Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2013, 20:34   #1
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

SAS Måltider i SAS Go på langdistanse

Hei.

Anbefalte nylig SAS på langdistanse for reise til New York.
Snakket med dem, og de var skuffet - spesielt av maten.

Elendig middag, og en liten sandwich før landing.
De beskrev at de var sultne under hele flyvningen. Er det dette man kan forvente av SK på langdistanse?

Tidligere (ved flyvning til BKK blant annet) har det vært gratis snacks og drikke. Men nå måtte de kjøpe.

Dette er elendig til SAS å være, i forhold til konkurrentene KLM, Airfrance, Lufthansa, British ++.

Er dette vanlig?
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 20:53   #2
Bergern
ScanFlyer Dusty

Default Re: Måltider i SAS Go på langdistanse

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Dette er elendig til SAS å være, i forhold til konkurrentene KLM, Airfrance, Lufthansa, British ++.

Er dette vanlig?
Aner ikke noe om hvordan SAS Go er ment å være på langtur, men jeg hadde en fantastisk opplevelse på KLM til JFK i April. Dagflight i 2. etg på 747 med en service jeg aldri har opplevd maken til i C, tross gammel innredning.

Hjemreisen med AF i samme klasse natterstid på A380 og full-flat var dog mer på moderat nivå.

Min erfaring er at reiseopplevelsen oftest er mer crewavhengig enn av selskap. Mattilbudet er dog ikke opp til den enkelte ansatt.
Old 08-11-2013, 21:11   #3
kimpe
Jet-setter :)

kimpe's Avatar

Heisann!

Fløy selv med SAS i Plus til ORD forrige uke, og fikk da servert en biff a`la Lindstrøm ombord. Smakte helt greit, men heller ikke noe mer... SAS har vel aldri vært en ener på mat ombord, i hvertfall ikke siden glansdagene på 80-tallet.

En ting jeg reagerte på ombord, var da jeg ba om å få en cola og noe potetchips (jeg fløy i Plus), og fikk beskjed om at jeg måtte betale for potetchipsen. Trodde da unektelig dette var gratis i Plus, og ba også purseren ombord å vise meg hvor det sto at vi i Plus måtte betale for det. Andre reagerte også, og purseren kom tilbake med en utskrift av velkomst-talen hun leste opp før avgang, og der det sto at de i Economy måtte betale for snacks. Og Plus var Economy og derfor skulle alle betale! Stemmer virkelig det????

I så fall en svært kjiip ting, og som jeg påpekte, at om jeg hadde bedt om 20 GT så hadde jeg fått det gratis, men potetgull det kan man ikke gi bort..

De nektet å gi seg, og siden vi var over atlanterhavet fant jeg heller ingen annen kiosk, og av prinsipp kjøpte jeg IKKE noe potetgull gitt..

Håpløst av SAS det!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 21:23   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
En ting jeg reagerte på ombord, var da jeg ba om å få en cola og noe potetchips (jeg fløy i Plus), og fikk beskjed om at jeg måtte betale for potetchipsen. Trodde da unektelig dette var gratis i Plus, og ba også purseren ombord å vise meg hvor det sto at vi i Plus måtte betale for det. Andre reagerte også, og purseren kom tilbake med en utskrift av velkomst-talen hun leste opp før avgang, og der det sto at de i Economy måtte betale for snacks. Og Plus var Economy og derfor skulle alle betale! Stemmer virkelig det????
sas.no er som vanlig ikke helt presis, men høres snodg ut å måtte betale:

Iflg. http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Ombo...Economy-Extra/
Quote:
Mellom måltidene kan du alltid få juice, vann og snacks
For SAS Go
Quote:
Alkoholholdige drikkevarer utover det som serveres til maten, kan du kjøpe fra Our Café. Der kan du også se hva du kan kjøpe av snacks, drikke og søtsaker mellom serveringene.

Old 08-11-2013, 22:01   #5
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
sas.no er som vanlig ikke helt presis, men høres snodg ut å måtte betale:

Iflg. http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Ombo...Economy-Extra/

For SAS Go
Ja, det står alltid noe på websidene...

Men helt seriøst: Det er håpløst - virkelig håpløst å drive med slike ting ombord på langdistanse.

Hvis de skal sammenligne seg selv med "nettverksselskaper" som de så pent gjør i alle reklamer, får de hvertfall leve opp til det - også i SAS Go. De må jammen også prioritere de bak gardinen.

Hvis dette er SAS, kommer jeg til å putte SAS og Norwegian i bås på langdistanse.
Lei av at SAS skryter av hvor bra de er, når det er det dårligste av de fleste nettverksselskaper. Her trengs det oppgraderinger.
Old 08-11-2013, 23:09   #6
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Nå har ikke jeg flydd SAS IC siden GO/PLUS ble lansert, men jeg trodde ikke det var en total revolusjon når det gjaldt inflight catering i disse klassene? Dette ble jo tatt hånd om i fjor sommer.

Synes faktisk ikke maten har vært så ille siden de oppdaterte, særlig måltid nr to har blitt forbedret.
Eks 1: CPH-IAD mai 2012, måltid 2: en kald, dvask calzone
Eks 2: OSL-EWR nov 2012, måltid 2: hot wrap (jeg skulle sett varsellampene lyse allerede da, for hva som ventet oss foran gardina på forsommern 2013..)
Old 09-11-2013, 07:31   #7
kartham
Newcomer

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Opplevde til EWR i august at det berre vart tilbydd snacks mot betaling i Plus. I ettertid spurde eg SAS Customer Care om dette, og dei stadfesta at det skulle vera gratis.
kartham is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 09:13   #8
SAS CC
ScanFlyer Blue

På vores langruteflyvninger vil der på SAS Plus på dagsflyvninger tilbydes snacks eller frugt eller is imellem serveringerne. Denne servering sker fra Business. Under hele rejsen er der gratis drikke. Til gengæld er chokolade og chips en del af Our Café og kan købes, når man lyster.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 09:27   #9
jcnorway
ScanFlyer Rusty

Galley Slave
Global Moderator

jcnorway's Avatar

Default Måltider i SAS Go på langdistanse

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
På vores langruteflyvninger vil der på SAS Plus på dagsflyvninger tilbydes snacks eller frugt eller is imellem serveringerne. Denne servering sker fra Business. Under hele rejsen er der gratis drikke. Til gengæld er chokolade og chips en del af Our Café og kan købes, når man lyster.
"Mellom serveringene" er vel rimelig vagt begrep? Hvis det er 4 timer mellom servering 1 og 2, så er det i dette tidsrommet gratis sjokolade og chips, mens det etter servering 2 og fram til landing sjokolade og chips til salgs?? Og hva er snacks? Defineres sjokolade og chips som noe annet enn snacks fordi de står i den berømte "Our Café"-menyen? Bra man gjør det enkelt og forståelig for de reisende

Last edited by jcnorway; 09-11-2013 at 09:29.
jcnorway is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 09:37   #10
view
ScanFlyer Gold

Så i Europa er sjokoladen i Plus gratis men på longhaul må man betale i Plus? Smått forvirrende.
view is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 10:05   #11
LN-TKP
ScanFlyer Blue

Jeg reiste i SAS Plus ORD-ARN for en måned siden. Da gikk jeg bak i "kantina" for å hente meg en cola mellom måltidene. Først så dro hun opp en terminal, men når jeg sa at jeg reiste i SAS Plus, så sa hun at hun kjente meg igjen og at brusen selvfølgelig var gratis.
LN-TKP is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 10:08   #12
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Nå ringer jeg inn og spør om hva som inngår. Dette svarer konsulenten på telefon:

På hjemmesiden deres står det at måltidene om bord er kjennetegnet ved at de i stor grad er lokalproduserte, økologiske kvalitetsprodukter med fokus på bæredyktighet. Det var det ikke denne gangen... Hva er det man får om bord?
SVAR: "Man skal få et måltid man skal bli mett av, pluss drikke".

Og er snacksen inkludert mellom måltidene?
SVAR: "Hos SAS kan man velge mellom om man vil ha glutenfritt, vegetar, mindre salt i rettene.

Men snacks MELLOM måltidene. Er dette gratis?
SVAR: Det vet jeg ikke.

Synes dette er dårlig av SAS, hvertfall i forhold til hva dere reklamerer for. Men var denne turen slik SAS langdistanse er?
SVAR: "Altså, når jeg var ute og reiste ble jeg mett på måltidet".

Er det mulig. Er det mulig.
Old 09-11-2013, 11:15   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by view View Post
Så i Europa er sjokoladen i Plus gratis men på longhaul må man betale i Plus? Smått forvirrende.
Ja, det er vel SAS i et nøtteskall

Quote:
Originally Posted by SAS CC View Post
Og i "Our café"-brosjyren på nett står det at alt er gratis for Plus-kunder. Er det egen "Our café"-brosjyre for longhaul?

Old 09-11-2013, 11:59   #14
Peppep
ScanFlyer Gold

Jeg fløy med SAS i økonomi for et halvår siden fra CPH til PVG og PEK til CPH. Fikk passende størrelse på måltidene, det smakte godt (terningkast 4+) og jeg var ikke sulten mellom måltidene. Ba om to rødvin til det første måltidene begge gangene, som var gratis, men tror at alt annet av mat og drikke utenom hadde kostet ekstra.
Old 09-11-2013, 12:47   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Elendig middag, og en liten sandwich før landing.
De beskrev at de var sultne under hele flyvningen. Er det dette man kan forvente av SK på langdistanse?

Tidligere (ved flyvning til BKK blant annet) har det vært gratis snacks og drikke. Men nå måtte de kjøpe.
Var ikke opptil 3 enheter drikke til hvert måltid inkludert? Det har de da tidligere sagt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 12:56   #16
ILS2
ScanFlyer Gold

Har kun én tur i SAS Go på longhaul det siste året (ARN-EWR). Førstemåltidet var helt greit. Ok mengde. Ble litt sulten mellom måltidene og gikk for å fikse noe snacks og Cola; det måtte det betales for. Helt greit det også, selv om ryggmargsrefleksen min synes det er gjerrig å ta betalt for mineralvann på longhaul. Wrap-en som måltid nummer to er derimot verken spesielt velsmakende eller mettende, så de kunne godt ha vartet opp med noe litt mer substansielt.

Nitrist å lese om forvirringen rundt Plus-konseptet. Det er så erketypisk SAS at man blir helt oppgitt. At den enkelte kunde skal forstå at det er forskjell på intraeuropeisk Plus og interkontinental Plus, blir for dumt. Plus er Plus. Når du i tillegg blir møtt av den stadig mer hjelpeløse og uvitende CR-tjenesten, og da særlig chatfunksjonen som er en totalkatastrofe, blir det hele ganske komisk.

Trøsten får bli at verden går videre og at det finnes mange andre alternativer å velge mellom; også hvis man ønsker å fly direkte.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 09-11-2013, 19:00   #17
SAS CC
ScanFlyer Blue

Husk nu på, at det er stockholmere, der styrer dette )).
Anyway, så køres der i øjeblikket surveys både blandt kunder og os ansatte, hvor hele dette nye koncept kigges efter i sømmene. Det gælder både kort- og langrute. Så nogle ændringer bliver der nok, men hvilke vides ikke endnu. Men som flere skriver i denne tråd, så ville lidt mere harmonisering nok være velkommen. I hvert fald er vi mange flyvende, der godt kunne tænke os lidt changes hist og her.
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2014, 23:28   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Ser ut som sas har "forbedret produktet" i det stille igjen. Ikke lenger gratis alkohol til maten i GO:

Quote:
I SAS Go er alkoholfri drikke inkludert til maten. Alkoholholdige drikker kan du kjøpe fra Our Café som også tilbyr snacks, leskedrikk, juice og godteri for salg mellom serveringene.
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Ombo...erden/Economy/

Old 11-02-2014, 23:42   #19
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ser ut som sas har "forbedret produktet" i det stille igjen. Ikke lenger gratis alkohol til maten i GO
Blir nok mer blest om denne "forbedringen" når du blir quotet i VG i morgen
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2014, 00:47   #20
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Blir nok mer blest om denne "forbedringen" når du blir quotet i VG i morgen
Sannsynligheten er faktisk ikke liten for det, når det er nevnt her inne
Boeing_fan is offline   Reply With Quote