![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: Oct 2011
Posts: 18
|
![]()
Jeg vokste opp 500 meter fra Rauland kirke og husker godt sjøflyhavna der som liten gutt tidlig på 80 tallet. Den var hovedsakelig aktiv under reinsdyrjakta på høsten. Jeg løp alltid ned for å se på flyene da de kom susende over hustaket hjemme. Det var her flyinteressen min startet.. Nok om det, jeg mener bestemt å ha sett en mørkeblå Otter i havna der. Jeg mener det var Thor Tjønntveit som opererte denne. Noen som har kjennskap til dette? Evt. andre erfaringer / bilder fra denne tida?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]()
Tjøntveits Transit Air hadde jo et par Beavere, men ingen Otter etter hva jeg kan huske. En av dem (LN-KCQ) var vel i Transit Air c/s, altså mørkeblå på toppen, mens den andre (LN-BFH) var hvit med lysere blå stripe. Den så jeg en gang på Tonstad, da var den merket "Sirdalsfly", om noen kjenner til det opplegget. Det var vel kanskje KCQ du så?
Her er tegninger fra Lima November decals: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=41632 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
Join Date: Oct 2011
Posts: 18
|
![]()
Ja det kan hende, men jeg mener det var ensfarget blått, større og at jeg så en rekke små runde vinduer langs flykroppen. Jeg kan selfølgelig ta feil da jeg max kan vært 6-7 år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Otter LN-IKI var så vidt innom Transit Air.
Mest trolig at det var denne du så. Foto på airliners.net: http://www.airliners.net/photo/Trans...8c4d64d26e4cd1
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
Join Date: Oct 2011
Posts: 18
|
![]()
Ja, det må det ha vært!!
![]() Last edited by AVIATor-Olav; 06-10-2014 at 11:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Litt "erindringsforskyvning" har vi vel alle etter 30+ år.
Det vet jeg selv det meste om. ![]() Kan ikke huske hvilken av Norvings Cessna 310 jeg fløy med Sola-Fornebu på slutten av 70-tallet. MAJ eller MAN.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: Borre
Posts: 106
|
![]()
Artig med "nyere" sjøflyhistorie! Visste ikke om basen ved Rauland kirke.Ang. Transits Beavere:-KCQ var blå top fra 1980.Etter skade, ble den erstattet av -BFH 1981. Denne beholdt Norving-stripen dette året, men fikk Transit-farger 82.
Sirdalsfly: vet noen mer om dette? De står som eier av 206 LN-TVJ allerede 1973. ( og som eier av Otter -IKI 1982, da den altså opererte som Transitair) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Søkte på nettet om Sirdalsfly, og fant en artikkel om starten.
Thor Tjøntveit var involvert. En link her, men vises ikke direkte. Kan kanskje brukes til å finne frem ? http://archive-no.com/page/295185/20...t&NyhetID=4854 edit: For de som ikke får til linken; utdrag av hva Sirdølen skrev i 2012: Thor Tjøntveit, som er identisk med mannen som for noen år siden flychrashet over Alaska og som ble internasjonal kjent fordi han ble funnet i live mange dager etter chrashet, har væer primus motor for dannelsen av det nye flyselskapet i Sirdal. For tiden driver han et eget flyselskap i England. Men det er i grunnen fire-fem bønder i Øvre Sirdal som står bak og har spyttet inn nok kapital i selskapet slik at det kunne kjøpe sitt eget fly, et sjøfly av typen Cessna turbo 206, og ansette en flyger, Erik Orre fra Oslo.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering Last edited by 1944vintage; 07-10-2014 at 00:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2014
Location: ENLI (Lista)
Posts: 53
|
![]()
Flyplassen er godt velsignet
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2012
Location: Borre
Posts: 106
|
![]()
Takk for info og link ( den virket) 1944.Dette vet du kanskje fra før, men LN-MAN var rød med svart stripe, og -MAJ lys- blå og mørk-blå.Denne siste forlot Norge i våres, påN-reg (solgt Frankrike)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Newcomer
Join Date: Oct 2011
Posts: 18
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,570
|
![]() Quote:
Som guttunge og ungdom på seksti og utover syttitallet var det mest Solheimsfly i Uvdal som dominerte trafikken sammen med Fjellfly ut fra blant annet Rauland med cessna 206'ere. Helikopterservice ski og sjøfly var også blant aktørene på vidda med base sjøflyhavna på Fornebu og periodevis på Møsvatn. Solheimfly gjorde også et forsøk på å starte opp på Sola tidlig på åttitallet med en Cessna 206 , men denne havarerte i Hogstadbukta i Hafrsfjord under forsøk på takeoff i medvind. Den gikk bokstavlig talt på "trynet" og havnet opp ned. Også her har jeg et par bilder(slides) som jeg omsider skal forsøke å scanne og legge ut sammen med bilder fra sjøflyene på Møsvatn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Newcomer
Join Date: Oct 2011
Posts: 18
|
![]() Quote:
![]() Last edited by AVIATor-Olav; 11-10-2014 at 19:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Har lett litt i "arkivet", og funnet en pdf-fil.
Fra spalten "Lima November" i bladet Flynytt fra høsten 1979. Den gang skrevet av Odd Arnesen. Med en lengre omtale av selskapet Solheim-Fly. Interesserte sjøflyentusiaster kan få en kopi ved å sende mailadresse i en PM.
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vil fjerne Norges største sjøflyhavn v Fornebu | Admiral Benson | General Aviation og sjøfly | 7 | 21-04-2022 20:42 |
Ingen løsning for sjøflyhavn på Oksenøya | Concorde | Flyhistorisk forum | 10 | 14-01-2018 13:31 |
Lilløykilen sjøflyhavn - 5. juli | Discus | Bilder & foto | 3 | 06-07-2008 22:46 |
OT: Da forlater jeg Den norske Kirke etter 36 1/2 år | EB | Flyforum | 38 | 14-03-2005 08:48 |