![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
|
![]()
Forstår at frakt av varer er en essensiell del av inntjeningen hos SK og TG fra Oslo, og sikkert fra øvrige steder også. Hvordan er det med DU? Fyller de buken til BKK eller JFK?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
|
![]()
I følge denne videoen tar de med en god del laks til BKK. (Fra ca. 2:00 sier kapteinen noe om frakt)
https://www.youtube.com/watch?v=SrLUzeyxhkc
__________________
Mvh Lars Tore Haugan Last edited by LTH; 06-03-2014 at 10:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Kan vel si litt om dette, tross alt mitt kjerneområde.
Vi sender en god del frakt DU maskinene. Vi har faste sendinger på JFK/FLL og BKK. Og tidvis kan det være betraktelige mengder vi har med på disse flightene. Alt i fra små sendinger på rundt 1 tonn og opp til flere paller på 6-8 tonn. Og siden SAS nevnes. Tror det skal godt gjøres å finne en avgang med SK907 til EWR uten at det er noe fisk i kjelleren på den. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]() Quote:
på ARN-BKK har TG oftast fullt med cargo på sin 777-300ER. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Hvis noen kunne rapportere inn her - i gjennomsnitt - hvor mange av totalt 28 stk. LD3 som finnes nede i 788 kreves til CIL (innsjekket bagasje), kunne vi deretter regne frem og sammenligne aggregerte (pax + frakt) inntjenings-evner A330 vs A340 vs 787 vs 777 pä diverse ruter ... ? Vi anvender fölgende likning, gjeldene eksempelsvis for 788 :
(aggregert) ASK = [ (seat count) + (28 - CIL) ULD x 1/φ ] x L hvor 'φ' er konversjonsfaktoren mellom fraktrate og YCff (Y-class full fare ticket) mens 'ULD' er volym i cuft pä anvendt ULD - dvs LD3, paller ...; videre er 'L' strekningens lengde i Km ... NB, pä langdistanse-ruter ligger ULD/φ noe lavere enn pä feeder-ruter ... ………………………… 788 NAX … A343 SAS ... 773 THY Antall LD3 nede ……. 28 ………. 32 ..………. 44 Seter Premium ……. (NIL) ………. 46 ..………. 28 Seter Plus ……………. 32 …………. 28 …………. 63 Seter Y-class ….... 259 ……... 171 ……….. 246 .......Total seter …. 291 ………. 245 ….……. 337 LD3 rekvirert for CIL 15 ……………. 13 …………… 18 LD3 ledige til flyfrakt 13 …………… 19 …………… 26 Aggregert inntjenings-potensial (NB : bare en skissering) : 788 NAX : ( ( nil ) + ( 32 x 3.35 ) + ( 259 ) + ( 13 x 10 ) ) x P1 = 496 P1 .................. 0 % ....... 21.6 % ...... 52.2 % .... 26.2 % A343 SAS : ( ( 46 x 2.55 ) + ( 28 x 1.285 ) + ( 171 ) + ( 19 x 10 ) ) x P2 = 514 P2 ..................... 22.8 % ........... 7 % ........... 33.2 % ........ 37 % 773 THY : ( ( 28 x 2.37 ) + ( 63 x 1.15 ) + ( 246 ) + ( 26 x 10 ) ) x P3 = 644 P3 ..................... 10.3 % ......... 11.2 % ....... 38.2 % ..... 40.3 % AKE (LD3) : MGW = 3,500 lbs/VOL = 159 cuft … vi anvender fölgende ratio : en LD3 rommer CIL for 19 pax … videre bruker vi : φ = 15.9 cuft … dvs ULD/φ = 10 YCff = 10 P Kommentar : det fremgär klart av denne skisserte samstillingen av driftstrategier NAX vs SAS vs THY (valget er eksempelsvis) pä sine langdistanse-ruter at SAS trolig satser ganske mye pä flyfrakt (37 %) som en konsekvens – eller ved hjelp - av et generöst offer (Premium + Plus) til 30 % som sikrer forholdsvis mer ledig plass nede til flyfrakt (19 LD3) ; mao har SAS radikalt distansiert seg fra NAX som i motsetning satser hovedsaklig pä turist-klassen (52 %) og derfor har mye mer beskjeden plass nede til flyfrakt (26 %, med kun 13 ledige LD3). THY driver m.e.m. som SAS men anvender en vesentlig större flytype, hvormed flyfrakt-potensialet blir merkverdig höyt (40 %) Innlegg/kommentarer fra forumet er velkomne ?! Last edited by Frequent Traveller; 07-03-2014 at 11:49. Reason: driftstrategi SAS vs NAX vs THY ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]()
Kan bare snakke for meg sjøl, men der datt jeg av lasset med ræva først. Men joda, det går endel frakt ut med DU. Vi mater på vi ;-)
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Formelen er grei den, men det å få ansatte til å jevnlig rapportere eksakte tall tenker jeg nok vil være godt utenfor hva ansatte har lov til.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
evig optimist
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
|
![]()
Helt riktig det, så derfor kan i allefall ikke jeg gå innpå det med mere detaljer enn jeg alt har nevnt :-)
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
|
![]()
Hva har man gjort med ferskvare som laks når DU har fått noen av sine virkelig lange forsinkelser?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]() Quote:
Blir det det for mye, så ender det bare med at man kutter å bruke ruten... Men så langt så har ikke vi opplevd DU som problematiske. De største problemene har faktisk vært et par tilfeller av menneskelig feil mellom cargo handling og Aviator på Gardermoen som har resultert i et par store forsinkelser og litt kreativ trucking som resultat. Men det er slikt som skjer når man starter opp med nye store prosjekter. Og det har blitt tatt tak i og fungerer fint i dag. S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 494
|
![]()
Ble for noen uker siden vitne til at man lastet flyet til BKK på OSL med det som trolig var fisk. Reagerte på at man stresset med å få passasjerene om bord først, for så å begynne lasting etter at dørene var lukket. Er det noen grunn til det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
|
![]()
Siden vi er inne på cargo, så kan man minne om denne tråden:
Norwegian etablerer nytt fraktselskap - Norwegian Cargo AS http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116712
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
|
![]() Quote:
Sannsynligvis for å få nøyaktig vekt på pax og bag, slik at det fylles max opp med fisk ifht mtow. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Omregistrerer Norwegian Long Haul flyene sine? | Zetzr | Småprat | 1 | 03-08-2015 01:20 |
Premiumprodukt hos Norwegian Long Haul ved erstatningsfly | mckvakk | Reiseforum | 7 | 04-10-2014 20:27 |
Er Norwegian sin long-haul satsning egentlig revulosjonerende (splittet) | dc-8-63 | Flyforum | 40 | 04-02-2014 21:56 |
Blir Madrid neste satsing for Norwegian, også på Long Haul? | Spacetime | Flyforum | 2 | 25-08-2013 02:48 |