![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Dato: Slutten av april, 2014
Flight: SK908 Reg: LN-RKO AC type. Airbus A330-313 Sector: KEWR-ENGM PS, alle bilder er tatt med I-phone, beklager dårlig kvalitet, og alle kommentarer til bildene ligger eventuelt under bildet. Ikke helt god på dette, så håper det er leselig. ![]() Etter et døgn i øsende regnvær så skulle turen gå hjem og tilbake til Oslo. Informasjon var sjekket og alt var på tid (som vanlig) og flyet vi skulle ha hjem landet før tiden fra Stockholm. Fløy LN-RKP til Newark dagen før, og selv om det var mye nytt og nye lasterutiner på den maskinen gikk turen bra. (LN-RKP er A340 maskinen fra Lan Chile) Men nå var det RKO som var nattens venn, og det var bare å komme seg til pick up. ![]() Greit å reise fra slikt vær, skoa mine er fortsatt våte etter halvannet døgn ![]() Kofferten er ferdig pakket, time to go. Møtte resten av crewet, og da er det en ca 20 minutter i buss fra vårt crewhotel til Newark Liberty international airport. ![]() Om bord i "limmoen" Vel fremme var de fleste pax ferdig innsjekket så det var bare å droppe bagasje og plukke opp papirene for flighten (jepp, også kabinen får en "flightplan" som sier noe om antall pax, og eventuelle spesielle kategorier som er booket som um, blinde etc) ![]() Fin liten modell ved det nye sjekk inn området. Så var det gjennom Security som av en eller annen grunn hadde kjempekø denne dagen, og det gikk treeeeegt. Men vi kom oss gjennom, og om bord. ![]() Litt drivstoff må til. Vel om bord så er det sjekk av alt nødutstyr, og kontroll av catering, som består av å sjekke brett og kokotter opp mot meny, kvalitetskontroll, preppe pre-departure drinks, og generelt forberede for boarding. ![]() Pre-departure drinks i ferd med å forberedes, og ja champagnen er tilbake. Koster en del, men passasjerene vil virkelig ha champagnen. Personlig synes jeg det smaker surt. Men med henriot i glasset blir massene glade :-) Purser kaller så til briefing om bord, hvor vi får en kort briefing om antall pax, og andre relevante saker. På denne turen var det 2 WCHC, og 3 WCHR, 2 infants, og fult hus pluss, pluss. 1 ID pax var listet. Stasjonen mente at det ville bli en del tomme seter da mange ikke ville rekke flighten pga det dårlige været og United slet med forsinkelser og kanseleringer. Kapteinen kom og informerte om en flytid på 6 timer og 50 minutter, mye turbulens. Lang taxitid var å forvente da den ene rullebanen er stengt for tiden. Så er det siste sjekk av kabinen, og boarding positions. PS WCHC = er rullestolbrukere som må ha hjelp helt til setet, altså bæres om bord. WCHR = er rullestolbrukere som ved egen hjelp kan komme seg fra døren til setet. ID Pax = er ansatte på tur, på stand by billett. ![]() Sekunder før invasjon. ![]() Forberedelser i cockpit for turen over havet Først kommer rullestoler, og barnefamilier. Så kommer business og plus før resten av gjestene. Boarding tok ca 40 minutter, alle kom greit på plass, og vi lukket døren 5 minutter før avgangstid. Men, 25 kolli bagasje var ventet fra United til de siste ankomne pax så vi var nok ikke klare før noen minutter over tid. Måtte uansett vente på trafikk så ingen forsinkelse på grunn av det. Vi pushet og startet taksi, på vei ut får vi beskjed om at det er varslet kraftig turbulens etter ca to timer. Vi beslutter derfor å hoppe over coctail slik at vi går rett på mat. På den måten vil vi være ganske klare med det meste før turbulensen setter inn, og ingen behøver å være stuck med brett etc på bordene dersom det blir langvarig. Noen kjappe forberedelser blir derfor gjort under taxi for å være klare. ![]() Regnet øser ned under taxi ![]() Greit med beinplass på sete 2R. Av en eller annen grunn tok turen ut til rullebanen uvanlig kort tid, mye sving og styr, men når vi kom frem var det kun 3 andre foran oss, og 2 landinger. ![]() Siste maskin på final før vi liner opp, og drar. Last edited by SAS-Steward; 02-05-2014 at 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Del 2
Vel i luften så kuttet vi som sagt coctail, og gikk rett på matservering. Liker ikke å gjøre det, men bedre å droppe den delen en at alle sitter med masse stæsj på bordet når risting starter. Når det er sagt så får de som ønsker naturligvis en drink før maten om de ønsker. Alt går. Denne kvelden var det 2 som gjerne ville ha en drink og to "take-offs" ble mikset. Jentene gikk med våte, varme kluter, spurte om folk ville vekkes til frokost, etc mens jeg og min steward kollega preppet serveringen. ![]() ![]() Vognene er klare, duker på plass. Time to go Masse hyggelige mennesker om bord, og mye hyggelig prat nedover midtgangen. Når alle hadde fått sitt, var det å begynne å preppe den varme delen mens jentene gikk med mere brød og vann. ![]() Varme kokotter klare. Glemte å ta bilde av de varme rettene, beklager. Etter hvert når alle var ferdige med hovedrett, og hadde fått vin og vann 2-3 ganger var det tid for å ta inn brett og stæsj. Vi hadde vært i luften nå i 1 time og 50 minutter. Noe turbulens kunne vi merke, men foreløpig ikke verre en at vi fortsatte med dessert, kaffe og avec. ![]() Dessertvogner klare til dyst Dessert blir fortært, noen ba om mer som de naturligvis fikk, og etter hvert ble kabinen ryddet og lyset slukket. De fleste la seg til å sove, mens noen få valgte å se litt film. Vi var noen runer med snacks og drikke til disse før de også valgte å ta kvelden. Spesielt å se en hel kabin sove. Vi fikk også spist litt, og tatt en pust i bakken. ![]() Hvilemodul for kabinen på A330 Har ingen bilder fra frokosten, dessverre. Men heller ikke så mye å si om den. Kald frokost, som vi får veldig mye skryt for. Dessverre er det vanskelig å få skikkelig brød i USA så der har vi en god vei å gå. Men det er ting på gang på brødfronten. Men frokost ble servert, og ryddet. Så nærmet vi oss endelig Norge. ![]() ![]() Landkjenning rett nord for Bergen ![]() Lys i kabinen, og noen sekunder igjen før de siste skal vekkes før kabinen skal klargjøres før landing. ![]() ![]() Fortsatt mye snø i fjellet for de som vil stå på ski. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]()
Del 3
Gutta foran er klare, og jeg ble spurt om jeg ville holde de med selskap, å det ville jeg jo. Så gikk bak og fikk ok fra purser, og avsluttet mine oppgaver før landing. Gikk så å satte meg der det er best utsikt. Bildene under er tatt i løpet av de siste 10-15 minuttene av flighten. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Fortsatt en del busser ved Tryvann, regner med det er noen slitne russ der nede ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Siste turn for final ![]() Runway in sight ![]() Airbrakes og flaps full. ![]() Cleared to land ![]() Kun sekunder igjen av nok en flight, landing på tid. Tok en del tid før broen var på plass, noe var galt og vi endte med broen på dør 1L som er ok for de-boarding, men et mareritt for bording. Men de fikset det nok. Alle kom seg av, ingen gjenglemte saker ble funnet, og vi kunne ta vårt og gå av. Bagasjen lå på båndet når vi kom ned i bagasjehallen. SGH gjør en fantastisk jobb, ikke moro å vente lenge etter en lang natt. Så at også prio bag var på plass, og annen bagasje på god vei. Så da var det å ta farvel, og dra hjem og sove. Nok en NY tur er over. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]()
Kjekt å lese rapport ifra den siden også. Ser gjerne flere
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Bonusjeger
Join Date: Apr 2012
Location: Oslo
Posts: 788
|
![]()
Veldig morro å lese en TR som faktisk ikke kommer fra en passasjer! Denne var veldig bra, gjerne kom med fler!
![]() En ting: du bruker litt forkortelser her og der. Quote:
![]()
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Flott at du sier fra, ikke alltid man tenker over det, som den gangen og snakket om hvor alle MAAS`ene var, og folk rundt reagerte at man kunne snakke slik om passasjerene. (MAAS = meet and assist) WCHC = er rullestolbrukere som må ha hjelp helt til setet, altså bæres om bord. WCHR = er rullestolbrukere som ved egen hjelp kan komme seg fra døren til setet. ID Pax = er ansatte på tur, på stand by billett. Skal se om ikke jeg kan få laget en til ved en senere anledning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,457
|
![]()
Takk for titten fra crew sin side
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,010
|
![]()
Fantastisk gøy og lese!!! Takk skal du ha.
Tør jeg spørre, av interesse; Når er det dere vekker de siste? Jeg er av dem som pleier å sove til jeg hører ordet "Cardiff" fra kapteinen. Da er vi 40 minutter fra landing på LHR og det er 20 min til seatbelt sign går på. Det er akkurat nok til å tisse og pusse tenner. Mener å huske at SAS sa "Cardiff" ca 1 time før?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]()
Tack för rapporten. Det är väldigt intressant att se från crewperspektiv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Business mister teppene sine ca 25-30 minutter før landing, og stolene skal opp når kapteinen annonserer ca 10-15 minutter før landing. Vil jo at folk skal få sove lengst mulig. Men når kapteinen sier at belte skal på plass så er også toalettet stengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
|
![]()
Takk for fin rapport. Artig å lese om hvordan man organiserer servicen i kabinen og tar hensyn til forsinkelser, turbulens etc.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]() Quote:
![]() ![]() Et spørsmål: Stolene dere hviler i, er de like som de i business? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Tak for kigget bag kulisserne
![]()
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Herlig!
Gjør det gjerne igjen ![]()
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
Join Date: May 2013
Posts: 23
|
![]()
Flott rapport og takk for kikken. Ser av bildet fra cockpit at det er veldig mye gjenskinn i instrumentpanelene/skjermene. Pilotene kan jo nærmest speile seg i noen av disse.. Underlig at disse skjermene ikke er laget med noe slags anti-refleksfilter for å redusere gjenskinnet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
Posts: 3,064
|
![]()
Veldig gøy og interessant å se hvordan en slik tur oppleves fra ditt ståsted, takk takk !
![]() Last edited by Eirik; 02-05-2014 at 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
|
![]()
Dette var artig lesning! Takk skal du ha!!
Tar gjerne flere slike rapporter i fremtiden! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,326
|
![]() Quote:
Om ikke, hvorfor ikke? ![]() PS: Genialt med rapport fra "innsiden". Virker som om du er en som virkelig er glad i jobben din og over gjennomsnittet interessert i bransjen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Posts: 111
|
![]()
Takk for ein god rapport frå innsida! Det er interessant å sjå kva som skjer i kulissane!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God mandag fra SK908 | Hypern | Flyforum | 9 | 06-02-2017 18:47 |
Reg på SK908 10. juni | SKY-LIMITED | Register- og ATC-Forum | 1 | 26-05-2016 18:24 |
SK908 i dag (20. juni 13) | RWY 24 | Register- og ATC-Forum | 5 | 20-06-2013 20:22 |
SK908 i dag (22-23/11) | SKGOLD | Småprat | 3 | 23-11-2012 10:32 |
SK908 kansellert 31 juli | Dash | Småprat | 27 | 04-08-2012 23:34 |