Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-05-2014, 23:29   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default Dagbladet om gass-hendelser ombord

Nok en ikke sak blir omtalt i media. Denne gangen DB

Temaet denne gangen er giftgasshendelser ombord. Den tyske havarikommisjonen har gått gjennom 845 ulykker, alvorlige hendelser og hendelser. Av disse 845 rapportene fant de så mange som 663 rapporter om helsesvekkelse som kan ha sammenheng med forurenset pusteluft ombord.

http://www.dagbladet.no/2014/05/27/n...sjon/33419346/

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 09:57   #2
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Default Re: Flypassasjerer og besetning i livsfare.

Hvorfor er dette en ikke-sak? Giftgasser ombord i fly er noe som skal tas ytterst alvorlig. Det er tross alt inneklimaet til oss som jobber ombord, og det kan gi både akutte forgiftninger og alvorlige senvirkninger.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 10:59   #3
Lowandslow
ScanFlyer Blue

Ja, hvorfor er dette en ikke-sak LN-VLE?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 14:52   #4
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Hvorfor er dette en ikke-sak? Giftgasser ombord i fly er noe som skal tas ytterst alvorlig. Det er tross alt inneklimaet til oss som jobber ombord, og det kan gi både akutte forgiftninger og alvorlige senvirkninger.
Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Ja, hvorfor er dette en ikke-sak LN-VLE?
Jeg har registrert at flere av de postene hvor jeg har linket til media har blitt karakterisert som ikke saker her på forumet. Siden denne også er hentet fra media tenkte jeg at det var en slik "ikke sak". Derfor den åpningen. Men når media lager en sak om luftfart så er det selvsagt først og fremst fordi luftfart selger og berører omentrent alle. Derfor blir saker om luftfart egentlig en sak, liten eller stor, i det øyeblikket media refererer den på trykk eller i radio/TV hva enn personer ansatt i luftfarten måtte mene.

Nå har jeg referert denne saken og mener derfor at det er en sak, en viktig en også. Så viktig at man ikke trenger å være ansatt i luftfarten for å diskutere den. Problemet utfordrer alle inne i denne aluminiumstuben, passasjerer også, ikke sant Swashbuckler? Og når det gjelder senvirkninger så følger DB opp artikkelen i dag med historien til piloten Susan Michaelis.

http://www.dagbladet.no/2014/05/28/n..._fly/33441918/

Vidar
Old 28-05-2014, 15:33   #5
Swashbuckler
ScanFlyer Blue

Swashbuckler's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Jeg har registrert at flere av de postene hvor jeg har linket til media har blitt karakterisert som ikke saker her på forumet. Siden denne også er hentet fra media tenkte jeg at det var en slik "ikke sak". Derfor den åpningen.
Nå kommer ikke alltid svak sarkasme så godt gjennom i skrevet form.

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Problemet utfordrer alle inne i denne aluminiumstuben, passasjerer også, ikke sant Swashbuckler?
Selvfølgelig! Var noe uklar der, men det er klart at crew og frequent flyers har en proporsjonalt større risk for å iallfall utvikle kroniske senskader enn mange andre ved at man utsettes for hyppig, gjentatt eksponering.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 18:23   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Det har mer for seg å lese BFU sin rapport enn Dagbladet som selger dette inn for sin egen del. http://www.bfu-web.de/EN/Publication...ume_Events.pdf
Det er en viktig sak, men ikke så dramatisk som Dagbladet prøver å få det til å bli.
Old 29-05-2014, 23:03   #7
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Og i dag følger neste episode i denne saken hos DB

http://www.dagbladet.no/2014/05/29/n..._fly/33553665/

Kostnaden ved å løse utfordringen er for høye til at produsentene gjør noe med det.

Vidar
Old 30-05-2014, 19:08   #8
OttoL
ScanFlyer Crusty

Dagbladet har så ekstremt ensidige fremstillinger av saker at det er skremmende. Men er vel bare "sjokksaker" som selger, noe som går utover kvaliteten(som forøvrig er ekstremt laber).

Når det er sagt kan jeg ingenting om dette, men jeg skulle ønske at slike saker ble fremstilt på en mer konstruktiv måte. Nå er for eksempel Parat ikke kjent for å legge noe imellom når de setter igang med kritikken.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 15:37   #9
O_K_
ScanFlyer Silver

Default Re: Dagbladet om gass-hendelser ombord

Dagbladet er dessverre redusert fra en nyhetsformidler til ren underholdning og tidsfordriv i de siste årene.

God forskning på luftkvalitet i fly finnes f.eks. her:
http://msnbcmedia.msn.com/i/MSNBC/Se...fieldPart1.pdf

Dette er kun under "normal" drift. Ved feil i friskluftssystemet så kan det alltids dannes skadelige stoffer, men dette gjelder både på fly, i båter, i kontorbygg osv.

Posting Rules