![]() |
|
![]() |
#1 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
SAS Plus "Jubileum": Oslo - London - Oslo
Innledning I juni 2013 ble SAS Plus lansert. I år feirer SAS Plus ett år, og i den anledning kommer denne ”jubileums-tripreporten”. Tidligere har jeg både hatt positive og mindre positivte opplevelser med SAS Plus. Ofte har de negative opplevelsene vært knyttet til at personell ikke kjenner til konseptet. Men nå, etter et år med SAS Plus, bør service og rutiner være på plass i alle ledd. Som kunde vil jeg nå forvente at ansatte på bakken, i luften og på utestasjoner er godt kjent med SAS Plus. ![]() Dette er SAS Plus. Reiserute 18.juni 2014, Oslo (OSL) – London (LHR) 21.juni 2014, London (LHR) – Oslo (OSL) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Utreise
Onsdag 18.juni 2014 SK805 Oslo (OSL) - London (LHR) 13:10 - 14:35 Boeing 737-800, LN-RPL (Svanevit Viking) Sete 1D SAS Plus / C-class Innsjekking, sikkerhetskontroll og lounge Ankom Oslo lufthavn rundt klokken 10, rundt 3 timer før avreise. Rolig dag på Oslo lufthavn med lite folk i avgangshallen. Møtte reisefølget, og vi gikk mot skranken merket ”SAS Plus/SAS Business”. Etter ca. 2 minutter ventetid var det vår tur. En hyggelig dame tok oss i mot. Hun sjekket pass, skrev ut boarding pass, og festet bagasjelapper med oransj Priority-lapp uten at vi måtte spørre om det. Deretter forklarte hun oss hvor Fast Track var, og hvor SAS Lounge var plassert. Selv om begge i reisefølget visste dette, så satt vi stor pris på at de inviterer/informerer om det. Det setter en ekstra glans på reisen. Fast Track var ”fast” denne dagen. Ingen kø. Gjennom på få minutter. Vi gikk rett gjennom Duty Free, og opp trappen til loungen. En hyggelig dame ønsket oss velkommen, med fornavn (som jeg synes er meget hyggelig). Hun takket også stort for at vi valgte å reise med SAS, også ble det en liten prat om SAS med henne. Dette var få timer etter at kvartalstallene fra Q2 hadde kommet. Denne hyggelige damen (eller ”drage” som forumet bruker) ble forresten intervjuet i Dagbladet (mener jeg) samme dag om SAS sin fremtid. Rolig og avslappet stemning i loungen. Couscous med karri og kjøtt stod på menyen. Smakte godt. Stort utvalg av kalde og varme drikker, samt arbeidsplasser/iMacs for de som ville det. Frukt var også satt frem. Boarding, velkomst og førsteinntrykk Vi forlot loungen ca. 30 minutter før avgang. Gikk ut mot passkontrollen, og deretter til høyre for å finne gate 57. ”Priority Boarding” ble satt opp på den ene siden av skranken, for å deretter bli flyttet til den andre siden, og deretter tilbake der den startet. Det førte til at et par gullmedlemmer måtte flytte seg frem og tilbake. Noe jeg virkelig satt pris på, er det automatiske oppropssystemet på OSL. Det lød ca. slik: ”Velkommen om bord på SK805 til London Heathrow. Passasjerer i SAS Go kan bare bli sittende. Har du SAS Plus eller EuroBonus Gull er du velkommen om bord nå.” Og passasjerene gjorde slik. Første gangen jeg har opplevd at det var rolig under Priority Boarding, og at Go-passasjerer ga plass til oss som hadde billett i Plus. Behageligste boardingen jeg har vært med på – selv med 95% fly! Fant våre plasser, 1E og F, og fikk hele raden for oss selv. Deilig! God plass på første rad, spesielt hvis man bare er to. En meget hyggelig mann i besetningen tok våre jakker, hengte dem på kleshenger, og hang dem i skapet. Dette gjorde han uten noen spørsmål eller forespørsler. En meget god start på turen. I luften Kort tid etter avgang ble skiltet med setebeltet slått av, gardinen trukket for, og velkomsttalen begynte. I dag var det laksesalat, wrap og sandwich. Wrap? Er ikke den tiden over? Eller har de fortsatt et lager med wrap liggende? Vognen kom. Jeg tok en lakserett (laksesalat høres feil ut), mens reisefølget tok en wrap. Få strakser etterpå kom purser og beklaget: ”Vi har ingen wraps, men vi har pizza”. Dessuten ba vi om drikke, muffins og chips. Merket meg at kabinbesetningen spurte flere ganger til Plus-passasjerer: ”Vil du ha noe mer? Er du fornøyd?” før de går videre, selv når jeg hadde tatt totalt 4 ting. Dette liker vi. ![]() ”Laksesalaten” er ingen salat. Dette var et måltid – det ble til og med servert varme rundstykker til. Lakseretten bestod av røkt laks med potetbåter, stekte grønnsaker, dillkrem og noen salatblader. Mettende og god! Liker også designet på forpakningen. Jeg tok en musserende vin til – og drikken ble servert i Orrefors-glass. ![]() Maten er servert! ![]() Slik ser lakseretten ut. Veldig god. Senere på flyvningen kom kaffen, og vi fikk utdelt sjokoladebar fra Lindt. Meget god den også. ![]() Bringebærmuffinsen er kjempegod! Anbefales! For øvrig var det ingen informasjon om at toalettkøen skulle begynte bak Plus. Men heldigvis (for oss) var det nesten ingen som gikk på toalettet på denne turen. Ankomst Touch-down på Heathrow 20 minutter før tidtabell. Gjennom passkontroll, og bagasjen kom etter +- 30 min. Vår bagasje kom blant de første. Oppsummering SK805 Premium bagdrop / Business check-in: Ja. Kort kø. Prio-tag: Ja. Prio-tags festet uten forespørsel ved innsjekk. Fast Track: Ja. Lounge: Ja. Prio boarding: Ja. Go-passasjerer ble holdt igjen ved gate til Gold/Plus hadde gått om bord. Mat og drikke: Ja. Lakserett (salat) m/varme rundstykker, muffins, chips, musserende vin, vann, kaffe og en sjokoladebit. EuroBonus-poeng: 2000 poeng. Komfort om bord: God plass på 1DEF på B738. Ingen ”gjeting av dokøen”. Annet: Stort pluss for å henge jakker på kleshenger – helt uten forespørsel! Prio bags ved ankomst: Ja. Kom blant de første. Opprinnelig avgang: 13:10 Faktisk avgang: 13:21 Opprinnelig ankomst: 14:35 Faktisk ankomst: 14:23 (+12 min.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Hjemreise
Lørdag 21.juni 2014 SK810 London (LHR) – Oslo (OSL) 17:30 – 20:40 Boeing 737-600, Ellida Viking Sete 2D Innsjekking, sikkerhetskontroll og lounge Ankom Heathrow kl. 15:00, litt over to timer før avgang. Så på mobilen at flyet som skulle ta oss hjem var i rute, og flyet fikk dermed 1,5 time på bakken på Heathrow. Slik kan vi like – da vet vi at flyetl ikke blir forsinket av slike grunner (RA). Det var relativt lang kø i SAS-området. Heldigvis gjaldt det kun for Go/Economy. Det var tre skranker for Plus/Business/*Gold, og alle var ledige da vi ankom. En litt eldre, hyggelig britisk dame ønsket oss velkommen. Det første hun gjorde var å ”flashe” Priority-tags mot bagasjen vår. Da slapp vi hvertfall å spørre om det. Boarding pass fikk vi utdelt, og bagasjen sendt. Hun forklarte også tydelig hvor Fast Track var plassert, samt at vi var velkommen i SAS Lounge. Takk for det! Ingen kø i Fast Track, selv på Heathrow, og gjennom på få minutter. Mennene i sikkerhetskontrollen var dog ganske sure. Men sikkerheten stod høyt i fokus! SAS Loungen (også kalt ”Lounge B” på Heathrow) var bak lukkede dører. Dette gjorde det rolig og stille inne i loungen, og stengte seg ute fra flyplassens støy. ![]() SAS London Lounge er stor! To etasjer med rikelig av sittegrupper, både komfortable sofaer og ordentlige kontorstoler. Også et rikelig mat/drikke-utvalg. Mye bedre enn SAS Lounge på Gardermoen/Kastrup. ![]() I tillegg – en fantastisk utsikt! Fra min behagelig stol så jeg alle fly som landet, samt oversikten over SAS-flyene på Heathrow. Bedre har jeg aldri hatt det (utsiktsmessig) i en lounge før. ![]() Boarding, velkomst og førsteinntrykk Ombordstigning begynte 40 minutter før avgang, klokken 16:50. Grunnet tekniske problemer med broen måtte alle gå ut, under vingen og inn bakre inngangen. En del sutring blant andre Plus-passasjer om dette; men du store så deilig det var å sitte på første seterad uten at noen gikk forbi deg. Fikk ordentlig følelse av å sitte i Business når det var så rolig. 737-600-maskinen som skulle ta oss til Oslo er ”Plus-vennlig”. Dvs. at begge toalettene er bak. Komforten for oss i Plus blir dermed betraktelig bedre. Vi slipper da mange pax som skal på toalettet. Tips! Hvis du er redd for den såkalte ”do-køen” bør du bestille en tur med en slik maskin. Det er denne som har 1ABC og 2DEF som første rad. Jeg satt på 2D, og rikelig med benplass. Det er til og med et hull i veggen for enda bedre benplass. ![]() Boarding completed og nok en gang en hel rad for oss selv. Behagelig! I luften Skiltet med setebeltet ble slått av. På flyvninger etter 16:00 skal vi i Plus i utgangspunktet få ”Evening meal”, men av erfaring har jeg tidligere ikke fått dette på flyvninger fra utestasjoner til Skandinavia. Var dermed spent. Purser begynte sin velkomsttale: ”Vi har sandwich, wraps og laksesalat”. Ånei… Laksen – nå igjen? Hadde gledet meg til å prøve kveldsmåltidet, og var dermed litt skuffet. Men plutselig kom trallen – og der kom kveldsmåltidet også. Jippi! ![]() Kveldsmåltidet er en ”treretters” i en stilig boks. I dag var det ”Shopska salad” (tomater, oliven, rødløk, agurk m/fetaost), ”Pork filet” (svinefilét m/salat, rotgrønnsaker, søtpotetpuré(?)) og ”Orange Brownie” (brownie med appelsin- og sjokoladebiter). Ble servert med varme rundstykker og smør. Valgte øl til maten. Ble servert i Orrefors-glass. ![]() Senere kom kaffen rundt, med sjokoladebit til. De gikk også rundt flere ganger og spurte om vi ønsket noe mer: Nei takk – vi var stappmette etter kveldsmåltidet og mye mat i loungen! ![]() ![]() Kabinen i 737-600. ![]() Fantastisk innflyvning til Oslo. Ingen skyer. Vestfold, Drøbak, Indre Oslofjord, Bunnefjorden, Øyeren, Lillestrøm og til slutt opp til Gardermoen. Ankomst Touchdown 20:18 på 1R – 22 minutter før rutetid. En stor fordel med å reise i Plus til London er at du kommer først til passkontrollen. (Med mindre det har landet et charterfly fra Antalya, da). På denne rolige kvelden var vi første i køen. Når man ankommer på non-Schengen må man gå ”hele veien” til ankomst – det er lengre enn Schengen-gatene. På veien bortover gangen får man utsikt over avgang på utland, og jeg stusset over at det var folk der. Det går da ikke folk til utland, så sent, på lørdagskvelden? Jo da. Nå har Norwegian begynt med nattflyvninger til bla. Korfu, Ibiza, Santorini med mer. Stakkars folk som orker å reise på slike tidspunkter, og stakkars ansatte i Norwegian – avgang mellom 23:00-24:00. Nok om det. ”Bag on belt” allerede før vi ankom bagasjebåndet. Likevel tok det tid. Og Prio-bagasjen fungerte ikke her. Dette har fungert absolutt alle ganger på innenlandsflyvninger til OSL, men aldri på mine utenlandsflyvninger. Merkelig. Er det ikke de samme ansatte som jobber på innland/utland i SGH? Oppsummering SK810 Premium bagdrop / Business check-in: Ja. Ingen kø og hyggelig betjening. Prio-tag: Ja. Prio-tags festet med den største selvfølge. Fast Track: Ja. Lounge: Ja. London Lounge anbefales! Prio boarding: Nja. Kun bakre inngang var i bruk, så rolig i Plus under boarding. Mat og drikke: Ja. ”Evening meal” med øl. Fikk sjokoladebit til kaffen. EuroBonus-poeng: 2000 poeng. Komfort om bord: Meget god plass på 2DEF på B736 v2. Hull i veggen. Annet: Lørdag kveld er en fin kveld å fly på hjem til Norge. Lite folk på flyplasser og fly. Prio bags ved ankomst: Nei. Opprinnelig avgang: 17:30 Faktisk avgang: 17:18 Opprinnelig ankomst: 20:40 Faktisk ankomst: 20:18(+22 min.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Oppsummering SAS Plus
Dette er definitivt den beste SAS Plus-opplevelsen jeg har hatt. Tidligere har jeg vært skuffet og irritert etter turen, grunnet mange irritasjonsmomenter (som blant annet går på at man ikke får det som er lovet). Denne gangen gikk alt på skinner. (unntatt Prio-bags ved ankomst OSL). Av mine erfaringer er personell på utestasjoner (London, Alicante, Athen) flinkere på rutiner for SAS Plus enn det eget SAS-personell er på OSL. Men det fungerte utmerket begge steder nå. Hvis du skal fly med SAS, vil jeg anbefale deg å prøve SAS Plus. ”Du får så mye mer…” Bare tenk dere (for eksempel) en travel dag i juli – hvor køene i økonomiklassen er milelange; Da er det deilige å slippe rett forbi for noen hundrelapper mer. Tusen takk til SAS og hyggelige ansatte for en god tur. Takk for meg og gratulerer til SAS Plus med ettårsjubileum! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Takk for fin rapport. Plus er etter min mening et greit produkt for de som ikke er *G og de som trenger fleksibilitet, men jeg tar meg selv i å ønske meg noe "mer"....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Posts: 181
|
![]()
SAS Plus kan nok være greit på utenriksflyginger. Innenriks og Intra-Scandinavia er det ikke særlig spennende. Som oftest stappfullt og kun småsnacks og drikke servert.
Kjøper Plus kun for fleksibiliteten de ganger jeg trenger det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() Quote:
Helt enig. Tar også meg selv i ønske meg noe "mer". Resultatet er at jeg senker forventningene ![]() Absolutt! Mer verdt å kjøpe på flyvninger utenfor Norden hvis man tenker på service. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Takker så meget for flott rapport, Star Flyer
![]()
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Fin beskrivelse dette. Maten ser jo frisk ut.
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]()
Takk for god rapport!
![]()
__________________
B738 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,197
|
![]()
Takk for en flott rapport, har flydd ruten en del (SK 810 avgang 17.30 fra LHR) og kjenner meg vel igjen i alt du skriver. Keep it coming
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Topp rapport :-)
Moro at ting fungerer som det skal, skulle bare mangle. Håper det fortsetter, om ikke så håper jeg alle skriver til customer relations. Viktig med tilbakemeldinger. Men er du sikker på at det ikke var en 737-700 du fløy hjem? Det er disse som har 2 toaletter bak. -600 maskinene har et foran og et bak. Med mindre det er noe som har gått meg hus forbi :-) Igjen, takk for flott rapport |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() Quote:
![]() Selvfølgelig var det en 737-600 vi fløy på vei hjem. Hva tror du om meg? ![]() Den finnes i to versjoner: Versjon 1 (den jeg fløy): Med alle toalett bak: http://www.seatguru.com/airlines/SAS..._737-600_B.php Versjon 2: Et foran, et bak. http://www.seatguru.com/airlines/SAS..._737-600_B.php Alle som skulle på toalett ble "sendt bak" av purser når de gikk inn i galley foran, så det stemmer nok ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Newcomer
Join Date: Jul 2013
Posts: 8
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Svenskesekser :-) Da er jeg også med, flyr ikke 100% mer så klarer ikke helt å følge med. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Newcomer
Join Date: Apr 2013
Posts: 43
|
![]() Quote:
Velkommen til jante-loven´s hovedflyplass. Her skal man ikke få bagasjen først, selv om man har "krav" på det nei. Opplever aldri å få bagasjen først på båndet selv med Prio-tag. OSL er skuffende dårlig på dette. Reiser mye til Porto og der sender de alle prio-bager ut 2-3 min før alle andre. Slik det bør gjøres, etter min mening.
__________________
16/02: SK907 Osl-Ewr, 22/02: SK908 Ewr-Osl 18/05: SK1477 Osl-Cph, SK995 Cph-Pek, 19/05:CA977 Pek-Xmn 30/05: CA1308 Szx-Pek, SK996 Pek-Cph, SK1472 Cph-Osl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oslo london bosten miami new york london oslo | TONROY | TripReports | 8 | 19-05-2011 21:52 |
Oslo–London–Dublin–Oslo | FlightDeck | TripReports | 7 | 06-06-2010 13:40 |
Oslo - London, BA vs SAS | Fnate | Reiseforum | 6 | 06-08-2009 20:41 |
Oslo-London City Airport-Oslo | FlightDeck | TripReports | 18 | 21-04-2009 13:39 |
Oslo-Wroclaw-London Stansted-London Heathrow-Oslo | FlightDeck | TripReports | 8 | 01-03-2009 18:53 |