![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Har i den siste tiden lagt merke til at flere og flere flyplasser har fått hvit rullebanemerking i Norge i motsetning til den oransje som har vært standard (?) inntil nylig? Blir dette nå samkjørt med "verden forøvrig" som har hvit rullebanemerking etterhvert som rullebaner reasfalteres?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
Her fra KRS i mai i år ![]()
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Norge tilpasser seg Eu og EASA som med alt annet. Snø og hvite runways er ikke noe problem i Europa, dermed er det heller ikke noe problem i Norge. Vi er kanskje ikke med i EU, men flinkest i klassen når det gjelder å innføre felleseuropeiske regelverk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Det skal jo nevnes at man tilstreber seg "svarte baner" i alle fall i hele Avinor-nettverket, selv i vintermånedene, og dermed vil ikke fargen på banemerkingen være et problem, teoretisk sett..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
http://www.icao.int/safety/ism/ICAO%.../AllItems.aspx Standarder som publisert skal følges, recommended practices er altså anbefalte fremgangsmåter. Alt dette for at de som flyr rundt mellom forskjellige lufthavner og land ikke skal får alt for mange overraskelser. Men det har alltid vært mulighet for de forskjellige land å få dispensasjon fra ICAO standards, men disse skal da publiseres i det enkelte lands AIP slik at avvikene skal være kjent. Norge har alltid hatt unntak fra kravet om hvit markering, nettopp med tanke på snøen som kan gjøre hvit markering vanskelig å se. Standards and recommended practices for utforming av Aerodromes finnes i Annex 14. Da jeg tok mitt første kurs i dette, for snart 40 år siden, var hvit markering ikke bare en recommended practice, men en standard. Norge har altså i alle år hatt en disp. fra kravet, og et av flere, men stadig færre unntak publisert i AIP. Men som det påpekes, er det nå mer standard at rullebanene skal være svarte , altså bare/fri for snø og is hele året. På den annen side har jo da faktisk markeringene vært gule i alle år i Norge, uten at jeg tror det har skapt nevneverdig forvirring i cockpit eller på annen måte økt risikoen i norsk luftfart i særlig grad.
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har det ført til noen videre problemer andre steder at man har hvit merking? Det finnes snø andre steder enn i Norge og
![]() Mener å huske det har blitt nevnt at gul merking kan ha vært medvirkende årsak til at man ikke så forskjell på taksebane og rullebane i Norge og. Ikke at det er noen unnskyldning for å ta av på en taxiway. Noen ganger for man inntrykk av at et ønske om å være anderledes bare for å være det. For egen del må jeg innrømme at det spiller null rolle hvorvidt markeringene på banen er gule eller hvite. Eller kanskje jeg foretrekker de gule, det ser litt penere ut om sommeren ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Bare så det er sagt så er jeg en tilhenger av standardisering. Jeg tror heller ikke at norsk luftfart går under etter denne endringen. Min personlige erfaring er at det har noe for seg da kraftige snøbyger er noe vi må ta høyde for i hele Norge. Skal ikke mye løssnø til før et tungt helikopter skaper whiteout rundt seg. På Sola er rullebanene sorte og våte det meste av året uansett, men når det først laver ned så er det fixedwing og Rwy18/36 som blir prioritert. Helikoptere(deres oppstillingsplass) og Rwy11/29 kommer i annen rekke. Detaljer som den gule markeringen gjør arbeidsdagen vår litt lettere. Er vel bare litt oppgitt over det jeg opplever som detaljstyring fra Brussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Montréal er hvor denne "detaljstyringen" kommer fra, og det har tydeligvis ikke vært altfor store innsigelser mot å fortsette med gule merkinger. Men det er verdt å huske at en av punktene som havarikommisjonen la i sin rapport om merkingen, at gule merkinger blir brukt som "laurbær" og gjorde at man nedprioriterte fjerning av is og snø da man anså at med gule merker så var det tilfredstillende.
![]() |
#9 | |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]() Quote:
![]() Alt kan ikke brøytes/sweepes samtidig. Det er en viss mengde brøytebilder/sweepere tilgjengelig. Alternativet er naturligvis å doble brøyteberedskapen, men her kommer det en kost-nytte-beregning inn i bildet. For Sola sin del har man vel også konkludert med at man har senterlinje-lys til begge baner, det skal vel være synlig nok - selv i snøføyka. Det er forøvrig alltid tillatt å be om rwy18/36 om man ønsker det - selv om man har roterende vinger ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() Bamseh: Potatoe, Tomatoe.. jeg vet. Vi har vel hausset opp det vi har følt som litt stemoderlig behandling av viftene etter den videoen hvor en flyger gikk på skøyter(!) på isen på oppstillingsplassen til helikpterene ![]() Centerlys er bra men i snøføyka når vi taxer sakte så er det faktisk vanskelig å se mellom de og..I de situasjonene så kan vel egentlig banemerkingen være hvilken som helst farge uten at det gjør noe forskjell ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Tja... jeg har da vært borti drifting snow hvor det var umulig å se noe av banen eller markeringen; hvit i dette tilfellet - men lysene var synlige...
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 09-12-2014 at 20:53. Reason: synlig -> synlige |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian's hvite haler | ENGM RAMP | Flyforum | 156 | 28-02-2024 19:06 |
Erfaringer med å bestille visum til Hvite-Russland fra Norge? | DCHalvorsen | Reiseforum | 17 | 27-01-2016 12:13 |
Alle de hvite svanene... | Wiggo Hovde | Bilder & foto | 9 | 01-03-2010 12:22 |
Boeings 'hvite elefant' | LN-MOW | Flyforum | 1 | 23-05-2005 00:55 |