Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-05-2006, 13:30   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,541
Default Air New Zealand foerste kunde for 787-9

Air New Zealand endret sin bestilling til 787-9 og vil ta levering fra 2010.

http://www.boeing.com/news/releases/2006/q2/060511d_nr.html




__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2006, 15:36   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,397
Default Replying to Topic 'Air New Zealand foerste kunde for 787-9'

Hva skiller 787-9 og 777-200 rent passasjermessig (antall)?
EB is online now   Reply With Quote
Old 12-05-2006, 20:09   #3
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Air New Zealand foerste kunde for 787-9'

Quote:
Originally posted by EB
Hva skiller 787-9 og 777-200 rent passasjermessig (antall)?
789 tar mellom 250-290 pax. Boeing sin standard layout for tre klasser, med åtte i bredden i Y, tar 259pax. Mao, selv med ni i bredden, vil en 789 i operativ layout havne på omtrent det samme antallet pax.
772 tar 305 pax i Boeing sin standar layout med tre klasser, med ni i bredden i Y. Til sammenligning har mange flyselskaper rundt 240-280 seter i 772.

For å sammenligne areal:
772 sin kabin er på ca 279kvm, kabinen i en 789 er på ca 257,4kvm.
En 787-10 vil derimot ha en kabin på ca 291kvm.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2006, 20:10   #4
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,397
Default Replying to Topic 'Air New Zealand foerste kunde for 787-9'

Lurer på hvorfor Air New Zealand og i og for seg Air Canada kjøper begge...
EB is online now   Reply With Quote
Old 12-05-2006, 20:23   #5
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Air New Zealand foerste kunde for 787-9'

Quote:
Originally posted by EB
Lurer på hvorfor Air New Zealand og i og for seg Air Canada kjøper begge...
For øyeblikket er NZ sine 787 kun -9, men det kommer i løpet av året ordre på flere, da muligens -8.

En -9 har lengre rekkevidde enn -8, og tar 35 ekstra pax (med Boeing sin konfig.) Noen trenger rett og slett ikke denne kapasiteten. Hvorfor fly rundt med tomme seter, når en heller kan fylle flyet, og heve prisene?
Det blir jo omtrent å spørre om hvorfor AF, NH og JL både har 772 og 773. De har rett og slett enkelte ruter der de passer best, og andre de passer dårligere på.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2006, 20:26   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,397
Default Replying to Topic 'Air New Zealand foerste kunde for 787-9'

Men AC bestiller 777 og 787 samtidig - noe vel NZ også gjorde...
EB is online now   Reply With Quote
Old 12-05-2006, 20:39   #7
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'Air New Zealand foerste kunde for 787-9'

Quote:
Originally posted by EB
Men AC bestiller 777 og 787 samtidig - noe vel NZ også gjorde...
AC bestilte 788, (+789), 772LR og 773ER. Sistnevnte har mye større paxkapasitet, og tar mer cargo enn de øvrige, mens 772LR har en ekstrem rekkevidde, og kan bla nå India og andre destinasjoner i sørlige Asia. Først skulle AC ta flere 772LR enn 773ER, men det har nå blitt byttet om på. 788 og 789 har mindre kapasitet, kan ta en mindre payload enn 77W, og egner seg for forholdsvis lange ruter (av omtrent samme lenge som for 773ER) der de ikke har behov for samme kapasitet.

ANZ bestilte fire 772ER samtidig som de la inn ordre på to av deres fire 787. I tillegg har de tre eller fire til på vei gjennom ILFC (tror det er via dem.) Disse maskinene kan leveres tidligere, og kunne dekke ANZ sitt behov for større kapaistet. Som vist tidligere, så er 772ER fremdeles noe større enn 789. Vil tro at ordren som kommer fra ANZ senere i år vil erstatte deres flåte av 763ER, samt at de tre (eller fire) 772ER som leases mest sannsynlig blir returnert til ILFC når de mottar 789 fra desember 2010.
brendas is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Air New Zealand bestiller 787-10 Someone Flyforum 1 27-05-2019 09:11
Ny 787-kunde Blubird Flyforum 1 14-03-2006 14:57
Air New Zealand dobler 787-bestillingen... Trety Flyforum 0 03-11-2005 09:59
US/HP-deal gir foerste US-kunde for A350 LN-MOW Flyforum 0 20-05-2005 16:59
A350 har faatt sin foerste kunde LN-MOW Flyforum 3 17-12-2004 20:03


All times are GMT +2. The time now is 11:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.