![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
SAS vil kutte ut charter
SAS Braathens dropper chartertrafikk for 300 millioner kroner og bruker heller kreftene på de vanlige passasjerene. - Det verste er bak oss. Vi har lønnsforhandlinger med flygerne igjen, men vi har fått lovnader om at det skal gå bra, sier administrerende direktør i Sas Braathens, Petter Jansen. I går drev han brannslukking blant næringslivstoppene i Trondheim. Målet var å vise at bildet som er skapt av Sas Braathens ikke stemmer med virkeligheten. - Vi har høy regularitet. I januar til mars i år lå regulariteten vår til og fra Værnes på 95,8 prosent. I hele Norge var den 95,5 prosent. Men målet vårt er enda høyere. 99 prosent av avgangene våre skal være i rute. Det mener vi er realistisk, sier Jansen. For å greie det kutter selskapet satsing på chartertrafikk. Et norsk marked her er alene på ca 300 millioner kroner. Isteden skal SAS Braathens bruke kreftene på de vanlige passasjerene. Det har vært en høyst turbulent vinter for selskapet. - Jeg vil understreke at vi hele tiden har gjort hva vi kan for å ta vare på forretningskundene våre i Trøndelag. Vi har gjort hva vi kan for å opprettholde de viktige morgenflyene. Det har vi greid, med unntak av noen få kanselleringer, sier Jansen. Nå skal det dårlige ryktet bekjempes gjennom massiv satsing på billigbilletter. Bare i april og mai skal selskapet selge 800 000 billigbilletter. Skadeskutt, men ikke dødlig såret. I går var Sas Braathens-sjef Petter Jansen på offensiven da han møtte viktige forretningskunder i Trondheim, i regi av Trondheim næringsforening. -------------------------------------------------------------------------------- http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article653191.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Norwegian skal vel ikke så mange flere fly, vel? For Sterling er jo dette midt i blinken, de kan jo tjene noe penger på dette her
![]()
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Og med mål om 67/67/67 så må P.J. ha mange nye rute destinasjoner i tankene...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det kan jo hende at SAS Braathens har et lite ess i ermet - som f.eks. å fly på en del av charterdestinasjonene (som DY har "monopol" på i dag) på rutebasis, med blokk-salg av seter til turoperatørene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
|
![]()
Kan det være at man lar andre selskap i SAS-konsernet stå for charterflygningene? Tenker spesielt på Spanair samt Airbusene til SAS Danmark.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Charter er det eneste vi tjener penger paa .. er markedene saa forskjellige?? :smokin
Vil tro at det i foerste rekke blir Sterling og andre aktoerer med ledig kapasitet som plukker opp disse flyvningene ... hvis chartermarkedet er saa marginalt, tror jeg neppe at DY tar seg bryet med aa skaffe flere fly for charter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
JK er vel i så fall kandidaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Dette finner jeg merkelig. Ikke lenge siden SAS uttalte at charter var et satsningsområde for selskapet og de har bla en stor avtale med Apollo i Norge og Star Tour i Danmark ![]()
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]() Quote:
Her er der vel tale om at SKBU er ude med "holdkæftbolche" til sine norske kunder ("vi flyver ikke charter - vi flyver kun for jer") samtidig med at SAS-DK kan sige til de norske touroperatører: "vi (eller JK) vil gerne flyve charter for jer med de "danske/svenske maskiner" - at SK-DK så efterfølgende kan hyre SKBU til at udføre opgaverne er så en anden sag!!!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
Join Date: Nov 2004
Posts: 40
|
![]()
SAS Braathens skal fortsatt drive charter
[19. april 2006 kl. 11:45] Adresseavisen kom litt skjevt ut i dag med en artikkel som gir inntrykk av at SAS Braathens har til hensikt å foreta drastiske reduksjoner i sin chartervirksomhet. I et intervju med Petter Jansen skriver avisen at "SAS Braathens dropper chartertrafikk for 300 millioner kroner og bruker heller kreftene på de vanlige passasjerene." - Det er en misforståelse, sier Petter Jansen. – I forbindelse med den dårlige regulariteten vi hadde i vinter samt knapphet på crew-ressurser som følge av integrasjonsprosessen, valgte vi å ikke selge charterkapasitet i januar og februar. Etter den tid har vi vært tilbakeholdne med slikt salg – vi ønsket å bli ferdig med integrasjonen først, og det er jo nå. Vi kommer selvsagt til å fortsette med en høy aktivitet på charterfronten, både når det gjelder seriecharter og ad hoc-charter. Det er en utmerket måte å utnytte overskuddskapasiteten vi har i flyflåten på, og som betyr mye for vår bunnlinje. Kilde: SAS Portal internt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
.. og Norwegian har foelgende tekst paa sin nettside:
http://www.norwegian.no/sw21549.asp Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ekspert tror SAS må kutte mye mer | XPilot | Flyforum | 25 | 11-03-2013 11:50 |
Norwegian vil kutte lønningene | sail4fun | Flyforum | 68 | 11-08-2009 17:51 |
SAS må kutte kostnader | sukram | Flyforum | 6 | 11-04-2008 12:53 |
SAS Charter DK | Jan | Flyforum | 6 | 28-09-2006 11:24 |
SAS Charter | Savipix | Flyforum | 12 | 25-03-2006 22:13 |