Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-05-2014, 23:29   #1
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Dagbladet om gass-hendelser ombord

Nok en ikke sak blir omtalt i media. Denne gangen DB

Temaet denne gangen er giftgasshendelser ombord. Den tyske havarikommisjonen har gått gjennom 845 ulykker, alvorlige hendelser og hendelser. Av disse 845 rapportene fant de så mange som 663 rapporter om helsesvekkelse som kan ha sammenheng med forurenset pusteluft ombord.

http://www.dagbladet.no/2014/05/27/n...sjon/33419346/


Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 09:57   #2
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Flypassasjerer og besetning i livsfare.

Hvorfor er dette en ikke-sak? Giftgasser ombord i fly er noe som skal tas ytterst alvorlig. Det er tross alt inneklimaet til oss som jobber ombord, og det kan gi både akutte forgiftninger og alvorlige senvirkninger.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 10:59   #3
Lowandslow
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2006
Location: home
Posts: 495
Default Re: Flypassasjerer og besetning i livsfare.

Ja, hvorfor er dette en ikke-sak LN-VLE?
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 14:52   #4
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Flypassasjerer og besetning i livsfare.

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Hvorfor er dette en ikke-sak? Giftgasser ombord i fly er noe som skal tas ytterst alvorlig. Det er tross alt inneklimaet til oss som jobber ombord, og det kan gi både akutte forgiftninger og alvorlige senvirkninger.
Quote:
Originally Posted by Lowandslow View Post
Ja, hvorfor er dette en ikke-sak LN-VLE?
Jeg har registrert at flere av de postene hvor jeg har linket til media har blitt karakterisert som ikke saker her på forumet. Siden denne også er hentet fra media tenkte jeg at det var en slik "ikke sak". Derfor den åpningen. Men når media lager en sak om luftfart så er det selvsagt først og fremst fordi luftfart selger og berører omentrent alle. Derfor blir saker om luftfart egentlig en sak, liten eller stor, i det øyeblikket media refererer den på trykk eller i radio/TV hva enn personer ansatt i luftfarten måtte mene.

Nå har jeg referert denne saken og mener derfor at det er en sak, en viktig en også. Så viktig at man ikke trenger å være ansatt i luftfarten for å diskutere den. Problemet utfordrer alle inne i denne aluminiumstuben, passasjerer også, ikke sant Swashbuckler? Og når det gjelder senvirkninger så følger DB opp artikkelen i dag med historien til piloten Susan Michaelis.

http://www.dagbladet.no/2014/05/28/n..._fly/33441918/




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 15:33   #5
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Re: Flypassasjerer og besetning i livsfare.

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Jeg har registrert at flere av de postene hvor jeg har linket til media har blitt karakterisert som ikke saker her på forumet. Siden denne også er hentet fra media tenkte jeg at det var en slik "ikke sak". Derfor den åpningen.
Nå kommer ikke alltid svak sarkasme så godt gjennom i skrevet form.


Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Problemet utfordrer alle inne i denne aluminiumstuben, passasjerer også, ikke sant Swashbuckler?
Selvfølgelig! Var noe uklar der, men det er klart at crew og frequent flyers har en proporsjonalt større risk for å iallfall utvikle kroniske senskader enn mange andre ved at man utsettes for hyppig, gjentatt eksponering.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2014, 18:23   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Flypassasjerer og besetning i livsfare.

Det har mer for seg å lese BFU sin rapport enn Dagbladet som selger dette inn for sin egen del. http://www.bfu-web.de/EN/Publication...ume_Events.pdf
Det er en viktig sak, men ikke så dramatisk som Dagbladet prøver å få det til å bli.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2014, 23:03   #7
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Flypassasjerer og besetning i livsfare.

Og i dag følger neste episode i denne saken hos DB

http://www.dagbladet.no/2014/05/29/n..._fly/33553665/

Kostnaden ved å løse utfordringen er for høye til at produsentene gjør noe med det.




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 30-05-2014, 19:08   #8
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,204
Default Re: Flypassasjerer og besetning i livsfare.

Dagbladet har så ekstremt ensidige fremstillinger av saker at det er skremmende. Men er vel bare "sjokksaker" som selger, noe som går utover kvaliteten(som forøvrig er ekstremt laber).

Når det er sagt kan jeg ingenting om dette, men jeg skulle ønske at slike saker ble fremstilt på en mer konstruktiv måte. Nå er for eksempel Parat ikke kjent for å legge noe imellom når de setter igang med kritikken.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 15:37   #9
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Dagbladet om gass-hendelser ombord

Dagbladet er dessverre redusert fra en nyhetsformidler til ren underholdning og tidsfordriv i de siste årene.

God forskning på luftkvalitet i fly finnes f.eks. her:
http://msnbcmedia.msn.com/i/MSNBC/Se...fieldPart1.pdf

Dette er kun under "normal" drift. Ved feil i friskluftssystemet så kan det alltids dannes skadelige stoffer, men dette gjelder både på fly, i båter, i kontorbygg osv.
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fly skulle lande, ga full gass stian1 Småprat 16 23-11-2011 12:28
Qatar Airways - Første fly drevet på gass sirpjalle Flyforum 4 13-10-2009 22:41
-Frykter giftig gass i cockpit LN-SEK Flyforum 9 02-03-2006 22:24
Daglige hendelser i USA seilfly Flyforum 6 30-12-2005 15:52
Air France gir gass med 773ER Dag Viking Flyforum 1 08-03-2005 21:02


All times are GMT +2. The time now is 21:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.