgitt over det jeg opplever som detaljstyring fra Brussel.
Forøvrig er det ikke sånn at 11/29 blir nedprioritert fordi det er en "helikopterbane", men det er "hoved-rullebane-i-bruk" som blir prioritert, og det er i de fleste tilfeller 18/36... potato potata..

Alt kan ikke brøytes/sweepes samtidig. Det er en viss mengde brøytebilder/sweepere tilgjengelig. Alternativet er naturligvis å doble brøyteberedskapen, men her kommer det en kost-nytte-beregning inn i bildet.
For Sola sin del har man vel også konkludert med at man har senterlinje-lys til begge baner, det skal vel være synlig nok - selv i snøføyka.

Det er forøvrig alltid tillatt å be om rwy18/36 om man ønsker det - selv om man har roterende vinger
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2014, 12:13   #10
SK-92
Newcomer
 
Join Date: Jul 2012
Location: Stavanger
Posts: 27
EU Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Montréal er hvor denne "detaljstyringen" kommer fra, og det har tydeligvis ikke vært altfor store innsigelser mot å fortsette med gule merkinger. Men det er verdt å huske at en av punktene som havarikommisjonen la i sin rapport om merkingen, at gule merkinger blir brukt som "laurbær" og gjorde at man nedprioriterte fjerning av is og snø da man anså at med gule merker så var det tilfredstillende.
Nei, det er innføring av Easa regelverk som gjør at tilsynet nå har åpnet for hvit rullebanemerking som ICAO anbefaler. Alle rullebaner skal være hvite innen 2018. At de samtidig åpner for diskusjon rundt nytten av gul merking er jo bare bra, men jeg tviler på at det hadde blitt et tema uten Eøs/Easa-samkjøring

Bamseh: Potatoe, Tomatoe.. jeg vet. Vi har vel hausset opp det vi har følt som litt stemoderlig behandling av viftene etter den videoen hvor en flyger gikk på skøyter(!) på isen på oppstillingsplassen til helikpterene Men det har absolutt blitt bedre. Litt av problemet er kanskje og at vi ikke er så flinke til å si ifra selv. Går jo litt sport i å være tilpasningsdyktige og gjøre livet til atc litt lettere.

Centerlys er bra men i snøføyka når vi taxer sakte så er det faktisk vanskelig å se mellom de og..I de situasjonene så kan vel egentlig banemerkingen være hvilken som helst farge uten at det gjør noe forskjell
SK-92 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2014, 20:53   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Tja... jeg har da vært borti drifting snow hvor det var umulig å se noe av banen eller markeringen; hvit i dette tilfellet - men lysene var synlige...
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason


Last edited by seilfly; 09-12-2014 at 20:53. Reason: synlig -> synlige
seilfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian's hvite haler ENGM RAMP Flyforum 156 28-02-2024 19:06
Erfaringer med å bestille visum til Hvite-Russland fra Norge? DCHalvorsen Reiseforum 17 27-01-2016 12:13
Alle de hvite svanene... Wiggo Hovde Bilder & foto 9 01-03-2010 12:22
Boeings 'hvite elefant' LN-MOW Flyforum 1 23-05-2005 00:55


All times are GMT +2. The time now is 18:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.