Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-05-2014, 21:07   #1
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
SAS SK908, Air Steward-tur

Dato: Slutten av april, 2014
Flight: SK908
Reg: LN-RKO
AC type. Airbus A330-313
Sector: KEWR-ENGM

PS, alle bilder er tatt med I-phone, beklager dårlig kvalitet, og alle kommentarer til bildene ligger eventuelt under bildet.
Ikke helt god på dette, så håper det er leselig.



Etter et døgn i øsende regnvær så skulle turen gå hjem og tilbake til Oslo. Informasjon var sjekket og alt var på tid (som vanlig) og flyet vi skulle ha hjem landet før tiden fra Stockholm.
Fløy LN-RKP til Newark dagen før, og selv om det var mye nytt og nye lasterutiner på den maskinen gikk turen bra. (LN-RKP er A340 maskinen fra Lan Chile)
Men nå var det RKO som var nattens venn, og det var bare å komme seg til pick up.


Greit å reise fra slikt vær, skoa mine er fortsatt våte etter halvannet døgn


Kofferten er ferdig pakket, time to go.

Møtte resten av crewet, og da er det en ca 20 minutter i buss fra vårt crewhotel til Newark Liberty international airport.


Om bord i "limmoen"

Vel fremme var de fleste pax ferdig innsjekket så det var bare å droppe bagasje og plukke opp papirene for flighten (jepp, også kabinen får en "flightplan" som sier noe om antall pax, og eventuelle spesielle kategorier som er booket som um, blinde etc)


Fin liten modell ved det nye sjekk inn området.

Så var det gjennom Security som av en eller annen grunn hadde kjempekø denne dagen, og det gikk treeeeegt.
Men vi kom oss gjennom, og om bord.


Litt drivstoff må til.

Vel om bord så er det sjekk av alt nødutstyr, og kontroll av catering, som består av å sjekke brett og kokotter opp mot meny, kvalitetskontroll, preppe pre-departure drinks, og generelt forberede for boarding.


Pre-departure drinks i ferd med å forberedes, og ja champagnen er tilbake. Koster en del, men passasjerene vil virkelig ha champagnen. Personlig synes jeg det smaker surt. Men med henriot i glasset blir massene glade :-)

Purser kaller så til briefing om bord, hvor vi får en kort briefing om antall pax, og andre relevante saker. På denne turen var det 2 WCHC, og 3 WCHR, 2 infants, og fult hus pluss, pluss. 1 ID pax var listet.
Stasjonen mente at det ville bli en del tomme seter da mange ikke ville rekke flighten pga det dårlige været og United slet med forsinkelser og kanseleringer.
Kapteinen kom og informerte om en flytid på 6 timer og 50 minutter, mye turbulens. Lang taxitid var å forvente da den ene rullebanen er stengt for tiden.
Så er det siste sjekk av kabinen, og boarding positions.

PS
WCHC = er rullestolbrukere som må ha hjelp helt til setet, altså bæres om bord.
WCHR = er rullestolbrukere som ved egen hjelp kan komme seg fra døren til setet.
ID Pax = er ansatte på tur, på stand by billett.



Sekunder før invasjon.


Forberedelser i cockpit for turen over havet

Først kommer rullestoler, og barnefamilier. Så kommer business og plus før resten av gjestene.
Boarding tok ca 40 minutter, alle kom greit på plass, og vi lukket døren 5 minutter før avgangstid. Men, 25 kolli bagasje var ventet fra United til de siste ankomne pax så vi var nok ikke klare før noen minutter over tid.
Måtte uansett vente på trafikk så ingen forsinkelse på grunn av det.

Vi pushet og startet taksi, på vei ut får vi beskjed om at det er varslet kraftig turbulens etter ca to timer. Vi beslutter derfor å hoppe over coctail slik at vi går rett på mat. På den måten vil vi være ganske klare med det meste før turbulensen setter inn, og ingen behøver å være stuck med brett etc på bordene dersom det blir langvarig.
Noen kjappe forberedelser blir derfor gjort under taxi for å være klare.


Regnet øser ned under taxi


Greit med beinplass på sete 2R.

Av en eller annen grunn tok turen ut til rullebanen uvanlig kort tid, mye sving og styr, men når vi kom frem var det kun 3 andre foran oss, og 2 landinger.


Siste maskin på final før vi liner opp, og drar.

Last edited by SAS-Steward; 02-05-2014 at 21:48.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 21:10   #2
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Del 2

Vel i luften så kuttet vi som sagt coctail, og gikk rett på matservering. Liker ikke å gjøre det, men bedre å droppe den delen en at alle sitter med masse stæsj på bordet når risting starter. Når det er sagt så får de som ønsker naturligvis en drink før maten om de ønsker. Alt går. Denne kvelden var det 2 som gjerne ville ha en drink og to "take-offs" ble mikset.
Jentene gikk med våte, varme kluter, spurte om folk ville vekkes til frokost, etc mens jeg og min steward kollega preppet serveringen.




Vognene er klare, duker på plass. Time to go

Masse hyggelige mennesker om bord, og mye hyggelig prat nedover midtgangen. Når alle hadde fått sitt, var det å begynne å preppe den varme delen mens jentene gikk med mere brød og vann.


Varme kokotter klare.

Glemte å ta bilde av de varme rettene, beklager.

Etter hvert når alle var ferdige med hovedrett, og hadde fått vin og vann 2-3 ganger var det tid for å ta inn brett og stæsj.
Vi hadde vært i luften nå i 1 time og 50 minutter. Noe turbulens kunne vi merke, men foreløpig ikke verre en at vi fortsatte med dessert, kaffe og avec.


Dessertvogner klare til dyst

Dessert blir fortært, noen ba om mer som de naturligvis fikk, og etter hvert ble kabinen ryddet og lyset slukket.
De fleste la seg til å sove, mens noen få valgte å se litt film. Vi var noen runer med snacks og drikke til disse før de også valgte å ta kvelden.
Spesielt å se en hel kabin sove.
Vi fikk også spist litt, og tatt en pust i bakken.


Hvilemodul for kabinen på A330

Har ingen bilder fra frokosten, dessverre. Men heller ikke så mye å si om den. Kald frokost, som vi får veldig mye skryt for. Dessverre er det vanskelig å få skikkelig brød i USA så der har vi en god vei å gå. Men det er ting på gang på brødfronten.
Men frokost ble servert, og ryddet. Så nærmet vi oss endelig Norge.




Landkjenning rett nord for Bergen


Lys i kabinen, og noen sekunder igjen før de siste skal vekkes før kabinen skal klargjøres før landing.




Fortsatt mye snø i fjellet for de som vil stå på ski.

SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 21:10   #3
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Del 3

Gutta foran er klare, og jeg ble spurt om jeg ville holde de med selskap, å det ville jeg jo.
Så gikk bak og fikk ok fra purser, og avsluttet mine oppgaver før landing. Gikk så å satte meg der det er best utsikt.
Bildene under er tatt i løpet av de siste 10-15 minuttene av flighten.










Fortsatt en del busser ved Tryvann, regner med det er noen slitne russ der nede












Siste turn for final


Runway in sight


Airbrakes og flaps full.


Cleared to land


Kun sekunder igjen av nok en flight, landing på tid.

Tok en del tid før broen var på plass, noe var galt og vi endte med broen på dør 1L som er ok for de-boarding, men et mareritt for bording. Men de fikset det nok.
Alle kom seg av, ingen gjenglemte saker ble funnet, og vi kunne ta vårt og gå av. Bagasjen lå på båndet når vi kom ned i bagasjehallen. SGH gjør en fantastisk jobb, ikke moro å vente lenge etter en lang natt. Så at også prio bag var på plass, og annen bagasje på god vei.
Så da var det å ta farvel, og dra hjem og sove.

Nok en NY tur er over.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 21:36   #4
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Kjekt å lese rapport ifra den siden også. Ser gjerne flere
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 21:36   #5
Flight Cancelled
Bonusjeger
 
Flight Cancelled's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Veldig morro å lese en TR som faktisk ikke kommer fra en passasjer! Denne var veldig bra, gjerne kom med fler!

En ting: du bruker litt forkortelser her og der.
Quote:
Purser kaller så til briefing om bord, hvor vi får en kort briefing om antall pax, og andre relevante saker. På denne turen var det 2 WCHC, og 3 WCHR, 2 infants, og fult hus pluss, pluss. 1 ID pax var listet.
Her er det blant annet et par forkortelser jeg tror er ukjente for den vanlige mann i gaten
__________________

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 21:41   #6
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Quote:
Originally Posted by Flight Cancelled View Post
Veldig morro å lese en TR som faktisk ikke kommer fra en passasjer! Denne var veldig bra, gjerne kom med fler!

En ting: du bruker litt forkortelser her og der.

Her er det blant annet et par forkortelser jeg tror er ukjente for den vanlige mann i gaten
Det er sant ja :-)
Flott at du sier fra, ikke alltid man tenker over det, som den gangen og snakket om hvor alle MAAS`ene var, og folk rundt reagerte at man kunne snakke slik om passasjerene.
(MAAS = meet and assist)

WCHC = er rullestolbrukere som må ha hjelp helt til setet, altså bæres om bord.
WCHR = er rullestolbrukere som ved egen hjelp kan komme seg fra døren til setet.
ID Pax = er ansatte på tur, på stand by billett.

Skal se om ikke jeg kan få laget en til ved en senere anledning.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 21:45   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Takk for titten fra crew sin side
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 21:54   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,010
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Fantastisk gøy og lese!!! Takk skal du ha.

Tør jeg spørre, av interesse; Når er det dere vekker de siste?

Jeg er av dem som pleier å sove til jeg hører ordet "Cardiff" fra kapteinen. Da er vi 40 minutter fra landing på LHR og det er 20 min til seatbelt sign går på. Det er akkurat nok til å tisse og pusse tenner. Mener å huske at SAS sa "Cardiff" ca 1 time før?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 21:55   #9
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Tack för rapporten. Det är väldigt intressant att se från crewperspektiv.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 22:00   #10
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Fantastisk gøy og lese!!! Takk skal du ha.

Tør jeg spørre, av interesse; Når er det dere vekker de siste?

Jeg er av dem som pleier å sove til jeg hører ordet "Cardiff" fra kapteinen. Da er vi 40 minutter fra landing på LHR og det er 20 min til seatbelt sign går på. Det er akkurat nok til å tisse og pusse tenner. Mener å huske at SAS sa "Cardiff" ca 1 time før?
Vi vekker når vi samler inn tepper, og det er stort sett på SAS-Plus når purser annonserer ca 40 minutter før landing.
Business mister teppene sine ca 25-30 minutter før landing, og stolene skal opp når kapteinen annonserer ca 10-15 minutter før landing.
Vil jo at folk skal få sove lengst mulig. Men når kapteinen sier at belte skal på plass så er også toalettet stengt.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 22:05   #11
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Takk for fin rapport. Artig å lese om hvordan man organiserer servicen i kabinen og tar hensyn til forsinkelser, turbulens etc.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 22:51   #12
B738
ScanFlyer Gold
 
B738's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Takk for fin rapport. Artig å lese om hvordan man organiserer servicen i kabinen og tar hensyn til forsinkelser, turbulens etc.
Fantastisk rapport! Morsom å lese hvordan en flytur er fra deres vinkel

Et spørsmål: Stolene dere hviler i, er de like som de i business?
B738 is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 22:56   #13
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Tak for kigget bag kulisserne
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 22:56   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Quote:
Originally Posted by B738 View Post
Fantastisk rapport! Morsom å lese hvordan en flytur er fra deres vinkel

Et spørsmål: Stolene dere hviler i, er de like som de i business?
Nei, de er mere like de du finner i SAS plus. Litt smalere, men med noe bedre plass til bena.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 23:06   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Herlig!
Gjør det gjerne igjen
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 23:13   #16
flensburg
Newcomer
 
Join Date: May 2013
Posts: 23
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Flott rapport og takk for kikken. Ser av bildet fra cockpit at det er veldig mye gjenskinn i instrumentpanelene/skjermene. Pilotene kan jo nærmest speile seg i noen av disse.. Underlig at disse skjermene ikke er laget med noe slags anti-refleksfilter for å redusere gjenskinnet.
flensburg is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 23:20   #17
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Veldig gøy og interessant å se hvordan en slik tur oppleves fra ditt ståsted, takk takk !

Last edited by Eirik; 02-05-2014 at 23:47.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 23:34   #18
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Dette var artig lesning! Takk skal du ha!!
Tar gjerne flere slike rapporter i fremtiden!
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 02-05-2014, 23:44   #19
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,326
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Vel fremme var de fleste pax ferdig innsjekket så det var bare å droppe bagasje og plukke opp papirene for flighten (jepp, også kabinen får en "flightplan" som sier noe om antall pax, og eventuelle spesielle kategorier som er booket som um, blinde etc)
Får dere beskjed om Gold/Diamond blant gjestene?
Om ikke, hvorfor ikke?

PS: Genialt med rapport fra "innsiden". Virker som om du er en som virkelig er glad i jobben din og over gjennomsnittet interessert i bransjen
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 03-05-2014, 01:31   #20
AndersE
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 111
Default Re: SK908, Air Steward tur.

Takk for ein god rapport frå innsida! Det er interessant å sjå kva som skjer i kulissane!
AndersE is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God mandag fra SK908 Hypern Flyforum 9 06-02-2017 18:47
Reg på SK908 10. juni SKY-LIMITED Register- og ATC-Forum 1 26-05-2016 18:24
SK908 i dag (20. juni 13) RWY 24 Register- og ATC-Forum 5 20-06-2013 20:22
SK908 i dag (22-23/11) SKGOLD Småprat 3 23-11-2012 10:32
SK908 kansellert 31 juli Dash Småprat 27 04-08-2012 23:34


All times are GMT +2. The time now is 05:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.