Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2014, 15:22   #1
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
OSL Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Rullebanene har mer enn nok kapasitet nå. Den tredje rullebanen er vel sett på som et behov rundt 2030-40 el. uten at jeg husker det nøyaktig. Restriksjoner på rullebanen kommer ved vedlikehold og tidvis vinterstid. Heldigvis så har noen vært så pass smarte at man sørget for et effektivt apparat for at vinteravviklingen ikke får vesentlige problemer (dessverre har de som bestemmer over pengene sørget for at disse ikke skal være beredt før langt inne i første snøfallet på høsten). Den største flaskehalsen for flybevegelsene er parkeringene, og det hjelper ikke å busse om man ikke har noe sted å stoppe. Det er derfor man har laget til midlertidige parkeringer 80-99 for å kunne gjennomføre dagens trafikk.
Det er ikke flere tilgjengelige slots i peak på OSL.
OSL er en av 4 flyplasser i Norge med slots restriksjoner.

Nå er det tatt en rekke grep rundt rullebane og inn og ut flyvning for å kunne presse inn flere bevegelser pr time. Nå er det begrensninger i kapasitet på bakken og terminal som gjør at OSL ikke utvider til flere bevegelser pr time.
Siste nytt nå er at det trolig ikke blir frigjort flere slots før T2 står klar.
Da skal jeg garantere at de forsvinner like fort som de frigjøres og at en tredje rullebane blir neste steg.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 16:57   #2
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,388
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Cockpitview View Post
Siste nytt nå er at det trolig ikke blir frigjort flere slots før T2 står klar.
Da skal jeg garantere at de forsvinner like fort som de frigjøres og at en tredje rullebane blir neste steg.
Det er vel ikke umulig at et av de eksisterende selskapene i Europa etablerer seg med ny hub på Gardermoen når T2 åpner, ala EasyJet, Vueling eller tilsvarende og for å være konkurransedyktige på Bergen, Trondheim, Stavanger forsvinner det nok en del slots der, tipper jeg.

Hvis IAG kommer med Vueling Nordic, for eksempel, hadde det blitt livatt.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 17:02   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,962
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Det er vel ikke umulig at et av de eksisterende selskapene i Europa etablerer seg med ny hub på Gardermoen når T2 åpner, ala EasyJet, Vueling eller tilsvarende og for å være konkurransedyktige på Bergen, Trondheim, Stavanger forsvinner det nok en del slots der, tipper jeg.



Hvis IAG kommer med Vueling Nordic, for eksempel, hadde det blitt livatt.

Om ikke umulig, så lite trolig. Det hjelper lite med slot på OSL hvis man ikke får en slot der man skal fly til. Og skal man være konkurransedyktig her så kreves det flere avgangen i peak, og dertil antall slots.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 18:15   #4
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Det er mange selskap som ikke øker frekvens eller holder etablering på vent fordi det ikke er slots å oppdrive i peak. Det vil med stor sansynlighet komme en tredje aktør på innenriks når det åpnes for flere bevegelser. Jeg tror Braathens eller Easyjet blir den tredje.
Easyjet stod klare med 5 fly da SAS truet med å slukke lyset.

Last edited by Cockpitview; 19-07-2014 at 18:17.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 18:37   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Man skal også huske at det er trangt på BGO/SVG/TRD også i peakene ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 19:03   #6
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man skal også huske at det er trangt på BGO/SVG/TRD også i peakene ..
TRD er ikke slots regulert. Å være slots regulert betyr ikke det samme som ikke å ha plass. Både SVG og BGO har ledige slots, men på disse to må det søkes.
TRD må det ikke søkes.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 19:14   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
Default Re: Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Nei ikke ennå, men de har ikke så mye å gå på i perioder, så det er bare et tidsspørsmål.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 19:56   #8
Cockpitview
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
Default Re: Effekten på trafikken når OSL øker kapasiteten i 2017 (splittet)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Nei ikke ennå, men de har ikke så mye å gå på i perioder, så det er bare et tidsspørsmål.
Lite trolig. Flyplassen er effektivt bygget ut i nyere tid og er godt rigget for å møte fremtidig vekst selv om utland er trangt i terminalen. Nye taxe baner har øket effektiviteten, da spesielt i vestlig retning. Siste ekaspansjon i år fra SK og DY har vært i off Peak. Det er få utenlandske prospekter utover KLM som flyr i dag. Etablerer lufthansa og eller BA seg, vil det kun være snakk om 1 morgen avgang. Andre rotasjoner fra/til utlandet vil med stor sansynlighet være off peak fordi de flyr inn, ikke ut. Så at TRD blir slots regulert er langt frem i tid og det vil ikke være problemer for et tredje selskap mot OSL når det åpnes der.

Last edited by Cockpitview; 19-07-2014 at 20:49.
Cockpitview is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS øker kapasiteten til USA sail4fun Flyforum 36 09-06-2014 09:05
Widerøe øker kapasiteten på Vestlandet LN-BRK Flyforum 7 23-08-2007 20:22
Thai Airways øker trafikken i vinter Farmer Flyforum 1 05-11-2006 12:55
Emirates øker kapasiteten.. LN-FHU Flyforum 8 02-03-2006 20:31
KLM øker kapasiteten på TRF CK Flyforum 4 19-01-2006 17:16


All times are GMT +2. The time now is 09:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.