![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Ganske syd
Posts: 281
|
![]()
Jeg bor i Kristiansand og forsøker etter beste evne å bruke SAS hele tiden.
Jeg gikk for en tid tilbake inn for å bestille ferie for hele familien til India. Vi fant gjennomgående SK rute til Mumbai. Dette var meget viktig for meg da jeg ønsker å benytte eurobonus poeng til oppgradering slik jeg ofte gjør på lange flyturer til hele familien privat. Jeg forstår at denne flighten er en samarbeids flight, men ble meget glad da også på telefonen kom den opp som en SAS avgang. Tenkte at nå er problemet løst.... Jeg gikk inn på SAS.no for å oppgradere meg, men kom ikke inn. Ringte 05400 og fikk til svar at det var problemer med hjemmesiden. Dette er ganske vanlig så jeg ventet til neste dag. Det samme gjentok seg - ringte opp igjen og SAS sa at dette gikk nok bra, men jeg skulle ringe tilbake neste uke. Neste uke fikk jeg nyheten at dett gikk nok ikke for billetten er booket i feil klasse hos LuftHansa.....Jeg har en SK flight. Problemet mitt er at hvis jeg kanslerer turen til en annen SK destinasjon mister jeg alle pengen jeg har brukt på hoteller, opplevelser og innenriksfly. Jeg føler meg så grundig lurt av manglende informasjon at jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Har sendt noen mail til gull@sas.no men får avkortet svar at det er ingenting SAS kan gjøre. Dette er jo en SAS flight - Lufthansa er en SAS alliansepartner. Betaler gjerne 30.000 points pr reisende pr vei = 240.000 poeng rundreise - hvis det er dyrere på Lufthansa betaler jeg gjene det også - Realiteten er at både Turkish og Sviss var reelle Star alliance muligheter ut denne dagen til India - over 10.000 kr billigere, men vi valgte SAS på grunn av oppgraderingsmuligheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,718
|
![]()
Litt research på forhånd kunne vel spart deg for denne skuffelsen. SAS flyr ikke til India, det er code share.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Ganske syd
Posts: 281
|
![]()
Joda dette forstår jeg, men jeg flyr heller ikke ofte til India. Mener jeg en gang for lenge siden har fløyet SAS til india. Jeg forsto at det var et annet flyselskap som fløy, men allt kom frem som SK hele veien, og tidligere har det kommet frem Operated by XXX. Derfor var jeg sikker på at oppgradering gikk. Jeg trodde forøvrig også at Optiontown var en mulighet siden SK kom frem så tydelig på bookingen
Det er så IRRITERENDE ! Jeg er sikker på at jeg flyr i jobb minst 2-3 x gull i året så det mangler ikke på poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Location: Bergen
Posts: 304
|
![]()
SAS har egne "poengpriser" på oppgradrering på sine flygninger, man får ikke disse på code-share, da må man prøve en Star Alliance oppgradering som både har andre priser og begrensninger i forhold til oppgraderbare bookingklasser. I Asia flyr SAS kun til Bangkok, Beijing, Shanghai og Tokyo med egne maskiner.
Virker som om du har booket en code share flygning hvor Lufthansa flyr ruten, og da er muligheten kun Star Alliance oppgradering fra Eurobonus, med de begrensningene som ligger i bookingklasse og pris. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,950
|
![]()
Det der er syyykt irriterende, og jeg føler virkelig med deg. Du har rett i at SAS fløy til India en periode (Dehli).
Men det er jo desverre en ganske vanlig ting i flyverdenen, og man må nesten sjekke "operating carrier" i bookingprosessen. Ellers risikerer man å ryke på en smell. Mener vel at det skal gjøres tydelig oppmerksom på, men de reglene gjelder kanskje ikke her i Norge? Booket nettop SAS til WRO og da står det ihvertfall "operated by Cimber" på den ene flyvningen. Men uansett hvem som har rett/feil, så har du min medfølelse.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Ganske syd
Posts: 281
|
![]()
Nettopp ! og jeg har SELVFØLGELIG feil bookingklasse. Det kom ikke opp noen bookingklasse (tror jeg) da jeg booket. SK 3394 - booking class : SAS GO var det eneste som kom frem
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,718
|
![]()
Stemmer nok at du har flydd SAS til India tidligere, ruten ble lagt ned i 2009. Telefonagentene er dessverre heller varierende for tiden, og omtaler sikkert dette som SK flygninger. Det er i større grad blitt opp til forbrukeren å sette seg inn i disse tingene. Tror ikke du har en "sak" mot Eurobonus, kan anbefale å spørre i reiseforiumet her neste gang, mye flinke folk som kan hjelpe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]() Quote:
![]()
__________________
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Ganske syd
Posts: 281
|
![]()
Joda det går som regel bra, jeg har en haug SK reiser nesten over hele verden i jobb. Verdens beste SAS agent i Manila som klipper og syr langt billigere enn de fleste.
Denne gangen var det FINN.no som fant frem 3 gode muligheter. SAS - Turkish - Swiss, og jeg valgte SAS go. Tror nok ikke at jeg har noen sak, men var vel mere interessert i om noen hadde opplevd det samme, og om SAS hadde noen muligheter til å bytte booking klasse - hvor mye det ville koste, eller andre muligheter. Frem i flyet må vi på en eller annen måte ![]() Så langt har SAS den kjøligste skulder jeg noengang har opplevd |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Ganske syd
Posts: 281
|
![]()
Forøvrig på kviteringen står det heller ikke annen bookingklasse enn SAS go - dog står det operated by Lufthansa. Ingen Bookingklasse.
Ser fortsatt at andre Star Alliance er over 10000 kr billigere for oss diff 16 - 27000. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Nok et eksempel på at det lønner seg å sjekke,dobbeltsjekke og sjekke igjen før en trykker "bestill"...... Min mening...: din egen feil. Sorry mack..... ;(
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
|
![]()
Trist at allianseselskapene ikke evner å ta vare på gullkundene sine.. Du har min dypeste medfølelse.
Det bør ikke være sånn at man må sitte å sjekke opp og ned i mente for å ikke gå i slike feller. Håper uansett du får en fin ferie. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
|
![]()
Jeg er enig med flere her.
Jeg er enig med traadstarter at dette er irriterende, men jeg er ogsaa enig i at man maa sjekke dette. Uansett flyselskapene gir kunden altfor mye ansvar naar det gjelder aa sjekke regler etc. De er ofte kompliserte og man skal vaere over middels interessert fo aa forstaa alt som gjelder for ulike koder og programmmer etc. Flyselskapenes ansatte har ofte ikke snoering paa regler som gjelder, hvilket de boer ha. SAS kan nok uansett ikke gjoere noe, da Lufthansa er eksepsjonelt rigide paa regler og generelt har elendig service i slike saker. Jeg forstaar det slik at du har gullkort saa det holder, saa du faar haape paa en oppgradering ved gate.
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Jeg sliter litt med hvorfor flyselskapene gjør det så vanskelig for seg selv og kundene. I denne saken så er det to ting som utpeker seg:
1: bookingklasse, ikke helt uviktig for mange og ikke minst for selskapene. Poenget med EB og lignende produkter et jo å skape lojalitet. Da bør man gjøre det lett for kunden å se hvilken klasse man får og gjøre det lett å velge f. Eks en dyrere klasse. 2: Codeshare, hvorfor skal jeg måtte forholde meg til at de har andre regler? Et det på selskapets eget flightnumber så får reglene være det samme. De sier jo på en måte at det er deres eget produkt når de legger sitt eget flightnumber på. Nettverksselskapene styrke ligger i at de kan gjøre ting lett for kundene. Men det får de bare ikke til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Fasinerende å lese at når det er SAS som er "synderen" i en tråd der noen føler seg på sett å vis lurt basert på egen kunnskap, har man bare seg selv å takke.. Fasinerende!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]() Quote:
En kollega søkte etter enveis-billett OSL-VIE på SAS.no, som var en codeshareflight operert av Austrian, som igjen har helt hinsides enveispriser. Han mente SAS var de som burde "skamme seg" som tok sånne priser. Er litt enig, men samtidig så ser jeg ikke helt noen god grunn til at Austrian skal la SAS selge de billettene de selv skal ha over 4000 for, til f.eks. under tusenlappen. (På den annen side, så så jeg faktisk det motsatte på OSL-ZRH en gang, der man kunne kjøpe den samme LX-opererte flighten for kanskje 25% av den prisen Swiss selv skulle ha om det stod SAS på billetten.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]() Quote:
Prisene er jo ofte godt kommunisert, så det er for meg ikke noe poeng. SK må jo få lov til å tjene penger, når de selger noe andre produserer. Men reglene og ansvar burde være mye klarere for mannen i gata. Står det SK på billetten så forholder du deg til SK. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2012
Location: Ganske syd
Posts: 281
|
![]()
Joda SAS skal tjene penger, og det er jo derfor jeg flyr SAS for ca 2 - 300000 poeng i året. Her er problemet at eneste bookingklasse som kom frem var SAS go. Forstår at dette ikke er SAS go på en Lufthansa flight, men disse reglene forandrer seg HELE tiden.
I tillegg mener jeg at det burde være MEGET enkelt å bare si prisen for å bytte bookingklasse, men NEI den SAS go klassen jeg har er det ikke mulig å bytte. I denne saken er SAS fullstendig blottet for fleksibilitet ( foreløpig) men jeg gir meg ikke. Hvis noen kjenner noen som har fått slike ting fikset før hadde det vært av interesse å høre hvordan dette gikk til |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Er det ikke i slike tilfeller med spesielle ønsker det kan lønne seg å bruke ett godt gammel reisebyrå?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]() Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Kan EB-poeng legges til neste opptjeningsperiode? | robertaas | Småprat | 7 | 30-05-2013 10:11 |
Oppgradere fra L til biz med UA | Fellowplane | Reiseforum | 4 | 08-10-2012 12:41 |
Oppgradere med andres EB-poeng | pilot_eb_red | Reiseforum | 7 | 15-06-2012 07:02 |
Air India får ikke mere drivstoff i India. | Trdfly | Flyforum | 3 | 09-03-2012 21:10 |
Kan Widerøe oppgradere Gøteborg? | danneh | Flyforum | 9 | 24-03-2010 11:10 |