![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]()
http://bll.dk/om-lufthavnen/statistikker/2013
+2,1% i passagerer generelt, +8,7% indenrigs rute +2,9 udenrigs rute -0,7 udenrigs charter (må være manglende Egypten rejser) +8,9% fragt totalt (+ på export - på import - godt for betalingsbaallancen :-) ) Totalt set havde BLL i de første 11 måneder 2.680.477 passagerer. I december 2012 havde lufthavnen 151.289 passagerer hvis det fastholdes er det sikkert at sidste sidste års rekord på 2.734.807 kan toppes. Last edited by JELSC; 02-12-2013 at 14:59. Reason: intended as a BLL thread - not anything else. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]()
Kan Moderator ikke ændre overskriften til (Skandinaviske trafiktal for November 2013) så vi kan holde traditionen med kun en tråd til Trafiktal for diverse lufthavne?
Århus Lufthavn har fået ny hjemmeside, den er noget bedre end den gamle. Det kan man dog ikke sige om deres trafiktal der endnu en gang falder. En Tilbagegang på ialt 8,2% Indenrigs falder med hele 16%. http://www.aar.dk/passagertal?t=m&mid=5 Ålborg har en fremgang på 4,5% Her er det udenrigs der trækker læsset med stigning på 32,7% Indenrigs har tilbagegang på 3,2% http://www.aal.dk/om-aalborg-lufthav.../#.UpyBNeJ_i70 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
@Bli spotter: Kommer Karup med lignende tall, eller må vi vente på tall fra trafikkstyrelsen? Litt spent på hvordan DAT er blitt tatt i mot på Karup.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Har trafikkstyrelsen en fast dato der de oppgir tall? Må si jeg har sansen for hvor detaljerte trafikktallene er fra trafikkstyrelsen. Skulle fått det like detaljert fra Avinor så en kunne fått litt mer fakta på bordet når man diskuterer ruter i dette forumet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Kolding
Posts: 1,286
|
![]() Quote:
Hvis det meste af stigning er p.g.a af dette er det selvfølgelig trist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det er nok på svensk side at statistikken er minst detaljert, selv Avinors månedlige er milevis bedre. Men det finnes feil i Trafikstyrelsens database. Feilen gjaldt rapportering av transfer & transitt på de danske flyplasser før 2008 (2008 var det året feilen ble korrigert).
Når det er korrigert for feilen (alle ankommende passasjerer som skulle bytte fly på CPH ble registrert som terminerende passasjerer mellom 2001 og 2007) så kommer en del mer interessante tall frem, som at i 2001 var 46,7% av passasjerene (8 439 962 passasjerer) i transfer/transitt mens tilsvarende tall i 2012 var 23,8% (5 544 405 passasjerer). 78% av transfer/transitt-passasjerene i 2012 skulle enten til eller kom fra et av de tre skandinaviske landene. Norge var største i 2012, ansvarlig for nesten 36 %-poeng av disse 78%ene. Hvis en ser på noen få norske enkeltflyplassser, så utgjorde transfer/transitt-passasjerene i 2012 mellom OSL og CPH 32%, mens mellom SVG og CPH utgjorde det 55% av passasjerene. I 2001 var tallet for OSL-CPH 57%, mens SVG-CHP var utrolige 72%. Det har vært en nedgang i antall transfer/transitt-passasjerer fra 2001 til 2012 (-13%) på CPH, men på samme tid øket antallet lokale (terminal) passsasjerer med utrolige 85%. Det er ingen tvil om at endringene i trafikksystemet i Øresundsregionen har gjort at CPH har gått fra en lufthavn for København til en lufthavn for hele Øresundsregionen og mer. Men CPH har ikke greid å kompensere helt for tapet av transfer/transitt-passasjerer siden andel av Danmarks totale antall passasjerer gikk ned fra 85% til 82% mellom 2001 og 2012. Siden det både er en relativ og en reell nedgang i transfer/transitt på CPH kan vi ikke annet enn å konstatere at flyplassen er en mindre hub i 2012 enn i 2001 og dermed også mindre Gateway Scandinavia og mer Gateway Denmark nå.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 02-12-2013 at 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() Quote:
Check-in har sjekket opp i ruten. I november var det 11 438 pax på ruten mellom KRP og CPH. En tilbakegang på 24 %. Innenrikstrafikken fra BLL var på 11404 pax. Så bare 34 pax som skiller de to rutene, selv om ruten mellom KRP og CPH har en mer daglig frekvens enn ruten fra BLL. Og går man tilbake til november 2011 så er nedgangen på 2 år 39 %. Last edited by Dash; 04-12-2013 at 01:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2011
Location: Stockholm
Posts: 56
|
![]()
Arlanda ökade enligt Swedavia antalet pax med 5% i november till 1 673 320.
Ackumulerat jan-nov 19 138 102. http://www.swedavia.se/om-swedavia/statistik/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Last edited by jefi99; 11-12-2013 at 13:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2013
Location: Bææærgen
Posts: 494
|
![]()
OSL opp 1,3% og kan skryte på seg å være størst i Skandinavia.
http://www.mynewsdesk.com/no/oslo-lu...ovember-939753 |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Nå har trafikstyrelsen lansert sine tall for november, og trafikken på WF sin rute mellom KRS og CPH øker med 10,4 % i november 2013 kontra samme måned 2012. Med 9447 pax er det en all-time high rekord for en november måned, innkludert den tiden da SK fløy ruten 4 ganger om dagen..... Økningen kommer etter at WF økte fra 3 til 4 daglige avganger fra W13. Hvem sa at folk foretrakk jet fremfor turboprop
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Uansett er det mer info om CPH og antall transferpax her: http://www.check-in.dk/newselement.c...8#.UtY7ivRDvbM Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
Dette fordi visse selskaber ikke tillader gennemgående billetter. Enten for de ikke sælger dem, eller fordi interline aftaler er opsagt - eksempelvis SK/BA. De eneste der vinder på det er staten - for skatterne på gennemgående billeter er mindre end på p-t-p billetter - og selskaberne fordi de ikke hænger på regningen hvis en connection glipper. Taberne er passagererne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Skandinaviske trafiktal november 2018 | EvakCPH | Flyforum | 3 | 12-12-2018 11:12 |
Skandinaviske trafiktal november 2016 | EvakCPH | Flyforum | 6 | 13-12-2016 12:21 |
Skandinaviske trafiktal for November 2012 | Bll spotter | Flyforum | 17 | 12-12-2012 15:12 |
Skandinaviske trafiktal for November 2011 | Bll spotter | Flyforum | 14 | 26-12-2011 16:42 |
Skandinaviske trafiktal for November 2010 | Bll spotter | Flyforum | 29 | 15-12-2010 09:03 |