Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2014, 22:20   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Har i den siste tiden lagt merke til at flere og flere flyplasser har fått hvit rullebanemerking i Norge i motsetning til den oransje som har vært standard (?) inntil nylig? Blir dette nå samkjørt med "verden forøvrig" som har hvit rullebanemerking etterhvert som rullebaner reasfalteres?
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2014, 22:22   #2
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Default Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Har i den siste tiden lagt merke til at flere og flere flyplasser har fått hvit rullebanemerking i Norge i motsetning til den oransje som har vært standard (?) inntil nylig? Blir dette nå samkjørt med "verden forøvrig" som har hvit rullebanemerking etterhvert som rullebaner reasfalteres?
De var gule før, og nå har de som du sier, begynt å male de om til hvite.

Her fra KRS i mai i år

Old 06-12-2014, 23:02   #3
SK-92
Newcomer

EU Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Norge tilpasser seg Eu og EASA som med alt annet. Snø og hvite runways er ikke noe problem i Europa, dermed er det heller ikke noe problem i Norge. Vi er kanskje ikke med i EU, men flinkest i klassen når det gjelder å innføre felleseuropeiske regelverk.
SK-92 is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2014, 23:41   #4
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by SK-92 View Post
Norge tilpasser seg Eu og EASA som med alt annet. Snø og hvite runways er ikke noe problem i Europa, dermed er det heller ikke noe problem i Norge. Vi er kanskje ikke med i EU, men flinkest i klassen når det gjelder å innføre felleseuropeiske regelverk.
Det skal jo nevnes at man tilstreber seg "svarte baner" i alle fall i hele Avinor-nettverket, selv i vintermånedene, og dermed vil ikke fargen på banemerkingen være et problem, teoretisk sett..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2014, 07:59   #5
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Det er nok ikke først og frems EU og EASA. ICAO ble opprettet i 1944 etter at flere land undertegnet Chicago-konvensjonen, og de har siden det utarbeidet "Standards and recommended practices", publisert (og siden hyppig oppdatert) i diverse "Doc's" and "Annexes", altså lenge før EU og EASA ble påtenkt. Men det kan godt tenkes at det er EU/EASA-systemet som presser på for å få medlemsstatene til å følge ICAO-standards.
http://www.icao.int/safety/ism/ICAO%.../AllItems.aspx

Standarder som publisert skal følges, recommended practices er altså anbefalte fremgangsmåter. Alt dette for at de som flyr rundt mellom forskjellige lufthavner og land ikke skal får alt for mange overraskelser. Men det har alltid vært mulighet for de forskjellige land å få dispensasjon fra ICAO standards, men disse skal da publiseres i det enkelte lands AIP slik at avvikene skal være kjent. Norge har alltid hatt unntak fra kravet om hvit markering, nettopp med tanke på snøen som kan gjøre hvit markering vanskelig å se.

Standards and recommended practices for utforming av Aerodromes finnes i Annex 14. Da jeg tok mitt første kurs i dette, for snart 40 år siden, var hvit markering ikke bare en recommended practice, men en standard. Norge har altså i alle år hatt en disp. fra kravet, og et av flere, men stadig færre unntak publisert i AIP.

Men som det påpekes, er det nå mer standard at rullebanene skal være svarte , altså bare/fri for snø og is hele året.

På den annen side har jo da faktisk markeringene vært gule i alle år i Norge, uten at jeg tror det har skapt nevneverdig forvirring i cockpit eller på annen måte økt risikoen i norsk luftfart i særlig grad.
Old 08-12-2014, 10:58   #6
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Har det ført til noen videre problemer andre steder at man har hvit merking? Det finnes snø andre steder enn i Norge og
Mener å huske det har blitt nevnt at gul merking kan ha vært medvirkende årsak til at man ikke så forskjell på taksebane og rullebane i Norge og. Ikke at det er noen unnskyldning for å ta av på en taxiway.
Noen ganger for man inntrykk av at et ønske om å være anderledes bare for å være det.
For egen del må jeg innrømme at det spiller null rolle hvorvidt markeringene på banen er gule eller hvite. Eller kanskje jeg foretrekker de gule, det ser litt penere ut om sommeren
CFM is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2014, 22:28   #7
SK-92
Newcomer

OBB 80 Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Bare så det er sagt så er jeg en tilhenger av standardisering. Jeg tror heller ikke at norsk luftfart går under etter denne endringen. Min personlige erfaring er at det har noe for seg da kraftige snøbyger er noe vi må ta høyde for i hele Norge. Skal ikke mye løssnø til før et tungt helikopter skaper whiteout rundt seg. På Sola er rullebanene sorte og våte det meste av året uansett, men når det først laver ned så er det fixedwing og Rwy18/36 som blir prioritert. Helikoptere(deres oppstillingsplass) og Rwy11/29 kommer i annen rekke. Detaljer som den gule markeringen gjør arbeidsdagen vår litt lettere. Er vel bare litt oppgitt over det jeg opplever som detaljstyring fra Brussel.
Old 09-12-2014, 09:44   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Er vel bare litt oppgitt over det jeg opplever som detaljstyring fra Brussel.
Montréal er hvor denne "detaljstyringen" kommer fra, og det har tydeligvis ikke vært altfor store innsigelser mot å fortsette med gule merkinger. Men det er verdt å huske at en av punktene som havarikommisjonen la i sin rapport om merkingen, at gule merkinger blir brukt som "laurbær" og gjorde at man nedprioriterte fjerning av is og snø da man anså at med gule merker så var det tilfredstillende.
Old 09-12-2014, 11:02   #9
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Bare så det er sagt så er jeg en tilhenger av standardisering. Jeg tror heller ikke at norsk luftfart går under etter denne endringen. Min personlige erfaring er at det har noe for seg da kraftige snøbyger er noe vi må ta høyde for i hele Norge. Skal ikke mye løssnø til før et tungt helikopter skaper whiteout rundt seg. På Sola er rullebanene sorte og våte det meste av året uansett, men når det først laver ned så er det fixedwing og Rwy18/36 som blir prioritert. Helikoptere(deres oppstillingsplass) og Rwy11/29 kommer i annen rekke. Detaljer som den gule markeringen gjør arbeidsdagen vår litt lettere. Er vel bare litt oppgitt over det jeg opplever som detaljstyring fra Brussel.
Forøvrig er det ikke sånn at 11/29 blir nedprioritert fordi det er en "helikopterbane", men det er "hoved-rullebane-i-bruk" som blir prioritert, og det er i de fleste tilfeller 18/36... potato potata..

Alt kan ikke brøytes/sweepes samtidig. Det er en viss mengde brøytebilder/sweepere tilgjengelig. Alternativet er naturligvis å doble brøyteberedskapen, men her kommer det en kost-nytte-beregning inn i bildet.
For Sola sin del har man vel også konkludert med at man har senterlinje-lys til begge baner, det skal vel være synlig nok - selv i snøføyka.

Det er forøvrig alltid tillatt å be om rwy18/36 om man ønsker det - selv om man har roterende vinger
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2014, 12:13   #10
SK-92
Newcomer

EU Re: Hvite rullebanemerkinger i Norge?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Montréal er hvor denne "detaljstyringen" kommer fra, og det har tydeligvis ikke vært altfor store innsigelser mot å fortsette med gule merkinger. Men det er verdt å huske at en av punktene som havarikommisjonen la i sin rapport om merkingen, at gule merkinger blir brukt som "laurbær" og gjorde at man nedprioriterte fjerning av is og snø da man anså at med gule merker så var det tilfredstillende.
Nei, det er innføring av Easa regelverk som gjør at tilsynet nå har åpnet for hvit rullebanemerking som ICAO anbefaler. Alle rullebaner skal være hvite innen 2018. At de samtidig åpner for diskusjon rundt nytten av gul merking er jo bare bra, men jeg tviler på at det hadde blitt et tema uten Eøs/Easa-samkjøring

Bamseh: Potatoe, Tomatoe.. jeg vet. Vi har vel hausset opp det vi har følt som litt stemoderlig behandling av viftene etter den videoen hvor en flyger gikk på skøyter(!) på isen på oppstillingsplassen til helikpterene Men det har absolutt blitt bedre. Litt av problemet er kanskje og at vi ikke er så flinke til å si ifra selv. Går jo litt sport i å være tilpasningsdyktige og gjøre livet til atc litt lettere.

Centerlys er bra men i snøføyka når vi taxer sakte så er det faktisk vanskelig å se mellom de og..I de situasjonene så kan vel egentlig banemerkingen være hvilken som helst farge uten at det gjør noe forskjell
Old 09-12-2014, 20:53   #11
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Tja... jeg har da vært borti drifting snow hvor det var umulig å se noe av banen eller markeringen; hvit i dette tilfellet - men lysene var synlige...

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

Last edited by seilfly; 09-12-2014 at 20:53. Reason: synlig -> synlige
seilfly is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules