![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 179
|
![]()
Avinor har fram til nå ikke tatt seg betalt for å ha kontroll og oppsyn med luftrommet over de tre lufthavnene Rygge, Torp og Skien. Nå vil etaten ha 25 millioner kroner for å gjøre jobben.
Dette er hentet fra NRK distrikt Østfold http://www.nrk.no/ostfold/avinor-kre...ner-1.11295288 Hvorfor i all verden skal dette dukke opp nå? trode da dette var med i de samlete avgiften hver enkelt flyplass betalte inn i forhold til flybevegelser og pax. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Ikke godt å si hva man oppdaget på kontoret hos Avinor, men det tre flyplassene er uenig med er vel kostnadsberegningen og ikke at de må betale.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Hva med f.eks. Stord? Denne ligger vel i sin helhet under Flesland TMA, og nyter godt av kontrollert luftrom helt ned til TIZ. Skulle ikke være forskjell på denne og Skien i så måte. Eller er dette et spesifikt krav for Oslo-området, siden de føler at disse tre lufthavnene tar en for stor del av kaka til OSL?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Dette er noe disse flyplassene har visst om lenge, så noen overraskelse er det nok ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Forskjell på å være overraskende og i dette tilfellet (kanskje) urimelig dyrt? Skjønner godt at Avinor vil ha penger for denne tjenesten de har ytt gratis, men er det ikke noe urimelig at det skal bli dyrere å lande på disse enn på OSL? Er det snakk om en fast årlig avgift, som blir høy når den deles på et relativt lavt antall bevegelser jamført med OSL?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 92
|
![]()
Forstår artikkelen slik at de prislegger disse tjenestene likt som egne flyplasser, men pga OSL sin mye høyere trafikk blir det dyrere pr flybevegelse på Rygge og Torp enn der.
Rygge og Torp unnlater å sammenligne prisene mot Avinor sine flyplasser med lik mengde trafikk men sammenligner bare mot OSL siden det er de, de hovedsakelig konkurrerer mot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Nå har jeg ikke satt meg inn i alle detaljer rundt dette, så arrester meg om jeg baserer meg på feil informasajon. Men er det slik at Avinor vil belaste for tjenester ut over tårntjeneste?
Rent prinisipellt virker jo dette litt rart da også flyselskapene betaler Enrouteavgift for samme tjeneste?!
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
|
![]()
Hva skal MoL finne på nå da? Dette kan vel ikke en mann som han finne seg i sånn helt uten videre?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 92
|
![]()
Er ikke helt sikker selv, men kan det være for tjenestene i Farris TMA?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Location: Lier
Posts: 193
|
![]() Quote:
Et annet aspekt av dette er om Rygge, Torp og Skien aksepterer å betale for tjenesten så lenge det foregår mye annen aktivitet i Farris TMA. Bemanningen dimensjoneres for å dekke ikke bare innflygningstjenester til de tre flyplassene under, men også for å håndtere diverse luftsportsaktiviteter og GA. Den nøtten kan bli interessant.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Posts: 92
|
![]()
http://www.nrk.no/ostfold/--avinor-f...ler-1.11296564
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
10+10+3 er 25 millioner ? Matte har vel muligens aldri vært min sterke side, men tør jeg spørre hvem i avinor som har laget dette regnestykket, er det en økonom ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Må nesten være det. Resten av oss er ikke spesielt interessert i det derre penge-konseptet.
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2010
Location: Knapstad Østfold
Posts: 179
|
![]()
Nrk Østfold melder at nå har kravet kommet til Rygge men Torp slipper unna med betaling for årene 2010 og 2011.
Quote: Nå havner saken hos konkurransetilsynet. I klagen står det at Rygge mister konkurransekraft mot Torp ved at de må ut med et betydelig millionbeløp som Torp slipper. http://www.nrk.no/ostfold/krever-ryg...ner-1.11340504 |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Rygge og Torp vil ikke betale for lufttrafikktjenesten. Dette har jo vært oppe før, så det er jo rart de mener de ble "overrasket".
http://www.nrk.no/vestfold/kritiske-...nor-1.11884880 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]()
"-Alle norske flyplasser betaler en slik sektoravgift, men verken Torp eller Rygge mener de har økonomi til å betale det Avinor krever."
Alle andre norske flyplasser er jo eid av Avinor, og de fleste går i minus. For disse blir sektoravgift bare å flytte penger rundt i Avinor-lommeboken. Håper nå Rygge og Torp fører denne ekstrautgiften over på flyselskapene og passasjerene, slik at "superbillig-billetter" bare blir "billig". Tror Avinor driter litt på draget ved å oppføre seg slik som de gjør. Med en blå regjering som vil konkurranseutsette det meste, ser jeg ikke bortifra at dette kan utløse en privatisering av tårntjenester slik det er i Sverige. Før vi vet ordet av det er både TWR og Farris privat. Dermed sitter Avinor igjen med nada fra Torp og Rygge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Torp har hatt muligheten til å konkurranseutsatte tårntjenesten i flere år allerede, men har ikke gjort det. Så er jo spørsmålet hvorfor ikke? Tror svaret er så enkelt som at det blir ikke billigere.
Farris blir ikke konkurranseutsatt, så den avgiften forsvinner ikke selv om tårnet blir satt bort til andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 19-08-2014 at 09:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2012
Posts: 237
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DX208 Torp-Skien? | andreas_a | Register- og ATC-Forum | 4 | 11-06-2011 14:56 |
Fra Torp til Rygge | Marius_S | Reiseforum | 7 | 10-07-2009 13:48 |
Avinor oppgraderer norske lufthavner | CK | Flyforum | 3 | 12-06-2007 11:48 |