Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 31-05-2014, 22:23   #1
krs-per
ScanFlyer Blue

KLM Fra Kristiansand til New York med KLM

Jeg har i flere år drømt om kunne reise business klasse på langdistanse og da KLM hadde salg i vinter klarte jeg ikke holde bookingfingeren i ro lengre, New York måtte avlegges et besøk, in style! I tillegg var det ekstra spenning knyttet om vi fikk prøve de oppgraderte setene KLM er i ferd med å installere på alle sine 747 fly. Etter litt prøving og feiling fant jeg en kombinasjon hvor pris, avreisedato og potensiale for å fly med de nye setene klaffet.

Avgang fra Kjevik var behagelige 11:35 på en lørdag. Etter ombordstigning fant oss fort til rette på rad 1 i Embraer-190 maskinen. Marsjhøyde ble nådd og vi fikk utdelt lunsjboks og litt drikke. Ingen kulinarisk åpenbaring, men det absolutt godkjent. Ellers virket både crew'et og medpassasjerene å være i godt humør denne lørdagen og de ga oss en fin start på turen!

Fremme på Schipol hadde vi snaue 4 timer til avgang JFK. Første stopp var derfor KLM Crown lounge. Damen i skranken sjekket billetten og ønsket oss velkommen. Vi ble gjort oppmerksomme på at vi også kunne benytte oss av den andre KLM loungen som lå nærmere vår gate. Utvalget av mat i loungen var litt tynt, men ellers var dette et godt sted å være. Etter litt snacks og drikke tok jeg en runde på Schipol for å se litt på livet, 5 år siden sist jeg var her. Tiden gikk og etter min lille ekspedisjon bestemte vi oss for å sjekke ut den andre loungen. Var samme fine vibe her, i tillegg var det også god utsikt mot Pir E og vi kunne se at vårt fly, PH-BFF ble klartgjort for ferden over atlanteren, vakkert.

50 minutter før avang sa vi farvel til loungen og gikk mot gate E7. Her var det godt med folk allerede, men vi snek oss forbi de fleste da billettene våre ga oss tilgang til Sky Priority køen. Etter scanning via en slags star trek portal ble vi klarert til 'pre boarding area', men glassbur er vel mer betegnende. Uansett, gikk litt tid her også da det var problemer med et av toalettene ombord, men etter ca 20min kunne boarding endelig begynne.

Det var en deilig følelse å gå til venstre, dette ble ytterligere forsterket da det viste seg at vårt fly hadde ny config (Ferdigstilt 4 dager tidligere). Vi hadde sete 1J og 1K, helt fremme i flyet.

Her er det godt å være. En passelig stor og koselig biz kabin i 1. etasjen av 747

Fruen tok seg en liten lur

Forrett, glemte desverre å ta bilde av hovedretten.

Snack

Nærmer oss JFK

Fin tradisjon hos KLM

Turen over atlanteren var estimert til 7:50, noe som gikk fort unna, her kunne vi blitt enda lengre! En artig detalj var at kapteinen etterhvert kom rundt og hilste på. I tillegg var purseren i toppslag og tok seg god tid til hver passasjer. Det viste seg at han hadde god kjennskap til Norge da han hadde Norske venner og de hadde tradisjon får å møtes hvert år, artig.

Hvis jeg skal pirke litt i en ellers fantastisk opplevelse så må det være at skjermen til In-Flight entertainment systemet virket å ha litt lav oppløsining. Dette er ingen stor greie, men snodig siden systemet er helt nytt.

Vi landet på tid på JFK og var raskt ute av flyet. Det var det tydeligvis flere som var for vi sto 1.5 timer i kø i immigration før vi snappet en taxi og satte kursen mot Manhattan.

Legger ved litt bilder fra oppholdet og hotellet. Vi bodde på Trump Soho og det kan trygt anbefales. Hadde tidenes utsikt fra 41. etasje mot Hudson og Midtown.

Fra soverommet

Tid for helikoptertur!

World trade center site

Central park

4 dager gikk fort og det var plutselig på tide å vende hjemover til Sørlandet.
På hjemturen fikk vi de gamle setene. De er ganskje kjipe i forhold til de nye, men fortsatt mye bedre enn økonomi og vi fikk 3-4 timer søvn.

Gammelt sete, men i 2. etasje av jumboen!

Bye for now

** Oppsummert

- De nye setene til KLM i biz er meget bra. Skal nå være installert på alle 747 i flåten (777 er nestemann). Er mulig å fly disse nå i sommer til bl.a JFK og LAX til en overkommerlig pris

- Flere bilder fra oppgradert KLM C her

- Var litt skeptisk til å bo i Soho, men vi trivdes veldig godt der. Fint å besøke kaoset i midtown, ikke nødvendigvis bo der.

- Trump Soho er et kanon hotell, spesielt oppover i etasjene.

Takk for at du leste!

Last edited by krs-per; 31-05-2014 at 22:31. Reason: Typo
krs-per is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2014, 22:39   #2
magnusto
Newcomer

magnusto's Avatar

Default Re: Fra Kristiansand til New York med KLM

:Tommelopp, takk for fin fin rapport!
magnusto is offline   Reply With Quote
Old 31-05-2014, 22:51   #3
B738
ScanFlyer Gold

B738's Avatar

Veldig fin rapport! Du var heldig med nye biz-seter bortover
Old 31-05-2014, 23:47   #4
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

hvor bestilte du hotelrommet direkte fra hjemmesiden til hotel ?
tenker på om det var noe kampanje av noe slag..sitter å kikker på noen priser
til neste år men gansk så stivt..
Old 01-06-2014, 00:13   #5
krs-per
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
hvor bestilte du hotelrommet direkte fra hjemmesiden til hotel ?
tenker på om det var noe kampanje av noe slag..sitter å kikker på noen priser
til neste år men gansk så stivt..
Hei, bestilte oprinnelig executive rom (37-41 etg) via Magellan (har gode priser). Oppgraderte så ved innsjekk til hjørnesuite for $150 extra pr natt. Ikke akkurat billig, men endel å spare i forhold til å booke rommet direkte på trump sine nettsider.
Old 01-06-2014, 19:31   #6
WooAa
ScanFlyer Blue

WooAa's Avatar

Takk for flott rapport - Ser frem til å prøve setene til LAX i sommer
WooAa is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2014, 21:35   #7
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Takk for fin rapport

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2014, 21:47   #8
Roxman
ScanFlyer Gold

Takk for fin rapport
Gleder meg stort til å prøve ny Biz til Thailand i vinter
Old 02-06-2014, 19:47   #9
pgaa
ScanFlyer Molded

Takker for utmerket rapport
Old 02-06-2014, 20:45   #10
OttoL
ScanFlyer Crusty

Takk for godt beskrevet rapport, selv om jeg ikke kan fordra filtre

Må få beveget meg over dammen igjen snart, tar med dine erfaringer fra hotellet i beregningen.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2014, 23:09   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty

Glimrende!
Nye KLM C må prøves snarest. Må dog vurdere poengbruken da også AF fornyer C-kabinene.
Flott rapport uansett og tusen takk for at du deler
Old 06-06-2014, 22:37   #12
krs-per
ScanFlyer Blue

Takker så mye for fine tilbakemeldinger.

Følte egentlig at rapporten kunne vært litt "strammere" i formen, derfor gøy å høre at det falt i smak!
Old 07-06-2014, 23:10   #13
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by krs-per View Post
Takker så mye for fine tilbakemeldinger.

Følte egentlig at rapporten kunne vært litt "strammere" i formen, derfor gøy å høre at det falt i smak!
Syns den er fin akkurat slik den er. Skal man pirke på noe er det heller, som nevnt, det litt unødvendige filteret på bildene. Takk uansett for bra og inspirerende rapport. Må nok ta en tur tilbake til NYC etter hvert. Skal få meg en slik penthouse når jeg blir rik

Quote:
Originally Posted by krs-per View Post
Var litt skeptisk til å bo i Soho
Hvorfor det?
Tilbrakte selv ganske mye tid i Midtown da jeg var i byen, så vurderer å bo mer i retning Downtown ved neste besøk.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2014, 09:13   #14
SK36
ScanFlyer Blue

Takk for veldig god og detaljert rapport!
SK36 is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2014, 14:36   #15
krs-per
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Syns den er fin akkurat slik den er. Skal man pirke på noe er det heller, som nevnt, det litt unødvendige filteret på bildene. Takk uansett for bra og inspirerende rapport. Må nok ta en tur tilbake til NYC etter hvert. Skal få meg en slik penthouse når jeg blir rik
Jeps, er delte meninger om filtre. Syntes det kan skape litt 'stemning', men ser at det kan bli litt mye å ha det på alle bildene!

Quote:
Hvorfor det?
Tilbrakte selv ganske mye tid i Midtown da jeg var i byen, så vurderer å bo mer i retning Downtown ved neste besøk.
Egen uvitenhet egentlig. Når vi begynte å se etter hotell så var utgangspunktet Midtown da det er dette vi forbinder mest med New York. Glad vi endte i Soho. I tillegg til flott hotell (Trump) var det også mye å oppleve i denne delen av byen, fine butikker og masse god mat!

Var forresten også innom Meatpacking district (Highline parken, anbefales) og tok en kjapp tur innom "The Standard". Dette er et veldig stilig hotell som av til kjører gode kampanjepriser, b.la via Jetsetter!
Reply

Posting Rules