![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,160
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2010
Location: Bergen/Bærum
Posts: 129
|
![]()
Dette er jo nesten lattelig! Jeg skal faktisk fly OSL-JFK med DY på julaften. Hva burde jeg gjøre? Bare ha en slags løpende kontakt med DY´s kundeservice frem til avreise?
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Det er nok lite sannsynlig at DU blir parkert om de ikke får på plass irsk AOC fra julaften. Selv om jeg ikke liker måten DU opererer på, så mener jeg det vil være uansvarlig hvis Luftfartstilsynet ikke gir en kortere dispensasjon og i stedet velger å sette hele operasjonen på bakken. Hvis DU mener det er behov for disp kommer det nok snart en søknad til LT.
|
![]() |
![]() |
#4 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Tatt fra newsfeeden på facebook nå:
Quote:
![]()
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
og det har også ramt danske nyheder....
http://nyhederne.tv2.dk/udland/2013-...-fra-juleaften Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Tror nok dette ordner seg på et vis ja. Det er 4 uker igjen, og mest sansynlig vil de få ting i orden i Irland innen den tid. Hvis de ser at det ikke kommer til å gå så kan de søke om en kort forlengelse av disp, og de har muligheten til å planlegge alternativer.
Hvis det er veldig viktig for deg å kunne dra den 24. desember kan du jo vurdere om det er verdt å ha en refunderbar billett med et annet sellskap som backup. Koster jo en del om du må bruke den, men er gratis så lange DY leverer som de skal. |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
De er allerede på 6 mnd dispensasjon. Klarer de ikke å få det på plass så ligger det ingen stor urimelighet i at de må ta konsekvensene selv. De får vel bare fortsette å la andre fly for dem inntil de får orden på papirene. |
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Posts: 444
|
![]()
Det er jo mest interessant at DU ikke har klart å oppfylle kravene som settes i søknaden til irske luftfartsmyndigheter i løpet av to forsøk. Jeg ser ingen grunn til at Luftfartstilsynet skal gi Kjos noe mere spillerom enn han allerede har fått. Kjos tok et valg ved å registrere flyene i Irland, hvis han ikke klarer å få de nødvendige tillatelser på plass og samtidig selger ut en masse billetter for flygninger på nevnte manglende lisens, må han ta konsekvensene av det.
|
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Noen som har lest motsvaret til DY som er postet på facebook og sitert ovenfor i tråden? Virker som om artikkelen i DN er basert på løse påstander og en kilde som ikke er delaktig i søknadsprosessen.
Kjos og Co. har nok helt sikkert bedre kontroll en det mange liker å tro... Å gjøre en feil i søknaden er vel ikke likestilt med ragnarok. God jul! |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
|
![]()
Tror neppe DU får noen forlenget dispensasjon. Så spørsmålet er hvor lang tid tar det å behandle en søknad om irsk AOC? Og vil de i det hele tatt få det? Her har kanskje Kjos foregnet seg. Teoretisk er det vel mulig å fly på norsk AOC dersom de ansatte får norsk oppholdstilatelse, og norske vilkår. Hørte en finans-fyr på fjernsynet som mente norwegian var en spennende aksje. Kan bli spennende, men ikke slik han tenkte.
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Mere fra DY på facebook. Ser ut som DN har tråkka i salaten nå...
Quote:
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
|
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Vel, "returnert fordi den var mangelfull" betyr fremdeles ikke avslått i min bok. Jeg oppfatter det akkurat som det står. Det er mangler som må rettes og dette gjør igjen at saksbehandlingen tar lenger tid.
|
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,707
|
![]()
<mod>
Etter et hastemøte på bakrommet er det ryddet kraftig i tråden. Denne tråden omhandler en mulig forsinkelse av irsk AOC, har du noe konstruktivt å bidra med så hører det hjemme her. Alt annet som er galt med Norwegian kan man finne andre passende tråder å gulpe i. </mod>
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Formelle feil og mangler i en slik søknad har neppe noen annen konsekvens enn at det kan ta noe lenger tid å få gjennomført overflyttingen. Det nevnes jo bl.a. noen EASA-regler som ikke er implementert i Norge og derfor enn så lenge ikke innarbeidet i eksisterende manualer. I tillegg var det snakk om nøkkelpersonell som måtte være dedikert til DU (og ikke ha samme rolle i DY), og forstår jeg DN artikkelen rett så flytter de noen over til HQ i Dublin for å ivareta disse funksjonene. Dette virker ikke akkurat være noen store, uoverkommelige saker. Forregning? Kjos er vel også forretningsadvokat og har muligens en viss føling med manøvreringsrommet som finnes. Last edited by TOS; 28-11-2013 at 22:48. |
|
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Spesielt svar fra Skånvik hvis det var spekulasjoner hun ville ha slutt på:
- Men dersom lisensen ikke er klar, har dere ikke lov å fly, er ikke det riktig? - Det vil i så fall være snakk om noen dager, ikke noe langvarig. Vi synes uansett det er å dra det altfor langt å si at flyene da må stå på bakken. Vi skal sørge for at folk kan få resie i jula også. Dette er en unødvendig storm i et vannglass, sier Skånvik til DN.no på telefon fra Barcelona der Norwegian åpnet en ny rute i dag, torsdag. Http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2726034.ece |
![]() |
![]() |
#18 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,462
|
![]()
Siden det vel formelt er NAX som sitter på alle rettigheter og leier inn NLH til å fly, er det kanskje ikke noe problem å hyre inn HiFly hvis dritten treffer vifta? Blir litt komplisert med alle disse selskapene ... Men dyrt blir det åkkesom å erstatte tre fly ...
|
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]() Quote:
Lisens er en forholdsvis enkel søknad hvor selskapet beskriver planer for drift, i all hovedsak i form av budsjetter, samt at man synliggjør en plan for finansiering. I tillegg må man vise at selskapet har nok økonomiske muskler for å takle oppstartsfase og underskudd. Det skal eksistere en tommelfingerregel her om at selskapet skal ha mulighet for å dekke 3 måneders stillstand i driften og fortsatt ha likvider til drift. AOC er et langt mer komplisert og omhandler hele det operative bokverket for selskapet. Dette blir fort hyllemeter som skal gjennomgås av tilsynsmyndigheter ved mottak. Forøvrig er det ingen dramatikk i at de har fått tilbakemelding om endringer i innlevert bokverk. Dette er helt vanlig, og jeg har aldri hørt om selskaper som har fått "approved" på første utkast. Det som er litt mer overraskende, om det faktisk stemmer, er at de ikke har sjekket og tatt hensyn til implementering av EASA-OPS. Dette er litt ullent beskrevet i artiklene, men desom det stemmer at de har levert inn basert på EU-OPS, så kan det være endel arbeid knyttet til omskrivning av bokverket. Det burde vært kjent for DY at implementeringen av regelverket ikke følger samme tidsplan i de nasjonale tilsynene. Det som er mest alvorlig her er vel egentlig at Luftfartstilsynet fortsetter å være tett som en sil. En bekjent av meg med lang fartstid i bransjen og med mye omgang med tilsynet sa engang til meg følgende "Ønsker du at informasjon skal komme ut så snart som mulig, eller at du ønsker å plante informasjon i luftfartsmiljøene, er den mest effetivt å fortelle dette til noen i luftfartstilsynet." Dette er på ingen måte bra for omdømmet til LT, uten at jeg tror de tar dette særlig alvorlig. Et uformelt kaffemøte i nykantina i Bodø vil nok fortsatt være gull verdt for å få siste nytt i norsk luftfart.
__________________
Last edited by LN-TIB; 29-11-2013 at 00:17. |
|
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Noe nytt her, er dette på plass nå ?
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
USA-godkjenning av Irsk AOC trekker ut - konsekvenser for Norwegian longhaul | Wahoo | Flyforum | 238 | 04-07-2014 08:01 |
Den som venter forgjeves kan bare ha det så godt! | findus | Bilder & foto | 7 | 22-06-2010 07:15 |
Kan det bli penere? | EB | Bilder & foto | 13 | 22-07-2008 09:13 |
Continental kan bli saksøkt | snag | Flyforum | 3 | 12-03-2008 20:07 |
Hvorfor stod LN-RPM parkert på HAU julaften? | LN-KGL | Flyforum | 2 | 02-01-2006 14:20 |