Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-04-2006, 11:11   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

Default "Nye" Eurobonus

SAS-direktør Lindegaard uttalte i avisene nylig at Eurobonus må friskes litt opp. Det er blitt vanskeligere å tjene opp poeng og det er ikke lett å få brukt dem når man først har nok. Lindegaard inrømmet at Eurobonus ikke lenger er godt nok egnet til å bygge opp lojalitet hos kundene. Endringene skal presenteres i løpet av våren.

Hva tror dere blir endringene og hva er ønskene. Flere her jobber jo i SAS så vi kan jo hjelpe dem litt på veien.

Mine forslag er:
-Bedre inntjening på økonomiklasse, mange selskaper har kuttet til ingen inntjening i visse prisklasser eller veldig liten opptjening på de billigste billettene. Bonusen bør være en motivasjonsfaktor til å velge et selskap, med så få poeng som enkelte billeter gir idag spiller det ofte liten rolle om man flyr med et selskap som gir bonus eller ikke.

-Flere fordeler for Sølvmedlemmer. Antallet gullmedlemmer i Norge har trolig gått, ned etter at poeng ikke lenger kan opptjenes på innenriksruter i Norge. Det er blitt lettere å oppnå sølvmedlemskap, men bortsett fra litt ekstra bagasje og prioritet på ventelister og noen til er ikke sølvmedlemskap så fordelaktig. Jeg var sølvmedlem i ett år. Jeg reiste da endel ganger med mye bagasje, selv om jeg fikk 10 kg ekstra med fikk jeg ofte klar beskjed om at jeg måtte nok betale allikevel selv om jeg var noen få kg over "sølvvektsgrensen". Denne grensen bør økes eller praktiseres snilt. Flere av fordelene fra gull bør også gis til sølvmedlemmer.

-Gjør det enklere å bruke poeng til oppgradering.

- Et annet forslag til forbedring utenom Eurobonus er å gjeninnføre en viss servering på Europarutene. Spesielt kaffe bør være gratis og kanskje en liten kjeks til. Det skal ikke så mye til å skille seg ut fra LCC.

Andre forslag?
Old 27-04-2006, 13:16   #2
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Replying to Topic '

Helt enig med deg, få flere poeng tilbake og servering innen Europa, i all fall på FRA, LHR, AMS, CDG.

F.eks på FRA er det lurt å velge LH-flighter enn SK og LH-flighter operert med codeshare av SK.

MEN, det blir ikke lett å få folk tilbake siden svært mange nå er "låst opp" i andre program som Flying Blue.

Sistnevnte har gitt oss 21.000 poeng extra på tre mnd. Først en personlig invitasjon om å få 9.000 poeng hvis en foretok 4 flighter med KL mellom slutten av november og slutten av januar. En t/r NYC var nok, og smukk 9.000 nye poeng ekstrapoeng.

I tillegg er Skyteam 5 år i år, og mot enn registrering på skyteam.com får man 2.000 poeng for hver interkontinental flight 06.02-30.04. Og smukk inn ytterligere 12.000 poeng.

En flytter ikke tilbake med det første. Blir sølv hos Eurobonus i år likevel, men KUN grunnet LH og noen få SK-poeng .
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2006, 16:18   #3
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Quote:
Originally posted by jb1
...
Jeg reiste da endel ganger med mye bagasje, selv om jeg fikk 10 kg ekstra med fikk jeg ofte klar beskjed om at jeg måtte nok betale allikevel selv om jeg var noen få kg over "sølvvektsgrensen". Denne grensen bør økes eller praktiseres snilt. Flere av fordelene fra gull bør også gis til sølvmedlemmer. ...
Kan ikke fordra regler som praktiseres snillt. Det er så mange som blir potte sure når det ikke er en og samme praksis hver gang. Jeg sier heller, betal overvekta med poeng. Det var mitt forslag.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2006, 16:29   #4
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by Arrow

Quote:
Originally posted by jb1
...
Jeg reiste da endel ganger med mye bagasje, selv om jeg fikk 10 kg ekstra med fikk jeg ofte klar beskjed om at jeg måtte nok betale allikevel selv om jeg var noen få kg over "sølvvektsgrensen". Denne grensen bør økes eller praktiseres snilt. Flere av fordelene fra gull bør også gis til sølvmedlemmer. ...
Kan ikke fordra regler som praktiseres snillt. Det er så mange som blir potte sure når det ikke er en og samme praksis hver gang. Jeg sier heller, betal overvekta med poeng. Det var mitt forslag.
Men her dreier det som kunder som har reist endel og ikke alle. Ellers enig i at poeng for overvekt er et godt forslag, Flying Blue har jo det. Flying Blues regel om poeng som ikke forfaller såfremt man reiser en gang minst hvert 3. år er også bra.
Old 27-04-2006, 16:37   #5
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Jeg vet ikke om EB gir dette, men poeng for:

- internett sjekk-inn
- internett bestilling

(250-500 poeng pr gang, med årlig maksimum av 4-6 pr år i hver kategori).
Old 27-04-2006, 16:42   #6
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by Arrow

Jeg vet ikke om EB gir dette, men poeng for:

- internett sjekk-inn
- internett bestilling

(250-500 poeng pr gang, med årlig maksimum av 4-6 pr år i hver kategori).
De gir det for bestilling av bonusreiser. En idé å gjøre det for alle reiser, så man får opp andelen internettbestillinger. Kanskje 500 poeng er litt mye, men noen hundre burde være ok.
Old 27-04-2006, 16:48   #7
Guest
ScanFlyer Gold

Mine forslag til forbedringer:
- Ingen udløbsdato på point
- Samme point sats på alle M billetter (100%) + højere grænser for Sølv/Guld
- Point for internet check-in + online køb af billet (alternativt fritagelse for dette latterlige gør-det-selv-gebyr)
- Civil ulydigghed: Point på norske / alle svenske indenrigsruter (ja, som er brud på loven, men er tåbelig! )
- Optjening af point på NB - de ku' gøre det med DM før, så hvorfor ikke NB
- Point på ALLE QI ruter
- Point på SAS charterflights
- Commonrating af alle danskeprovinslufthavne der flyves af Cimber (EB-partner) så bonus rejser koster det samme fra alle danske lufthavne.
- Køb af loungeaccess for point
Guest is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2006, 16:57   #8
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally posted by jens

Mine forslag til forbedringer:
- Ingen udløbsdato på point
- Samme point sats på alle M billetter (100%) + højere grænser for Sølv/Guld
- Point for internet check-in + online køb af billet (alternativt fritagelse for dette latterlige gør-det-selv-gebyr)
- Civil ulydigghed: Point på norske / alle svenske indenrigsruter (ja, det er brud på loven, men er tåbelig! )
- Optjening af point på NB - de ku' gøre det med DM før, så hvorfor ikke NB
- Point på ALLE QI ruter
- Point på SAS charterflights
- Commonrating af alle danskeprovinslufthavne der flyves af Cimber (EB-partner) så bonus rejser koster det samme fra alle danske lufthavne.
Å gi poeng på norske innenriksruter skjer nok ikke så lenge det er forbudt, da skal jeg love deg det kommer en bot som svir. Ellers synes jeg dine forslag er gode, charterrutene kan jo opereres som ruteflyvninger med ikke chartrede seter til salgs.
Old 27-04-2006, 22:50   #9
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Quote:

Det synes jeg var et godt forslag. Poenget må jo være at det er mulig å bruke poengene selv om man ikke har nådd opp til en gratisreise enda.
På dette viset kan flere/de som flyr sjeldent, få små godbiter.
Old 27-04-2006, 23:56   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Lindegaard inrømmet at Eurobonus ikke lenger er godt nok egnet til å bygge opp lojalitet hos kundene.
Ja, dette er det mange her inne som har hevdet siden SAS gjorde endringer i bonussystemet, og det er ikke så veldig lenge siden denne endringen ble gjort.... Farmer: Var det ikke dette vi snakket om når vi møttes på Fly&Vin for en stund siden..? Har du visket SAS noen visdomsord....?

Jeg har aldri skjønt logikken bak endringen, og om SAS nå endrer sin egen strategi på lojalitetsbygging så virker det meget fornuftig. Personlig så føler jeg meg adskillig mindre bundet til SAS nå enn før, og som midlertidig bosatt i England så er det mye lettere å velge et annet selskap når jeg skal ut å reise (...det har jo definitivt ikke vært noe poeng å se på hvor man har bonuskort...). Dette har resultert i at de 6 av 7 siste legs utenlands har vært med et annet selskap enn SAS, selv om SAS har vært et alternativ. Prismessig er det stort sett ikke så mye som skiller, servicemessig er kanskje SAS hakket under både KL, AF og BA (men det går stort sett på gratis mat og drikke) - BA får en ekstra pluss i margen for at jeg ble oppgradert til business på OSL-LHR...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2006, 15:25   #11
jb1
ScanFlyer Rusty

Takker for innspillene, mange gode forslag, jeg håper SAS lytter. Det bør bli langt enklere å bruke poeng på andre ting en bare fyvninger og spesielt mye lettere å bestille upgrades.
Old 28-04-2006, 15:38   #12
Utflyttet
Ute på tur

Tatt i betraktning poengene er en gjeldspost for SAS, så burde det være en nobrainer å kunne ta betaling for mat og drikke ombord på strekninger som selger slik via EB-kort; de har datalink nok ut av flyet for betalingsløsninger via Bank Axxept, så burde det kunne gjøres mot EB-konto.

Andre ting burde være å selge adgang til f.eks. biz loungene (ikke *G loungene) på samme prinsipp.

Satsene er forsåvidt OK for gull og sølv, synes jeg, men det som er er at det ikke er så mye insentiver for å tjene noe i EB-programmet utover hva som er kvalifiseringen. I SkyTeam-verden er det flere som praktiserer at når du har opptjent årets poeng så går poeng over det til å tjene mot neste års kvote for nivået, etc.

Men, en ting som det er en viss ironi i er jo at Radisson SAS-hotellene har en avtale med FlyingBlue hvor man er garantert rom-oppgradering for platinum-medlemene (tilsvraende EBG), mens SAS ikke har noe lignende for sine egne...

mvh,
A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2006, 18:35   #13
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Mine ideér er disse
- Ingen utløpsdato på poeng evt utøke til 10 år som burde holde for de fleste
- 50% på de 2-3 billigste prisklassene i economy (ikke de klassene som i dag) men også gi kunden lett informasjon hvor mye man kan tjene, og også fordelene med å gå opp noen hakk i pris
- Oppgradering via GDS og internett
- Vouchere for loungene (rabattert om man er EBS)

Når det gjelder partnere i programmet så er jo det gjort i samarbeid med de og det skal ikke være et lojalitetsprogram for Sterling heller som er en konkurrent. Men det er forhandlingene mellom selskapene som må avgjøre det og er jo ikke direkte knyttet til programmet i seg selv.

Old 28-04-2006, 22:56   #14
axbo
Newcomer

De bør innføre oppgradering av status til sølv og gull avhengig av antall flyvninger tatt i Norge. Dette har ingenting med bonuspoeng å gjøre, og er en perfekt måte å belønne gode kunder på.

I tillegg bør de snarest innføre bonusopptjening på EB-branded Diners og MasterCard.

Shell/Trumf gir trumfpoeng for Shell Scala-card, så det kan umulig være lovverket som forhindrer dette for EuroBonus. 365 direkte gir også 1% cash kontant tilbake av alt man bruker på kortet, så hvorfor kan man ikke få Eurobonuspoeng for et Eurobonus-kredittkort?
axbo is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2006, 23:02   #15
Guest
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally posted by axbo

I tillegg bør de snarest innføre bonusopptjening på EB-branded Diners og MasterCard.
det har man da allerede - i hvert fald i DK
Guest is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2006, 01:29   #16
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:

Quote:

det har man da allerede - i hvert fald i DK
Combine your EuroBonus card with MasterCard or Diners Club and earn points towards your next dream trip every time you shop*.

* Combined cards are available to residents of Denmark (including Greenland and Faroe Islands), Finland, Norway and Sweden. Norwegian residents cannot earn points due to government regulations. Danish residents only earn points on purchases made abroad. Finnish residents with a combined Diners Club & EuroBonus card earn Club Rewards® points, which can be converted to EuroBonus points.
Old 29-04-2006, 03:48   #17
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:

De bør innføre oppgradering av status til sølv og gull avhengig av antall flyvninger tatt i Norge. Dette har ingenting med bonuspoeng å gjøre, og er en perfekt måte å belønne gode kunder på.
Her er hva som er forbudt:

Quote:
Scandinavian Airlines System, Widerøe’ Flyveselskap ASA og Braathens ASA forbys, gjennom SAS EuroBonus, Wings eller tilsvarende lojalitetsprogrammer, å tilby sine passasjerer å opptjene bonuspoeng eller tilsvarende i forbindelse med norske innenriksreiser.

Scandinavian Airlines System, Widerøe’s Flyveselskap ASA og Braathens ASA forbys å godskrive bonuspoeng eller tilsvarende for reiser foretatt i det norske innenriksmarkedet for sine alliansepartnere og eventuelle andre samarbeidende flyselskaper.

Scandinavian Airlines System, Widerøe’s Flyveselskap ASA og Braathens ASA forbys videre å gi individuelle opplysninger om reiser foretatt i det norske innenriksmarkedet til sine alliansepartnere og eventuelle andre samarbeidende flyselskaper, med det formål at disse selskapene skal godskrive bonuspoeng for reiser foretatt på det norske innenriksnettet.

Scandinavian Airlines System, Widerøe’s Flyveselskap ASA og Braathens ASA forbys også å gjøre opptjening av bonuspoeng på utenriksruter avhengig av om reisen innbefatter tilslutningsreiser i Norge.
Det står "...opptjene bonuspoeng eller tilsvarende..." og forslaget ditt ligger under tilsvarende... dessverre.

Old 04-05-2006, 03:46   #18
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

For de som ikke har sett det ennå, så ser de nye kortene slik ut.
Det er også co-brandede med Mastercard som også ser stiligere ut enn de som var. Og om noen er EBP så vil kortere mer tydligere vise status (sort).

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ebb_ebs_ebg_apr06.gif
Views:	50
Size:	15.2 KB
ID:	3300  

Posting Rules