![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Bildene av Daytona Cub LN-ABK taler for seg:
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
har aktiviteten startet i Kilen?? Mye fly der nå?? Skal se jeg må ta med arvingen på tur til Snarøya for å kikke på fly...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]()
Ikke den helt store aktiviteten ennå. De fleste "sesongutsjekkene" er unnagjort, så det blir mest sporadisk flyvning på fine dager.
SkoleCub'en UXC tusler og går. "Lusa" stakkar står i hangaren i påvente av ny spreader-bar til flottørene. Blir sannsynligvis noen utsjekker på Daytona'n utover. HOY og AEG har flere piloter og kan bli mosjonert endel. De "enmannsflyene" som er kommet allerede, tar vel noen helgeturer. Generelt er det flest avganger fredag ettermiddag og flest landinger søndag kveld, med skoleferien som "peak season". ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Hva er relasjonene mellom PA-18 og Daytona Cub?
Er Daytona Cub et byggesett som "tilfeldigvis" ligner 99% på PA-18? Eller har produsenten (Smith Aviation) kjøpt rettigheter til å selge byggesett av PA-18 under navnet Daytona Cub? *nysgjerrig* |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]()
Du spør nå "så ikke ti vise kan svare", unge mann.
Visstnok en forbedret Cub-kopi, derfor bærer den ikke Piper-navnet. Kommer som selvbygger-kit (gjort med ABK) eller kan kjøpes ferdig. Kroppen er som SuperCub, bare litt bredere og med dør på hver side. ABK har O-360H 180 HK motor, de fleste SuperCubs har O-320 150 HK. Håper det kan være til noe hjelp. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]()
Tok utsjekk på ABK i dag, som nr 9 i denne eksklusive klubb.
Beste (sjø)fly jeg hittil har vært borti!!! LN-ATC: Egentlig ikke en ren ”Cub-replica”. Konstruktøren tok for seg alle endringer på Husky og Cub m.fl gjennom tidene, og bakte det inn i Daytona’n. Etter nå å ha blitt nærmere kjent med den, har jeg registrert følgende forskjeller i relasjon til SuperCub: Aerocet-flottørene slipper så raskt at den er i lufta på halvparten av distansen. (Ved ca 20-30 cm bølger enda raskere opp, altså mindre slitasje på flottørfester.) Flottører flate på toppen = lettere å gå på ved DI/boarding. Lang, flat ”spaserbro” på flottørstag = easy access kabin/fuelling. Alt man trenger sitter på panelet (slipper å vri seg rundt etter diverse). Kroppen er bredere og har mer kabinhøyde. Vannror mer komfortabelt plassert og lettere å dra opp. Dør på begge sider, som er veeeldig kjekt ved docking. Bagasjeromsdør pluss større/flere rom bakut. Luke under baksete til rom for det man trenger oftest. 20 mph høyere cruise (pga 180 hp) – man kommer frem før solnedgang. OG – Den bare FLYR BEDRE enn en Cub (har ikke prøvd Husky ennå). STOR TAKK til herrene Kobro/Ditleff!!! Førstnevnte er den eneste i landet som har bygget 4 fly ”fra scratch”. Sistnevnte utførte en formidabel jobb i byggeperioden, og bidro med gode tekniske forbedringer. Cessna seaplanes – gå bare og legg dere… ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]()
Hehe, det var en korrekt observasjon mht størrelse.
Men jeg snakker om kvalitet og handling... C-172 er toseter på flottører, og kanskje innenfor konkurranseområdet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() ![]() Da var også siste perspektiv med LN-ABK dekket. Bildet ble tatt i går fredag rett før kl. 1130 i det vi (FBU4EVER og undertegnede) ventet på de tre siste lunsjdeltakere utenfor Odonata.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]()
Flott bilde! Ser at flottørbunnene trenger en vask...
Det var nok heller 12:30, for jeg var første som fløy den igår. ![]() Edit: Sjekket fartøysjournal - takeoff kl 12:58. Øy, hadde du røykt sokker til frokost? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Var det bare i "gamle dager" det var påbudt med svære reg. bokstaver under ene vingen??
Ellers må jeg si det var noen flotte bilder av et like flott fly. (Skulle vært bannlyst med hjul på slike.... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Aj fan. Ante ikke at den var sååå god. Da fikk jeg lyst å prøve den.
![]() Dersom den eksklusive klubben (Experimental-på-flottører) bare har 9 medlemmer, er vel inntakskriteriene strenge. Får sjekke om eierne er bestikkelige – trenger ikke nødvendigvis være med penger: Jeg kan jo gå tur med dyret daglig, gi den mat og vitaminer, vaske og trimme pels og poter, ta den med til veterinæren etc etc… KGL: Steike fint bilde, du!!! Men noe annet var vel ikke å vente… ![]() SSL: Egentlig veldig lenge siden jeg har sett reg-bokstaver under en vinge. ![]() Edit: Det skal visst være påbudt, men jeg har gått gjennom de bilder jeg har av undersider, og slett ikke alle har det.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Flott sted! Var nede i Killen for mange år siden! bor nu på Jessheim tar nok turen ned for å kikke på flyene en dag! Har fløyet LN-HOY når den gikk på hjul. Har 6 timer på flottører med Arnfin Halland og Arne Vabø. Fikk gleden med å fly med Olav Skeie jr på Voss for noen år siden. En flott tur til Vadheim og ned til Kragerø og opp til Vangsvatnet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2005
Posts: 65
|
![]() Quote:
![]() Må sjekke ut det stedet, maten så veldig god ut! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nytt Skolefly i Kilen | Merrilfield | General Aviation og sjøfly | 6 | 16-07-2012 16:36 |
Sjøflybilder - Kilen/Fornebu 2009 | Seabee | Bilder & foto | 5 | 21-01-2010 10:19 |
Kilen:) | Concorde | Flyhistorisk forum | 1 | 19-12-2009 23:09 |
Kjemper for Kilen | arnehk | General Aviation og sjøfly | 6 | 05-09-2008 22:30 |
Kilen Fornebu lørdag 15 september | Matave | General Aviation og sjøfly | 1 | 20-09-2007 01:35 |