![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kanskje noen andre har lyst å spe på i denne tråden med bilder og historie.
Jeg starter iallefall med egen inntreden, den begynte i 1970, +/- 1 år, da var jeg enda i den spede pubertet, men som så mange andre før, så fulgte jeg i min fars fotspor. Starten var for en 13/14 åring å "kjøre rundt" med flybussen til BU, etter en tid fikk jeg lov å være sammen med de voksne og sjekke inn passasjerer, merke bagasje og laste bagasje. En slik en fikk jeg kjøre lenge før jeg hadde sertifikat, strafferammen er vel foreldet nå ![]() ![]() ![]() Vel, etterhvert ble man gammel nok til at man kunne ansettes på ordentlig, og jeg fikk det som har vært min arbeidsplass siden, ENZV, via BU og inn i nåværende SK. ENZV var på tidlig '70 tall som mange andre, en liten flyplass og jeg husker enda at stuerne kom kjørende inn i ekspedisjonsområdet med bagasjetrallene hvor avstigende passasjerer plukket opp bagasjen, ikke noe transportbånd eller prio tags dengang. Husker når vi endelig fikk bånd og sende innsjekket bagasje på, først måtte vi løfte den fra vekta og til båndet, så fikk vi et rullebånd fra vekta til nevnte transportbånd, da passet vi på å sende kofferter med ekstra fart slik at de smalt i veggen bak, det var nemlig Stasjonssjefskontoret til SK. Vel, tilbake til grunnen, jeg satt og funderte hvordan det var før i tiden, før Osama og alt denne galskapen, når ting var enklere og mindre kompliserte, og så rant der meg en episode som jeg tenkte jeg fikk lyst å dele. Jeg er ikke flink med dataverktøy, men skal prøve å forklare, vi har et bilde på kontoret våres, nemlig dette: ![]() Alle ser jo hva dette er, nemlig et gammel bilde av terminalen på ENZV. Til høyre for terminalen kom der etter en tid et lite tilbygg, en innenriks ankomst hall, flyplassen vokste og ble utvidet før også må vite, og det er igrunnen her min historie vokser utfra, jeg satt nemlig en rolig og fredelig søndagsmorgen på trafikkkontoret som dengang lå i nord/vest enden av bygget, dvs hjørnet mot flybuss og park/parkeingsplassen og ante fred og ingen fare da der plutselig banket på vinduet og en kar lurte på hvor han kunne parkere? Javel, hallo tenkte jeg, du kjørte nettopp forbi, så jeg sa det eneste jeg kunne si: på parkeringsplassen. Ja, men hvordan kommer jeg dit? Nå så jeg at karen var fra indre bygder så jeg tenkte jeg fikk forklare, kjør rundt veien her, og pekte så kommer du til parkeringsplassen. Ja, men hvordan kommer jeg dit spør karen igjen? ![]() Da spør jeg fyren, si meg hvor står du egentlig nå? Jo, sier fyren, som egentlig bare skulle sende broren sin til OSL, jeg står der og peker ut på flyoppstillingsplassen, rett foran den "nye" innenrikshallen. Oi, javel, og hvordan kom du dit da? Jo sa karen, jeg kjørte inn der, og pekte mot Sola Militærdel. Så her hadde fyren kommet kjørende i ![]() ![]() Enda godt det var før Osama, ellers hadde de vel evakuert hele Sola. Vel tenkte som sagt å dele en historie som jeg syntes var litt søtt og litt artig. Og som sagt, har andre noen ENZV bilder eller historier, del dem gjerne |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bildet fra Sola er også utgitt som postkort på Aunes Kunstforlag ( har et stemplet 1976)
Flyparken tisier jo fotodato 1969-74 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Peter Fox
|
![]()
Var materielloffiser for HQ North, stasjonert på Sola i 1993-95, ved siden av studier på Høgskulen i Rogaland. Liker godt de beskrivelsene vedr. Kjøring og fri ferdsel på stripen. Vi kjørte militære kjøretøyg og sivile akkurat som det passet oss.
Parkering var gratis og på flyoppstillingsplasser.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mener ikke å avspore tråden!
Har prøvd tidligere - og kanskje noen nye på forumet kan tilføye ? Fløy en del med S61N fra gamle Forus heliport til Frigg tidlig i 1977. Fra "gamle tyskerbrakka" og gamle hangar- Noen som har minner fra denne tida ?
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Har mye slides fra den tiden som en dag når jeg får tid skal scanne og legge ut. Det var tiden før vi begynte med survival suits og reiste offshore i short og slips! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det hadde vært flott med noen foto fra denne lite omtalte tiden !
Som pensjonist og flyhistorisk interessert så blir det jo litt mimring: Boring i en derrick i Tananger og pick-up med SeaKing fra flåte i Hafrsfjorden- ![]() Det var den gang 330 brukte "Viking" som radioanrop - nå "Saver".
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Nei, er ikke avsporing, Heliporten er jo og en del av ENZV's historie, om den nå lå på ENFO eller ENMO, det fikk meg til å tenke på bilde nr1 i mitt innlegg, disse bagasjetrallene frakter mye rart, bl.a brukte vi de enkelte ganger når tyngre annimerte oljearbeidere kom hjem. Antar de hadde sittet lenge i datidens gullstuer og lesket seg med lokalt brygg. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fint at du ser slik på det, krølle!
Får håpe OJB kommer med foto etter hvert. Har reist til/fra/via Sola utallige ganger siden midten på 70.tallet. Med fotoborbud på div. installasjoner, og at en helst vil reise lett, så har jeg desverre ingen egne foto. Det mest minneverdige er en halvdramatisk slideevakuering fra en B737 med motorbrann under taxing - for ca 25 år siden. ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Blåse litt støv av denne igjen å begynne med ca 1938 bilde
![]() Enda i de tidligere tider ![]() Bilder av hangaren, snart er den borte vekk ![]() Postkort ![]() Man ble ikke akkurat svett av å jobbe på ENZV i 1959, ja kanskje bortsett fra på morgenen ![]() Til dere som etterlyser helikopter, her er Norges 1ste redningshelikoter, stasjonert på ENZV ![]() Kartet sier vel sitt igrunnen ![]() Og til slutt, lasting etter militærøvelse av miniubåt. den mest prikete lastingen jeg noen gang har vært med på. De trakk opp en linje som gikk fra tarmac, gjennom flyet og ut, dead center. Foran på lastebilen i støtfangeren hang der et lodd som aldri skulle vike fra den hvite linja, gidd de hadde vært like nøye enkelte ganger idag ![]() Forøvrig, alle bilder er "lånt" fra FB gruppen Sola før i tiå |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Legger til et ENZVrelatert avisutklipp.
(Har flere om denne ruten - hvis jeg finner de igjen - etter harddiskcrash. ![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Har prøvd å lete, men finner ikke den famøsen utgaven av Stavanger Aftenblad,
hvor en tidligere kollega hadde tegnet en nøgen kvinne nede i høyre hjørnet. Noen som kan hjelpe? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Første tråd! | Utflyttet | TripReports | 6 | 22-09-2004 20:14 |