Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-08-2014, 19:44   #1
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

OBB 5 Jamaica-tråden, tips og erfaringer

Det er sikkert noen her som har erfaringer fra Jamaica de kan dele på.

-Hvor helt i vest i landet bør man bo?

-Er det noen spesielle steder og aktiviteter man bør få med seg?

-Er det anbefalt å ta en tur til Kingston?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2014, 20:07   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Jamaica-tråden, tips og erfaringer

Vel, er ikke updated, men var her i 1969 og 1971. Men Kingston, på den tiden var ikke anbefalt. Men leide bil i 1971 og og kjørte over fjellene til Montego Bay, flott tur. Montego Bay var da det beste for meg.

Rusle opp Dunns River Falls der James Bond ( Sean Connery ) møtte Ursula Andress i Dr. No.

Forresten 1969 fløy jeg Pan Am 707 fra Kingston til Montego Bay i 707 no- fan. (Husker godt navnet "Dashaway", som jeg hadde noen uker tidligere , studentcharter fra FBU via Prestwick til JFK ). De hadde trafikkrettigheter og turen var veldig kort...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2014, 00:54   #3
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Jeg syns Kingstone var SKUMMELT for 4 år siden. Det går bra om man tar forhådsregler. Jeg bodde på Pegasus hotel som er bra men overpriset. Å Kjøre på Jamaia nå vil jeg ikke anbefale. Trafikken er farlig og nærmest alle bilene jeg så hadde bulk. Jeg syns det var skummlere i Kingstone en i Kamerun for eksempel. Det er mye "racial tention" der så vær obs på det i noen områder. Jeg vet ikke hvordan Montego Bay er men regner med der er bra der i forhold til antall turister. My advise: drop Kingstone!
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2014, 01:36   #4
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Kan glatt anbefale Rockhouse i Negril, ikke lange biten fra Montego Bay på vestsiden. Kjempe kult hotell som er bygd oppå klippene med trapper og stiger ned i havet.

Har kun vært i Kingston på forretningsreise, ikke veldig imponert. Holder med en dagstur for nysgjerrighetens skyld.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2014, 09:30   #5
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Wikivoyage om Kingston:
Quote:
Originally Posted by http://en.wikivoyage.org/wiki/Kingston_%28Jamaica%29
Like many other large cities elsewhere in the world, Kingston is home to a higher number of crimes than the rest of the island. It has been rated one of the most dangerous cities in the world in previous years when measured by the murder rate. While the Trench Town section of Kingston does have an interesting history, nevertheless no visitor should dare go there unless they're part of a goodwill tour or something similar with a high level of pre-arranged security. The average tourist going there would be signing his or her death warrant. Common-sense and precaution should ensure a pleasant experience in the safer areas of the city, though. If you find yourself in need of the police, the emergency number is 119.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 05-08-2014, 09:31   #6
darkcho
ScanFlyer Gold

Var der i 1999 via en cruisebåt. Bevæpnet politi patruljerte gatene og det var tydelig info fra båten om at det meste av byen var regnet som "no-go".
Old 05-08-2014, 11:06   #7
krølle
ScanFlyer Crusty

Kanskje dette kunne være noe

http://www.youtube.com/user/HedonismResort

Ps. har vært der på midten av '80 tallet og det lille jeg husker var rimelig heftig
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2014, 01:34   #8
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Jeg var i Negril i 2006, og vi følte oss relativt trygge så lenge vi tok våre forholdsregler. Negril skal visst imidlertid være betydelig roligere enn resten av øya, i følge andre turister vi snakket med som hadde vært andre steder på øya. Jamaicanerne kjører imidlertid som om de har stjålet bilene, så jeg ville aldri i livet kjørt der selv, og bare det å gå langs veien som svinger seg gjennom Negril kan være ganske ekkelt. Stranden i Negril var fantastisk, men det krydde av ekstremt innpåslitne selgere som skulle prakke på oss alt fra armbåndt til hasj og LSD, og alle som jobbet i servicebransjen var åpenbart ute etter mest mulig tips for minst mulig jobb. Resturanttilbudet var også begrenset, så med mindre du er veldig glad i syltet fisk eller jerk chicken tror jeg forresten jeg ville valgt en all inclusive resort.

Som du skjønner har jeg ikke voldsomt hastverk med å komme meg tilbake. Men hvis du reiser er Rick's Cafe et must, med dertilhørende hopping fra klippen.

Last edited by LCH; 06-08-2014 at 01:51.
LCH is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2014, 02:49   #9
peterfox
Peter Fox

peterfox's Avatar

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Jeg var i Negril i 2006, og vi følte oss relativt trygge så lenge vi tok våre forholdsregler. Negril skal visst imidlertid være betydelig roligere enn resten av øya, i følge andre turister vi snakket med som hadde vært andre steder på øya. Jamaicanerne kjører imidlertid som om de har stjålet bilene, så jeg ville aldri i livet kjørt der selv, og bare det å gå langs veien som svinger seg gjennom Negril kan være ganske ekkelt. Stranden i Negril var fantastisk, men det krydde av ekstremt innpåslitne selgere som skulle prakke på oss alt fra armbåndt til hasj og LSD, og alle som jobbet i servicebransjen var åpenbart ute etter mest mulig tips for minst mulig jobb. Resturanttilbudet var også begrenset, så med mindre du er veldig glad i syltet fisk eller jerk chicken tror jeg forresten jeg ville valgt en all inclusive resort.

Som du skjønner har jeg ikke voldsomt hastverk med å komme meg tilbake. Men hvis du reiser er Rick's Cafe et must, med dertilhørende hopping fra klippen.
Hei Robert,

Var på Beaches Negrill i juni 2008 - 10 døgn, vi ble anbefalt å ikke forlate området, men vi tok en liten springer til sentrum. Hvis du er veldig interessert i løpe-sko er du kommet hjem, eller var det Jamaica skjerf og vanlig souvenir tourist stuff
Old 25-03-2015, 21:55   #10
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Kanskje dette kunne være noe

http://www.youtube.com/user/HedonismResort

Ps. har vært der på midten av '80 tallet og det lille jeg husker var rimelig heftig
Ikke akkurat det jeg var ute etter, men ser nå at stedet jeg har booket har en egen "discrete Au Naturale hideaway" så jeg er usikker på hva det er jeg skal begi meg ut på nå.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 05-07-2015, 10:31   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty

Lukter litt på Jamaica som et av vinterens mål og kunne virkelig ha lyst til å høste Kingston til hovedstadslisten. Noen som har gode erfaringer og konkrete tips?
Old 05-07-2015, 10:59   #12
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Lukter litt på Jamaica som et av vinterens mål og kunne virkelig ha lyst til å høste Kingston til hovedstadslisten. Noen som har gode erfaringer og konkrete tips?
Var i Montego Bay i påsken og ble av samtlige jeg snakket med, turister og lokale, fortalt at det ikke var noe å hente i Kingston bortsett fra å kunne si at man har vært der.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 05-07-2015, 11:18   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Kingston anbefaler jeg ikke! Det er en by med mye kriminaltiet. Jeg følte høy grad av ubehag ved besket der.
Old 05-07-2015, 11:38   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
... bortsett fra å kunne si at man har vært der.
Ja, det var akkurat det da. Selv om det kun er til min egen samling.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Kingston anbefaler jeg ikke! Det er en by med mye kriminaltiet. Jeg følte høy grad av ubehag ved besket der.
Jeg har hørt masse av dette og har selvfølgelig lest hele denne tråden. Det er derfor jeg lurer på om det ikke finnes noen som helst lyspunkter i den byen. Kanskje finnes det noe organisert? Og da tenker jeg ikke på kriminaliteten
Old 05-07-2015, 12:08   #15
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Ja, det var akkurat det da. Selv om det kun er til min egen samling.

Jeg har hørt masse av dette og har selvfølgelig lest hele denne tråden. Det er derfor jeg lurer på om det ikke finnes noen som helst lyspunkter i den byen. Kanskje finnes det noe organisert? Og da tenker jeg ikke på kriminaliteten
Bob marley museet er jo der.
Old 05-07-2015, 12:12   #16
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Bob marley museet er jo der.
Jøss! Har han eget museum?
Jaja. Må nok innom der om jeg finner det verdt å ta turen. Gammel helt fra ungdomstiden.
Old 05-07-2015, 17:28   #17
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Ikke bare at Kingston blir advart mot i dag, men det må ha vart lenge. Da jeg i 1969 plukket opp leiebil, Hertz stor amerikaner, ristet de på godet da jeg sa jeg skulle kjøre og levere bilen i Montego Bay.

De ba meg om å lukke dørene på innsiden. Lurte vel om jeg var skrullete som la ut på en slik tur..Joda , da jeg dro avgårde så jeg lett hvorfor i Kingston.

Turen gikk greit...MEN hvis det var unsafe i 1969, hva med i dag ?

Var der også i 1971 og hadde det flott i Montego Bay. Men null planer å komme tilbake..

Last edited by SQ 777; 05-07-2015 at 18:44.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-07-2015, 08:35   #18
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Jamaica-tråden, tips og erfaringer

Negrill er strand i milevis, fint, nyt solnedgang og stuping ved en stor klippeformasjon. Barer og klubber preges av ekstremt mange prostituerte og narkotika. Kingston fikk vi sett lite av p.g.a. Air Jamaica (et skikkelig drittselskap), men du har Bob Marley-muséet. Port Royal (gammel pirathavn) ikke langt unna er ok også om du skal slå ihjel litt tid før flyet går. Ja, man!

Last edited by jb1; 06-07-2015 at 21:47.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2015, 00:58   #19
Bergern
ScanFlyer Dusty

Skjønner at dette ikke er drømmedestinasjonen. MEN skal jeg først til Jamaica, skal jeg innom Kingston. Det må da være mulig å gjøre det på en forsvarlig måte? Reisebyrå? Charter? Liquer and hores? Horse?
Old 28-07-2015, 01:09   #20
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Skjønner at dette ikke er drømmedestinasjonen. MEN skal jeg først til Jamaica, skal jeg innom Kingston. Det må da være mulig å gjøre det på en forsvarlig måte? Reisebyrå? Charter? Liquer and hores? Horse?
Pegasus hotell. Dyrt men safe
Reply

Posting Rules