Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-05-2006, 07:00   #1
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default avgas 100LL

Er det mulig å bruke Avgas 100 LL på en påhengsmotor. En kammerat spør meg. Jeg sier han må gå til motor leverandøren eller Statoil og spøre de. Han har fått 120 liter av meg pga. av veiing av et fly.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2006, 08:54   #2
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'avgas 100LL'

Er ingen ekspert, men oktantallet sier jo noe om bensinens evne til å hindre fortenning og detonasjon.

Det er flere ting som påvirker kravene til bensinen, bl.a.: kompresjon, turtall, turbo/kompressor, 2- eller 4-takt, forgasser/innsprøytning, stempelfasong og materialvalg i motordeler.

Jo høyere oktantall, jo større evne har bensinen til å tåle trykk og temperatur uten å selvantenne.
Ville tro det er litt andre "arbeidsforhold" inne i en påhenger enn i en flymotor, men du sier det jo selv; sikkert lurt å spørre i et oljeselskap.
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2006, 08:58   #3
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'avgas 100LL'

Og hvis det er en firtakter går det vel ikke, i og med at den skal ha blyfritt?

100LL betyr low-lead, right?

K
atck is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2006, 09:11   #4
LN-SSL
ScanFlyer Molded
 
LN-SSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
Default Replying to Topic 'avgas 100LL'

Quote:
100LL betyr low-lead, right?
Stemmer det ja..... Kunne vært artig å høre hva evt. leverandør/Statoil sier, C172.
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\"
LN-SSL is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2006, 11:38   #5
Airman
Newcomer
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 16
Default Replying to Topic 'avgas 100LL'

Ikke noe problem å bruke 100LL på en påhengsmotor, særlig ikke hvis det er en to-takter. Det man kan risikere ved langvarig bruk er blyavleiring på tennpluggene. i dette tilfelle er det snakk om 120 liter så det skulle være helt greit.
Jeg har en gammel høykomprimert (10,5 - 1) motorsykkel som stortrives med 100LL problemet er at bensinprisen har blitt noe høy
Airman is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Regler og hjelp ved kjøp av AVGAS 100LL? Sunvang Småprat 8 09-09-2011 15:25
UL94 - erstatning for 100LL 73H General Aviation og sjøfly 7 04-07-2011 21:33
Fremtiden for 100LL Speedbird Flyteknisk forum 4 05-06-2009 22:48
100ll Savipix General Aviation og sjøfly 2 08-01-2008 21:34
Priset på 100LL Savipix Flyforum 3 17-10-2006 12:13


All times are GMT +2. The time now is 16:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.