![]() |
|
![]() |
#1 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Nå har det gått snart en uke siden MH370 ble borte og de veit enda ikke i hvilket hav de skal lete etter flyet.
Med dagens teknikk så er dette for meg helt uforståelig at skal gå ann. Her er det vel en rekke ting som har gått galt på en gang. Hvordan kan ett fly kan forsvinne/fly i flere timer fra radar uten at noen får det med seg i 2014? - På arbeidsbilene har vi GPS og sjefen ringer om man svipper innom butikken på vei hjem, kunne ikke dette også vært montert på flyene,skal mye til att ett fly kommer seg ut av GPS dekning skulle man tro. - Om det nå viser seg at flyet fløy i flere timer etter at noe har hendt med radar/radio signaler så tar CVR bare opp de siste 2 timene med tale, hvorfor er det sånn i vår digitale verden? Hva er grunnen til de ikke har den siste uka lagret, da ting kan ha skjedd tidligere som har en innvirkning på hvorfor ting gikk som det gikk. - Hvorfor har piloter/uvedkommende i cockpit, muligheten til å slå av systemer som forteller hvem og hvor de er? - Kunne det ha vært noen gps-bøyer som ble utløst ved landing i vann? Fritt frem for andre å stille spørsmål her også, så får man håpe at noen med teknisk innsikt kan svare på de. Last edited by jameson82; 14-03-2014 at 23:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
Luftfarten er egentlig ganske trege med nye ting, så større lagringsplass kommer senere der enn ellers i verdenen. I tillegg så skal CVRen tåle ganske mange G, husker ikke hvor mange, og da må det som er inni også tåle dette. Og i tillegg til det så kan det finnes på markedet, men operatørene MÅ ikke installere oppdaterte bokser. Dessuten så er sannsynligvis antallet kilder (antall mikrofoner det blir tatt opp fra) mer interessant enn lengden det skal lagre. Kanskje nyere modeller, som B787 og A350, har mulighet til å lagre lenger enn 2 timer. Det kan kanskje Dag J. eller noen andre svare på?
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Som et lite innspill til GPS biten, så ville en nødpeilesender fra det maritime kunne fungert i en sånn sammenheng. De plukkes opp av SAR-satelitter, som så relayer posisjonen til en redningssentral..
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Om noe må forandres ifht. MH370 gjenstår å se, man vet jo ikke hva som har skjedd.
Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,312
|
![]()
Helt hinsides at lokaliseringsystemer som GPS og feks AIS ikke er montert i fly.
Og til dere som sier at GPS ikke fungerer under vann, vel den vil fungere helt fram til den er under vann da i så fall. (for ordens skyld kan det nevnes at det eksisterer håndholdte gps systemer som fungerer godt under vann) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Lokalisering av paxliners antages ä vaere motivert av drift, og defineres teknisk ut fra driftens synspunkt, hvor muligheten ä lokalisere flyet internt under 'normale' forhold gjennom transponder/ACARS/Inmarsat plus eksternt gjennom primaer radar menes ä gi acceptable redondance/kontroll ... bare det at her faller ordet 'normale' ut av bildet, hvorved det oppstär nye 'unormale' vinklinger. GPS-lokalisering av busser/biler/skip päsier at det finnes kost-effektive mäter ä ordne med geolokalisering av mobile assets, men ä installere denne typen systemer hjelper ikke ä löse hijack-problematikken hvis hijackeren selv har innföring i flyets avionics og kan avkoble/ineffektivere systemer.
jameson82's concern reformuleres til dette : hvordan kan G20-landenes statspoliti- og militaersikkerhets-myndigheter sammen med airframe OEM + FAA/EASA teknisk löse ASAP det heretter säkalte "FAR.121.9M-MRO", dvs obligatorisk (sine qua non for airworthiness) geolokalisering - UNHACKABLE/UNDISCONNECTABLE (foul play/Pirate-proof) som en NO-GO check-list item ? Last edited by Frequent Traveller; 15-03-2014 at 14:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Discus: såvidt jeg husker er det må bare 406MHZ som er tillatt
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,312
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by Tjab; 15-03-2014 at 12:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
@Tjab : Vanligvis er et "system" bestäende av noe HARDWARE et eller annet sted pä flyet, pluss CONNECTIQUE (wiring/ducting/piping til/fra Hardware ), pluss AVIONIQUE ... sistnevnte (dvs en 'black box') er vanligvis plassert i EEB (Electronic Equipment Bay) og driver/kontrollerer Hardware. Sä lenge alt gjöres etter dette skjemaet (motivert pga lettere vedlikehold av Black Boxes) er det mulig ä desaktivere bokser fysisk ved ä gä ned i EEB (hvis samme ikke kan avkobles fra Cockpit ?).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]() Quote:
Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
GPS blir brukt for å sende via ACARS og ADS-B lokalisering.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]() Quote:
Jeg antar (i det som sies ovenfor) at vi alle er enige om at vokablen 'GPS' refererer til satellitt-basert geolokalisering, i motsetning til INS/strap-down osv hvor geolokalisering er basert pä integral-calculus av akselerasjoner päfört flyet pga bevegelsene. Last edited by Frequent Traveller; 15-03-2014 at 13:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Hvis du vet hvor primærradarer har dekning så er det ingen problemer å forsvinne for resten av verden om man ønsker det - med Cessna eller Boeing. Primærradarer gir et "ekko" hvor radaren "ser" at det er et eller annet. Sekundærradar spør om det er noen der, og antar at det ikke er noen der dersom man ikke får noe svar. Ved å slå av transponderen som sier "her er jeg", så blir man borte for lufttrafikktjenseten dersom disse ikke har primærradar (som i (hele? mesteparten av?) Norge). I Atlanterhavet og andre hav langt fra land har man jo ikke en gang dekning med transponder-lesende radarer (SSR). Der foregår alt iht prosedyrekontroll og ikke radarkontroll. Transponderen står likevel på; den kan ha andre funksjoner også som f.eks. TCAS etc...
Slår man av transponder over eller i nærheten av fastlandsnorge så vil man være like usynlig for sivil lufttrafikktjeneste (de som ikke har PSR i alle falll) som om man er midt ute i Atlanterhavet. Forsvaret har imidlertid primærradar med dekning i hele Norge. ( -som et hvert troverdig Forsvar må ha for å kunne hevde suverenitet over sitt territorium). Se bildet som har vært i media som viser hvor flyet sist ble "sett" elektronisk av en satelitt. Bildet viser en sektor hvor flyet kan ha vært (range fra satelitten), og vi ser at det mangler noe "i midten" over Malaysia. Her har flyet altså tydeligvis ikke vært på akkurat det tidspunktet. Der har trolig primærradar i Malaysia som man har brukt (replay) for å utelukke posisjonen til flyet i nærheten av Malaysia på det gitte tidspunktet. Da blir resultatet at flyet må ha vært på en annen del av sektoren vi ser på bildet - derav den nordre og den sydlige sektoren. Den siste paragrafen inneholder kun mine egne antakelser. Link til en Aftenposten-artikkel som viser bildet jeg snakker om ovenfor: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...t-7504008.html (Endret posten fordi det viste seg, som jeg antok, at det faktisk finnes primærradar for LTT i Norge, men ikke over alt, i følge AIP Norge - i den grad AIP Norge alltid er rett)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() Last edited by seilfly; 15-03-2014 at 19:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,323
|
![]()
Hvorfor er det i det hele tatt teknisk mulig for mannskapet å slå av all kommunikasjon?
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: USA
Posts: 1,516
|
![]() Quote:
http://aviation.stackexchange.com/qu...nder-in-flight |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]() Quote:
At piloter skal ha komplett kontroll over et flys nødtekniske innretninger mener jeg ikke henger på greip i 2014. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Hvis taleregistratoren ikke lagrer data i mer enn 30 minutter er det vel en fair sjanse at vi aldri får vite hva som har skjedd.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Må ikke flyet stå på bakken med parking brake på?
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spekulasjoner og omliggende diskusjoner om MH370 (splitt) | TOS | Småprat | 53 | 20-05-2014 23:14 |