![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Go aften venner...
Da er det snart på tide med 2. ferietur dette første halvår, om 3 uker stikker jeg og fruen avgårde til Madrid.... Det blir ikke noe flytitting på meg, det blir aaaaldri verden innvilget, men, det er vel mye annet å gjøre i byen? Noen forslag? Hva kan vi finne på, prøve, se, smake & oppleve? Forslag mottas med takk! ![]()
![]() |
#2 |
Doodlebugger
|
![]()
Hola,
Jeg har gjort litt planlegging for en flymuseumsrunde i forbindelse med tur til Madrid. La Fundación Infante de Orleans har oppvisning blant annet 4 juni så hvis du får fri fra fruen og har lyst til å se en del klassiske fly i lufta er det en mulighet. Se http://www.fio.es/exhibiciones/exhibiciones.htm - de har også museet åpent deler av uken. Ellers ligger det spansk flyvåpenmuseet i Madrid, du finner litt om det under: http://www.softguides.com/madrid_guide/culture/other_museums.html Jeg hadde en vellykket tur til Roma for et par måneder siden og har tenkt å gjøre en tilsvarende tur til Madrid for å kombinere vanlig turisme med flymuseum/oppvisning. Hovedflyplassen i Madrid er ganske uegnet for flytitting, dårlig med vinduer og mange vakter med liten entusiasme for hobbyen. Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvis du er kunstinsteressert er Prado-museet et must med en av europas største samlinger ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Madrid har en meget bra opera, men man bør bestille billetter i god tid før avreise da de fleste forestillinger blir fort utsolgt.
Lunsj på uteserveringen til Cafe de Oriente med utsikt over slottet og slottsparken der det alltid er et yrende folkeliv er også et must. Utrolig bra service og mat. Når det gjelder museer har Madrid som andre har nevnt noen av verdens beste og mest omfattende kunstsamlinger, både Museo del Prado og Museo Thyssen Bornemisza som ligger et steinkast fra hverandre er vel verdt et besøk. Når det gjelder ting å styre unna må det bli de uttallige uterestaurantene på Plaza Mayor. Overpriset og dårlig mat med elendig service. En øl eller Sangria mens man iakttar folkelivet er ok, men maten bør man styre unna. Det ligger mange og langt bedre restauranter i gatene som omkranser Plaza Mayor. En restaurantanbefaling må jeg bare få komme med: Inshala som ligger i Amnistia 10, ikke langt fra Palacio Real. En utrolig spennende og spesiell meny. Fantastisk mat,hvis du har sansen for ting som marokansk couscous, argentisk kjøtt eller strutsefilet. Har også tradisjonelle franske og spanske spesialiteter. Hyggelig betjening og service og en helt spesiell atmosfære. Anbefales på det varmeste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg vil anbefale en tur på Reigna Sofia muséet for å se det verdensberømte Guernica-maleriet av Picasso, det ligger ikke så langt fra Prado. Spis tapas tidlig på kvelden og spis middag sent, gjerne rundt kl. 23, det spises sent og dere blir sittende alene om dere spiser noe særlig før. De andre anbefalingene er også bra. Dere drar på en fin tid av året, det er ikke blitt for varmt ennå. Om du har tid til å lære noen spanske gloser er det ikke dumt, madridlenerne er helt håpløse i engelsk.
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takker for gode tips så langt
![]() Noen som har gode hoteller å anbefale og da? ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Cafe Venencia i calle Echegaray litt øst for Puerta del Sol er en fantastisk liten bit av Andalucía i Madrid. De serverer sherry fra fat, du ber om en flaske og så mange glass dere er personer til, eller et glass. Manzanilla og Fino er de tørreste og definitivt beste sherryene. Hvis du ikke kjenner Manzanilla og Fino må du glemme alt du tror du vet om sherry, tenk på en frisk tørr hvitvin. Til dette får man en skål med oliven, nøtter eller potetgull på kjøpet. Det er hele menyen, fem forskjellige sherryer på fat og litt tiltygg. En svart katt (som må ha vært byttet ut siden jeg var der første gang for 15 år siden) spaserer rundt i lokalet. En flaske Manzanilla kostet 11 euro såvidt jeg husker, en euro mer enn de andre typene. Nærmere Puerta del Sol er El Museo del Jamon, en travel og erkemadridsk tapasbar med et enormt utvalg skinke. Iberico'en koster 5 ganger så mye som de andre og er verdt det.
Vi bodde på Hotel Arosa, midt på Gran Via, til en rimelig pris. Hotels.com var billigere enn deres egen nettside. Enkle rom, men genial beliggenhet og god frokost. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ny flyshowulykke, denne gang i Sveits | Tertit54 | Flyforum | 1 | 23-08-2015 23:35 |
Feil flyplass: Denne gang Southwest | LN-MOW | Flyforum | 4 | 13-01-2014 15:42 |
Aloha og farvel for denne gang | SQ 777 | Flyforum | 24 | 29-12-2013 20:55 |
Nok en gang... og denne gang i verdenstoppen også | LN-RRA | Flyforum | 30 | 13-01-2010 12:11 |
En ny første flytur - denne gang Falcon 7X | LN-KGL | Flyforum | 1 | 09-05-2005 10:07 |