Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2014, 20:25   #1
Glenn
ScanFlyer Molded

Thomas Cook Cuba, Mexico eller Thailand neste vinter?

Hei hei!

Vi sitter å funderer på neste års vinterreise langt vekk, og har sett litt på det VING har å tilby:
Cuba, Mexico og Thailand.

Grunnen til at vi skal reise med Ving, er fordi vi har et gavekort derfra som vi må bruke.
Vi skal som mest ligge på stranda og slappe av, men noen utflukter skader heller ikke.

Er det noen som har vært i alle tre landene og kan komme med synspunkter?
Thailand er vel en sikker vinner om vinteren?

Det blir i januar/februar vi kommer til å reise.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 21:02   #2
Are G
EBD

Default Re: Cuba, Mexico eller Thailand neste vinter?

Jeg ville valgt Cuba ettersom det er mest spesielt.
Vi vet ikke hva som kan skje og hvor fort utviklingen kan ta seg opp og gjøre landet til noe nytt.
Are G is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 22:19   #3
Glenn
ScanFlyer Molded

Jeg personlig heller mest mot Cuba, fordi det er kanskje mest spesielt.
Madammen er litt mer skeptisk.

Hvordan er sikkerheten der? Så lenge man oppfører seg går det som regel bra?
VING tilbyr bare all-inklusive hoteller på Cuba..
Old 07-03-2014, 22:23   #4
Are G
EBD

Vet ikke, men mitt inntrykk er nok at Cuba er det tryggeste landet.
Jeg har reist i Mexico for mange år siden og det var absolutt spennende, men leser at det kan skje mye rart der.. Spesielt om man er litt uheldig, men Cancun er fint strandmål og antakeligvis ikke så herjet av narkobaroner som en del andre regioner..
Are G is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 01:25   #5
G346
ScanFlyer Blue

G346's Avatar

Kom hjem fra en tur til både Cuba og Mexico for bare noen dager siden. Thailand er det nesten to år siden jeg var i sist. Vi tilbragte mest tid i Havanna og litt ute på landsbygda da vi var på Cuba. Var ikke på en eneste strand der, så dessverre kan jeg ikke bidra så mye i så måte. Men at det er et interessant og annerledes land å reise til er det ikke noe tvil om. Har også hørt mye bra om strendene der. Angående sikkerhet så er det overhodet ikke noe mer utrygt enn i andre land. Det er ingen mafia der, og mer eller mindre ingen alvorlig kriminalitet (ihvertfall mitt inntrykk fra min tur). Men selvfølgelig gjelder sunn fornuft, som alle andre steder. Har ingen problemer med å anbefale Cuba.
Mexico var også bra, kanskje avhengig av hvor du drar. Mange drar til Cancun, og trives med det. Andre vil nedover til Playa del Carmen og området rundt der. Er det strand og utflukter som gjelder så tror jeg du kan trives godt i Mexico. Jeg føler Thailand kanskje er litt oppbrukt, men mulig det er en misoppfatning fra min side. Januar/februar så er jo været stort sett bra alle stedene, så du kan vel umulig velge veldig feil uansett hva du ender opp med

Last edited by G346; 08-03-2014 at 01:27. Reason: Tilleggsinfo
G346 is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 02:53   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Jeg var uheldig med været i Cuba. 10-15 grader og gråvær flere dager. Var morsomt å se kanadierne som demonstrativt lå rundt bassenget med boblejakker på seg. Det kan du midtvinters også risikere på Yucatan, men ikke sørover i Thailand.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 06:54   #7
Kjersti
ScanFlyer Blue

Kan dere bruke gavekortet på flybillettene, og finne hotell på egenhånd?

Av strandsteder i Thailand har jeg bare vært i Phuket. Dit vil jeg ikke tilbake. Travle strender, masete selgere og altfor "syden" for min smak. Fint sted i seg selv, men fullstendig ødelagt (for meg) av all turismen. Thailand er et fantastisk land, bare man kommer seg litt bort fra det verste turistkaoset. Man finner garantert roligere og bedre strandsteder i Thailand enn Phuket, men jeg har dessverre ingen anbefalinger å komme med.

Mexico er også fantastisk. Charterflyene går typisk til Cancun, og på hele Yucatan-halvøya er det trygt og fint å reise rundt. Tulum er veldig vakkert, og Chichen Itza er verdt et besøk når man først er i området. Playa del Carmen er veldig syden, så det ville jeg styrt unna. Hvis dere gidder å sitte på en komfortabel buss i mange timer, eller kjøpe flybilletter videre, vil jeg anbefale Belize. Jeg reiste til Belize ved å kjøpe restplass med et av charterselskapene til Cancun. Ambergris Caye er en flott øy hvor luksushotellene hadde lave priser og var nesten tomme da jeg var der i desember for noen år siden. At folk reiser til Cancun når de for samme pris kan dra til Belize, er uforståelig for meg.

På Cuba har jeg ikke vært ennå.
Kjersti is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 11:29   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Har besøgt Mexico (Yucatan) 8 gange nu og skal afsted for 9. gang om 3 uger. Stedet har udviklet sig meget de senere år - og er blevet mere "turistet". Men som bade/slappe af ferie, så synes jeg det er et skønt sted.

Strandene er rigtig gode - typisk hvidt koralsand og tyrkisfarvet vand. Alene farverne på havet og sandet trækker gevaldigt op for mig.

Nu afhænger rejsemålet jo meget af hvad I er til. Men her er en kort opsummering af nogle af områder i let rækkevidde fra CUN.

Cancun:
Vil jeg personligt til enhver tid undgå. Dette er typisk spring-break destination og passer nok bedst til lidt yngre der gerne vil have fart og fest på ferien. Til en afslappende familieferie ville jeg vælge de fleste andre steder.

Playa del Carmen:
Her har vi været oftest og sætter pris på området. Ikke så crowded og party-agtigt som Cancun, men de senere år er området vokset og blevet ganske turistet. Specielt efter de skandinaviske rejseselskaber er begyndt at flyve hertil har vi mistet lidt interesseren for det, da vi netop gerne rejser langt væk for ikke at møde de typiske skandinaviske charterturister på ferien. Strandene er fine - byen er hyggelig og her er alt hvad du har behov for. Populær at bo på All Inclusive i Playacar-området, som ligger ca. 15 min gang fra 5th Ave som er centrum i PDC. Kvaliteten på de forskellige all incl. varierer meget, men generelt får man meget for pengene her. At man kan gå ind til byen om aftenen trækker op. De skandinaviske charterturister trækker ned.

Holbox
Nord for CUN og er en lille ø, hvor der er ganske eksotisk. Her er det ferie uden aktivitet - ren afslapning, fantastisk strande og flot natur. Små individuelle hoteller.

Tulum
Nogle af områdets bedste strande. Området er ogs blevet udviklet meget de senere år - og er gået fra at der ikke skete alverden, men nu er lidt mere aktivitet, by, restauranter osv.

Generelt:
Vær meget opmærksom på beliggenheden på hotellet/resortet. Mange all incl. resort ligger meget øde og langt fra byen. Mens andre (f.eks. i Playacar) ligger i gåaftstand. Der findes desuden en masse små hyggelige - individuelle hoteller - til en billig pris, hvis man har lyst til det. På All Incl. resorts er kvaliteten rimelig okay - og pris følger kvalitet. Forvent ikke top shelf alkohol - men de fleste steder har internationale mærker a la Gordon Gin, Bacardi o.lign. Mange resorts har flere a la carte restauranter at vælge imellem - antallet veksler meget. Vi har selv boet på RIU Playacar, RIU Tequila, Viva Wyndham Maya, Viva Wyndham Azteca og Occidental Allegro. Alle disse ligger midt på skalaen og leverer generelt okay kvalitet til prisen. Allegro har de mindste og mest slidte rum og det dårligste madudvalg, men til gengæld har selve haven og resortet en vis charme og poolen er god samt beliggenheden på stranden er god.

CUBA:
Var på Cuba sidste sommer og var yderst tilfreds med dette. Cuba er en helt anden størrelse og man skal ikke forvente at et 5-stjernet hotel her er som 5 stjerner andre steder i verden. Buffet-udvalget varierer fra dag til dag afhængigt af hvad de kan få fat i, men der er altid rigeligt med seafood. Stranden i Varadero var helt i top. Intet mindre end fantastisk. Vi boede på Sol Palmeras, som var et dejligt området - som alt i Cuba lidt slidt - men deres bungalows var store og servicen har helt i top. Kvaliteten på mad og drikke var som Cuba er mest - svingende og sjældent over middel. Tag ikke til Cuba for madens skyld, men for befolkningen og landets skønhed - og den gode rom samt cigarerne. Cuba kan VARMT anbefales. I selve Varadero var der ikke meget andet end resort og turistmarkeder med souvenirs, så det kan anbefales at kombinere med nogle dage i Havana.

Thailand er i mine øjne lidt overeksponeret. Dejligt, men er blevet det nye Gran Canaria. Den store forøgelse af russiske og kinesiske turister trækker meget ned i mine øjne. Mexico har også oplevet en fremgang i østeuropæiske turister, men det mærker man ikke i samme omfang som i Thailand efter min mening.

Min stemme går på Mexico eller Cuba. Spørg bare hvis der er mere du vil vide. Har gode kontakter begge steder mht. transfer, udflugter m.v.
Old 08-03-2014, 12:08   #9
Glenn
ScanFlyer Molded

Tusen takk for all tilbakemelding, dere er fantastiske!

Etter nøye vurdering, har valget falt på Cuba.
Mest fordi det kanskje er mest spesielt og at vi ikke kan oppleve det samme i noe annet land.

Endelig bosted/reisemål er ikke bestemt i Cuba, er det noen som har forslag?
Jeg regner med det blir i Varadero, men alt er av interesse.

Ser for det meste at det er all-inclusive hoteller der. og det er vel kanskje det enkleste med tanke på maten. Har lest litt at maten i Cuba kan være meget varierende!

Vi kan bruke gavekortet på kun fly om noen har forslag til et hotell som ikke Ving har.
Old 08-03-2014, 12:52   #10
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Vi var meget tilfredse med hotel Sol Palmeras på Varadero. Sørg for at bestille bungalow. Fantastisk strand.

Kommer I til Havanna (hvilket I ikke må snyde jer selv for), så er restaurant Castropol på havnepromenaden et must. Uden sammenligning den bedste mad vi fik på Cuba - og til yderst rimelige priser.

Jeg har kontakter på Cuba der kan arrangere transfer til/fra Havanna i en gammel 50'er bil samt private tour i byen i en nyistandsat gammel amerikanerbil og afsluttet med hjemmelavet middag i privaten. Det er et must og en fantastisk oplevelse.

Posting Rules