Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2013, 14:48   #1
AN0510
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 200
BA Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Jeg reiser med BA til London hver uke og noen ganger to ganger pr uke. Jeg bruker stort sett BA 763 eller BA 767 fra OSL og BA770 tilbake.
Det siste året har det ikke skjedd mange gangene at fligtene ikke har vært stappfulle. Cabincrewet sier alltid at "this flight is completetelt full" og oppfodrer til å finne plassene sine og ikke oppholde seg unødig i midtgangen.
Stort sett har det vært A320 som har operert flightene, noen ganger A319.
Derfor forundrer det meg ganske mye når jeg ser at BA poå vinterprogrammet har satt inn så godt som kun A319 på OSL-LHR.
Det er åpenbart at de kunne ha fylt en større maskin på OSL-LHR.
Hvorfor setter de inn mindre istedet for større maskiner? Noen fornuftig forklaring på det?
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 14:51   #2
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,551
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Kanskje de har bedre bruk for større kapasitet andre steder. Regner med at dette er et regnestykke de har rimelig god kontroll over!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 16:06   #3
Giama3
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2006
Location: Strømmen
Posts: 144
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Jeg er helt enig med ANO510. Jeg har sett dette lenge nå. Det ser ut som de nedprioriterer OSL. De siste gangene jeg kommer fra overskjøisk med bytte i LHR er det som regel fullt det første flyet og jeg må vente opp til 5 timer til neste fly. Jeg ser de setter inn 767 0g 777 på CPH og ARN men OSL for A319. Jeg tar det som en nedprioritering av OSL. Jeg har sluttet med å bruke LHR og heller bruke AMS hvis jeg drar til Hong Kong eller Manila.
Giama3 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 16:09   #4
AN0510
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 200
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Quote:
Originally Posted by Giama3 View Post
Jeg er helt enig med ANO510. Jeg har sett dette lenge nå. Det ser ut som de nedprioriterer OSL. De siste gangene jeg kommer fra overskjøisk med bytte i LHR er det som regel fullt det første flyet og jeg må vente opp til 5 timer til neste fly. Jeg ser de setter inn 767 0g 777 på CPH og ARN men OSL for A319. Jeg tar det som en nedprioritering av OSL. Jeg har sluttet med å bruke LHR og heller bruke AMS hvis jeg drar til Hong Kong eller Manila.
Jeg er en lojal BA fan og ville aldri byttet til KLM, huff. Men dette har faktisk forundret meg en stund. Før brukte de i det minste A321 fast på de mest travle avgangene torsdag og fredag, men disse ser også ut til å være kuttet i vinterprogrammet.
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 16:34   #5
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Jeg tror ikke de nedprioriterer OSL.
De har jo tross alt økt fra 4 til 5 daglige. Det er nok heller det at de trenger økt kapasitet mer andre steder. De har jo også startet flere nye Europaruter i det siste.
Men ja, det er ofte fulle fly, og det er litt rart at de bruker så mye A319.
De største bussene 321 gikk jo også stappfulle de gangene jeg fløy disse tidligere i sommer/høst.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 16:35   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

De vet hva de gjør. Større kapasitet settes inn der de kan få mest $$$ ut av det. BA er flinke til å styre dette.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 16:44   #7
K3nn7
ScanFlyer Blue
 
K3nn7's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Rødtvet i Oslo + Filtvet i Hurum
Posts: 355
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

767 er vel det eneste aktuelle å sette inn på europaruter etter at 757 blei parkert, siden endel 767 er i eurokonfig (CE i stedet for CW). En tankesituasjon er jo at de omkonfigurerer noen 767 fra internasjonal- til europakonfig etterhvert som de mottar flere 787. Dog mener jeg å ha hørt at de 767 som blir til overs etter innfasinga av 787 skal skrotes.
__________________
Siden mai 2004:

Upcoming: 17.01.2019 BA767 OSL-LHR | 17.01.2019 BA105 (Opb. KF) LHR-DXB | 21.01.2019 BA106 DXB-LHR | 21.01.2019 BA762 LHR-OSL
K3nn7 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 16:44   #8
Øivind
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2006
Location: Oslo (Lindern)
Posts: 716
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Og flyr man cattle class er A319 best, iallefall dersom man klarer å sikre seg bulkhead sete. Rad 9 har jo mer eller mindre ubegrenset benplass.
Elllers er det ikke uvanlig at de forandrer på flytypen. At en flight står oppført som A319, 20 eller 21 betyr ikke nødvendigvis at det er det som blir brukt den dagen man skal reise.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 20:40   #9
apeks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Veldig lite poeng for et flyselskap å nedprioritere en flyplass.
Er nok et ganske kynisk regnestykke som ligger bak, og ingenting annet.
apeks is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2013, 21:36   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Jeg tror ikke de nedprioriterer OSL.
De har jo tross alt økt fra 4 til 5 daglige. Det er nok heller det at de trenger økt kapasitet mer andre steder. De har jo også startet flere nye Europaruter i det siste.
De har jo økt mye på Norge, med BGO og SVG i tillegg, selv om det antagelig ikke var veldig mye BA-trafikk fra disse byene via Oslo før.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 01:17   #11
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

British Airways har flugit 767-300ER till ARN från LHR regelbundet i minst 15 år.
Sommaren år 1998 flög jag första gången BA 763 från ARN till LHR.
På den tiden flög även SAS ofta 767-300ER till LHR...
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 16:58   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
British Airways har flugit 767-300ER till ARN från LHR regelbundet i minst 15 år.
Sommaren år 1998 flög jag första gången BA 763 från ARN till LHR.
På den tiden flög även SAS ofta 767-300ER till LHR...
Både SAS og BA fløy 767 til Oslo også på den tiden
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 30-10-2013, 17:11   #13
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Og flyr man cattle class er A319 best, iallefall dersom man klarer å sikre seg bulkhead sete. Rad 9 har jo mer eller mindre ubegrenset benplass.
Elllers er det ikke uvanlig at de forandrer på flytypen. At en flight står oppført som A319, 20 eller 21 betyr ikke nødvendigvis at det er det som blir brukt den dagen man skal reise.
Men på Osloruta er det tydeligvis ikke mye annet enn de flytypene som kommer.... ;-)

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 08:39   #14
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Quote:
Originally Posted by Giama3 View Post
Jeg er helt enig med ANO510. Jeg har sett dette lenge nå. Det ser ut som de nedprioriterer OSL. De siste gangene jeg kommer fra overskjøisk med bytte i LHR er det som regel fullt det første flyet og jeg må vente opp til 5 timer til neste fly. Jeg ser de setter inn 767 0g 777 på CPH og ARN men OSL for A319. Jeg tar det som en nedprioritering av OSL. Jeg har sluttet med å bruke LHR og heller bruke AMS hvis jeg drar til Hong Kong eller Manila.
Altså, Oneworld vil ikke ha på seg at de nedprioriterer Oslo, LAX ser ut til å være rett rundt hjørnet. Hilsen loungen i Tom Bradley Terminal.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	20131031_001430.jpg
Views:	343
Size:	35.4 KB
ID:	35883  
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2013, 10:21   #15
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,222
Default Re: Hvorfor setter ikke BA inn større maskiner på noen avganger fra OSL?

Quote:
Originally Posted by Peppep View Post
Altså, Oneworld vil ikke ha på seg at de nedprioriterer Oslo, LAX ser ut til å være rett rundt hjørnet. Hilsen loungen i Tom Bradley Terminal.
Den var god du.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS setter inn større fly for håndballgutta TG923 Småprat 1 30-01-2017 17:27
Hvorfor setter ikke BA inn større fly? AN0510 Flyforum 23 23-12-2010 16:32
Noen avganger fra OSL 3.nov hurvert Bilder & foto 0 04-11-2007 23:24
Cimber Air setter inn CRJ på OSL-BLL CK Flyforum 8 22-02-2007 14:20
Setter inn større fly før jul sail4fun Flyforum 2 15-12-2006 19:51


All times are GMT +2. The time now is 03:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.