![]() |
|
![]() |
#1 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Hei,
Noen som har oversikt over en typisk rute for norsk oppdrettslaks på vei til Asia (eller andre steder)? Sendes det med UPS/Fedex etc. eller finnes det egne fly(selskap) som forsyner verden med norsk fisk? Takk |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
|
![]()
Du har f.eks. Korean. Asiana og Qatar Cargo som flyr flere ukentlige flygninger fra OSL.
FedEx hadde noe da de fløy 757, men ikke nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Går ganske mye ut med vanlige passasjerfly nedover til europa, før det blir lastet ombord i widebody`s og sendt til asia derfra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2007
Posts: 83
|
![]() Quote:
BA/KL/LH er også store på laks |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
Mitt selskap har 7 paxflighter og 3 frakterflighter i uka fra OSL, alle av dem med laks. Frakterne går med nesten bare laks, og det går flere tonn på hver paxflight. Kan huske én eller to dager som jeg har jobbet og som paxflighten ikke har hatt laks ombord, ellers er det "fast inventar". Det går mye laks ut fra OSL.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Takk for mange gode svar! Er det oppdretterne selv som organiserer hele denne transporten eller finnes det firmaer driver med slik logistikk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,326
|
![]()
Sundt Atlanta Skybridge eksisterer vel fortsatt?
De har/hadde iallefall en 747 som kun ble anskaffet til fisk vel? Mener denne er helt hvit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,614
|
![]()
Nei, det eventyret varte ikke lenge...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 352
|
![]()
Blant annet Grieg Seafood i Finnmark kjører laksen med trailer fra Alta til Helsinki. Videre derfra går laksen med fly til Japan, som ofest med passasjerfly. De ulike aktørene som eksporterer laks har MANGE ulike løsninger for hvordan transport av laks foregår.
Oppdretterne av laks har som oftest ikke egne slakteri for fisk, jobben deres er som oftest "ferdig" når laksen blir hentet av brønnbåter. F.eks Marine Harvest kjøper opp en del laks av oppdrettere, for så å slakte, sløye og klargjøre fisken for så å selge fisken videre til hele verden. Selskaper som Marine Harvest organiserer ikke alltid transport til kunde selv. Særlig til Russland blir mye av transporten organisert selv av de største kundene, feks dagligvarekjeder mm ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Det finnes mange kreative måter å flytte laks ut av landet på. Som det nevnes, går en del på truck til HEL hvor det flyes videre. Fra nord norge sparer man fort et døgn transport.
Ellers kan en si at det på nær sagt alle widebody maskiner ut fra OSL finnes norsk fisk. I tillegg har vi frakterne som er 80-90% fylt med fisk. Og til slitt alle truckene som rulller ut. Det er store mengder. Her for et par mnd siden hadde vel KLM rundt 15 fulle biler til AMS i løpet av en helg... De selskapene som er størst på laks er QR KE OZ TG KL/AF EK SQ AY SK LH EY samt mangle fler... S |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,633
|
![]()
Avinor Værnes, ønsker snart å få kommet igang med å lage cargo-plattform/anlegg på Langøra Sør, da mente de at det var både ei rute til Europa for frakt inn til Norge og en rute til Asia med laks, som var mulig å få oppe å gå straks....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Apr 2011
Location: Oslo
Posts: 611
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Problematikken i logistikk "fish as narrow-body belly-freight vs trailered freight TOS-ORY" er skjematisk behandlet her : http://verovenia.wordpress.com/2014/.../#comment-6513
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
"Prosjekt" norsk laks til utlandet ble utviklet av bla SAS Cargo på 80 tallet.
Gjennom prøving/feiling og utvikling av emballasje og en Transport kjede som gjorde det mulig å presentere norks laks som fersk fisk i feks Japan, 2 døgn etter at den ble slaktet i Norge. Og det er nettopp den uavbrutt kjølingen av fisken som er det avgjørende for at dette produktet er en suksess. Underveis har det dukket opp profesjonelle aktører på markedet som tar seg av hele eller deler av transporten og lagring feks GPC = Gardermoen perishabel center og Marine Harvest. Flyselskapene fulgte opp med tilpassede løsninger både i Norge og i mottager landet. Gardermoen har naturlig nok det aller eller meste av den flyvefisken som går med fly ut fra Norge. Asiana 3 x 747 pr uke Korean 3 x 777 pr uke. Qatar 2-3 x 777 pr uke. Hver av disse tar ca 100 tonn. I tillegg kommer fisk på pax flt til Thai, Qatar, SAS samt utallige trailere på veg til Europa.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2012
Location: Boden, Sweden
Posts: 502
|
![]()
För något år sedan flög Korean från LLA 1/gg vecka med en 747F. Huvudsakligen med norsk lax! Tyvärr la man ner efter en säsong?
__________________
/ Peter [url=http://my.flightmemory.com][img]http://my.flightmemory.com/pic/Stromoren.gif[/img][/url] |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]() Quote:
Det var mye kongekrabbe og. Ruten kom dessverre for LLA like før KE måtte se på lønnsomheten og konsolidere sin fraktvirksomhet, flere destinasjoner forsvant da.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]() Quote:
M.a.o. har Fiskenaeringen ikke prestert ä holde 'sugerene' (parasittene) pä langskjeslengde fra 'osten' i egen naering, hvorved (ganske sikkert) kilo-prisen blir pruttet ned til bunn-pris for Produsenten. Sistnevnte eier altsä (like sikkert) ikke noen full kontroll over det som i U-land (!!) kalles 'Fair Trade'. Dette betyr at (pä et eller annet vis, av en eller annen grunn) har Fiskenaeringens Partnere sviktet (hvorav Logistikken !), til den grad at pä et visst tidspunkt har andre krefter funnet anledningen til ä trede inn for ä "hjelpe til" dvs : ta over kontrollen av hele eksport/distribusjons-kjeden m.a.o. konfiskere salgs-marginen. Siden när er Norsk Fiske-Naering drevet etter "emerging economy"-analogien ? Last edited by Frequent Traveller; 06-02-2014 at 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]()
Har ikke DY med noe frakt på 737-800 flyene annet enn bagage?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Frequent trvelleller: for det første du quoter som en kjip tabloidavis. Men det spiller ingen rolle i denne diskusjonen. Når det kommer til laks så er det ikke og vil aldri bli interessant å fly menger innenfor Europa/Russland. Rett og slett for at transitt tiden sammen med stort volum favoriserer truck.
Det er en liten del sjømat som flys, men det er såpass lite at det er det systemer for allerede. Når det kommer til Asia / USA så er det norske produsenter som bestemmer, de er overhode ikke "tatt med buksene på knærne" som det sies her. Og skulle man være i tvil, så er det bare å åpne en avis f.eks gårdsagens Aftenposten som omtaler høye laksepriser, som igjen skaper problemer for foredlings industrien. Faktum er at det er mange aktører innen for foredling som sliter enormt med de enorme lakseprisene og det er allerede flere som har permittert ansatte. Det samme ser vi i enkelte markeder ute som kjøper klart mindre kvanta i dag kontra halvannet år siden med klart lavere laksepriser. Og stort sett alt som flys organiseres av eksportør, dog ofte i tett samarbeid med mottaker. S |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hofseth ønsker laks på charterfly fra Ålesund til USA | LN-REF | Flyforum | 12 | 06-02-2019 12:35 |
Mye Norsk Laks | MartinL | Flyforum | 21 | 23-09-2009 09:51 |
Finnair flyr 100 tonn norsk laks i uka til Japan | JetBlue | Flyforum | 17 | 18-06-2009 08:56 |
OSL satser på laks .. | Herlov | Flyforum | 10 | 21-10-2005 19:41 |