Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-05-2006, 12:50   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default OT: CD'ene mister kanskje grepet, men vinylen doer aldri!

http://seattletimes.nwsource.com/html/home/

Quote:
A subculture of obsessives who prefer to buy and listen to music the old-fashioned way is large enough to sustain several record stores in Seattle that carry large selections of vinyl, used and new. Part of the thrill is in scoring someone else's throwaway. Yet some new releases also come out on LP, with record labels marketing to younger consumers who weren't born when vinyl was in its heyday
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 13:20   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Replying to Topic 'OT: CD'ene mister kanskje grepet, men vinylen doer aldri!'

Kjekt at det er mulig å holde liv i vinylskivene. I stua vår hjemme i Tromsø står fortsatt platespilleren (en Rega Planar) koblet til stereoanlegget. Jeg er nok litt nostalgisk mht til vinyl, og spiller stadig vekk mine gamle vinylplater (men har ikke akkurat kjøpt mye vinyl de siste 5-10 årene).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 13:30   #3
spitfire
ScanFlyer Blue

Default Replying to Topic 'OT: CD'ene mister kanskje grepet, men vinylen doer aldri!'

Gamle nostalgikere innse at det er over og ut med både vinyl og cd'er nå er det minnebrikker og kort som gjelder og ikke kom her og fortell meg at lyden er bedre på ei gammel sliten LP plate!!! Stikk fingern i jorda og innse at vi nå er i 2006
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 13:33   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by spitfire

Gamle nostalgikere innse at det er over og ut med både vinyl og cd'er nå er det minnebrikker og kort som gjelder og ikke kom her og fortell meg at lyden er bedre på ei gammel sliten LP plate!!! Stikk fingern i jorda og innse at vi nå er i 2006
For ordens skyld: Jeg sa ingenting om lyden...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 14:14   #5
brendas
ScanFlyer Silver

Quote:
Gamle nostalgikere
Har ikke noe med nostalgi å gjøre Jeg skal forklare mer.

Quote:
innse at det er over og ut med både vinyl og cd'er nå er det minnebrikker og kort som gjelder og ikke kom her og fortell meg at lyden er bedre på ei gammel sliten LP plate!!! Stikk fingern i jorda og innse at vi nå er i 2006
Da den elektroniske musikken begynte å spre seg for 20+ år siden var vinyl det eneste mediet som fungerte, rett og slett fordi cd-mixere enda var på steinalderstadiet, noe de var for kun inntil noen få år siden. Og det er på dette viset at vinyl har overlevd til i dag, og det er i dag fortsatt det mest utbrette mediet for releaser innen mange subsjangere innen elektronisk musikk.

En ting er å sammenligne en gammel og sliten lp-plate på en litt sliten lp-spiller, med en cd. Det blir helt feil, for lp-spillere har utviklet seg, og lp-platene er i dag singler og ikke hele album. Dessuten er det en teknisk side ved dette.
Nye vinylskiver har en lyd som cd'er ikke kan nå opp til, det er vel kun dvdaudio som per i dag kan slå vinyl. Hvorfor? Jo, på en cd er lydkvaliteten begrenset av sampleraten og bitraten (altså hvor ofte det blir tatt et lydsample (44100ganger per sekund) og hvor mange bit det lagret per punkt (16bit.) Dette er en begrensning vinyl ikke har.
Mao, en fersk vinylskive og en god platespiller gir en oppløsning og dynamikk som er mange ganger bedre enn hva en cd kan vise til.
Mesteparten av releasene på vinyl i dag er singelreleaser, altså er det kun én til to låter på hver side, og med svært gode trykk gir dette en svært god lydkvalitet.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 15:21   #6
spitfire
ScanFlyer Blue

Det er jo det jeg sier, gamle nostalgikere! ingenting slår en minnepinne eller en MP3 spiller på 1*3 cm:
Hvem selger gamle platespiller i dag? gamle antikvitetsbutikker ol. slik som Hifi Klubben og Hifi center kjeden. Nei idag er det nettbutikkene som ruler Vær litt innovativ da!
spitfire is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 15:41   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Hvem selger gamle platespiller i dag?
F.eks. store elektrokjeder som Best Buy, Circuit City ......

Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules