![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
SAS og pilotene enige
SAS har inngått en ny avtale med selskapets vel 2.000 norske, svenske og danske piloter. Dermed kan sommerfreden være sikret i hardt prøvede SAS. AVTALE I HAVN: Det kan gå mot en sommer uten bråk i SAS. Avtalen skal gjelde i ett år og innebærer blant annet at SAS har mulighet til å øke pilotenes flytimer på utenlandsruter. Pilotene har også gått med på en ny avtale om overtidsarbeid der den maksimale ukentlige arbeidstiden i luften økes fra 45 til 47 timer. Til gjengjeld får pilotene 2,4 prosent høyere lønn og får også igjennom kravet om dobbel ansettelse. Det vil si at de fortsatt vil være ansatt i både SAS og i ett av de fire nasjonale SAS-selskapene. vg.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
|
![]()
Skikkelig gla`melding på slutten av uken...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Ja flott å få denne meldingen nå for både passasjerer og ikke minst SAS selv...nå håper vi bare sikkerhetvakter og flygeledere ikke er FOR streikekåte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
Hvorfor 4 nasjonale selskaper - kanskje inkludert intercont, men den er vel felles for alle tre nasjonaliteter. Hjelp, FBU4EVER?
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
|
![]()
Er også ex Braathens pilotene ansatt i SAS + SASBraathens nå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Glimrende at SAS og pilotene kom til enighet på en slik konstruktiv måte. Uten at jeg kjenner noen som helst detaljer kan det virke som om begge parter har hatt en konstruktiv tilnærming og at man virkelig har møttes og gitt på begge sider.
Vi skal vel heller ikke se bort fra at SAS også har insett at piloter faktisk er i ferd med å bli en knapphetsfaktor, og at det er de selskapene som vinner denne gruppen, med motiverte piloter som kommer best ut av de neste årene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]()
Det eneste jeg er skeptisk til er at avtalen kun gjelder ett år .....hvilken vil si det blir nye forhandlinger til neste år
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Vi har en avtale.At den gjelder for kun ett år,er vel egentlig det normale.Vi har hatt 2-års avtaler ved en rekke anledninger tidligere,og jeg skulle vel egentlig sett at vi fikk en slik nå også.Men,pytt,pytt...
Lønnsøkning? Jøss!!! Vi som parerte oss mot en nedgang på 6-10%.Første siden 2003. Mer flytid for utenlandsflygninger.Er for tiden lik med innenlandsflygninger.Mener de Intercont? I inneværende måned flyr jeg på dagens program ca. 80 "block hours" = ca 800 timer pr. år. Kan se ut til at jeg får én dag mer i måneden å jobbe på. Én arbeidsdag på Intercont gir ca. 9,5 timer. Blir faretruende nær 900 timer/år som er maks. Ikke mye uforutsette ting som skal til for å skape store forandringer/innstillinger i tiden fremover! Men vi har en avtale i boks...
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Står ex_BU pilotene kun på den Norske lista, eller har de kommet inn (bakerst) også på felles lista ?
Forhandles det separat med ex:BU piloter ? /Geir |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Det fins én liste for norske SAS-piloter og ex-BU.Og så eksisterer den gamle SAS-listen for både svenske,danske og norske piloter,dog ingen ex-BU.Det er i virkeligheten denne siste som styrer det meste her i konsernet.
Skulle det gå dårlig med SAS Braathens vil det ikke være uproblematisk å sparke svensker og dansker,men svenske og danske kapteiner i SAS-BU kan kanskje bli degradert og tilbakeført til sine respektive lands SAS-selskaper. Clear as mud?
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]() Quote:
![]() Husker jeg feil, eller sa BU-klubben nei takk til kombilisten?
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
+ SAS og piloter enige om ny overenskomst 19. maj 2006 - kl. 17:15 KØBENHAVN - Så er der igen ro i cockpittet hos SAS. Piloterne og SAS er enige om en ny overenskomst, der øger antallet af flyvetimer for piloterne betragteligt. Så lykkedes det. Efter et halvt år med opslidende forhandlinger, skænderier og strejker fik SAS fredag en ny overenskomst på plads med selskabets 2000 danske, svenske og norske piloter. Dermed er sommerfreden sikret i det hårdtprøvede luftfartsselskab, som høster op mod 150 millioner kroner om året på den nye pilotaftale. Aftalen giver blandt andet SAS mulighed for at øge piloternes flyvetimer på selskabets oversøiske ruter, med hvad der svarer til 50 ekstra pilotjob. Eller sagt på en anden måde: SAS kan sætte to ekstra fly ind til USA eller Asien, uden det koster så meget som en krone ekstra i pilotløn. Piloterne er også gået med til en ny aftale for overarbejde, der øger den maksimale ugentlige arbejdstid i luften fra 45 til 47 timer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,129
|
![]() Historie er ikke en eksakt vitenskap. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]()
50 piloter bør vel tilsi en besparelse i størrelses ordingen 50-75 millioner i totale kostneder? (Husk det er andre kostnader enn ren lønn. Der jeg kommer regner vi kostnadene ved og ha en ansatt er lønn + 52% av lønnen)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Pilotene i BU og SK enige | DY | Flyforum | 7 | 18-03-2005 18:59 |
Så var ikke pilotene i BU og SK enige allikevel | LN-HAT | Flyforum | 41 | 24-02-2005 11:36 |
BU/SAS piloter enige om avtale. | BU9001 | Flyforum | 29 | 17-12-2004 17:46 |