![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
|
![]()
Lindegaard frykter prisdumping når A380 kommer. Han vil ha flere ic-ruter, men har ikke råd til fly. Les mer i Aftenposten.
http://forbruker.no/reise/article1293565.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
|
![]()
Hvorfor koster A330/340 dobbelt så mye å operere som MD11?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Frykten er berettiget ! Er i Dubai på en konferanse nå, og har akkurat hørt et innlegg av fra Abdul Wahab Tahaffa, Secretary General, Arab Air Carriers Organisation.
Han snakket bl,a om den enorme ekspansjon de ser for seg i denne regionen, hvor et av hovedsatsningsområdene er å ta store andeler av trafikken mellom Europa og Australia / Asia. I 2005 hadde Gulf selskapene 103 mill pax, hvorav 10 % var trafikk mellom EUR-AU/ASIA. I 2015 regner de med å ha 370 mill pax, hvor 25% skal være trafikk mellom EU/AU-Asia. .. Så her snakker vi om store passasjerstrømmer som skal flyttes på, og det er ikke tvil om at pris kommer til å bli en driver. For som han sa, i dag har de fleste som skal fra Europa minst ett stopp på veien. Ved å starte ruter til stadig flere europeiske byer vil de fortsette å tilby en-stopp reiser via Dubai, AbuDhabi, Doha m.fl. Så om SAS og andre europeiske selskap skal henge med MÅ produktkvaliteten opp og prisnivået ned ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
SAS har vel nesten ikke råd til ikke å være med.
At 340 koster dobbelt så mye som MD11 å operere hørtes litt merkelig ut. Kanskje SAS trenger flere kinesere ombord ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]() Quote:
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Que? Trodde desperat LCC-profil var mer stilen?
"- Billigere fly som Boeing 757 kan gjøre rutene rimeligere, men er et dårligere produkt, særlig for et selskap som vårt, som primært retter seg inn mot forretningsreisende. Våre Airbus A330 og A340 koster dobbelt så mye å operere som Finnairs gamle MD-11 fly, men vi har ikke råd til å kjøpe nye fly nå, sier han." -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
SAS IC har vel ingen LCC stil ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
SAS IC er helt fint det, men det funker jo bare om du skal fly med IC. Skal du være SAS-kunde fra Norge og fly IC så må man forholde seg til SAS LCC, samme for de som connecter fra adre steder; SAS shorthaul forran gardinen kommer i det store og hele ikke den helt store opplevelsen lengre heller, og da faller vel mye av vitsen bort for de som ikke kan fly IC uten å forholde seg til SAS short haul?
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]() Quote:
Forhør deg med KLM, de har oversikten, ikke jeg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Hvordan kan det ha seg at SAS ikke har råd til å kjøpe flere fly? Er det ikke mulig å lease, eller ta opp lån? Vil et lån koste/leasing koste mer enn inntjeningen?
Fra artikkelen: Samtidig ser SAS på mulighetene for å åpne nye langruter, men de mangler materiell. For mens konkurrentene har satset på nettopp slike ruter har SAS lagt dem ned. - Det første vi vil gjøre er å åpne er en rute mellom Stockholm og Kina. Enten Beijing eller andre destinasjoner. Her øker markedet mest, sier Lindegaard. http://forbruker.no/reise/article1293565.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]() Quote:
Uansett er det nok andre destinasjoner for Emirates som er mer lukrative enn OSL, i første omgang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
|
![]()
Hva er det som er uklart???
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Markedet er nok der, men Emirates har ikke nok fly til aa fly alle steder de oensker. Nord-Amerika er visst det 'hotteste' satsingsomraadet framover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
Har ikke SAS råd? Det er vel slik SAS eier det meste av flåten, de må jo ha enormt med kapital planta i den nåværende flåten. Er bare å selge unna litt av det som ikke er helt nødvendig, så kan SAS også bestille et par A380
![]() A380 i SAS-farger ville blitt et flott syn, sett med skandinaviske øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]() Quote:
__________________
Lufta er for alle! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
|
![]() Quote:
Desværre så er CPH jo blevet ofre for den omtalte flymangel (hvis man skal tro den officielle forklaring) - om og hvornår Emirates nu påtænker at beflyve CPH foreligger der desværre ikke pt. yderligere information omkring. Men de kommer næppe på OSL før CPH...
__________________
Kommende flyvninger: -------------------- |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Noen som vet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
http://www.plane-spotter.com/Airlines/SAS/The_fleet.pdf pleier vel å være godt informert - ser ut til at alle 330/340 er på leasing.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Virket som mange av de andre flyene også var det...men mulig jeg misforstod Årsrapporten.
På side 26 står det i alle fall at: A330/340 5 eid, 6 leaset Videre står det at i SAS airlines business eies 70 av flyene, mens hele 121 leases, totalt 191 fly. 14 fly er least ut av SAS, og det er en ordre på 6 nye fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Frykter uforsonlige SAS-piloter bak spakene | laurenz | Flyforum | 17 | 19-01-2010 01:53 |
SAS frykter priskrig | MD11 | Flyforum | 43 | 04-12-2008 16:30 |
SAS-ansatte frykter flere oppsigelser | tiemand | Flyforum | 0 | 04-07-2008 15:44 |
SAS frykter Avinor-kaoset går ut over sikkerheten | sail4fun | Flyforum | 1 | 08-12-2005 13:35 |