Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-10-2014, 08:25   #1
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Undertegnede med bedre halvdel og fireåringen hadde 10 dager i Alanya (GZP) i september, da var det ganske så mange av de lokale turistguidene som gledet seg veldig til at RWY på GZP skulle utvides.
Slik at man kunne ta ned større maskiner, vi fløy ned med SAS 737 og opp med TK A320. Må si at turen med 737 i klemmeinnflestmuligturister ikke frister til gjenntagelse..

Uansett, er det noen som vet noe konkret om dette?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by Trdfly; 16-10-2014 at 22:56. Reason: Redigering av overskrift.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2014, 15:06   #2
Solguden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2009
Location: Sun City
Posts: 274
Default Re: Rullebaneforlengelse GZP??

"Klemmeinnflestmuligturister"? Lurer på hva du hadde sett for deg når du bestilte chartertur til Alanya... Jiiiz
Solguden is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2014, 16:27   #3
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Hva mener du med større maskiner?

Selv om rullebanen blir utvidet, tviler jeg på at det blir satt inn noe større maskiner fra Norge nedover dit.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2014, 17:11   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
Default Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Hva mener du med større maskiner?

Selv om rullebanen blir utvidet, tviler jeg på at det blir satt inn noe større maskiner fra Norge nedover dit.

Tja, det virker som ruten går ganske bra fra Skandinavia med stadig økning av frekvens og destinasjoner dit

Utfordringen nå er at det er utfordrene med GZP er at til Skandinavia så er det litt utfordrene med større fly enn A319/737-700 pga banelangden
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2014, 17:28   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Uansett, er det noen som vet noe konkret om dette?
Flyplassen er utvidet terminalmessig og kan operere med A320. Rullebanen skal utvides til 2500 m, fra 2000 i dag. I tillegg så skal det utvides til 6 parkeringsposisjoner (dobling). Jeg vet ikke når det planmessig skal stå ferdig, men antar de vil ha det så fort som mulig, flyplassen har vært en svært god suksess. Men det vil neppe bli veldig mye annet enn innlands og turist-/charterfly i framtiden heller.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2014, 17:56   #6
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, det virker som ruten går ganske bra fra Skandinavia med stadig økning av frekvens og destinasjoner dit

Utfordringen nå er at det er utfordrene med GZP er at til Skandinavia så er det litt utfordrene med større fly enn A319/737-700 pga banelangden
SK og DY (DY flyr ikke dit pr. dags dato) kommer aldri til å sette inn WB i hvert fall. I så fall kommer andre populære "syden-destinasjoner" i første rekke. (CHQ/PMI/AGP).
Men en WB fra noen charterselskap skal man ikke se bort i fra.

Last edited by Star Flyer; 16-10-2014 at 17:58.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2014, 22:41   #7
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,554
Default Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Må si at turen med 737 i klemmeinnflestmuligturister ikke frister til gjenntagelse..
Quote:
Originally Posted by Solguden View Post
"Klemmeinnflestmuligturister"? Lurer på hva du hadde sett for deg når du bestilte chartertur til Alanya... Jiiiz
Hvis det var en SAS B737-700 du fløy nedover til GZP så var da den like stor, og med like mange seter som på alle andre ruter SAS flyver med B737-700 på...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2014, 23:50   #8
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Undertegnede med bedre halvdel og fireåringen hadde 10 dager i Alanya (GZP) i september, da var det ganske så mange av de lokale turistguidene som gledet seg veldig til at RWY på GZP skulle utvides.
Slik at man kunne ta ned større maskiner, vi fløy ned med SAS 737 og opp med TK A320. Må si at turen med 737 i klemmeinnflestmuligturister ikke frister til gjenntagelse..

Uansett, er det noen som vet noe konkret om dette?
Klemmeinnflestmuligturister maskinen er jo akkurat den samme som ellers flyr deg innen Norge eller ut I Europa, så dem er vel ikke noe verre enn noe annet!?
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 08:08   #9
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, det virker som ruten går ganske bra fra Skandinavia med stadig økning av frekvens og destinasjoner dit

Utfordringen nå er at det er utfordrene med GZP er at til Skandinavia så er det litt utfordrene med større fly enn A319/737-700 pga banelangden
TUIFly Nordic flög under sommaren 2014 ARN-GZP-ARN med Boeing 737-800 med 189 pax och Thomas Cook Airbus A320 med 180 pax.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 08:46   #10
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Re: Rullebaneforlengelse GZP??

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Hvis det var en SAS B737-700 du fløy nedover til GZP så var da den like stor, og med like mange seter som på alle andre ruter SAS flyver med B737-700 på...
Må si meg litt enig i Kekker sin påstand her. Har flydd noe charter med SAS og flyene føles mere oppfyllt ut. Vil si at en charterpassasjer=1.8 business reisende. Charterpassasjeren snakker mye høyere,har med hundreåørten taxfree poser,viser mere hårette legger,lukter ofte en blanding av old spice og Løitens linje,snorker og går oftere på do.

(Advarsel; snev av ironi kan forekomme)
__________________
Flights since 08/01.2010

Last edited by jameson82; 17-10-2014 at 08:49.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 10:33   #11
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Quote:
Originally Posted by Solguden View Post
"Klemmeinnflestmuligturister"? Lurer på hva du hadde sett for deg når du bestilte chartertur til Alanya... Jiiiz
Ahh, beklager, jeg som ordla meg dårlig, jeg beskrev 737, som i 737 – 700, med større tenkte jeg 737 – 800/900.
Min og halvdelens subjektive opplevelse var at det var unormalt trangt mellom setene i dette flyet.

Jeg er 194 cm, men har relativt kort bein, så jeg klarer oftest å lirke beina inn under setet forran uten alt for mye bask. Men i denne maskinen, som hadde de nye (??) setene, virket det unaturlig trangt i forhold til andre SAS maskiner.

Når jeg bestillte en reise med SAS forventet jeg, som når jeg bestiller billetter med DY, KLM og WF, helt ok benplass, hverken mer eller mindre. Hadde jeg fløyet med Thomas Cook maskin eller noe slikt, hadde kanskje forventningene ikke vært så alt for store, men jeg fløy altså med SAS og forventet å kunne sitte helt ok. Hverken mer eller mindre.
Frågan er jo om det er jeg som er på bærtur, vi satt på 19 A – C og var begge enige om at dette var da veldig så trangt i forhold til hva vi er vant til ellers med SK. Om man ser bort fra de gode gamle «Euroconfig» eller hva det nå var de hette.
Derav tankerekka mi, om en 738 eller A321, hvor det var en bittelitt hyggeligere Pitch, for jeg opplever stort sett ellers at det er mye triveligere å sitte i setene til SK, enn det var på akkurat denne maskina..


Som Someone er inne på, så er det vel lengden på rullebanen som begrenser hvor store maskiner de kan ta ned, uten at det blir for mye reduksjon i kapasiteten ut igjen. På tur hjem, fløy vi med TK og der mener jeg det var en A320 som tok oss ut, men da er jo flytiden en knapp time til IST.
Jeg har vel for så vidt samme formeningen som Someone, at det er mer eller mindre stinn brakke på det meste av flighter inn og ut av GZP fra Scandinavia..

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Hvis det var en SAS B737-700 du fløy nedover til GZP så var da den like stor, og med like mange seter som på alle andre ruter SAS flyver med B737-700 på...
Ja det var en 737-700, så jeg vet at den er like stor eller liten som enhver annen 737-700, men det var altså Pitchen som gjorde at jeg kom med den tidligere nevnte kommentaren. Vet noen om det er klemt inn ekstra mye seter i denne, eller er det bare jeg som er finslig?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison

Last edited by kekker; 17-10-2014 at 10:35.
kekker is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 10:39   #12
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Ja det var en 737-700, så jeg vet at den er like stor eller liten som enhver annen 737-700, men det var altså Pitchen som gjorde at jeg kom med den tidligere nevnte kommentaren. Vet noen om det er klemt inn ekstra mye seter i denne, eller er det bare jeg som er finslig?
SAS har uendelig mange setevarianter av 737-700.

LN-TUF, TUD, TUK, TUL har fått nye Recaro-seter. Her er det bedre benplass.

LN-TUA, TUH, TUI har de gamle setene til BU. Trangt, men behagelig stol.

LN-RRA,RRB har Sicma-seter.

LN-RPJ, RPK, RRM (etc). har SAS sine "orginale" seter. (Dvs. de med koppholderen. Finnes også igjen i enkelte 736).

SE-RJS, RER, RES, REX (etc). - Usikker på hva de har.

Jeg ble glad når 737-700 kom med de nye Recaro, de gir bedre benplass. Så kanskje du ikke fikk det?

Last edited by Star Flyer; 17-10-2014 at 10:41.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 11:07   #13
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
SAS har uendelig mange setevarianter av 737-700.

LN-TUF, TUD, TUK, TUL har fått nye Recaro-seter. Her er det bedre benplass.

LN-TUA, TUH, TUI har de gamle setene til BU. Trangt, men behagelig stol.

LN-RRA,RRB har Sicma-seter.

LN-RPJ, RPK, RRM (etc). har SAS sine "orginale" seter. (Dvs. de med koppholderen. Finnes også igjen i enkelte 736).

SE-RJS, RER, RES, REX (etc). - Usikker på hva de har.

Jeg ble glad når 737-700 kom med de nye Recaro, de gir bedre benplass. Så kanskje du ikke fikk det?
Hjelpes for en kunnskap, hmm, nå må det sies at jeg ikke tok meg tiden til å notere REG på flyet.
Sånn utover at det var en 737-700, med winglets, så tok jeg meg ikke større notis av det.
Men er det ikke bare noe få fly som er satt opp til og fra GZP??

Uansett, stolene var relativt nye, men om de var Recaronye skal jeg ikke si, for jeg tenkte når vi gikk ombord, at dette blir en grei flight, siden det er slike gode stoler. Og stolene var greie nok de, men pitchen var litt ugrei..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 13:25   #14
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Hjelpes for en kunnskap, hmm, nå må det sies at jeg ikke tok meg tiden til å notere REG på flyet.
Sånn utover at det var en 737-700, med winglets, så tok jeg meg ikke større notis av det.
Men er det ikke bare noe få fly som er satt opp til og fra GZP??

Uansett, stolene var relativt nye, men om de var Recaronye skal jeg ikke si, for jeg tenkte når vi gikk ombord, at dette blir en grei flight, siden det er slike gode stoler. Og stolene var greie nok de, men pitchen var litt ugrei..
Da fløy du sikkert LN-RRA eller -RRB. Begge har winglets og har blitt brukt mye til GZP. De er sikkert ganske trange, ja. Sicma-seter er greit så lenge de har beregnet god plass mellom setene (ofte foran).
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 13:37   #15
kekker
Onkel reisende kekker
 
kekker's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
Default Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Da fløy du sikkert LN-RRA eller -RRB. Begge har winglets og har blitt brukt mye til GZP. De er sikkert ganske trange, ja. Sicma-seter er greit så lenge de har beregnet god plass mellom setene (ofte foran).
Du har etter all sansynlighet rett, hadde det vært en tomme til mellom setene hadde det vært ypperlig!

Nuvel dagens avsporing er unnagjort, skal uansett bli spennende å se hva som skjer med RWY på GZP. Det er vel der begrensningene på hvor "store" fly de kan ta ned ligger.

Det er en stor koloni med Scandinaver i Alanya også, men om det er stor nok til å forsvare ruter både til GZP og AYT er usikker.
De dagene vi var innom GZP, var det maskiner fra Vueling (??), Finnair og Turkish, sammen med SK.

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
TUIFly Nordic flög under sommaren 2014 ARN-GZP-ARN med Boeing 737-800 med 189 pax och Thomas Cook Airbus A320 med 180 pax.
Mulig jeg tar skammelig feil her, men er det ikke slik at det er begresninger på avgangsvekt, på grunn av fjellene nord for flyplassen??
Og at det var derfor at blant andre SK har satt opp 737-700 dit?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down.
- Toni Morrison
kekker is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 14:22   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Quote:
Originally Posted by kekker View Post
Mulig jeg tar skammelig feil her, men er det ikke slik at det er begresninger på avgangsvekt, på grunn av fjellene nord for flyplassen??
Det er restriksjoner som gjør at landingen kun skjer på 08 og takeoff på 26.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2014, 18:39   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,456
Default Re: Rullebaneforlengelse på Gazipaşa Airport?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er restriksjoner som gjør at landingen kun skjer på 08 og takeoff på 26.
Ergo blir det fort begrensninger når vinden står 'feil'. Lengre bane vil kunne gi noen kilo ekstra når dette skjer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Klarsignal for ny flyplass (Sälen-Trysil Airport) - Scandinavian Mountains Airport OsloAirports Flyforum 105 30-11-2023 18:59
Blue Air starter Oslo-Bucureşti S17 Someone Flyforum 23 27-03-2018 00:42
Pengekonflikt - arbeidet med rullebaneforlengelse på Kvernberget kan stanse. Wiggo Hovde Flyforum 28 24-05-2011 00:51
DJ fyllte opp KLM-fly med 351 Twitter-brukere: Blackhawk Småprat 3 27-03-2011 03:09
Åpning av rullebaneforlengelse på MOL: 2x F-16 MFM Bilder & foto 12 29-10-2008 15:09


All times are GMT +2. The time now is 06:24.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.