![]() |
|
![]() |
#1 |
Star Alliance only.
|
![]()
Hei!
Vurderer å bestille min første tur i SAS business class på tur til USA. Mange av dere skriver på forumet at enkelte skjermer ikke fungerer, og at enkelte funksjoner på setene ikke fungerer (lene tilbake etc.). Har dere noen tips? Når jeg flyr business vil jeg gjerne at alt skal fungere... Og noen tips til setevalg? :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Setevalg blir litt etter hva du liker selv. Noen liker vindu, andre liker midtgang etc. Valgte selv 1D siden jeg liker midtgang og ikke ser spesielt ut vinduet. Da får du også rask matservering etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Velg en rute operert av Omni
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Star Alliance only.
|
![]()
Ja, men leste engang på Businessclass.se at man kan bli tvangsflyttet fra første rad pga. spedbarn..? Er ikke det en risiko?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
EBG,FBG,LH FTL,TK Elite
|
![]()
Oppskrift på flatbed i SAS Business:
* Velg et bulkhead-sete, f.eks. 1D eller 1E * Ta med stor kabinkoffert * Recline setet så langt det går mens fotstøtten fortsatt er horisontal * Sett kabinkofferten på høykant inntil bulkhead, foran fotstøtten * Hent puter fra overhead-bin med bilde av puter (er rett over sete 1B) * Legg ekstra puter oppå kabinkofferten * --> Flatbed ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Det trådstarter spør om er jo feil som fortløpende blir reparert når crew blir gjort oppmerksomme på det. Noen ganger rekker man kanskje ikke å fikse det utenom de planlagte sjekkene. Det er helt umulig å si hvilke seter som ikke funker når man ikke en gang vet hvilket individ som skal fly turen din.
That being said, det eneste problemet jeg har hatt på 3 turer i business på langrutene i år, er et ødelagt bord. Så da har jeg kanskje bare vært heldig? ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Longhaul flyene til SAS er ikke de yngste i garden. Noe som nok gjenspeiler seg i kabinen.
På SK907 blir det gjort en såkalt "cabin daily check" som innebærer å gå igjennom kabinen og sjekke stoler, livvester, shades, samt en del ting i galley og toalett. Cleaning foretar en cycle av biz stolene. Hvis noen av stolene ikke går helt ut og inn sier de ifra til oss. Da gjør vi alt vi kan for å reparere stolen før de starter boarding, forutsett at vi er ferdig med resten av jobbene. (Flyet går jo ikke før de er gjort uansett). Hvis det skulle skje at recline ikke fungere på ett business sete blir setet stengt, og paxen som evt skulle sitte der blir flyttet på, eller kommer ikke med. Policyen er at en fult betalende C klasse pax skal ikke sitte i ett sete som ikke fungere. Det gjelder forsåvidt IFE og. IFEen restartes, og det blir gjort stikkprøver på skjermene i hele kabinen for å se at alle fungerer. Som regel rekker vi å bytte en slik skjerm. C-klasse skjermer har vi ikke liggende i Oslo, og derfor vil evt det settet bli blokkert. Alt i alt tror jeg du kan med god samvittighet booke deg inn på C-klasse med SAS sine 330/340. At det finnes bedre alternativer er det nok ingen tvil om, men at du blir fornøyd har jeg trua på ![]() God tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Jeg tror stort sett man får beskrevet alle problemene her, men ikke alle gangene alt funker. Book deg en tur, slapp av og nyt det. Det blir sikkert bra, særlig dersom du lar det være igjen litt plass i magen til dessertvogna kommer! Den slår de fleste andre, selv med F-klasse.
![]() |
#11 |
Star Alliance only.
|
![]()
Takk for svar alle sammen. Jeg bor jo i Bergen, hva anbefaler dere? Fly via Oslo eller København? Hvilken lounge er best?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 |
Star Alliance only.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Hvis du ikke er på jakt etter SAS-poeng eller skal bruke SAS-poeng, og betaler kalaset av egen lomme så har du jo også god mulighet med BA via London. Tror de er litt gunstigere på pris. Flyr du inn til EWR får du også med deg 787, og hjem fra JFK så får du med deg god-loungen der inkl. 20 min massasje. Mulig du kan greie å få til A318 JFK-LCY også hvis du trikser litt.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg tror at av 7-8 flyvninger i Business på longhaul med SK så har det vært seter som ikke har virket på omtrent halvparten av flyvningene. Jeg har også snakket med CC om bord, og de har selvfølgelig vært frustrert. "I det ene øyeblikket virker de, og i det andre så slutter de å virke." Men... nye seter er jo på vei, så da er det bare å glede seg ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Setene er veldig kilne... Og det skal ikke mye til før de begynner å hikke. Vi har noen triks i ermet, men ande ganger må vi bytte deler, noe det ikke alltid er tid til. En gang fant jeg 12 menyer liggende kilt fast i skinnene til stolen. Rart at det ikke funker da ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Stort sett alltid klarer vi å fikse seter om bord dersom noe skjer. Det er sjelden at et sete går US etter boarding.
Om så skjer kan alle seter kjøres manuelt, selv om det er kronglete så gjøres det av oss om bord. Skjermer klarer vi stort sett alltid også fikse. Problemet blir når pax ikke sier fra eller irriterer seg i noen timer og kjefter opp rett før landing. Et tips derimot er å ikke ha noe som kan blokkere setet når det kjøres. Hold hodetelefoner borte, spesielt de fra Bose. Få bordet skikkelig på plass, og IKKE kjør/test stolen før du er i lufta. La skjermen og stolen være til du er Airborne. Da vil du mest sannsynlig oppleve at alt fungerer brillefint. PS nye stoler på våre fly begynner å komme høsten 2014, og ikke 2015. Har en oversikt et eller annet sted med datoer og hvilke individ som skal inn når. Skal sjekke opp om jeg har lov å opplyse om dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ellers lurte jeg litt på det du skrev om "IKKE kjør/test stolen før du er i lufta". Hva er egentlig forskjellen å bevege stolen på bakken og i luften?
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Er jo en avdeling som kanskje ønsker å benytte til noe. Men avgjørelsene er tatt, og bestillingene er gjort. Det er nok ikke så stor forskjell, ei heller vet jeg hvorfor. Men av erfaring så ser jeg at de stolene hvor det knotes og kjøres på bakken er de vi får problemer med om noen. Om man setter på kameraet etc så er nok ikke det det store problemet, men masse trykking og styring betyr ofte problemer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
JC Wings 200 SAS A330 og A340 | raider66 | Samlerhjørnet | 12 | 20-12-2015 00:33 |
Setevalg SAS A330/A340 | darkcho | Reiseforum | 26 | 13-08-2014 19:59 |
Til New York med SAS i business! Tips? | Ttech | Reiseforum | 5 | 24-02-2013 10:00 |
SAS A330/A340 i Bergen 11.10.2012? | BGOflyer | Småprat | 2 | 11-10-2012 20:49 |
Tips. SAS A340 på OSL i dag. | SAS-Steward | Småprat | 1 | 03-07-2012 08:51 |