Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-10-2013, 11:01   #1
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
SAS SAS business A330/A340 - tips

Hei!

Vurderer å bestille min første tur i SAS business class på tur til USA.
Mange av dere skriver på forumet at enkelte skjermer ikke fungerer, og at enkelte funksjoner på setene ikke fungerer (lene tilbake etc.).

Har dere noen tips? Når jeg flyr business vil jeg gjerne at alt skal fungere...

Og noen tips til setevalg? :-)
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 11:03   #2
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Setevalg blir litt etter hva du liker selv. Noen liker vindu, andre liker midtgang etc. Valgte selv 1D siden jeg liker midtgang og ikke ser spesielt ut vinduet. Da får du også rask matservering etc.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 11:05   #3
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Velg en rute operert av Omni
Dash is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 11:06   #4
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
SAS Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Setevalg blir litt etter hva du liker selv. Noen liker vindu, andre liker midtgang etc. Valgte selv 1D siden jeg liker midtgang og ikke ser spesielt ut vinduet. Da får du også rask matservering etc.
Ja, men leste engang på Businessclass.se at man kan bli tvangsflyttet fra første rad pga. spedbarn..? Er ikke det en risiko?
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 11:10   #5
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Vurderer å bestille min første tur i SAS business class på tur til USA.
Mange av dere skriver på forumet at enkelte skjermer ikke fungerer, og at enkelte funksjoner på setene ikke fungerer (lene tilbake etc.).

Har dere noen tips? Når jeg flyr business vil jeg gjerne at alt skal fungere...
Hvorfor SAS i stedet for konkurrenter som ofte er billigere og har et bedre produkt? Først når SAS begynner å rulle ut den nye businessklassen i 2015 vil det bli interessant, etter min mening.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 11:47   #6
erlendag
EBG,FBG,LH FTL,TK Elite
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 108
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Oppskrift på flatbed i SAS Business:

* Velg et bulkhead-sete, f.eks. 1D eller 1E
* Ta med stor kabinkoffert
* Recline setet så langt det går mens fotstøtten fortsatt er horisontal
* Sett kabinkofferten på høykant inntil bulkhead, foran fotstøtten
* Hent puter fra overhead-bin med bilde av puter (er rett over sete 1B)
* Legg ekstra puter oppå kabinkofferten
* --> Flatbed
erlendag is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 11:54   #7
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,814
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Det trådstarter spør om er jo feil som fortløpende blir reparert når crew blir gjort oppmerksomme på det. Noen ganger rekker man kanskje ikke å fikse det utenom de planlagte sjekkene. Det er helt umulig å si hvilke seter som ikke funker når man ikke en gang vet hvilket individ som skal fly turen din.

That being said, det eneste problemet jeg har hatt på 3 turer i business på langrutene i år, er et ødelagt bord. Så da har jeg kanskje bare vært heldig?
__________________
Cecilie is online now   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 13:33   #8
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Longhaul flyene til SAS er ikke de yngste i garden. Noe som nok gjenspeiler seg i kabinen.

På SK907 blir det gjort en såkalt "cabin daily check" som innebærer å gå igjennom kabinen og sjekke stoler, livvester, shades, samt en del ting i galley og toalett.

Cleaning foretar en cycle av biz stolene. Hvis noen av stolene ikke går helt ut og inn sier de ifra til oss. Da gjør vi alt vi kan for å reparere stolen før de starter boarding, forutsett at vi er ferdig med resten av jobbene. (Flyet går jo ikke før de er gjort uansett). Hvis det skulle skje at recline ikke fungere på ett business sete blir setet stengt, og paxen som evt skulle sitte der blir flyttet på, eller kommer ikke med. Policyen er at en fult betalende C klasse pax skal ikke sitte i ett sete som ikke fungere. Det gjelder forsåvidt IFE og.

IFEen restartes, og det blir gjort stikkprøver på skjermene i hele kabinen for å se at alle fungerer. Som regel rekker vi å bytte en slik skjerm. C-klasse skjermer har vi ikke liggende i Oslo, og derfor vil evt det settet bli blokkert.

Alt i alt tror jeg du kan med god samvittighet booke deg inn på C-klasse med SAS sine 330/340. At det finnes bedre alternativer er det nok ingen tvil om, men at du blir fornøyd har jeg trua på

God tur!
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 15:04   #9
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Hei!

Vurderer å bestille min første tur i SAS business class på tur til USA.
Mange av dere skriver på forumet at enkelte skjermer ikke fungerer, og at enkelte funksjoner på setene ikke fungerer (lene tilbake etc.).

Har dere noen tips? Når jeg flyr business vil jeg gjerne at alt skal fungere...

Og noen tips til setevalg? :-)
Hei Star Flyer! I sommer fløy jeg tur/retur San Francisco i SAS Business begge veier. For min del var dette en svært god opplevelse, selv om det er tydelig at setene ikke er siste mote På returen streiket mitt opprinnelige sete - men den meget hyggelige svenske flyvertinnen skrev dette opp og forsikret om at dette ville bli tatt av teknikere før maskinens avgang mot Tokyo seinere samme dag. Siden jeg hadde en to-seter for meg selv, var det bare å hoppe over i nabosetet og rigge seg til. IFE-systemet hadde seg også en del restarter på vei til København, men den danske purseren fikk teknisk hjelp fra CPH og fikset problemet. Konklusjonen angående dette må være at dersom du treffer rett crew, så er de svært interessert i å ordne opp:-) Så over til setevalg: Jo lengre fremme, jo bedre. Desto lengre bak man havner i kabinen, jo mer støy fra galley og du risikerer å ikke få ditt førstevalg til middagen. I tillegg er det lys fra galley som eksempelvis forstyrrer passasjerer. Jeg anbefaler H-sete på vei til USA, da slipper du å sitte på solsiden. For flygningen hjem igjen vil jeg si D eller E-sete er best, med direkte adgang til midtgangen. Ingen som skal krabbe over deg heller:-) God tur!!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 18:15   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Mange av dere skriver på forumet at enkelte skjermer ikke fungerer, og at enkelte funksjoner på setene ikke fungerer (lene tilbake etc.).
Jeg tror stort sett man får beskrevet alle problemene her, men ikke alle gangene alt funker. Book deg en tur, slapp av og nyt det. Det blir sikkert bra, særlig dersom du lar det være igjen litt plass i magen til dessertvogna kommer! Den slår de fleste andre, selv med F-klasse.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 21:06   #11
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Takk for svar alle sammen. Jeg bor jo i Bergen, hva anbefaler dere? Fly via Oslo eller København? Hvilken lounge er best?
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 21:09   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Takk for svar alle sammen. Jeg bor jo i Bergen, hva anbefaler dere? Fly via Oslo eller København? Hvilken lounge er best?
Teste begge deler? Via CPH hjem så slipper du transfer-tullet på OSL?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 23:00   #13
Star Flyer
Star Alliance only.
 
Star Flyer's Avatar
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Teste begge deler? Via CPH hjem så slipper du transfer-tullet på OSL?
Det er helt sant! Kanskje det blir løsningen CPH er fantastisk når det gjelder transfer.
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2013, 23:16   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Hvis du ikke er på jakt etter SAS-poeng eller skal bruke SAS-poeng, og betaler kalaset av egen lomme så har du jo også god mulighet med BA via London. Tror de er litt gunstigere på pris. Flyr du inn til EWR får du også med deg 787, og hjem fra JFK så får du med deg god-loungen der inkl. 20 min massasje. Mulig du kan greie å få til A318 JFK-LCY også hvis du trikser litt.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2013, 00:10   #15
737-405
ScanFlyer Gold
 
737-405's Avatar
 
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by Star Flyer View Post
Det er helt sant! Kanskje det blir løsningen CPH er fantastisk når det gjelder transfer.
Vil også anbefale Oslo på utreise Du får kortere transfertid enn i København og slipper samtidig å stå tidlig opp. 10:20-maskinen til CPH gir kun 40 min til longhaul-avgangene, som er i det snaueste laget. Regner med at du skal til New York, så med kun en times transfer på CPH under hjemreisen og vips så er du tilbake i Bergen:-)
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg
737-405 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2013, 19:18   #16
Fly med oss
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stockholm
Posts: 1,525
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by Ttech View Post
På SK907 blir det gjort en såkalt "cabin daily check" som innebærer å gå igjennom kabinen og sjekke stoler, livvester, shades, samt en del ting i galley og toalett.
Takk skal du ha for informasjon om denne daglige sjekken. Jeg har selv opplevd å bli oppgradert fra PLUS til Business ved innsjekk, for deretter å bli stoppet ved boarding og blitt tildelt nytt sete på grunn av "seat not working" som de sa på Narita.

Jeg tror at av 7-8 flyvninger i Business på longhaul med SK så har det vært seter som ikke har virket på omtrent halvparten av flyvningene. Jeg har også snakket med CC om bord, og de har selvfølgelig vært frustrert. "I det ene øyeblikket virker de, og i det andre så slutter de å virke." Men... nye seter er jo på vei, så da er det bare å glede seg
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 13:03   #17
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Takk skal du ha for informasjon om denne daglige sjekken. Jeg har selv opplevd å bli oppgradert fra PLUS til Business ved innsjekk, for deretter å bli stoppet ved boarding og blitt tildelt nytt sete på grunn av "seat not working" som de sa på Narita.

Jeg tror at av 7-8 flyvninger i Business på longhaul med SK så har det vært seter som ikke har virket på omtrent halvparten av flyvningene. Jeg har også snakket med CC om bord, og de har selvfølgelig vært frustrert. "I det ene øyeblikket virker de, og i det andre så slutter de å virke." Men... nye seter er jo på vei, så da er det bare å glede seg
Bare hyggelig. Vi gjør selvsagt alt vi kan for og få dette til og gå rundt. Det er tross alt her vi tjener penger!

Setene er veldig kilne... Og det skal ikke mye til før de begynner å hikke. Vi har noen triks i ermet, men ande ganger må vi bytte deler, noe det ikke alltid er tid til. En gang fant jeg 12 menyer liggende kilt fast i skinnene til stolen. Rart at det ikke funker da
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 14:00   #18
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Stort sett alltid klarer vi å fikse seter om bord dersom noe skjer. Det er sjelden at et sete går US etter boarding.
Om så skjer kan alle seter kjøres manuelt, selv om det er kronglete så gjøres det av oss om bord. Skjermer klarer vi stort sett alltid også fikse. Problemet blir når pax ikke sier fra eller irriterer seg i noen timer og kjefter opp rett før landing.
Et tips derimot er å ikke ha noe som kan blokkere setet når det kjøres. Hold hodetelefoner borte, spesielt de fra Bose. Få bordet skikkelig på plass, og IKKE kjør/test stolen før du er i lufta. La skjermen og stolen være til du er Airborne. Da vil du mest sannsynlig oppleve at alt fungerer brillefint.

PS nye stoler på våre fly begynner å komme høsten 2014, og ikke 2015. Har en oversikt et eller annet sted med datoer og hvilke individ som skal inn når. Skal sjekke opp om jeg har lov å opplyse om dette.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 14:27   #19
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
PS nye stoler på våre fly begynner å komme høsten 2014, og ikke 2015. Har en oversikt et eller annet sted med datoer og hvilke individ som skal inn når. Skal sjekke opp om jeg har lov å opplyse om dette.
DET hadde vært virkelig spennende om du kunne si noe mere om! Av spesiell interesse er jo også hva slags stoler dere skal sette inn.

Ellers lurte jeg litt på det du skrev om "IKKE kjør/test stolen før du er i lufta". Hva er egentlig forskjellen å bevege stolen på bakken og i luften?
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 11-10-2013, 16:01   #20
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: SAS business A330/A340 - tips

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
DET hadde vært virkelig spennende om du kunne si noe mere om! Av spesiell interesse er jo også hva slags stoler dere skal sette inn.

Ellers lurte jeg litt på det du skrev om "IKKE kjør/test stolen før du er i lufta". Hva er egentlig forskjellen å bevege stolen på bakken og i luften?
Klør naturligvis i fingrene etter å komme med info, men må først avklare det :-)
Er jo en avdeling som kanskje ønsker å benytte til noe.
Men avgjørelsene er tatt, og bestillingene er gjort.

Det er nok ikke så stor forskjell, ei heller vet jeg hvorfor. Men av erfaring så ser jeg at de stolene hvor det knotes og kjøres på bakken er de vi får problemer med om noen.
Om man setter på kameraet etc så er nok ikke det det store problemet, men masse trykking og styring betyr ofte problemer.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
JC Wings 200 SAS A330 og A340 raider66 Samlerhjørnet 12 20-12-2015 00:33
Setevalg SAS A330/A340 darkcho Reiseforum 26 13-08-2014 19:59
Til New York med SAS i business! Tips? Ttech Reiseforum 5 24-02-2013 10:00
SAS A330/A340 i Bergen 11.10.2012? BGOflyer Småprat 2 11-10-2012 20:49
Tips. SAS A340 på OSL i dag. SAS-Steward Småprat 1 03-07-2012 08:51


All times are GMT +2. The time now is 22:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.