![]() |
|
![]() |
#1 | |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Hei Godt folk.
Jeg har forsåvidt en stund fundert hvordan de på OSL kan komme opp med en antatt ventetid i sikkerhetskontrollen. For det meste fungerer disse skjermene ganske så bra. Uansett i dag leste jeg en artikkel på itavisen.no, som forsåvidt ikke omhandler dette i det heletatt. Kort fortalt, så kommer det i iOS8 en funksjon som gjør at iCrapen din sender ut en random MAC adresse, slik at kjøpesentre etc ikke kan spore deg via telefonen. So far so good, så scrollet jeg meg nedover i kommentarfeltet for å se om det sto noe vettugt der og da kom jeg over denne kommentaren: Quote:
Det er jo faktisk litt genialt, samtidig som den paranoide delen av meg synes det er litt skummelt også! :-D
![]() |
![]() |
#2 | |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Etter litt mere lesning kom jo svaret av seg selv, denne artikkelen på Hardware.no forklarer mye forskjellige om de bakenforliggende systemene på OSL. Sikkert litt vel enkelt, men nok nerdeunderholdning for meg i kaffepausen min.
Til sakens kjerne står det som følger: Quote:
Det står mye annet "spennende" i denne artikkelen, som jeg ikke skal quote her, artikkelen ligger åpent i Juni, siden tek.no har bursdag. :-D Happy lesning!
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Blåtannløsningen som OSL begynte med i sin tid var genialt enkel ifht. alle mulig andre smarte løsninger med video-målinger og forsøk på ansiktsgjennkjenning mv., relativt pålitelig og sikkert billig å lage. Kudos til Avinor/OSL som kjørte etter KISS-prinsippet!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
OSL kan jo begynne med Internett uten login, da vil MAC adressen forbli. Men neppe så aktuell løsning.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Discus, den var kanskje genialt enkel, blåtannløsningen, men det funket ikke bra av den grunn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Skal tro om fasttrack klarer å forkludre dette eller om de klarer å isolere de fra resten.
![]() |
#8 |
EBD
|
![]()
Fast track er vel ikke banebrytende nytt på OSL og ser ikke ut til å ha noen effekt på tiden den vanlige køen tar.
Hvordan gjøres dette på andre flyplasser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Folkeskikk i security på OSL | Hpkris | Småprat | 36 | 22-03-2015 20:21 |
Ekstra security OSL? Andre steder? | SQ 777 | Reiseforum | 13 | 07-09-2013 22:26 |
Værre enn antatt i SAS | Utflyttet | Flyforum | 20 | 25-08-2009 12:44 |
Skjerpet security på OSL i går? | blazius | Flyforum | 38 | 20-03-2009 00:07 |
Nye rutiner for security på OSL? | tosfreight | Flyforum | 9 | 29-03-2005 01:01 |