Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2014, 16:48   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Når noe går i stykker ...

Hva gjør man hvis man finner en feil på flyet før avgang? Kan man likevel fly? Mange vet sikkert ikke at tekniske feil er delt opp i forskjellige kategorier, med forskjellige dispensasjonsregler. Interessant lesning for en del her kanskje?

http://www.nycaviation.com/2014/09/f.../#.VClwBFeukdl

Quote:
Commandment number one for airlines is “Thou shalt not depart with an open discrepancy in the logbook.” This is a really good rule. No one wants to ride in a jet until a mechanic gives it the okay.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2014, 22:47   #2
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,297
Default Re: Når noe går i stykker ...

Takk artig artikkel.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 11:38   #3
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,799
Default Re: Når noe går i stykker ...

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hva gjør man hvis man finner en feil på flyet før avgang? Kan man likevel fly?
Kanskje som noen jockeyer sikkert gjør daglig, gir f... i enkelte ting og bare flyr.
Kom til å tenke på den b-707 frakteren vi hadde fra Egypt på '80 tallet, der hvor værradaren skulle være var der bare noen ledninger som stakk ut, og når de skulle starte #4 så var det opp på stigen, opp med luka og inn med skiftenøkkelen.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 12:40   #4
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,666
Default Re: Når noe går i stykker ...

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kanskje som noen jockeyer sikkert gjør daglig, gir f... i enkelte ting og bare flyr.
Kom til å tenke på den b-707 frakteren vi hadde fra Egypt på '80 tallet, der hvor værradaren skulle være var der bare noen ledninger som stakk ut, og når de skulle starte #4 så var det opp på stigen, opp med luka og inn med skiftenøkkelen.
Uten å kjenne MEL for 707 kan jeg vel bare si at både radar og starter valve under gitte forutsetninger er "dispatchable" i henhold til 737-MEL.

En annen ting er jo hvordan det tar seg ut. Og hvor mange andre ting som ikke virket på en gammel 707.....
Stone is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 16:01   #5
terje t
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Hønefoss, Norway
Posts: 334
Default Re: Når noe går i stykker ...

Hvilket selskap var det som brukte skiftenøkkel ? Trodde det var forbudt redskap i flybransjen.
terje t is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 16:22   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Re: Når noe går i stykker ...

Skiftenøkkel? Ja, det som ikke kan festes med ducttape, bruker man gorillalim til ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS flink med gullmedlemmer når noe går galt Fnate TripReports 6 13-02-2011 16:14
Når sola går ned... Toby91 Bilder & foto 6 04-12-2010 22:18
Når går antonov på sola ? B767 Flyforum 6 07-11-2007 16:22
Språk er noe dritt (iallefall når man er i utlandet) Dag Viking Flyforum 18 15-04-2007 06:58
Noe russisk metall på Værnes i går? Marius_S Flyforum 1 01-04-2006 10:41


All times are GMT +2. The time now is 06:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.