![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Idag er det i Jyllands-Posten er artikel, hvor Forbrugerådet udtaler at cookies og tidligere besøg på websites gør at flyselskaberne hæver priserne.
http://jyllands-posten.dk/rejser/ECE...letten-dyrere/ Quote:
Det er ganske grove påstande Forbrugerrådet kommer med - specielt når de ikke kommer med dokumentation...
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Tror vel dessuten at Forbrukerrådet ikke ville gå ut med dette uten beviser, eller sterke indisier på at dette var tilfelle. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Søk litt rundt på forskjellige selskap og sjekk prisen. Ta deretter opp en inkognitomodus og kjør samme søk. Prisene er ikke like alltid. Men om det bare er pga av cookies vil jeg ikke påstå. Kan jo være umiddelbare endringer på tilgjengelighet osv...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er vel heller ikke ulovlig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Upgrade me....
|
![]()
Har hørt rykter om dette ofte opp igjennom. Men har egentlig aldri tatt de spesielt seriøst.
Har ikke opplevd det selv iallefall. Men om dette skulle vise seg å være tilfelle så regner jeg med det blir noe bruduljer omkring det ![]() ![]() ![]() Last edited by Tjab; 20-03-2014 at 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Forbrugerrådet i Danmark har jeg til gengæld ofte set komme med mærkelige udtalelser som ikke har hold i virkeligheden og ikke er researched ordentligt. Desuden kommer de ikke med nogle eksempler på deres påstand. Rygterne har jeg hørt mange gange, men har stadig tilgode at se det i praksis. Hvordan håndterer man forøvrigt dette ift f.eks. Amadeus. Er det muligt at ændre en pris i bookingsystemet for bare en enkelt kunde. Rent teknisk kunne jeg forestille mig der var visse "udfordringer" med det - speciel de selskaber som bruger f.eks. Amadeus. Kunne forestille mig det var en lettere opgave teknisk for lavprisselskaber, som udelukkende booker i egne systemer.
![]() |
![]() |
#7 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Prisar er vel ferskvare, men det anar meg at eg opplevde noko slikt då vi leita etter pris for seks stykker til YZF for nokre år sidan. Kanskje det ikkje var cookies, kanskje det berre var at vi generellt søkte mange gangar.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Dette er påstander som kommer stadig, og jeg har ennå ikke kommet over noen som kan bevise det.
Hvordan de fleste som baserer seg på amadeus fungerer: man lager et søk, og når man velger et fly så lages en reservasjon som holder et sete fra inventory. Om dette setet er siste i klassen, så vil et nytt søk få en ny pris (med unntak av siter som cacher søk - der vil du få den nye prisen når du kommer et hopp videre). Hvis du avslutter prosessen uten kjøp, så holdes det fortsatt - til en timeout (vet ikke hvor lenge det er, men 20-40 min antar jeg), og da slippes sete tilbake til inventory og prisen vil hoppe tilbake. Det er nok dette mange opplever. Man kunne i teorien bruke en cookie og booke i en høyere prisklasse om den tilsa at det er gjort mange søk på den destinasjonen, men jeg tror også det vil være mot sin hensikt, da veldig ofte de som søker ofte søker flere steder og man vil sannsynlig miste et salg.
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Det er skam de DANSKE flyselskaber der snyder!
"For første gang indrømmer danske flyselskaber nu, at de skruer prisen op på billetter, når de kan se, at folk gentagne gange har søgt efter en bestemt rejse på nettet. Derfor er det en rigtig god idé at slette sine 'cookies' på computeren." hhttp://www.mx.dk/penge_erhverv/nyheder/story/15175291 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er nok ikke cookies som er nøkkelen her, men dine egne søkemetoder .. Se innlegget over.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Snyter? Det heter å drive business
Skal du selge en bil og man har en potensiell kunde som til stadighet kommer innom så skjønner man at personen er interesert og kan dermed lettere få mer betalt Er man ikke fornøyd med prisen så bare lar man vær å booke og heller går til noen andre ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette benyttes aktivt av mange. Jeg kjenner til Specific Media i Norge og hvordan de rådgir sine kunder. Eksempelvis så kan et flyselskap se hvilke sider du surfer på og i hvilken rekkefølge: sas.no, norwegian.no, vg.no/reise, aftenposten.no/reise, tripadvisor.com så tilbake til sas.no, ba.com. Så har de regnet ut når sannsynligheten er størst for når du skal kjøpe billett og tilpasser prisen deretter. Dette er ikke noe nytt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Spørsmålet er da: unngår man dette ved å slette cookies eller må man foreta seg andre ting også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg er ganske så aktiv i å søke ut alternativene når jeg skal planelegge mine reiser, og jeg har ikke ene enste gang noen sted sett at flyselskaperer justerer prisene basert på cookies eller surfemønster. Så lenge det er seter i rett bøtte når jeg skal fra A til C via B, så får jeg den prisen amadeus viser (og har vist lenge).
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Støtter Superhai i det han sier litt lenger opp.
Det er morsomt med "konspirasjonsteorier", men for de store aktørene som bruker GDS er det ikke så enkelt som å bare sjekke cookies for å justere priser. Det er også en del ting som taler mot dette bl.a. at om selskapene setter prisene opp vil den lavere pris være tilgjengelig via en portal/reisebyrå, og folk kjøper der. Det er det siste flyselskapene ønsker for det koster dem mer enn å selge billettene selv. Dette temaet kommer jo opp med jevne mellomrom, både i eksisterende tråder og i nye: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=75249 http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=54883
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Cookies hos Widerøe? | LN-FOC | Reiseforum | 1 | 29-10-2010 23:31 |
Flyselskaber som hæver priserne til dem der søger meget | FlyHi | Flyforum | 10 | 23-11-2009 17:06 |
Cookies, anyone? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 31-10-2007 17:15 |
Ryanair fusker med priserne | FlyHi | Flyforum | 3 | 07-11-2006 17:53 |
Maersk Air hæver priserne | Bll spotter | Flyforum | 3 | 08-10-2004 15:24 |