![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 513
|
![]()
Norwegian er igjen kåret til årets beste lavprisselskap. Denne gangen av Air Transport News som er det største bransjemagasinet i luftfarten.
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10146034
__________________
[ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
|
![]()
Oversetterene har gått berserk igjen, ja ....
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Litt usikker på hva du mener her. Jeg antar at de kårer beste selskap innen hver kategori, eller er det slik at de hvert år velger ut et selskap i hver kategori men som ikke trenger være best i den kategorien? Jeg vet forøvrig heller ikke hva som ligger i "best".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,593
|
![]()
Norwegian er kåret som årets lavkostnadsselskap - ikke lavprisselskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Green
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
|
![]()
Norwegian skriver selv lavprisselskap på facebooksiden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Det norske begrepet er lavprisselskap, selv om det ikke er en direkte oversettelse.
Last edited by gustavf; 11-03-2014 at 10:23. Reason: Stygg kommafeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Kanskje når man kan sette lavere pris enn nettverksselskapene og fortsatt tjene penger (dvs. det duale til lave kostnader)? Man kan ikke drive butikk i det lange løp med lave priser om man ikke også har lave kostnader. Jeg vil vel gjette på at DY i gjennomsnitt har lavere priser enn f.eks. SK, og legger sannsynligvis ut noen flere billetter i lave bookingklasser enn en del andre mer tradisjonelle selskaper.
Det mer korrekte er nok lavkostselskaper, men jeg tror de fleste skjønner hva man mener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Spør av interesse ettersom vi nok legger ulike definisjoner til grunn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,936
|
![]() Quote:
Norwegian: Low cost/full fare (?) ![]() http://www.balkans.com/open-news.php...enumber=192087 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Lavprisselskap og lavkostselskap er jo i utgangspunktet ganske meningsløse definisjoner gitt dagens marked ... Rundt årtusenskiftet var de nok bedre begreper.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2013
Posts: 74
|
![]()
Hyggelig for Norwegian med en slik utmerkelse!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Dette er igrunnen et treffede debatt-poeng : ta f.eks. Norwegians stäende ordre pä 222 feeder-fly à - la oss si - 100 millioner $ stk, til en total-kostnad pä 22.2 milliarder $, dvs en vesentlig höyere päkostning enn SAS' tilsvarende investering i 30 feederfly ... hvordan passer disse fakta inn med den enes betegnelse som "lavkostselskap" ? Videre, noen sier at den bestemmende forskjell er "no frills" vs "Legacy" ... andre sier at forskjellen ligger i om selskapet har gjennomgätt en drastisk effektiviseringskur (slankekur) eller ikke, andre igjen sier at LCC er drevet etter BCG-prinsippet (Boston Consulting Group = scale economics) som sier at den samme profitt kan oppnäes pä to # vis : enten selge (eksempelsvis) 10N units til 0.8P pr stk til en produksjonskostnad pä sammenlagt 10x0.7PN (profitt = 1PN), eller selge 5N units til 1.2P pr stk til en produksjonskostnad pä sammenlagt 5x1PN (profitt = 1PN) ... fordelen er at LCC vinner markedsandeler, til Legacy-konkurrenten gär konkurs, hvoretter LCC uforstyrret kan öke sine priser og tjene en haug penger, som et (oppkalt etter LN-MOW) LCFPC (LowCost-FullPrice Carrier) ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap! | haavig | Flyforum | 19 | 20-06-2013 10:17 |
Verdens seks beste lavprisselskap kåret | SeatBelt | Flyforum | 19 | 24-09-2010 10:18 |