Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2013, 16:03   #1
Geiraage
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 179
Avinor Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Avinor har fram til nå ikke tatt seg betalt for å ha kontroll og oppsyn med luftrommet over de tre lufthavnene Rygge, Torp og Skien. Nå vil etaten ha 25 millioner kroner for å gjøre jobben.

Dette er hentet fra NRK distrikt Østfold
http://www.nrk.no/ostfold/avinor-kre...ner-1.11295288

Hvorfor i all verden skal dette dukke opp nå? trode da dette var med i de samlete avgiften hver enkelt flyplass betalte inn i forhold til flybevegelser og pax.
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 16:48   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Quote:
Originally Posted by Geiraage View Post
Hvorfor i all verden skal dette dukke opp nå? trode da dette var med i de samlete avgiften hver enkelt flyplass betalte inn i forhold til flybevegelser og pax.
Ikke godt å si hva man oppdaget på kontoret hos Avinor, men det tre flyplassene er uenig med er vel kostnadsberegningen og ikke at de må betale.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 17:16   #3
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Hva med f.eks. Stord? Denne ligger vel i sin helhet under Flesland TMA, og nyter godt av kontrollert luftrom helt ned til TIZ. Skulle ikke være forskjell på denne og Skien i så måte. Eller er dette et spesifikt krav for Oslo-området, siden de føler at disse tre lufthavnene tar en for stor del av kaka til OSL?
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 17:18   #4
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Dette er noe disse flyplassene har visst om lenge, så noen overraskelse er det nok ikke.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 17:25   #5
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Forskjell på å være overraskende og i dette tilfellet (kanskje) urimelig dyrt? Skjønner godt at Avinor vil ha penger for denne tjenesten de har ytt gratis, men er det ikke noe urimelig at det skal bli dyrere å lande på disse enn på OSL? Er det snakk om en fast årlig avgift, som blir høy når den deles på et relativt lavt antall bevegelser jamført med OSL?
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 17:46   #6
torer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 92
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Forstår artikkelen slik at de prislegger disse tjenestene likt som egne flyplasser, men pga OSL sin mye høyere trafikk blir det dyrere pr flybevegelse på Rygge og Torp enn der.
Rygge og Torp unnlater å sammenligne prisene mot Avinor sine flyplasser med lik mengde trafikk men sammenligner bare mot OSL siden det er de, de hovedsakelig konkurrerer mot.
torer is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 18:02   #7
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Nå har jeg ikke satt meg inn i alle detaljer rundt dette, så arrester meg om jeg baserer meg på feil informasajon. Men er det slik at Avinor vil belaste for tjenester ut over tårntjeneste?

Rent prinisipellt virker jo dette litt rart da også flyselskapene betaler Enrouteavgift for samme tjeneste?!
__________________

LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 18:02   #8
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Hva skal MoL finne på nå da? Dette kan vel ikke en mann som han finne seg i sånn helt uten videre?
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 18:08   #9
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Quote:
Originally Posted by Swashbuckler View Post
Hva skal MoL finne på nå da? Dette kan vel ikke en mann som han finne seg i sånn helt uten videre?
Tømme alle sine norske kontoer?



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 19:10   #10
torer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 92
Default Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Er ikke helt sikker selv, men kan det være for tjenestene i Farris TMA?
torer is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2013, 20:28   #11
TFC1
ScanFlyer Blue
 
TFC1's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Quote:
Originally Posted by torer View Post
Er ikke helt sikker selv, men kan det være for tjenestene i Farris TMA?
Det er korrekt. Rygge og Torp betaler allerede Avinor for tårntjenestene som ytes, mens innflygningstjenestene har ikke vært fakturert for før nå. Dette kommer nok ikke som en overraskelse for de respektive flyplassene, men det er vel noe de ikke har trodd de måtte betale så mye for.

Et annet aspekt av dette er om Rygge, Torp og Skien aksepterer å betale for tjenesten så lenge det foregår mye annen aktivitet i Farris TMA. Bemanningen dimensjoneres for å dekke ikke bare innflygningstjenester til de tre flyplassene under, men også for å håndtere diverse luftsportsaktiviteter og GA. Den nøtten kan bli interessant....
__________________
TFC1 is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 08:47   #12
torer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 92
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

http://www.nrk.no/ostfold/--avinor-f...ler-1.11296564

Quote:
Avinor har beregnet hvor mye det koster å kontrollere luftrommet over de tre ikke-Avinor-eide flyplassene Rygge, Torp og Skien - og så fordelt dette i forhold antall flybevegelser på hver av dem.

Det gir et krav på rundt ti millioner for Rygge, over ti millioner for Torp, og tre millioner for Skien lufthavn. Til sammen 25 millioner kroner.
torer is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 16:50   #13
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

10+10+3 er 25 millioner ? Matte har vel muligens aldri vært min sterke side, men tør jeg spørre hvem i avinor som har laget dette regnestykket, er det en økonom ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2013, 17:07   #14
rymle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
10+10+3 er 25 millioner ? Matte har vel muligens aldri vært min sterke side, men tør jeg spørre hvem i avinor som har laget dette regnestykket, er det en økonom ?
Må nesten være det. Resten av oss er ikke spesielt interessert i det derre penge-konseptet.
__________________
meep meep
rymle is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2013, 10:57   #15
Geiraage
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 179
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Nrk Østfold melder at nå har kravet kommet til Rygge men Torp slipper unna med betaling for årene 2010 og 2011.

Quote:
Nå havner saken hos konkurransetilsynet. I klagen står det at Rygge mister konkurransekraft mot Torp ved at de må ut med et betydelig millionbeløp som Torp slipper.

http://www.nrk.no/ostfold/krever-ryg...ner-1.11340504
Geiraage is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2014, 23:03   #16
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
OBB 19 Rygge og Torp vil ikke betale

Rygge og Torp vil ikke betale for lufttrafikktjenesten. Dette har jo vært oppe før, så det er jo rart de mener de ble "overrasket".

http://www.nrk.no/vestfold/kritiske-...nor-1.11884880
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2014, 08:28   #17
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

"-Alle norske flyplasser betaler en slik sektoravgift, men verken Torp eller Rygge mener de har økonomi til å betale det Avinor krever."

Alle andre norske flyplasser er jo eid av Avinor, og de fleste går i minus. For disse blir sektoravgift bare å flytte penger rundt i Avinor-lommeboken.

Håper nå Rygge og Torp fører denne ekstrautgiften over på flyselskapene og passasjerene, slik at "superbillig-billetter" bare blir "billig".

Tror Avinor driter litt på draget ved å oppføre seg slik som de gjør. Med en blå regjering som vil konkurranseutsette det meste, ser jeg ikke bortifra at dette kan utløse en privatisering av tårntjenester slik det er i Sverige. Før vi vet ordet av det er både TWR og Farris privat. Dermed sitter Avinor igjen med nada fra Torp og Rygge.
Flap15 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2014, 08:49   #18
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Torp har hatt muligheten til å konkurranseutsatte tårntjenesten i flere år allerede, men har ikke gjort det. Så er jo spørsmålet hvorfor ikke? Tror svaret er så enkelt som at det blir ikke billigere.
Farris blir ikke konkurranseutsatt, så den avgiften forsvinner ikke selv om tårnet blir satt bort til andre.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2014, 08:58   #19
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Quote:
Originally Posted by Flap15 View Post
Tror Avinor driter litt på draget ved å oppføre seg slik som de gjør. Med en blå regjering som vil konkurranseutsette det meste, ser jeg ikke bortifra at dette kan utløse en privatisering av tårntjenester slik det er i Sverige. Før vi vet ordet av det er både TWR og Farris privat. Dermed sitter Avinor igjen med nada fra Torp og Rygge.
Selv om man privatiserer en tjeneste så betyr ikke det at kostnadene forbundet med å drive disse forsvinner. Nå vet jeg ikke om prisen Avinor tar for disse tjenestene er for høy/for lav eller akkurat passe, men om det er slik som catocontrol skriver så kan det vel tyde på at f.eks. Torp burde ha konkurranseutsatt det de kan konkurranseutsette (tårntjenesten) om de mener at Avinors tjenester er totalt sett 20 million for dyre. Det er imidlertid klart at det å betale 0,- for tjenesten sikkert er billigere enn å ansette noen til selv å håndtere dette.

Last edited by TOS; 19-08-2014 at 09:26.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2014, 09:36   #20
Flap15
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
Default Re: Avinor med kjempekrav til Rygge, Torp og Skien lufthavner

Quote:
Originally Posted by catocontrol View Post
Torp har hatt muligheten til å konkurranseutsatte tårntjenesten i flere år allerede, men har ikke gjort det. Så er jo spørsmålet hvorfor ikke? Tror svaret er så enkelt som at det blir ikke billigere.
Farris blir ikke konkurranseutsatt, så den avgiften forsvinner ikke selv om tårnet blir satt bort til andre.
Sikkert helt riktig. Men dersom man får fundamentale endringer av lover og regler, hvorfor kan ikke Farris bli privatisert?
Flap15 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DX208 Torp-Skien? andreas_a Register- og ATC-Forum 4 11-06-2011 14:56
Fra Torp til Rygge Marius_S Reiseforum 7 10-07-2009 13:48
Avinor oppgraderer norske lufthavner CK Flyforum 3 12-06-2007 11:48


All times are GMT +2. The time now is 12:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.