![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
|
![]()
Hei.
For få minutter siden la jeg merke til at et Norwegian-fly sirklet tre ganger i samme "flymønster" over Oslo (se vedlagt bilde). Vet noen her inne hva grunnen til at flymaskinen foretok seg en slik manøver i forbindelse med innflyvningen til Gardermoen? Dette kan umulig være særlig økonomisk? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Det var vel mye trafikk eller noe annet som gjorde at den måtte vente, vanskelig å stoppe opp i lufta. Se forøvrig: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=120120
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
|
![]()
Ifølge osl.no kan det ikke være tale om mye trafikk i det aktuelle tidsrom:
Ankomst: "AF1274 landet 21:16 DY1745 landet 21:45 LH2456 landet 21:35 SK1472 landet 21:32" Avgang: "BA769 avreist 21:21 SK4055 avreist 21:18" Videre forstår jeg ikke relevansen av tråden det vises til, da det ikke er tåke i dette tilfellet. Last edited by Flanders; 31-08-2013 at 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Jeg viste bare til et annet tilfelle av holdingpattern, tåke er en av mange årsaker. De flyr jo ikke slik fordi det er gøy, men fordi de må vente på et eller annet.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
|
![]()
Discus: Nå spør jeg eksplisitt om denne NAX-maskinen, ikke de ulike årsaker til hvorfor fly havner i holding pattern. Selvfølgelig forstår jeg at flyene ikke kan stoppe i luften. Jeg bet meg merke i at det var tre runder rundt Oslo, samt turen opp til Frogner. For å presisere problemstillingen; kan noen fortelle meg hvorfor NAX-maskinen LN-NOV fra Bilbao måtte følge innflyvningsmønsteret vist på bildet i førstepost?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
|
![]()
Spørsmålet mitt var suplert av et bilde som er forsvunnet fra førstepost, slik at det var enda tydeligere at spørsmålet var rettet mot denne maskinens "oppførsel". Vedrørende mitt andre spørsmål kan jeg se at det kan misoppfattes. Omformulert blir spørsmålet; hvor mye koster tre runder i holding pattern for et flyselskap?
Påstanden om at jeg er irritert stemmer ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Flap problem. Avbrøt approach og dro til VALPU for å lese sjekklister.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
|
![]()
VR: Tusen hjertelig takk!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]()
Eksakt kostnad er svært vanskelig å spå, da det kan påløpe ekstra kostnader i forbindelse med forsinkelser osv. I rene drivstoffutgifter så ligger man gjerne på et forbruk opp mot to tonn i timen (2500 liter), og når en runde i holding tar 3-4 minutter så blir det enkel matte. "Billig" er det vel ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() Quote:
Ihht. manualen for B738 så vil et fly som veier 65 tonn og holder i 10000ft på 3 turns á 4 min bruke 456 kg. Eller i overkant av 1,5 tonn CO2 hvis man bekymrer seg for miljøet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
|
![]()
Jeg tok det litt på gefühlen, FMC'en sier i fra hvor lenge jeg har igjen og det er vel det jeg forholder meg til. Hvilken høyde man velger å holde kan også spille inn. "Mindre billig" er vel svaret du leter etter.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL Iran05 inn til OSL | raider66 | Spotteralerts | 0 | 21-08-2019 18:26 |
OSL SN Brussels Airlines Tinitn maskin til OSL 18 februar | Norge Rundt På 14 Dager | Spotteralerts | 0 | 18-02-2017 01:10 |
Kø på veien inn til OSL | kekker | Småprat | 12 | 27-10-2012 18:01 |
Merkelig flymønster. | bear | Register- og ATC-Forum | 1 | 10-06-2011 22:09 |
Stor Antonov inn til OSL nå | learjet | Flyforum | 3 | 02-06-2007 21:09 |