![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Han som filmer skriver........ don't know if this is one crazy pilot, or a really talented one. Sometimes, it can be quite tricky landing on runway 23 at Split .
http://www.youtube.com/watch?v=hCa-Xtulrcs
Last edited by LN-AØR; 04-07-2014 at 16:00. Reason: Fikset link |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flugmaður
Join Date: Aug 2011
Location: BIRK
Posts: 336
|
![]()
Utrolig bra flydd! Er ikke ikke lett å fly en perfekt visual inn til 23; man må vente med å aligne seg med rullebanen helt til siste slutt, da det er et svært fjell til venstre. Og med en 900 da!
Kombiner det med crosswinds, så blir det ekstra kult ![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Må være en dyktig pilot. Nydelig landing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]()
Ekstremt unødvendig iallefall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,169
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
|
![]()
Tipper CFM er lommekjent ...
![]() Var der som 'rep' med en MD87 på milcharter under borgerkrigen.. da måtte vi ned til Thessaloniki og tanke fordi vi var for tunge til å gå nonstop hjem. Ganske morsomt å se reaksjonen da bakkefolket åpnet lasterommet og fant det fullt av våpen ... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,640
|
![]()
At det ikke er i nærheten av normal prosedyre for Visual 23 i LDSP og derfor unødvendig show off med et passasjerfly langt unna kriterier for stabilized approach. Har fløyet visual til 23 i Split selv med over 30 knops vind ned fra fjellet og du kan fint ha en atskillig lengre final enn det der. Om han gjør det med sitt eget fly uten passasjerer er det greitt nok. Med passasjerer vil jeg heller kalle det uansvarlig. Men nå kommer det sikkert noen som mener at alt var mye bedre når folk "virkelig kunne fly". Alt til rett tid og plass vil jeg si.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Uten å kjenne hverken flyplassen eller flyet, kan det se ut som en pilot med gode "stick'n rudder" evner, men dårlige evner når det kommer til beslutningstaking. Tipper flygesjef osv. ikke hadde blitt spesielt imponert, siden slike stunt gjerne øker sjansen for en kostbar go-around, eller enda verre, en ulykke. Ikke sikkert passasjerene syntes det var spesielt betryggende å ligge i sving og se stripen til to sekunder før touchdown heller.
Denslags hører hjemme i småfly, gjerne som en power-off-180. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,169
|
![]()
Forståelige refleksjoner dere kommer med. En slik manøver hadde muligens passet bedre på et flyshow?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
EBD
![]() Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,460
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Mar 2014
Location: Dubai
Posts: 3
|
![]()
Dette hadde vært grunnlag for oppsigelse der jeg jobber - med god grunn!
Spørsmålet er ikke om man "klarer" å gjøre dette eller ikke.... I flysikkerhetsarbeidet er det tre faktorer vi legger stor vekt på: - Knowledge - Skill - Attitude Vedkommende som utførte denne innflygningen scoret høyt på S, men strøk soleklart på K og A. Enhver OM-A godkjent av myndighetene vil ha klare krav til Stabilised Approach. Disse er ufravikelige og der for å ta vare på sikkerheten til passasjerene. Det er et ufravikelig krav i hele industrien at man skal være Stabilised i 500', og wings level i 300' for en visuell innflygning. Denne herremannen (eller damen, for den del!) stryker soleklart på Knowledge om bestemmelsene, men i enda større grad stryker han/ hun på Attitude. Å sette seg selv over bestemmelsen, som er der for å tilfredsstille sikkerheten til alle involvert, er rett og slett utilgivelig. Det er et faktum at dette skjer rett som det er, særlig i mindre selskap som ikke har et godt nok fokus og gode nok systemer for å monitorere og følge opp brudd på prosedyre. Det sørgelige er at kollegaen som sitter til høyre i cockpiten blir påvirket av de dårlige valg og vurderinger en slik kaptein tar, og dermed bidrar til å utvikle en slett sikkerhets kultur innad i selskapet. Jeg er den første til å innrømme at jeg blir imponert over dyktigheten (Skill) til en pilot som kan håndtere en visuell innflygning så bra, men samtidig skuffet i særdeleshet over at vi som profesjonelle yrkesutøvere lar dette overskygge helhetsinntrykket av vedkommendes KSA - det som passasjerene i utgangspunktet tar for gitt når de stiger om bord. Tajfa Last edited by Tajfa; 05-07-2014 at 11:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
|
![]()
Siss is Ukrainian way to land plane! 737 very nice! Much more manouverable than TU-154!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]()
Ligner på landingene til Widerøe i Svolvær
![]()
__________________
B738 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Ok, takk for svar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
En sådan brant kurvad inflygning har jag aldrig sett tidigare med ett trafikflygplan i Europa.
Påminner lite om inflygningen till Hong Kongs gamla flygplats(KaiTak) Däremot jag flera gånger sett liknande branta kurvade inflygningar i Sverige med stridsflygplan, både JA 37 Viggen och JAS 39 Gripen Skulle inte bli förvånad om F/C på denna 737-900ER är ex Air Force... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
2 stk SAS CRJ-900 "OY-KFA" Gemini 1:400 til salgs | Robin882 | Samlerhjørnet | 4 | 18-09-2010 12:56 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
Falcon 900 EX "G-JPSZ" på Sindal Lufthavn | Hermann SF | Bilder & foto | 9 | 28-01-2010 22:43 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |