Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2014, 08:36   #1
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Default Aftenposten: Flyr rundt i Europa på jakt etter bonuspoeng

Ser det er flypratere i avisen idag:

Flyr rundt i Europa på jakt etter bonuspoeng
(Om du har brukt opp kvoten på ap.no, start i inkognitomodus)

Gøy å se folks reaksjoner på denne aktiviteten vi driver med. Husker jeg selv hadde store problemer med å forklare hvorfor jeg var i NCE 2x i høst.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 08:40   #2
andyp
Homebrewer

Default Re: Aftenposten: Flyr rundt i Europa på jakt etter bonuspoeng

Var med på denne MR'en selv. Var en flott tur med mye skravling og mousserende kan man si Artige diskusjoner med journalisten som virket å være på bølgelengde med resten av oss
andyp is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 08:52   #3
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Artig å følge med på kommentarfeltet på Facebook
Får meg til å angre på at jeg avbestilte turen

Quote:
At noen har tid og penger til å holde på med dette er jo bare trist, og sier ikke så rent lite om Norge i dag
Like · Reply · 2 · 9 minutes ago

Men om man sparte pengene disse tullereisene koster, ville ikke det betale for xtta komfort når man SKAL på tur? Slike tullinger viser veldig godt at man har det for godt i Norge....
See Translation
Like · Reply · 2 · 6 minutes ago

Greit å opparbeide seg bonuspoeng, men da er det fordi en skal fra A-B for å gjøre noe. Enten ferie, jobb eller besøk
https://www.facebook.com/aftenposten
Old 07-03-2014, 09:00   #4
JonV
Newcomer

Nesten litt rart at de ikke trekker tråden videre til Flyertalk og det faktum at dette er enda mye vanligere andre steder i verden. Der kunne de også funnet mye mer ekstreme eksempler - leste nettopp live-TR fra en fyr som dro på en 9 dager lang MR f.eks.
JonV is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 09:16   #5
roger
Rakettforskar

Fin artikkel. Stod å leste den på busshaldeplassen, og gløymde kvifor eg stod der eg stod... Får seie stor takk til bussjåføren for at eg kom meg fram no. Trur eg må rekne litt over om det er vits å begynne med MR for min del også i år, sidan eg har den gamle kvalifiseringsgrensa. Men EBD blir det ikkje .
Old 07-03-2014, 09:20   #6
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Trur eg må rekne litt over om det er vits å begynne med MR for min del også i år, sidan eg har den gamle kvalifiseringsgrensa. Men EBD blir det ikkje .
Håper SAS kommer med diamant-challenge ala den vi fikk på gull i høst. (f.eks 4 T/R norden-europa). Tviler også på det blir diamant i år, men skal aldri si aldri!

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 10:07   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Morsom reportasje, men rart de ikke setter det i en litt større kontekst, f.eks. ved å vise til hvordan dette er i USA eller å intervjue SAS.
Old 07-03-2014, 10:09   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by JonV View Post
Nesten litt rart at de ikke trekker tråden videre til Flyertalk og det faktum at dette er enda mye vanligere andre steder i verden. Der kunne de også funnet mye mer ekstreme eksempler - leste nettopp live-TR fra en fyr som dro på en 9 dager lang MR f.eks.
Dagems Næringsliv gjorde en artikkel med Steve Belkin m.fl for en tid tilbake siden.

http://www.dn.no/d2/reise/article1966844.ece
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 10:13   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Artig å følge med på kommentarfeltet på Facebook
Får meg til å angre på at jeg avbestilte turen

https://www.facebook.com/aftenposten
Litt spesielt å se hvor mange som irriterer seg over dette, og hvor mange som mener det går hardt ut over miljøet. Har de samme mening om folk som tar en sightseeing-tur med småfly uten å egentlig skulle noe sted? Hva med de som tar en tur på sjøen en sommerdag, uten å skulle fra A til B? Er de like kritiske til de som tar en rånerunde med bil, eller kjører to ganger til butikken i løpet av en dag?

Synes det er trist å lese hvor mange som rakker ned på folk som står frem og forteller at de har en litt annerledes hobby.

Kanskje det er janteloven som slår til igjen, det er vel ikke lov til å bruke tid og penger på en interesse som for andre virker meningsløs.
Old 07-03-2014, 10:15   #10
andyp
Homebrewer

Heh Fjesboka har vel alltid vært det største opphavet til sure oppgulp, misunnelser og besserwissere...samt de som like å vise hva de har laget til middag (helst med noe rødt i glasset). Glad jeg har holdt meg unna...
andyp is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 10:21   #11
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Litt spesielt å se hvor mange som irriterer seg over dette, og hvor mange som mener det går hardt ut over miljøet. Har de samme mening om folk som tar en sightseeing-tur med småfly uten å egentlig skulle noe sted? Hva med de som tar en tur på sjøen en sommerdag, uten å skulle fra A til B? Er de like kritiske til de som tar en rånerunde med bil, eller kjører to ganger til butikken i løpet av en dag?

Synes det er trist å lese hvor mange som rakker ned på folk som står frem og forteller at de har en litt annerledes hobby.

Kanskje det er janteloven som slår til igjen, det er vel ikke lov til å bruke tid og penger på en interesse som for andre virker meningsløs.
De glemmer at alle hobbyer forurenser. Feks er det mere miljøvennlig å kjøre SUV enn og ha hund.

Quote:
En stor hund som en Grand Danois «sluker drivstoff», og setter et fotavtrykk som tilsvarer 0,84 hektar. Det er arealet som kreves for å produsere maten hunden spiser.

En schæfer har et «årsforbruk» på på 1,1 hektar.

SUV-en, en Toyota Land Cruiser med en rimelig tørst 4,6-liters motor som kjører moderate 10.000 kilometer i året, setter et karbonavtrykk omregnet til 0,41 hektar i året, inkludert energien som brukes til å bygge bilen, ifølge artikkelen på universitetets hjemmesider.

En flyreise fra Nord-Europa til Mallorca setter til sammenlikning et miljøavtrykk tilsvarende 0,37 hektar
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10094308
Old 07-03-2014, 11:01   #12
C130
ScanFlyer Gold

[QUOTE=Dag Viking;918966]Litt spesielt å se hvor mange som irriterer seg over dette, og hvor mange som mener det går hardt ut over miljøet. QUOTE]

Det viser med all tydelighet hvor hjernevasket folk flest er i miljøspørsmålet.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 11:15   #13
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:

Det er vel litt typisk jantelovaktig over det hele ja, folk må få lov til å ha sine sære hobbyer. Jeg har faktisk tatt t-banen i Oslo uten egentlig mål og mening til områder i Oslo jeg sjeldent er på dager jeg har ekstremt lite å gjøre.

Jeg lurer litt om de samme folkene synes det er bortkastede penger å fly firstclass for rundt 11000 til Asia som i høysesong ikke er ekstremt mye mer enn en økonomibillett. Jeg hadde ihvertfall aldri kommet over US Dividend Miles om det ikke hadde vært for disse forumene.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 11:19   #14
econ
ScanFlyer Silver

econ's Avatar

Herregud som folk reagerer på facebook da, noen mennesker har virkelig mindreverdighetskomplekser.

Folk kaster ut dette miljøkortet i øst og vest, håper de er like kritiske til alle "unødvendige" aktiviteter.

Har selv aldri verdt på en MR, men kunne gått tenkt med det en gang.
econ is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 11:51   #15
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Det som er så fint med Fjasboka er at det er så lett å "stalke" andre, mange av de som kommer med miljøoppgulp har en del bilder fra syden. Hadde man ikke selv postet under fult navn så hadde jeg kanskje nevnt det. Sydenturen er vel strengt tatt ikke så fryktelig nødvendig den heller

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 11:55   #16
MadNoggie
Newcomer

Nå kan det hende at jeg går glipp av noe vesentlig, isåfall må noen gjerne påpeke det åpenbare, men utifra vinklingen i artikkelen så blir det jo forholdsvis komisk.

Thomas Lone f.eks:

Quote:
- Bonuspoengene jeg får på denne og andre turer gjør det mulig for meg og familien min å fly første- eller businessklasse for en billig penge på feriereiser til Asia og USA. Jeg prioriterer komfort, jeg ville aldri finne på å reise langt på en trang økonomiklasse. Aldri, sier Thomas Lone.
Når man ser på reiseruten hans den siste tiden så kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på prisene, og jeg undrer også på hvorfor dette ikke blir tatt med i artikkelen generelt, kostnadene for å opparbeide seg de poengene som igjen brukes for å få bonusbilletter på første- eller businessclass. 14-29.05.13: Oslo - Frankfurt - Warszawa (overnatting) - Istanbul - Kuala Lumpur - Kuantan - Istanbul - Warszawa (overnatting) - København - Oslo. Alt på business class.

Jeg skulle likt og sett prisen for dette og logisk tankegang rundt "investeringen"
MadNoggie is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 12:00   #17
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by MadNoggie View Post
Nå kan det hende at jeg går glipp av noe vesentlig, isåfall må noen gjerne påpeke det åpenbare, men utifra vinklingen i artikkelen så blir det jo forholdsvis komisk.

Thomas Lone f.eks:

Når man ser på reiseruten hans den siste tiden så kjenner jeg at jeg blir nysgjerrig på prisene, og jeg undrer også på hvorfor dette ikke blir tatt med i artikkelen generelt, kostnadene for å opparbeide seg de poengene som igjen brukes for å få bonusbilletter på første- eller businessclass. 14-29.05.13: Oslo - Frankfurt - Warszawa (overnatting) - Istanbul - Kuala Lumpur - Kuantan - Istanbul - Warszawa (overnatting) - København - Oslo. Alt på business class.

Jeg skulle likt og sett prisen for dette og logisk tankegang rundt "investeringen"
Nå står det vel også i artikkelen at det er via kredittkortbruk brorparten av poengene opptjenes til bruk på bonusreiser. Svidde nylig av 190.000 poeng til first class tur til Asia. Av de så var det bare 45.000 som kom ifra flyturer og halvparten av de igjen ifra en feilprising i businessclass til Hong Kong.
Old 07-03-2014, 12:00   #18
kimmam
ScanFlyer Blue

Haters gonna hate...
Old 07-03-2014, 12:07   #19
MadNoggie
Newcomer

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Nå står det vel også i artikkelen at det er via kredittkortbruk brorparten av poengene opptjenes til bruk på bonusreiser. Svidde nylig av 190.000 poeng til first class tur til Asia. Av de så var det bare 45.000 som kom ifra flyturer og halvparten av de igjen ifra en feilprising i businessclass til Hong Kong.

Jeg spør fortsatt om kostnadene.

Personlig så har jeg det motsatt, snitter vel rundt 120k poeng i året via star alliance, litt her og der med BA, rundt 40k poeng fra kredittkortene.

Last edited by MadNoggie; 07-03-2014 at 12:20.
MadNoggie is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2014, 12:08   #20
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Quote:

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Gleder meg til MR i morgen, jeg! 50 minutes in Madrid...

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules