![]() |
|
![]() |
#1 |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]()
Undertegnede med bedre halvdel og fireåringen hadde 10 dager i Alanya (GZP) i september, da var det ganske så mange av de lokale turistguidene som gledet seg veldig til at RWY på GZP skulle utvides.
Slik at man kunne ta ned større maskiner, vi fløy ned med SAS 737 og opp med TK A320. Må si at turen med 737 i klemmeinnflestmuligturister ikke frister til gjenntagelse.. Uansett, er det noen som vet noe konkret om dette?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by Trdfly; 16-10-2014 at 22:56. Reason: Redigering av overskrift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Sun City
Posts: 274
|
![]()
"Klemmeinnflestmuligturister"? Lurer på hva du hadde sett for deg når du bestilte chartertur til Alanya... Jiiiz
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Hva mener du med større maskiner?
Selv om rullebanen blir utvidet, tviler jeg på at det blir satt inn noe større maskiner fra Norge nedover dit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,057
|
![]() Quote:
Tja, det virker som ruten går ganske bra fra Skandinavia med stadig økning av frekvens og destinasjoner dit Utfordringen nå er at det er utfordrene med GZP er at til Skandinavia så er det litt utfordrene med større fly enn A319/737-700 pga banelangden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Flyplassen er utvidet terminalmessig og kan operere med A320. Rullebanen skal utvides til 2500 m, fra 2000 i dag. I tillegg så skal det utvides til 6 parkeringsposisjoner (dobling). Jeg vet ikke når det planmessig skal stå ferdig, men antar de vil ha det så fort som mulig, flyplassen har vært en svært god suksess. Men det vil neppe bli veldig mye annet enn innlands og turist-/charterfly i framtiden heller.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() Quote:
Men en WB fra noen charterselskap skal man ikke se bort i fra. Last edited by Star Flyer; 16-10-2014 at 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,554
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
(Advarsel; snev av ironi kan forekomme) ![]() Last edited by jameson82; 17-10-2014 at 08:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Min og halvdelens subjektive opplevelse var at det var unormalt trangt mellom setene i dette flyet. Jeg er 194 cm, men har relativt kort bein, så jeg klarer oftest å lirke beina inn under setet forran uten alt for mye bask. Men i denne maskinen, som hadde de nye (??) setene, virket det unaturlig trangt i forhold til andre SAS maskiner. Når jeg bestillte en reise med SAS forventet jeg, som når jeg bestiller billetter med DY, KLM og WF, helt ok benplass, hverken mer eller mindre. Hadde jeg fløyet med Thomas Cook maskin eller noe slikt, hadde kanskje forventningene ikke vært så alt for store, men jeg fløy altså med SAS og forventet å kunne sitte helt ok. Hverken mer eller mindre. Frågan er jo om det er jeg som er på bærtur, vi satt på 19 A – C og var begge enige om at dette var da veldig så trangt i forhold til hva vi er vant til ellers med SK. Om man ser bort fra de gode gamle «Euroconfig» eller hva det nå var de hette. Derav tankerekka mi, om en 738 eller A321, hvor det var en bittelitt hyggeligere Pitch, for jeg opplever stort sett ellers at det er mye triveligere å sitte i setene til SK, enn det var på akkurat denne maskina.. Som Someone er inne på, så er det vel lengden på rullebanen som begrenser hvor store maskiner de kan ta ned, uten at det blir for mye reduksjon i kapasiteten ut igjen. På tur hjem, fløy vi med TK og der mener jeg det var en A320 som tok oss ut, men da er jo flytiden en knapp time til IST. Jeg har vel for så vidt samme formeningen som Someone, at det er mer eller mindre stinn brakke på det meste av flighter inn og ut av GZP fra Scandinavia.. Ja det var en 737-700, så jeg vet at den er like stor eller liten som enhver annen 737-700, men det var altså Pitchen som gjorde at jeg kom med den tidligere nevnte kommentaren. Vet noen om det er klemt inn ekstra mye seter i denne, eller er det bare jeg som er finslig?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison Last edited by kekker; 17-10-2014 at 10:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() Quote:
LN-TUF, TUD, TUK, TUL har fått nye Recaro-seter. Her er det bedre benplass. LN-TUA, TUH, TUI har de gamle setene til BU. Trangt, men behagelig stol. LN-RRA,RRB har Sicma-seter. LN-RPJ, RPK, RRM (etc). har SAS sine "orginale" seter. (Dvs. de med koppholderen. Finnes også igjen i enkelte 736). SE-RJS, RER, RES, REX (etc). - Usikker på hva de har. Jeg ble glad når 737-700 kom med de nye Recaro, de gir bedre benplass. Så kanskje du ikke fikk det? Last edited by Star Flyer; 17-10-2014 at 10:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Sånn utover at det var en 737-700, med winglets, så tok jeg meg ikke større notis av det. Men er det ikke bare noe få fly som er satt opp til og fra GZP?? Uansett, stolene var relativt nye, men om de var Recaronye skal jeg ikke si, for jeg tenkte når vi gikk ombord, at dette blir en grei flight, siden det er slike gode stoler. Og stolene var greie nok de, men pitchen var litt ugrei..
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
Onkel reisende kekker
Join Date: Oct 2009
Location: Akershus
Posts: 2,648
|
![]() Quote:
Nuvel dagens avsporing er unnagjort, skal uansett bli spennende å se hva som skjer med RWY på GZP. Det er vel der begrensningene på hvor "store" fly de kan ta ned ligger. Det er en stor koloni med Scandinaver i Alanya også, men om det er stor nok til å forsvare ruter både til GZP og AYT er usikker. De dagene vi var innom GZP, var det maskiner fra Vueling (??), Finnair og Turkish, sammen med SK. Quote:
Og at det var derfor at blant andre SK har satt opp 737-700 dit?
__________________
You wanna fly, you got to give up the shit that weighs you down. - Toni Morrison |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det er restriksjoner som gjør at landingen kun skjer på 08 og takeoff på 26.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,456
|
![]()
Ergo blir det fort begrensninger når vinden står 'feil'. Lengre bane vil kunne gi noen kilo ekstra når dette skjer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Klarsignal for ny flyplass (Sälen-Trysil Airport) - Scandinavian Mountains Airport | OsloAirports | Flyforum | 105 | 30-11-2023 18:59 |
Blue Air starter Oslo-Bucureşti S17 | Someone | Flyforum | 23 | 27-03-2018 00:42 |
Pengekonflikt - arbeidet med rullebaneforlengelse på Kvernberget kan stanse. | Wiggo Hovde | Flyforum | 28 | 24-05-2011 00:51 |
DJ fyllte opp KLM-fly med 351 Twitter-brukere: | Blackhawk | Småprat | 3 | 27-03-2011 03:09 |
Åpning av rullebaneforlengelse på MOL: 2x F-16 | MFM | Bilder & foto | 12 | 29-10-2008 15:09 |