Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2006, 09:26   #1
RH
ScanFlyer Blue
 
RH's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 170
Default SAS frykter A380

Lindegaard frykter prisdumping når A380 kommer. Han vil ha flere ic-ruter, men har ikke råd til fly. Les mer i Aftenposten.

http://forbruker.no/reise/article1293565.ece
RH is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 09:37   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,362
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Hvorfor koster A330/340 dobbelt så mye å operere som MD11?
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 09:45   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Frykten er berettiget ! Er i Dubai på en konferanse nå, og har akkurat hørt et innlegg av fra Abdul Wahab Tahaffa, Secretary General, Arab Air Carriers Organisation.
Han snakket bl,a om den enorme ekspansjon de ser for seg i denne regionen, hvor et av hovedsatsningsområdene er å ta store andeler av trafikken mellom Europa og Australia / Asia.
I 2005 hadde Gulf selskapene 103 mill pax, hvorav 10 % var trafikk mellom EUR-AU/ASIA. I 2015 regner de med å ha 370 mill pax, hvor 25% skal være trafikk mellom EU/AU-Asia. .. Så her snakker vi om store passasjerstrømmer som skal flyttes på, og det er ikke tvil om at pris kommer til å bli en driver. For som han sa, i dag har de fleste som skal fra Europa minst ett stopp på veien. Ved å starte ruter til stadig flere europeiske byer vil de fortsette å tilby en-stopp reiser via Dubai, AbuDhabi, Doha m.fl. Så om SAS og andre europeiske selskap skal henge med MÅ produktkvaliteten opp og prisnivået ned !
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 10:22   #4
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

SAS har vel nesten ikke råd til ikke å være med.
At 340 koster dobbelt så mye som MD11 å operere hørtes litt merkelig ut. Kanskje SAS trenger flere kinesere ombord
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 10:39   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 11:44   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Quote:
Originally posted by Blubird


Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.
Så Dubai er en av de største destinasjonene for norske pax som flyr videre med KLM fra AMS? Har du noen andre store destinasjoner for norske KLM- passasjerer?
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 12:05   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Que? Trodde desperat LCC-profil var mer stilen?

"- Billigere fly som Boeing 757 kan gjøre rutene rimeligere, men er et dårligere produkt, særlig for et selskap som vårt, som primært retter seg inn mot forretningsreisende. Våre Airbus A330 og A340 koster dobbelt så mye å operere som Finnairs gamle MD-11 fly, men vi har ikke råd til å kjøpe nye fly nå, sier han."

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 12:30   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Quote:
Originally posted by ph-ndr


Que? Trodde desperat LCC-profil var mer stilen?

"- Billigere fly som Boeing 757 kan gjøre rutene rimeligere, men er et dårligere produkt, særlig for et selskap som vårt, som primært retter seg inn mot forretningsreisende. Våre Airbus A330 og A340 koster dobbelt så mye å operere som Finnairs gamle MD-11 fly, men vi har ikke råd til å kjøpe nye fly nå, sier han."

-A

SAS IC har vel ingen LCC stil ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 12:42   #9
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

SAS IC er helt fint det, men det funker jo bare om du skal fly med IC. Skal du være SAS-kunde fra Norge og fly IC så må man forholde seg til SAS LCC, samme for de som connecter fra adre steder; SAS shorthaul forran gardinen kommer i det store og hele ikke den helt store opplevelsen lengre heller, og da faller vel mye av vitsen bort for de som ikke kan fly IC uten å forholde seg til SAS short haul?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 13:01   #10
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Quote:
Originally posted by litt-amatør


Quote:
Originally posted by Blubird

Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.
Så Dubai er en av de største destinasjonene for norske pax som flyr videre med KLM fra AMS? Har du noen andre store destinasjoner for norske KLM- passasjerer?

Forhør deg med KLM, de har oversikten, ikke jeg.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 15:18   #11
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Hvordan kan det ha seg at SAS ikke har råd til å kjøpe flere fly? Er det ikke mulig å lease, eller ta opp lån? Vil et lån koste/leasing koste mer enn inntjeningen?

Fra artikkelen:
Samtidig ser SAS på mulighetene for å åpne nye langruter, men de mangler materiell. For mens konkurrentene har satset på nettopp slike ruter har SAS lagt dem ned.

- Det første vi vil gjøre er å åpne er en rute mellom Stockholm og Kina. Enten Beijing eller andre destinasjoner. Her øker markedet mest, sier Lindegaard.
http://forbruker.no/reise/article1293565.ece
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 16:17   #12
Arrow
ScanFlyer Blue
 
Arrow's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Quote:
Originally posted by Blubird


Dermed skulle det vel bare være et tidsspørsmål før vi får Emirates på Gardermoen, enten som en direkterute eller videreføring. Kan ikke skjønne annet enn at markedet må være der, når omtrentlig halve flyet mellom AMS og DXB er besatt av nordmenn.
Hæ?
Uansett er det nok andre destinasjoner for Emirates som er mer lukrative enn OSL, i første omgang.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 16:47   #13
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,265
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Hva er det som er uklart??? Som det skrives lenger opp her, hvis antall passasjerer skal økes til nesten 400 mill, så må jo en del av de komme fra nye ruter. Basert på egne observasjoner så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være et marked for ihvertfall én ukentlig avgang til Dubai, om så en forlengelse av f.eks. CPH eller ARN.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 17:00   #14
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Markedet er nok der, men Emirates har ikke nok fly til aa fly alle steder de oensker. Nord-Amerika er visst det 'hotteste' satsingsomraadet framover.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 17:07   #15
Airwolf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Har ikke SAS råd? Det er vel slik SAS eier det meste av flåten, de må jo ha enormt med kapital planta i den nåværende flåten. Er bare å selge unna litt av det som ikke er helt nødvendig, så kan SAS også bestille et par A380 :

A380 i SAS-farger ville blitt et flott syn, sett med skandinaviske øyne.
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 17:22   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Quote:
Originally posted by Blubird


Hva er det som er uklart??? Som det skrives lenger opp her, hvis antall passasjerer skal økes til nesten 400 mill, så må jo en del av de komme fra nye ruter. Basert på egne observasjoner så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være et marked for ihvertfall én ukentlig avgang til Dubai, om så en forlengelse av f.eks. CPH eller ARN.
Jeg klør meg til det gjør vondt av det samme spørsmålet. Tildels hvorfor de valgte CPH fremfor Osl. sorry dansker jeg unnet virkelig dere denne ruten, ikke det, men fra Oslo ville de møtt NULL direkte konkurranse. På CPH må de jo inn mellom Singapore airlines, Thai og ikke minst SAS.... Og dette mener jeg fra et så objektivt standpunkt som mulig....
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 17:49   #17
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Quote:
Originally posted by MartinL


Quote:
Originally posted by Blubird


Hva er det som er uklart??? Som det skrives lenger opp her, hvis antall passasjerer skal økes til nesten 400 mill, så må jo en del av de komme fra nye ruter. Basert på egne observasjoner så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være et marked for ihvertfall én ukentlig avgang til Dubai, om så en forlengelse av f.eks. CPH eller ARN.
Jeg klør meg til det gjør vondt av det samme spørsmålet. Tildels hvorfor de valgte CPH fremfor Osl. sorry dansker jeg unnet virkelig dere denne ruten, ikke det, men fra Oslo ville de møtt NULL direkte konkurranse. På CPH må de jo inn mellom Singapore airlines, Thai og ikke minst SAS.... Og dette mener jeg fra et så objektivt standpunkt som mulig....
Mon ikke de har regnet på det - jeg tvivler på at de åbner CPH som første destination i Skandinavien såfremt de mente at OSL havde større potentiale for dem. Jeg tror denne sag skal ses i et lidt større perspektiv end som så.

Desværre så er CPH jo blevet ofre for den omtalte flymangel (hvis man skal tro den officielle forklaring) - om og hvornår Emirates nu påtænker at beflyve CPH foreligger der desværre ikke pt. yderligere information omkring. Men de kommer næppe på OSL før CPH...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 18:24   #18
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Quote:
Originally posted by Airwolf


Har ikke SAS råd? Det er vel slik SAS eier det meste av flåten, de må jo ha enormt med kapital planta i den nåværende flåten. Er bare å selge unna litt av det som ikke er helt nødvendig, så kan SAS også bestille et par A380 :

A380 i SAS-farger ville blitt et flott syn, sett med skandinaviske øyne.
Leste årsrapporten for SAS 2005 og mener jeg leste at SAS ikke eide alle flyene selv. Vet ikke om dette skyldes at dem leier dem tilbake til seg selv...men mener å huske at kun 2 av langflåteflyene var eid av SAS.
Noen som vet?
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 20:12   #19
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

http://www.plane-spotter.com/Airlines/SAS/The_fleet.pdf pleier vel å være godt informert - ser ut til at alle 330/340 er på leasing.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2006, 20:54   #20
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS frykter A380'

Virket som mange av de andre flyene også var det...men mulig jeg misforstod Årsrapporten.

På side 26 står det i alle fall at:
A330/340 5 eid, 6 leaset

Videre står det at i SAS airlines business eies 70 av flyene, mens hele 121 leases, totalt 191 fly. 14 fly er least ut av SAS, og det er en ordre på 6 nye fly.
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Frykter uforsonlige SAS-piloter bak spakene laurenz Flyforum 17 19-01-2010 01:53
SAS frykter priskrig MD11 Flyforum 43 04-12-2008 16:30
SAS-ansatte frykter flere oppsigelser tiemand Flyforum 0 04-07-2008 15:44
SAS frykter Avinor-kaoset går ut over sikkerheten sail4fun Flyforum 1 08-12-2005 13:35


All times are GMT +2. The time now is 22:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.