Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-05-2014, 15:04   #1
Fredrik B
Newcomer
 
Join Date: May 2014
Posts: 3
OBB 19 Throttle rett etter takeoff

Heisann.

Aller først takk for et fint og spennende forum for en som ikke har all verdens peiling på flymaskiner.

Jeg hører rett som det er at dem gir mer gass rett etter takeoff enn under selve takeoff'n...hører jeg riktig? Og i såfall, hvorfor? Veit jeg har hørt dette på tur med 737 og med en sånn liten sak med 4 jetmotorer som jeg ikke aner hva heter, den sistnevnte var i hvertfall fra Brussel Airlines.

På forhånd takk for svar
Fredrik B is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2014, 15:14   #2
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: Throttle rett etter takeoff

De trenger vanligvis mer gass for å stige. Under take-off beregner pilotene ut farten de trenger i forhold til vekta ombord og lengden på rullebanen. Etter det jeg har hørt har de vanligvis ca. +80% gass under take-off. Det firemotors-flyet du snakker om heter British Aerospace Avro RJ100

Last edited by B738; 06-05-2014 at 15:29.
B738 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2014, 15:22   #3
Fredrik B
Newcomer
 
Join Date: May 2014
Posts: 3
Default Re: Throttle rett etter takeoff

Takk for kjapt svar...var visst ikke så avansert som jeg trodde (håpet) at årsaken var.

By the way: Den 4motors-saken hadde jo ikke plass til flere motorer, stakkar :-D
Fredrik B is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2014, 15:23   #4
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: Throttle rett etter takeoff

Quote:
Originally Posted by Fredrik B View Post
Takk for kjapt svar...var visst ikke så avansert som jeg trodde (håpet) at årsaken var.

By the way: Den 4motors-saken hadde jo ikke plass til flere motorer, stakkar :-D
Stakkars......
B738 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2014, 15:24   #5
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Throttle rett etter takeoff

Det er pga assumed temp,flex ol. Pga lavt behov for kraft under takeoff, dersom flyet er lett, man har lang bane, lav densitety altitude ol. Når man går over i clb setting vil turtallet øke, da det i clb er drivstoff kost som er styrende. I to posisjon er vedlikeholdskost styrende.

Og nei, man trenger ikke mer turtall for å stige, men det er den mest økonomiske måten å fly på.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 06-05-2014 at 15:26.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2014, 16:11   #6
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Throttle rett etter takeoff

Du vet hvorfor den Avro'en har fire motorer? Fordi det ikke var plass til åtte..

*durummdummtschhhh*

Ok, et mer seriøst svar: Det er som Dag Viking sier at dette skyldes assumed temperature / de-rated take-off. Utgangspunktet for beregningen av thrust er full pinne ved take-off, og deretter reduksjon til climb thrust (det er mest økonomisk å stige kjappest mulig, men samtidig kan ikke motorene gå på for høy thrust så alt for lenge). Når forholdene ligger til rette for det (lang bane, lett fly osv) så beregner man heller take-off med en reduksjon, da det sparer motorene. Når flyet står stille / begynner å rulle så er luftgjennomstrømningen i motorene mye lavere enn oppe i lufta, og det er mye kostnader å spare på maintenance av motorene ved å la de gå ved noe mindre thrust (eller rettere sagt: på lavere temperatur / EGT) ved take-off.

Man kan derfor både de-rate'e motorene samt bruke assumed temperature. Selv om motorene vi har yter 26K, så kan vi velge å benytte 24K eller 22K under take-off (altså et fixed uttak av mindre thrust). I tillegg kan vi be FMC'en om å late som om det er varmere ute enn det egentlig er, noe som også gir en lavere thrust setting. På full pinne med lite passasjerer er en 737-800 en rakett (jeg har prøvd..), men i stedet for å gå vertikalt oppover (litt satt på spissen) så reduserer vi motorene og thrust'en de gir til å være akkurat tilstrekkelig til det vi trenger. Dette har vi tabeller / datamaskiner som beregner for oss.

Når man så er i lufta og når "Thrust reduction altitude" (vanligvis 800 ft) så går thrust ironisk nok opp i stedet, i hvert fall om man ikke har valgt en redusert climb thrust i tillegg, og det oppleves derfor gjerne som en akselerasjon. På en tung 737-800 så vil man gjerne måtte benytte en god del mer take-off thrust, og denne "reduksjonen" på 800 ft (eller annen høyde angitt av flyplassen) er ikke spesielt merkbar. Du merker gjerne bare at flyet flater ut litt, og flapsen begynner å komme inn.

Litt mye forklart kanskje, men håper det ga mening.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2014, 16:44   #7
Il-86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Frogner i Akershus
Posts: 149
Default Re: Throttle rett etter takeoff

Nå skjønner jeg litt mer av hva gutta gjorde i cockpit sist gang jeg var på Evenes. 737-800. Det høres ut som om alt gikk på tomgang. Etter 4-5 sekunder i lufta guffa de på en god del.

Blir nesten nervøs i ny fly. Det er alt for stille!
Il-86 is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2014, 19:14   #8
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: Throttle rett etter takeoff

Quote:
Originally Posted by Il-86 View Post
Blir nesten nervøs i ny fly. Det er alt for stille!
Jo mindre det bråker, jo bedre er det
B738 is offline   Reply With Quote
Old 07-05-2014, 09:57   #9
Fredrik B
Newcomer
 
Join Date: May 2014
Posts: 3
Default Re: Throttle rett etter takeoff

Dette gir mening i massevis. 1000takk for utfyllende og informative svar. Veldig interessant lesning for en som for noen år siden tok flyskrekk-kurs hos SAS og som nå er ute og flyr noen ganger i uka på det meste i forbindelse med jobb
Fredrik B is offline   Reply With Quote
Old 08-05-2014, 00:41   #10
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Throttle rett etter takeoff

Pass deg, det er fort gjort å forvandle flyskrekk til flygalskap
MFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian sirkler rundt New York etter takeoff... LTH Småprat 5 06-04-2017 23:58
Når kan passasjerfly svinge etter takeoff? ThePlanespotter1 Småprat 13 17-06-2012 16:33
Understellet ute lenge etter takeoff? Cessna182 Flyteknisk forum 5 26-09-2011 10:21
B747-300/200SUD Hvit/utentittel landet på OSL 3/6 rett etter 22.00 WF2BNN Flyforum 3 03-06-2008 22:59


All times are GMT +2. The time now is 16:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.