![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
|
![]()
Riktig at Molde vokser kraftig sammen med Alta, men Ålesund er da fortsatt langt større i Møre og Romsdal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
|
![]()
Vel dette er bare Moldeversjonen av det som ble sagt på TV2 nyhetene like før påske. Norwegian vurderer både AES, MOL, KSU, HAU og KRS for å utfordre SAS på alle innenriksruter. Og det kan jo bli spennende i seg selv..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
|
![]()
og KKN skal visstnok betjenes fra juni til august i år også..
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
|
![]()
AES og KRS bør absolutt komme med ca 700.000 passasjerer årlig.
HAU har i underkant av 500.000 og bør også være aktuell iom at EVE med samme størrelse har to aktører allerede. ALF og MOL har rundt 400.000 passasjerer og er kanskje i grenseland, men har god vekst om dagen. KSU og KKN er noe mindre igjen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
|
![]()
Norwegian burde ha holdt på F50ene sine.. Da hadde de nok kommet til å gjort det bra på kysten også...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]()
Kan først som sist innrømme at jeg ikke aner hva jeg snakker om, så slipper det å komme innlegg etterpå ang. det iallefall. Men, hvorfor MÅ en rute gå direkte til OSL fra en destinasjon? Er det ikke mulig for Norwegian, eller SASBU for den del, å ta med seg begge "mørebyene" på en rundtur til OSL, slik det ble gjort før i tiden...?
OSL-MOL-KSU-OSL: ville ikke dette ført til et større belegg på turene, eller er utgiftene til en ekstra landing/avgang på en rundtur så store at de overskygger enhver kabinfaktor...? Eller, for SASBUs del, er man så bestemt i det selskapet på at når støvet legger seg etter kampen, skal MOL være eneste flyplass i "nordfylket", og ønsket om å "gjøre" noe som har med bokstavene KSU å gjøre forblir minimal...? Just wondering... ![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]()
Et spørsmål som viderefører det SSL er inne på: hvor mye dyrere er det blitt i de senere år mht passasjeravgift og flyets landingsavgift? Er det dette som gjør at slike trekantruter til Nordvestlandet ikke lønner seg?
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Nå har jo både Molde og Ålesund fått sjansen og det gjør kanskje sitt til at Norwegian heller prioriterer andre destinasjoner hvor kundene kommer nesten av seg selv. Nordlendinger har vel ikke akkurat hatt flust med billige billetter å velge mellom tidligere. Og som det også nevnes så er nok nordlendinger vant til å kjøre ganske langt for å kunne fly billig. Ruten fra EVE har nok en god del passasjerer som kommer kjørende fra Vesterålen bla....noe som sikkert tilsvarer tiden Haugesund-Stavanger i bil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
|
![]()
Jeg har skrevet det før, men kan gjenta meg selv; Ålesund AES hadde en større reell konkuranse mellom BUSK og DY enn det Molde MOL hadde. AES var oppe i tre (3) daglige rundturer på strekningen til OSL med DY. Det ble flydd tidlig morgen, tidlig formiddag og sen ettermiddag fra AES til OSL. Så var det tidlig morgen, ettermiddag og tidlig kveld andre vegen. Dette burde passe både næringsliv og fritidsreisende. I tillegg hadde de lørdagsrute.
På Årø var det bare en rundtur; sen formiddag og på lørdager var der ingen forbindelse med DY. Dermed ble det ikke noe reellt tilbud til næringslivet. La oss si at du skulle i at møte i Oslo kl 1000 da. Da hadde du to frekvenser med BUSK og ingen med DY på den aktuelle dag for å rekke det møtet. Man reiser da ikke dagen i forvegen og kaster bort penger på hotell når noen kan fly deg samme dag til samme pris. I tillegg koresponderte DYs ruter til og fra Molde meget dårlig med DYs øvrige rutenett. På AES korresponderte det meget godt. Jeg er 100% sikker på at DY vil lykkes på Årø nå om de setter inn to daglige til tider da forretningsreisende har nytte av det. Er også rimelig sikker på at det er mer fornuftig å begynne på MOL istedet for på HAU (om det skal velges). Molde er tross alt den lufthavnen som øker mest i Norge der DY ikke flyr og MOL har tildels mye større innlandstrafikk enn HAU. Og til slutt, ikke for å provosere, men bare påpeke en realitet: BUSK fløy i fjor flere pax på strekningen OSL-MOL-OSL (242.000) enn det var terminalpassasjerer totalt på samtlige flyruter inn og ut av KSU (239.000). Det er nok en grunn til at SKBU forblir alene på KSU-OSL, LN-SSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Krangling om Kristiansund og Molde synes jeg ikke er relevant. Norwegian vurderer nok alle destinasjoner mer eller mindre, men satser på at Kristiansand er mest aktuelt, etterfulgt av Ålesund |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,102
|
![]() Quote:
Mange har med deg Hurum påpekt at "det går da bra på EVE og ALF". Det er ikke med det sagt at vi har det samme reisemønsteret her på MOL og AES. Det går rett og slett ikke å sette et likhetstegn og dra den sammeligningen. Pkt1, fordi SKBU ikke har noe rutetilbud som er bedre enn DY når det gjelder morgenavganger. Pkt2, fordi hverken EVE eller ALF har konkuranse i buss og tog, noe som fanger DY kunder på pris. Både Molde og Ålesund har tildels stor konkuranse fra begge disse med to daglige tog avganger og 6 busser daglig til Oslo fra Ålesund og 3 fra Molde. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
|
![]()
Og i dag stod det en artikkel i lokalavisa om at Norwegian snuser på KSU... Kan jo hende det blir AES og KSU som er ytterkantene i fylket og at MOL blir "fordelt" i mellom. Slik får man med seg pax fra langt oppi sørtrøndelag i tillegg..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 175
|
![]()
Man må vel også ta med seg at økningen på enkelte av flyplassene i Norge pr i dag er direkte satt i forbindelse med store utbygginger og er bortimot et kort blaff.. Mange av paxen flyr også med chartrede selskaper og går utenom det lokale potensialet. Regner med at flyselskaper vil tenkte litt mer langsiktig når de skal starte nye ruter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian satser fra Molde lufthavn, Årø | Wiggo Hovde | Flyforum | 26 | 18-07-2012 01:59 |
Norwegian vurderer drivstoffavgift | Someone | Flyforum | 21 | 31-05-2011 08:41 |
Norwegian tilbake til Årø... | enml | Flyforum | 1 | 01-06-2006 08:47 |
Norwegian vurderer Evenes - London | THS | Flyforum | 5 | 12-11-2005 16:09 |
Norwegian vurderer erstatningskrav | sail4fun | Flyforum | 14 | 05-06-2005 20:32 |