Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2014, 10:14   #1
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Norwegian Long Haul og frakt

Forstår at frakt av varer er en essensiell del av inntjeningen hos SK og TG fra Oslo, og sikkert fra øvrige steder også. Hvordan er det med DU? Fyller de buken til BKK eller JFK?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 10:39   #2
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

I følge denne videoen tar de med en god del laks til BKK. (Fra ca. 2:00 sier kapteinen noe om frakt)

https://www.youtube.com/watch?v=SrLUzeyxhkc
__________________
Mvh Lars Tore Haugan

Last edited by LTH; 06-03-2014 at 10:42.
LTH is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 10:52   #3
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Kan vel si litt om dette, tross alt mitt kjerneområde.

Vi sender en god del frakt DU maskinene. Vi har faste sendinger på JFK/FLL og BKK.
Og tidvis kan det være betraktelige mengder vi har med på disse flightene.
Alt i fra små sendinger på rundt 1 tonn og opp til flere paller på 6-8 tonn.

Og siden SAS nevnes. Tror det skal godt gjøres å finne en avgang med SK907 til EWR uten at det er noe fisk i kjelleren på den.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 11:59   #4
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Quote:
Originally Posted by learjet View Post
Kan vel si litt om dette, tross alt mitt kjerneområde.

Vi sender en god del frakt DU maskinene. Vi har faste sendinger på JFK/FLL og BKK.
Og tidvis kan det være betraktelige mengder vi har med på disse flightene.
Alt i fra små sendinger på rundt 1 tonn og opp til flere paller på 6-8 tonn.

Og siden SAS nevnes. Tror det skal godt gjøres å finne en avgang med SK907 til EWR uten at det er noe fisk i kjelleren på den.

S
Har Thai Airways också bra med cargo på OSL-BKK?
ARN-BKK har TG oftast fullt med cargo på sin 777-300ER.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 12:11   #5
Frequent Traveller
Anthill kicker
 
Frequent Traveller's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Hvis noen kunne rapportere inn her - i gjennomsnitt - hvor mange av totalt 28 stk. LD3 som finnes nede i 788 kreves til CIL (innsjekket bagasje), kunne vi deretter regne frem og sammenligne aggregerte (pax + frakt) inntjenings-evner A330 vs A340 vs 787 vs 777 pä diverse ruter ... ? Vi anvender fölgende likning, gjeldene eksempelsvis for 788 :

(aggregert) ASK = [ (seat count) + (28 - CIL) ULD x 1/φ ] x L

hvor 'φ' er konversjonsfaktoren mellom fraktrate og YCff (Y-class full fare ticket) mens 'ULD' er volym i cuft pä anvendt ULD - dvs LD3, paller ...; videre er 'L' strekningens lengde i Km ... NB, pä langdistanse-ruter ligger ULD/φ noe lavere enn pä feeder-ruter ...

………………………… 788 NAX … A343 SAS ... 773 THY
Antall LD3 nede ……. 28 ………. 32 ..………. 44

Seter Premium ……. (NIL) ………. 46 ..………. 28
Seter Plus ……………. 32 …………. 28 …………. 63
Seter Y-class ….... 259 ……... 171 ……….. 246
.......Total seter …. 291 ………. 245 ….……. 337

LD3 rekvirert for CIL 15 ……………. 13 …………… 18
LD3 ledige til flyfrakt 13 …………… 19 …………… 26

Aggregert inntjenings-potensial (NB : bare en skissering) :

788 NAX : ( ( nil ) + ( 32 x 3.35 ) + ( 259 ) + ( 13 x 10 ) ) x P1 = 496 P1
.................. 0 % ....... 21.6 % ...... 52.2 % .... 26.2 %
A343 SAS : ( ( 46 x 2.55 ) + ( 28 x 1.285 ) + ( 171 ) + ( 19 x 10 ) ) x P2 = 514 P2
..................... 22.8 % ........... 7 % ........... 33.2 % ........ 37 %
773 THY : ( ( 28 x 2.37 ) + ( 63 x 1.15 ) + ( 246 ) + ( 26 x 10 ) ) x P3 = 644 P3
..................... 10.3 % ......... 11.2 % ....... 38.2 % ..... 40.3 %

AKE (LD3) : MGW = 3,500 lbs/VOL = 159 cuft … vi anvender fölgende ratio : en LD3 rommer CIL for 19 pax … videre bruker vi : φ = 15.9 cuft … dvs ULD/φ = 10 YCff = 10 P

Kommentar : det fremgär klart av denne skisserte samstillingen av driftstrategier NAX vs SAS vs THY (valget er eksempelsvis) pä sine langdistanse-ruter at SAS trolig satser ganske mye pä flyfrakt (37 %) som en konsekvens – eller ved hjelp - av et generöst offer (Premium + Plus) til 30 % som sikrer forholdsvis mer ledig plass nede til flyfrakt (19 LD3) ; mao har SAS radikalt distansiert seg fra NAX som i motsetning satser hovedsaklig pä turist-klassen (52 %) og derfor har mye mer beskjeden plass nede til flyfrakt (26 %, med kun 13 ledige LD3). THY driver m.e.m. som SAS men anvender en vesentlig större flytype, hvormed flyfrakt-potensialet blir merkverdig höyt (40 %)

Innlegg/kommentarer fra forumet er velkomne ?!

Last edited by Frequent Traveller; 07-03-2014 at 11:49. Reason: driftstrategi SAS vs NAX vs THY ?
Frequent Traveller is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 12:49   #6
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Kan bare snakke for meg sjøl, men der datt jeg av lasset med ræva først. Men joda, det går endel frakt ut med DU. Vi mater på vi ;-)
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 12:56   #7
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Har Thai Airways också bra med cargo på OSL-BKK?
ARN-BKK har TG oftast fullt med cargo på sin 777-300ER.
TG og QR er begge stort sett stapp fulle ex OSL.
Ikke lenge siden man var veldig nært 50 tonn på en flight hos TG. Så de skuffer unna litt

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 12:57   #8
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Formelen er grei den, men det å få ansatte til å jevnlig rapportere eksakte tall tenker jeg nok vil være godt utenfor hva ansatte har lov til.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 13:01   #9
petru26
evig optimist
 
petru26's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Kolby gård
Posts: 1,551
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Helt riktig det, så derfor kan i allefall ikke jeg gå innpå det med mere detaljer enn jeg alt har nevnt :-)
__________________
When children cry and crows fly, you know its going to be a really good lowpass
petru26 is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 14:13   #10
HS-TGA
ScanFlyer Blue
 
HS-TGA's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Hva har man gjort med ferskvare som laks når DU har fått noen av sine virkelig lange forsinkelser?
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 14:57   #11
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Hva har man gjort med ferskvare som laks når DU har fått noen av sine virkelig lange forsinkelser?
Det har jo vært et par caser hvor vi har sett stor forsinkelse. Men vi takler fint 24 timer delay. Veldig sjeldent at kundene i Asia flipper fullstendig på det. Så det løser seg stort sett fint. Tross alt bare død fisk....

Blir det det for mye, så ender det bare med at man kutter å bruke ruten... Men så langt så har ikke vi opplevd DU som problematiske.

De største problemene har faktisk vært et par tilfeller av menneskelig feil mellom cargo handling og Aviator på Gardermoen som har resultert i et par store forsinkelser og litt kreativ trucking som resultat.

Men det er slikt som skjer når man starter opp med nye store prosjekter. Og det har blitt tatt tak i og fungerer fint i dag.

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 15:54   #12
RescueMe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 494
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Ble for noen uker siden vitne til at man lastet flyet til BKKOSL med det som trolig var fisk. Reagerte på at man stresset med å få passasjerene om bord først, for så å begynne lasting etter at dørene var lukket. Er det noen grunn til det?
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 17:15   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,692
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Siden vi er inne på cargo, så kan man minne om denne tråden:

Norwegian etablerer nytt fraktselskap - Norwegian Cargo AS
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=116712
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2014, 18:34   #14
FestiVal
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2009
Location: Mosjøen
Posts: 220
Default Re: Norwegian Long Haul og frakt

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Ble for noen uker siden vitne til at man lastet flyet til BKKOSL med det som trolig var fisk. Reagerte på at man stresset med å få passasjerene om bord først, for så å begynne lasting etter at dørene var lukket. Er det noen grunn til det?

Sannsynligvis for å få nøyaktig vekt på pax og bag, slik at det fylles max opp med fisk ifht mtow.
FestiVal is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Omregistrerer Norwegian Long Haul flyene sine? Zetzr Småprat 1 03-08-2015 01:20
Premiumprodukt hos Norwegian Long Haul ved erstatningsfly mckvakk Reiseforum 7 04-10-2014 20:27
Er Norwegian sin long-haul satsning egentlig revulosjonerende (splittet) dc-8-63 Flyforum 40 04-02-2014 21:56
Blir Madrid neste satsing for Norwegian, også på Long Haul? Spacetime Flyforum 2 25-08-2013 02:48


All times are GMT +2. The time now is 22:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.