Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2014, 13:04   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
OBB 8 Spekulasjoner og omliggende diskusjoner om MH370 (splitt)

Dette begynner å lukte litt Spectre av hele saken...


<MOD NOTE>
Etter ønske fra flere har vi splittet spekulasjoner m.v. fra status/fakta som fremkommer fra myndighetene:
Status/fakta-tråden: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=124050
</MOD NOTE>

Last edited by Discus; 18-03-2014 at 21:26.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2014, 13:12   #2
Tertit54
Scanflyer Green and white
 
Tertit54's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Noen som kan ta en kikk i Pyongyang ?😄
Så et innslag på TV hvor det var noe med noen ex-nord koreaner og MAS370.!
__________________
Upcomming flights:?
Tertit54 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2014, 13:12   #3
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette begynner å lukte litt Spectre av hele saken...
Ja, Mr. Blofield kan jo snart tenkes å ha en hovedrolle her...
73H is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2014, 13:15   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Tertit54 View Post
Noen som kan ta en kikk i Pyongyang ?��
Så et innslag på TV hvor det var noe med noen ex-nord koreaner og MAS370.!
Ville Nord-Korea være spesielt godt tjent med å tirre på seg kineserne (med å stå bak en kapring på en flygning som vel hadde flest kinesiske passasjerer)? Det måtte vel i så fall være at noen som ønsker å styrte regimet i Nord-Korea kaprer flyet for å la det se ut til at Nord-Korea står bak, for derigjennom å få slutt på den kinesiske støtten til Pyongyang...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 10:36   #5
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
OBB 8 Spekulasjoner og omliggende diskusjoner om MH370

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
Merkelig at ikke tankeren har stoppet for å sjekke dette.....
Fosser vestover nord for Banda Aceh med en fart på 14 knop.

Last edited by Discus; 18-03-2014 at 21:24.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 18:38   #6
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Tilbake til topic, siste rykte er at flyet lurte seg avgårde mot nordvest i halen på et fly fra Singapore Airlines.
http://www.tv2.no/2014/03/17/nyheter...8#.Uycyh8tOXIV
C130 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 19:54   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Wow, sier jeg bare. Sykt mye planlegging har blitt gjort.

Noen som har hørt noe mer om hva som var i lasterommet?
Det er en luftfartsblogger som lanserte for et par dager siden dette med SQ68, men som flere har påpekt er det rushtid nordvest ut av Malacca-stredet på den tiden av døgnet, så å finne en 777 å henge seg bak er langt fra noe heksekunst om det var det planen var. Da trenger man bare å møte opp mellom 20 og 04.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 20:08   #8
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Det er en luftfartsblogger som lanserte for et par dager siden dette med SQ68, men som flere har påpekt er det rushtid nordvest ut av Malacca-stredet på den tiden av døgnet, så å finne en 777 å henge seg bak er langt fra noe heksekunst om det var det planen var. Da trenger man bare å møte opp mellom 20 og 04.

-A
Om så var, ville ikke SQ68 merke at noen "hang på" bak der ?
Regner med at man må ligge rimelig nær for å få ett radarsignal....
Virker ikke antikollisjonsvarselen bakover ?
C130 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 20:20   #9
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Om så var, ville ikke SQ68 merke at noen "hang på" bak der ?
Regner med at man må ligge rimelig nær for å få ett radarsignal....
Virker ikke antikollisjonsvarselen bakover ?
Nei, det er generell enighet på et annet forum at om transponderen var av, men de hadde selv TCAS på ville det være fritt frem å henge bak der.

Våre egne medlemmer av rad-0-klubben her på forumet vet kansje mer om dette førstehånds, men det var slik jeg tolket det andre skrev.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2014, 20:23   #10
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Virker ikke antikollisjonsvarselen bakover ?
Det funker med at flyene "snakker" sammen m.h.a. transponderen, ingen transponder = ingen alert
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 00:13   #11
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Nå synes jeg unektelig det høres rart ut, men viss vi forestiller oss at flyet har landet: Jeg ser ymse kart med flyplasser det kan ha nådd. Dersom det var en nøye planlagt aksjon for å kapre et fly og få det ned på bakken, er det vanskelig å rydde ei stripe til et slikt fly? Jeg mener hva tåler det av landingsforhold, kunne man se for seg ei uoffisiell grusstripe f.eks.?
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 00:57   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
Nå synes jeg unektelig det høres rart ut, men viss vi forestiller oss at flyet har landet: Jeg ser ymse kart med flyplasser det kan ha nådd. Dersom det var en nøye planlagt aksjon for å kapre et fly og få det ned på bakken, er det vanskelig å rydde ei stripe til et slikt fly? Jeg mener hva tåler det av landingsforhold, kunne man se for seg ei uoffisiell grusstripe f.eks.?
Det er ikke gjort i en håndvending i så fall. En 777 veier ganske mange tonn, og da må man lage til stripe som klarer å håndtere en slik vekt (om enn bare for en landing), med utgangspunkt i at de vil ha maskinen i en del da. Forsvinner understellet i løpet av landingen vil motorene "grave" seg ned i bakken og rives av, og man har ingen eller liten kontroll på resten av landingen.
Spørsmålet er hva de vil med det de har kapret, er det enkeltindivider så trenger ikke flyet være helt (selv om det hjelper veldig), men hvis det er noe i cargo de vil ha så er det utrolig mye lettere å få ting ut hvis flyet er helt.

Hvis det er noen som kapret flyet for å få attention om saken sin så hadde vi hørt om det for lengst.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 08:00   #13
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Sjøl om enkelte land har svære mer eller mindre ubebodde områder, så er det vel nesten umulig at maskineriet som skal til for å rydde ei stripe ikke blir registrert?

Har noe skjedd, er det jo en del av regimene med frynsete rykte som nok er ganske motvillige til å innrømme at de har latt et tjuvfly suse inn i deres territorium.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 08:08   #14
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Er det ingen lenger som tenker på muligheten for en elektrisk brann og at pilotene har forsøkt å snu?

En slik brann kan jo utvikle seg ekstremt fort, og starter den på riktig sted kan den vel sette ut radio og annet kommunikasjonsutstyr ganske kjapt. Man kan ikke utelukke at ting har skjedd så fort at man ikke har rukket å gi noen form for beskjed. I en brann begynner man vel i enkelte situasjoner også å dra i sikringer for å redusere skaden...

Det som gjør brannteorien svak er jo at flyet har blitt observert av den passerende satellitten over det Indiske hav flere timer etterpå.
Da lurer jeg på: er denne satelittobservasjonen veldig sikker? Ikke mht at området er stort og plasseringen er ekstremt usikker, men bare at det med sikkerhet kan sies at maskinen faktisk fortsatt fløy og var der, et eller annet sted?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 08:27   #15
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,933
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Er det ingen lenger som tenker på muligheten for en elektrisk brann og at pilotene har forsøkt å snu?
Nå skal ikke jeg leke flytekniker altså, for det er jeg ikke.

Men flyet snudde og transpondere ble slått av før de hadde siste komunikasjon med kåkpit, og de sa "alright, good night". Det utelukker sikkert ikke el-brann, men det reduserer vel sannsynligheten.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 12:52   #16
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

http://www.lesechos.fr/entreprises-s...ets-657795.php

Kapteinen - som hadde egen 772-simulator hjemme - ser ut til ä ha brukt denne i den senere tid til trening med ä lande pä korte baner pä typisk ca. 1000 meter ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 14:41   #17
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
OBB 8 Spekulasjoner og omliggende diskusjoner om MH370

Quote:
Originally Posted by Frequent Traveller View Post
http://www.lesechos.fr/entreprises-s...ets-657795.php

Kapteinen - som hadde egen 772-simulator hjemme - ser ut til ä ha brukt denne i den senere tid til trening med ä lande pä korte baner pä typisk ca. 1000 meter ?
Interessant.

Er det mulig å stoppe en 772 på 1000 meter?
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 14:46   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,401
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Boeing opplyser at det trengs 3750 fot ved minimum vekt på tørr bane ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 18-03-2014 at 14:48.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 15:07   #19
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Boeing opplyser at det trengs 3750 fot ved minimum vekt på tørr bane ....
Ja, men det er et par ting man må ha i bakhodet. Det er oppgitt for null vind , manuell oppbremsing og uten bruk av reverse thrust. Kryssing av threshold på 50ft.
Dessuten er required runway length = actual stopping distance *1,67

Hvis jeg nå husker disse FAA-reglene riktig.
Å kunne stoppe på vesentlig mindre enn 3750ft bør gå greit, men det forutsetter at man planter flyet akkurat der man har planlagt.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2014, 15:11   #20
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Mistet kontakt med fly fra Malaysia Airlines (KUL-PEK 08/03/14)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Boeing opplyser at det trengs 3750 fot ved minimum vekt på tørr bane ....
11-1200meter med andre ord, men det er vel inkludert en sikkerhetsmargin?
IL-2 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spekulasjoner og ønskedrømmer hvor skal EK fly i Skandinavia(splitt fra EK åpner CPH) A346 Småprat 5 21-11-2011 14:39
I serien teite diskusjoner ..... LN-MOW Flyforum 10 07-06-2006 15:34


All times are GMT +2. The time now is 19:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.