Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-11-2013, 15:41   #1
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Feil om SAS og lønnsomhet

Eivind Roald svarer Frode Steen om langdistanseflyvninger

Frode Steens kronikk i Bergens Tidende 1. november om Norwegians satsning på langdistanseflygninger, har omtaler av SAS som vi ikke kan la passere. Innlegget er fylt med stereotypier i karakteristikken av SAS, den inneholder feilaktige påstander og er ubalansert.

http://www.bt.no/meninger/debatt/Fei...t-2999678.html

Lønnsnivå ingen nyhet

At det er andre lønnsnivåer i andre deler av verden er selvsagt ikke noe nytt. Nytt er det derimot at man prøver å utnytte hull i internasjonale regler slik at man kan underby ansatte i andre selskaper.
Old 05-11-2013, 15:52   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Feil om SAS og lønnsomhet

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Nytt er det derimot at man prøver å utnytte hull i internasjonale regler slik at man kan underby ansatte i andre selskaper.
Hva mener du med det? Det er da en tre-fire tråder her som omhandler akkurat dette ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 16:05   #3
MFM
ScanFlyer Blue

Sitatet er hentet fra artikkelen, og med "ny" så menes det vel ikke at fenomenet oppstod i forigårs.

Forøvrig likte jeg artikkelen godt, kjenner jeg liker artikkler som noe høflig sender et par stikk i siden til noen, uavhengig av tema.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 21:29   #4
CRJ900
ScanFlyer Blue

Roald hadde forøvrig et innlegg i Adressa i forrige uke eller før der igjen som var bedre ført i pennen enn denne i BT. Husker desverre ikke dato, men noen som har tilgang gjennom retriever.no skal nok kjapt kunne finne den.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 21:55   #5
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Syntes Frode Steen i de senere år har endel generelle uttalelser om luftfart som ikke holder vann.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 05-11-2013, 22:22   #6
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Syntes Frode Steen i de senere år har endel generelle uttalelser om luftfart som ikke holder vann.
Fyren irriterer meg. Enkelt og greit.
Radar Station KGRV3
Old 06-11-2013, 09:09   #7
RIBRO
ScanFlyer Gold

Og han er jo en fan av DY, så når han uttaler seg om andre (SAS) så kommer det bestandig noe surt oppgulp fra den mannen.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 09:26   #8
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Fyren irriterer meg. Enkelt og greit.
Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Og han er jo en fan av DY, så når han uttaler seg om andre (SAS) så kommer det bestandig noe surt oppgulp fra den mannen.
Fri for argumenter?

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 10:03   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Ha ha, Norges mest patetiske propagandasjef, Skånvik, klarer å lire av seg i Nettavisen i dag at SAS bedriver sosial dumping fordi de selger billetter gjennom codehareavtaler hos Thai Airways. Når man ikke trodde hun kunne bli mer patetisk, så overrasker hun stadig
Old 06-11-2013, 10:07   #10
Hagen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ha ha, Norges mest patetiske propagandasjef, Skånvik, klarer å lire av seg i Nettavisen i dag at SAS bedriver sosial dumping fordi de selger billetter gjennom codehareavtaler hos Thai Airways. Når man ikke trodde hun kunne bli mer patetisk, så overrasker hun stadig

Det var nesten så jeg ikke trodde det jeg leste da jeg så artikkelen idag tidlig. Må også stille spørsmål rundt integriteten til journalisten som løper ærend for propagandamaskinen til Norwegian.
Hagen is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 10:45   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

LN-TIB, nå var SAS-supporterne heldige med å få noen andre tisse på (Frode Steen), men så ble det plutselig mye enklere å snu over på Skånvik og da var det ødelagt.
Old 06-11-2013, 10:49   #12
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Etter å ha lest artikkelen, så må jeg få spørre hvor det står at "norges mest patetiske prooagandasjef" lirer dette av seg?

Eneste som lirer av seg eder å galle er vel Roald?

(Mitt forrige innlegg ble slettet ved en feil. Der sto at det ser ut til å være en pissekonkurranse om å disse Skånevik mest mulig her på forumet)

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 11:12   #13
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Etter å ha lest artikkelen, så må jeg få spørre hvor det står at "norges mest patetiske prooagandasjef" lirer dette av seg?

Eneste som lirer av seg eder å galle er vel Roald?

(Mitt forrige innlegg ble slettet ved en feil. Der sto at det ser ut til å være en pissekonkurranse om å disse Skånevik mest mulig her på forumet)
"Vi bruker ikke SAS som «alibi», men vi er litt lei av at det som Roald pleier å fremstille som «sosial dumping» hos Norwegian handler om «språk og service» om bord hos dem selv."
http://www.na24.no/article3706736.ece

Er enig med Someone at her lirer Skånevik av seg et sammensurium av halvsannheter og løgner.

SAS sine kinesiske crew har mindre lønn enn de skandinaviske, mens de japanske har HØYERE lønn!!! Og meg bekjent så kommer disse 1-2 crewmedlemmene i TILLEGG til ordinert antall crew? Altså en EKSTRAUTGIFT for SAS for å yte ekstra service (pga språk) til henholdsvis kinesiske og japanske passasjerer. OG det er også KUN på ruter til disse to landene!!! DY/DU bruker vel thai-crew på alle sine LH ruter? Hvor er de norske/skandinaviske?
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 11:18   #14
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Men man ser i kommentatorfeltet at det fungerer. De såkalte toppkommentatorene har slukt alt av propaganda og støtter Norwegian
Old 06-11-2013, 11:29   #15
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Nå var det codeshare med Thai som ble påpekt, så her er du helt ute å kjører. Jeg klarer fortsatt ikke å finne dette i artikkelen.

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
"Vi bruker ikke SAS som «alibi», men vi er litt lei av at det som Roald pleier å fremstille som «sosial dumping» hos Norwegian handler om «språk og service» om bord hos dem selv."
http://www.na24.no/article3706736.ece

Er enig med Someone at her lirer Skånevik av seg et sammensurium av halvsannheter og løgner.
Sitatet kan da på ingen måter tolkes dit at hun beskylder SAS for sosial dumping? Hun poengtere vel bare at epler og epler fort kan ha forskjellig beskrivelse alt etter hvordan vinden blåser? Har faktisk aldri hørt eller lest at DY har beskyldt noen som helst av sine konkurrenter for å drive "sosial dumping"

Kan du presisere disse halvsannhetene og løgnene? Jeg har litt problemer med å skille disse ut fra teksten.

En liten digresjon, og i relasjon til en annen diskusjon her på forumet, så trekker Roald inn kost som en del av avlønningen. Og jeg som trodde dette var fyfy i godt møblerte netthverkshjem

Old 06-11-2013, 11:58   #16
Hagen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Nå var det codeshare med Thai som ble påpekt, så her er du helt ute å kjører. Jeg klarer fortsatt ikke å finne dette i artikkelen.
Ahh, er det ikke herlig å misforstå hva som åpenbart var meningen i innlegget.
Old 06-11-2013, 11:59   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Fri for argumenter?

Vidar
Nei, langt i fra. Kunne skrevet 12 sider med argumenter, men det er så klønete på ipad-tastatur. Derfor kortversjonen.
Radar Station KGRV3
Old 06-11-2013, 12:00   #18
tackle55
Gunnar

At du selv ikke ser dette er bare et bevis på at jameson82 har fullstendig rett. Det Skånevik driver med er tåkelegging av fakta for å vri segt unna det faktum at DY/DU driver med sosial dumping!!!

Les artikkelen, og da spesielt svarene fra Roald ekstra nøye. :-)
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 12:16   #19
Hagen
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Men man ser i kommentatorfeltet at det fungerer. De såkalte toppkommentatorene har slukt alt av propaganda og støtter Norwegian
Det har ingenting for seg å lese kommentarer der. Disse menneskene hater staten, NAV, skatter og regler. De klager over at norske arbeidsplasser forsvinner men ikke akkurat når de gjelder luftfart for da får de jo (eller tror de selv) billigere flyturer.
Old 06-11-2013, 12:26   #20
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
At du selv ikke ser dette er bare et bevis på at jameson82 har fullstendig rett. Det Skånevik driver med er tåkelegging av fakta for å vri segt unna det faktum at DY/DU driver med sosial dumping!!!

Les artikkelen, og da spesielt svarene fra Roald ekstra nøye. :-)
Går ut fra at det er meg du mener som ikke ser noen ting. og alle som ikke sluker SAS sitt budskap her, er offer for propaganda fra DY. So be it. Du svarer fortsatt ikke på hva som serveres av halvsannheter og løgner.

Det jeg fortsatt ikke ser er at Skånevik skal ha beskylt SAS for å drive sosial dumping fordi de selger billetter i codeshare med Thai slik Someone hevder. Om jeg leser Roalds svar ekstra nøye, vil jeg da finne ut av dette, er det slik å forstå?

Reply

Posting Rules