![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg husker at BU hadde en direkterute fra OSL til AMS og at de hadde en del codeshare med KL. Men var de medlem i SKy Team?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Browncoat
|
![]() Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/SkyTeam
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]()
http://en.wikipedia.org/wiki/KLM#Subsidiaries
--> Former subsidiaries --> Braathens Joint Venture 1998-2003 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Skyteam var vel ikke opprettet den gangen BU og KL hadde nært samarbeid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De var vel medlem av KLM/Northwest-samarbeidet før de ble kjøpt av SAS, hvis jeg ikke husker feil var logoen under å finne både på fly og visittkort.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Het ikke det Wings eller noe sånt noe, og var en slags forløper til Skyteam?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Heisann!
Braathens Wings var bonusprogrammet til Braathens det, og med Gullkort der kunne du fritt bruke loungene til KLM Worldwide og få oppgraderinger etc. Hadde selv det kortet et par år på nittitallet. Tror ikke KLM sitt program het Wings nei, men Braathens gjorde det. ![]() Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]() Quote:
Wings ble slått sammen med EuroBonus, og alle poengene ble overført. Var svært fornøyd med å få inn ca 150.000 Wings-poeng på EuroBonus.kontoen min. Da ble det award-business med TG til Bangkok ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wings_Alliance Men hadde glemt det aldri ble noe av |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Ja, og samarbeidet med KLM/Northwest ble ofte kalt "wings" selv om det formelt sett ikke var en flyallianse på linje med f.eks. Star Alliance. Dette hadde ingenting med bonusprogrammet å gjøre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
...og før dette hadde BU en tilsvarende avtale med British Airways!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Jeg hadde gullkort hos Braathens i mange år. Nøt godt av det både på KLM og Northwest. Hadde faktisk 100% suksess på oppgradering til First innenriks i USA takket være det. Og loungene til KLM og di var fine saker på AMS. Tok ut årlige biz turer til Asia for poeng med KLM på BU poeng. Systemene var vel ikke helt up to date på denne tiden, for minst et par ganger fikk jeg bonuspoeng for turene også. Selv om de var betalt med poeng. En gang ble jeg sågar bare belastet eco poeng pris for en biz billett. Ai ai, det var tider det.
Husker da de åpnet KRS-AMS. De hadde åpningstilbud med 10000 poeng t/r. Samtidig hadde de 3-4doble poeng på ruten til de som kjøpte billett. Husker jeg endte opp med å bruke 10k, men tjene 12k poeng på den turen. Grei skuring det. Synd at det ikke blir gjort sånne greie misforståelser lenger. Var så greit lissom. Er nok derfor jeg drikker! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
KLM-samarbeidet var mer omfattende, BU overtok AMS-rutene fra SVG og BGO (ikke Oslo såvidt jeg kan erindre) med codeshare til KL og NW. Mange norske innenriksruter hadde også codeshare, faktisk. Det at BU overtok rutene fra SVG og BGO innebar en solid kapasitetsøkning fra F70 og F50 til 737-500 (og -4/700) slik at man gjerne kan si at en del av grunnlaget for KLM's sterke posisjon fra vestlandet ble lagt av dette. I tillegg kom et utstrakt vedlikeholdssamarbeid hvor BU bl.a tok en lang rekke D-sjekker for KLM mot at en del C-sjekker ble utført i AMS for BU. Last edited by Stone; 13-01-2014 at 17:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
I tillegg hadde BU feeder-flight GOT-OSL ifbm. NW-flighten som gikk en periode.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Litt info her, nederst på siden: http://www.flightglobal.com/pdfarchi...0-%202689.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bonusjeger
|
![]() ![]() Lurer man på noe slik, anbefaler jeg å slå opp det aktuelle flyselskapet på Wikipedia... ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Europa til EZE/SCL for EUR 1600+ i C med Sky Team | Fnate | Reiseforum | 1 | 10-01-2018 23:59 |
OSL Korean Airlines Sky team | putzmeister | Spotteralerts | 0 | 15-06-2013 13:35 |
One World, Sky Team og Star Alliance, OSL 7/3-13. | TKDahl | Bilder & foto | 2 | 09-03-2013 13:10 |
EB/*A vs. Flying Blue/Sky Team | Furahini | Reiseforum | 9 | 29-01-2011 16:01 |
Braathens SAFE, det var en gang... | senja | Samlerhjørnet | 6 | 09-08-2010 13:16 |