Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2014, 15:15   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Miste pass i Taiwan?

Hva skjer om man feks mister passet sitt i Taiwan (eller andre land som Norge ikke anerkjenner)? Vil jo tro det vil blir problematisk. Norge har selv ikke uformelle relasjoner med Taiwan (noe feks UK og USA har igjennom handelsinstitutter som er defacto ambassader). Nå var jeg heldig og var i Malaysia og Kuala Lumpur hvor det var en norsk ambassade, men jeg tør ikke å tenke på hvor mye styr det hadde vært om jeg hadde mistet det i Taiwan hvor jeg var sommeren 2013. UD feks omtaler ingenting på sine nettsider (selvfølgelig Norge anerkjenner jo ikke landet formelt noe få andre gjør, men det er heller ingen handelsinstitutt eller andre som pleier uformelle relasjoner med landet)
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2014, 15:57   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Miste pass i Taiwan?

Man må kontakte Danmarks Handelskontor som representerer Norges interesser i Taiwan.
Old 03-04-2014, 23:32   #3
Arcticflyer
Newcomer

En av Norges best bevarte hemmeligheter er hvilken ambassade Taiwan sokner til, det er Singapore, men du finner ikke det på noen offisiell norsk side, inkl UDI/ambassadene, ei heller finner du info om Taiwan på Landsider.no

Dette har jeg påpekt ovenfor UDI per brevs form men selvfølgelig skjer det ingenting...

Danmarks trade office/handelskontor ligger i sentrum av Taipei, mener det er i World Trade Center bygget like ved selveste Taipei101.
Arcticflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 00:09   #4
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Arcticflyer View Post
En av Norges best bevarte hemmeligheter er hvilken ambassade Taiwan sokner til, det er Singapore, men du finner ikke det på noen offisiell norsk side, inkl UDI/ambassadene, ei heller finner du info om Taiwan på Landsider.no
Nå har vel Singapore ingen ambassade i Norge, kun et honorærkonsulat?

Quote:
Originally Posted by Arcticflyer View Post
Dette har jeg påpekt ovenfor UDI per brevs form men selvfølgelig skjer det ingenting...
De vil vel unngå en ny runde med mindre moden framtoning fra Beijing kan jeg tenke meg.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2014, 03:20   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Nå har vel Singapore ingen ambassade i Norge, kun et honorærkonsulat?
De vil vel unngå en ny runde med mindre moden framtoning fra Beijing kan jeg tenke meg.
Jeg regner med at han sikter til Norges ambassade. Men om man er i Taiwan uten pass, er det liten hjelp i det. Norge følger som veldig manga andre land en s.k. ett-kina-politikk, og regner Taiwan som en del av Kina. Dermed så "eksisterer ikke" Taiwan som eget land offisielt.
Old 04-04-2014, 17:24   #6
Arcticflyer
Newcomer

Mente at Norges ambassade i Singapore svarer for Taiwan, nettopp fordi Norge er livredd for å irritere kineserne i motsetning til våre naboland i Norden som fint greier å balansere forholdet til både Kina og Taiwan.

(Er nok partisk i saken med kjæreste fra Taiwan)

Norges trade office ble lagt ned rundt år 2000 kr og mister jeg passet så er det bare å dra til danmarks trade office, så har dem diplomatisk forbindelse med vår ambassade i Singapore, regner med man vil ha et nødpass innen 24 timer da, express mail fra singapore, hk, macau og fastlands kina går over natt til Taiwan.

Tror man er i større problemer hvis man drar til "Langtvekkistan" landene, de små utbryterrepublikkene fra tidligere sovjetunionen i EuroAsia...
Arcticflyer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules