Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-12-2013, 12:48   #1
jalig
ScanFlyer Blue

Default Svalbardtråden

Hei godtfolk

Jeg sitter å ser på bonusreise til svalbard i sommer.

Som student ønsker jeg selvsagt at ting skal være relativt billig, men vil jo også ha en del opplevelser. Har tenkt å være der ca. en uke.

Tar gjerne imot alle tips og vink som kan gjøre en Svalbardtur bra!

<!DOCTYPE html><html>
</html>
jalig is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 20:43   #2
mcleif
ScanFlyer Blue

Default Re: Svalbard tråden

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Hei godtfolk

Jeg sitter å ser på bonusreise til svalbard i sommer.

Som student ønsker jeg selvsagt at ting skal være relativt billig, men vil jo også ha en del opplevelser. Har tenkt å være der ca. en uke.

Tar gjerne imot alle tips og vink som kan gjøre en Svalbardtur bra!

Snøscootertur til barentsburg! Fantastisk fint om været spiller på lag.
mcleif is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 21:47   #3
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Barentsburg er absolutt verdt å oppleve, ja.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2013, 22:07   #4
jalig
ScanFlyer Blue

Tenkte å dra i slutten av juni et begynnelsen av juli. Er det snø til det da?

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 05-12-2013, 22:56   #5
Fjordheim
ScanFlyer Blue

6-7 år siden jeg var der sist, og da var jeg der i midten av juni. Ingen snø, ingen sjangs for snøscootertur på den tiden av året.

Men det er mye annet å finne på; hva med kajakktur over fjorden? (husker det som en fin opplevelse), mange båtturer som man kan være med på, Barentsburg er nevnt, men anbefaler heller den mer eller mindre forlatte ex russiske byen Pyramiden. Da får du med deg (på kjøpet Nordenskjøldsbreen også).

Museet er vel verdt å få med seg samt Galleri Svalbard (var mange fine Kåre Tveter originaler der), og hvorfor ikke ta seg en tur på egenhånd i fjellene rundt Longyearbyen? (ta med våpen)

Gjestehuset102 anbefales også til overnatting; så enkel standard som mulig, men god service, ligger i Nybyen, et par kilometer fra "sentrum" (det værste du møter på veien opp dit er fredelige Svalbard rein)

Mvh
Fjordheim
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 07:26   #6
mcleif
ScanFlyer Blue

Vi var der i midten av april. Sol 24 timer i døgnet, var helt fantastisk!

De to store hotellene er ganske dyre, og ikke verdt prisen.. God frokost, men ganske "kjedelige" rom.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	svalbard.jpg
Views:	952
Size:	38.4 KB
ID:	35997  
mcleif is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 12:42   #7
stonyo
Newcomer

Kan melde om at jeg hoppet på noen avsindig billige billetter hos Norwegian i fjor sommer. Min angrepsvinkel var å finne de aktivitetene jeg ønsket å gjøre, og så ringe til det aktuelle selskapet og slå av en hyggelig liten prat og fortelle at jeg reiste på studentbudsjett, og selv om ingen av aktivitetsselskapene opererer med studentrabatt slo samtlige operatører av 100-500 kroner. Mitt tips er altså å ta en telefon eller to, det betaler seg raskt. Jeg ville gjort det samme til gjestehusene også, fikk et par hundrelapper i avslag på gjestehuset 102 i alle fall.
Old 06-12-2013, 12:45   #8
stonyo
Newcomer

Og ta for all del turen innom "Huset" for å spise middag på kafeen mellom 16-18, da serverer de dagens, tilberedt av fantastiske kokker til under hundrelappen. Du får så mange påfyll du vil.
Old 06-12-2013, 16:18   #9
jalig
ScanFlyer Blue

Masse supre tips! Tusen takk

Hvilken turer dro du på stonyo? Noe du anbefaler?

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 06-12-2013, 20:32   #10
stonyo
Newcomer

Kan trygt anbefale båttur til Pyramiden og fjellturer i nærområdet. Til Trollsteinen for eksempel.
Old 18-05-2014, 15:22   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Svalbard

Hei.
I forbindelse med SAS 50% rabatt på poengreiser i juli (tilbud utløper i dag) funderer jeg veldig på å ta turen dit. Hotellovernatting etc vet jeg er dyrt (særlig på Radisson Blu, men jeg har jo Concierge status i Club Carlson), men hva anbefaler folk av utflukter etc? Noen som har god erfaring med noen turkompanier som ikke er latterlig dyre? Tenker maks en 4-5 dager der oppe. Jada jeg er fullstendig klar over at "sommer" på Svalbard, betyr pakk fullt vinterutstyr, men det praktiske rundt turer etc er det jo greit blir ordnet av proffer. Jeg er student så hadde jo vært gull verdt om det finnes noen/noe der oppe som gir studentrabatt på utflukter.

Jeg er rimelig fjellvant så fotturutflukter går fint. Ser på feks Trollsteinen at noen tilbyr det for 695 kroner (er jo klar over at man må ha med guide på det meste pga isbjørnfaren)

Last edited by Hypern; 18-05-2014 at 15:25.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 15:49   #12
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Default Re: Svalbard

2for1 eller 4for2 tilbud hos Rædissn kan du bare glemme i hele juli (og/eller august for den saks skyld)

Jeg har sjekket ja

Per natt ligger prisene på rundt 1700-1900. Det utelukker LYR for min del dessverre.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 16:04   #13
nesjon
ScanFlyer Blue

Det klart beste hotelltilbudet på Svalbard er Coops hotellkupp på Spitsbergen Hotel. 1598,- for to netter (inntil fem netter er mulig) er klart under vanlig hotellpris på Svalbard. Noe begrensa tilgjengelighet om sommeren, men har sett at det er ledig enkelte datoer. Det er også et av byens klart fineste hoteller, om ikke det fineste.

Jeg har selv vært på Svalbard tre ganger, og anbefaler å reise i mars-april fremfor juli.
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 16:16   #14
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by nesjon View Post
Det klart beste hotelltilbudet på Svalbard er Coops hotellkupp på Spitsbergen Hotel. 1598,- for to netter (inntil fem netter er mulig) er klart under vanlig hotellpris på Svalbard. Noe begrensa tilgjengelighet om sommeren, men har sett at det er ledig enkelte datoer. Det er også et av byens klart fineste hoteller, om ikke det fineste.

Jeg har selv vært på Svalbard tre ganger, og anbefaler å reise i mars-april fremfor juli.
Ja nei det er ikke så lett når det dukka opp et ganske gunstig tilbud fra SAS sin side, når hotellprisene er dyre saker og man må betale ekstra for omtrent alt man gjør der oppe.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2014, 16:23   #15
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
2for1 eller 4for2 tilbud hos Rædissn kan du bare glemme i hele juli (og/eller august for den saks skyld)

Jeg har sjekket ja

Per natt ligger prisene på rundt 1700-1900. Det utelukker LYR for min del dessverre.
Da har du ikke sjekket godt nok. Er 2for1 ledig 7.-9. august og 29.-31. august. Men det passer jo ikke med dette tilbudet. 50 000 poeng kan være et alternativ. For min del hadde jeg bare hatt mulighet andre helgen i juli, og da var det ikke ledig. Irriterende, for det hadde vært kult å få besøkt LYR så billig - spesielt siden jeg har 1000 poeng som straks utløper i tillegg.
Old 19-05-2014, 10:19   #16
Zinema
Eurobonus Gold

Default Re: Svalbardtråden

Jeg fikk T/R i Plus for 10.000 poeng OSL-LYR direkte, og beit i det sure eplet og bestilte superior-rom på Radisson for 1.900 spenn natta for en helg i midten av juli. Aldri vært på Svalbard, og planlegger en utflukt til enten Barentsburg eller Pyramiden, utover det får jeg vel bare tasse rundt i Longeyearbyen. Får se hva som byr seg.
Zinema is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2014, 12:45   #17
barca
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Zinema View Post
Jeg fikk T/R i Plus for 10.000 poeng OSL-LYR direkte, og beit i det sure eplet og bestilte superior-rom på Radisson for 1.900 spenn natta for en helg i midten av juli. Aldri vært på Svalbard, og planlegger en utflukt til enten Barentsburg eller Pyramiden, utover det får jeg vel bare tasse rundt i Longeyearbyen. Får se hva som byr seg.

Jeg bet meg også på dette tilbudet T/R i Plus for 10.000 poeng SVG-LYR (via OSL) i juli. Har bare tenkt å være der 1 natt. Har booket hotellopphold med EB-poeng i Radisson Blu Longyearbyen. Grunnen til at jeg bare valgte 1 natt er for at alt av overnattinger og utflukter virker veldig dyrt. Dessuten er Longyearbyen og en liten plass. Får heller prøve og ta en sightseeing taxi som kjører rundt i 2 timer. Da får jeg med meg en del ting fra Svalbard og.
barca is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2014, 09:33   #18
blupping
Newcomer

Elsker Svalbard!

Anbefaler å dra fra rundt begynnelsen av april til slutten av mai. Da er det fantastiske lysforhold, men (som regel) fortsatt nok snø til scooterkjøring, som er det mest utrolige jeg har vært med på.

Huset er nevnt lenger opp her - pass på å dra på en lørdag, fordi da er dagens en skikkelig god biff! Det sies også at huset har en formidabel vinkjeller, for folk som liker sånt.

Ellers er Fruene på senteret et godt valg for lunsj, kaffe og andre måltider.
Old 22-05-2014, 22:33   #19
RJon
ScanFlyer Dusty

RJon's Avatar

Vi var der i begynnelsen av Mai, hadde en fantastisk scootertur til Østkysten. Vi var så heldig å få se bjørn luskende over isen. Absolutt å anbefale!
Som flere sier, slutten av april, begynnelsen av mai er tiden å reise om du ønsker å kjøre scooter, da er det lyst hele døgnet og temperaturen er god, samtidig som det som regel er snø igjen.
RJon is offline   Reply With Quote
Old 01-06-2014, 14:18   #20
Geissler
Newcomer

Geissler's Avatar

Quote:
Originally Posted by jalig View Post
Tenkte å dra i slutten av juni et begynnelsen av juli. Er det snø til det da?
Nei, da er skutersesongen over. På den tiden vil jeg anbefale en båttur istedet.
Geissler is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules