Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-08-2013, 22:02   #1
Flanders
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
Norwegian Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Hei.

For få minutter siden la jeg merke til at et Norwegian-fly sirklet tre ganger i samme "flymønster" over Oslo (se vedlagt bilde). Vet noen her inne hva grunnen til at flymaskinen foretok seg en slik manøver i forbindelse med innflyvningen til Gardermoen? Dette kan umulig være særlig økonomisk?

Flanders is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 22:05   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Det var vel mye trafikk eller noe annet som gjorde at den måtte vente, vanskelig å stoppe opp i lufta. Se forøvrig: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=120120
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 22:13   #3
Flanders
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
Default Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Ifølge osl.no kan det ikke være tale om mye trafikk i det aktuelle tidsrom:

Ankomst:
"AF1274 landet 21:16
DY1745 landet 21:45
LH2456 landet 21:35
SK1472 landet 21:32"

Avgang:
"BA769 avreist 21:21
SK4055 avreist 21:18"

Videre forstår jeg ikke relevansen av tråden det vises til, da det ikke er tåke i dette tilfellet.

Last edited by Flanders; 31-08-2013 at 22:15.
Flanders is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 22:22   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Quote:
Originally Posted by Flanders View Post
Videre forstår jeg ikke relevansen av tråden det vises til, da det ikke er tåke i dette tilfellet.
Jeg viste bare til et annet tilfelle av holdingpattern, tåke er en av mange årsaker. De flyr jo ikke slik fordi det er gøy, men fordi de må vente på et eller annet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 22:41   #5
Flanders
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
Default Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Discus: Nå spør jeg eksplisitt om denne NAX-maskinen, ikke de ulike årsaker til hvorfor fly havner i holding pattern. Selvfølgelig forstår jeg at flyene ikke kan stoppe i luften. Jeg bet meg merke i at det var tre runder rundt Oslo, samt turen opp til Frogner. For å presisere problemstillingen; kan noen fortelle meg hvorfor NAX-maskinen LN-NOV fra Bilbao måtte følge innflyvningsmønsteret vist på bildet i førstepost?
Flanders is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2013, 08:15   #6
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Quote:
Originally Posted by Flanders View Post
Discus: Nå spør jeg eksplisitt om denne NAX-maskinen, ikke de ulike årsaker til hvorfor fly havner i holding pattern. Selvfølgelig forstår jeg at flyene ikke kan stoppe i luften. Jeg bet meg merke i at det var tre runder rundt Oslo, samt turen opp til Frogner. For å presisere problemstillingen; kan noen fortelle meg hvorfor NAX-maskinen LN-NOV fra Bilbao måtte følge innflyvningsmønsteret vist på bildet i førstepost?
Hadde du spurt sånn som dette første gang, hadde du nok fått det svaret du var ute etter. Men ut fra spørsmålet ditt, så det ut som om du kunne trenge litt ekstra forklaring. Det var garantert gjort i beste mening, så det er ingen grunn til å bli irritert på folk som bruker av tiden sin på å gi svar på det det ser ut som du lurer på.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2013, 11:44   #7
Flanders
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
Default Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Spørsmålet mitt var suplert av et bilde som er forsvunnet fra førstepost, slik at det var enda tydeligere at spørsmålet var rettet mot denne maskinens "oppførsel". Vedrørende mitt andre spørsmål kan jeg se at det kan misoppfattes. Omformulert blir spørsmålet; hvor mye koster tre runder i holding pattern for et flyselskap?

Påstanden om at jeg er irritert stemmer ikke.
Flanders is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 22:48   #8
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Flap problem. Avbrøt approach og dro til VALPU for å lese sjekklister.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2013, 23:20   #9
Flanders
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Location: Oslo
Posts: 218
Default Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

VR: Tusen hjertelig takk!
Flanders is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2013, 12:13   #10
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Eksakt kostnad er svært vanskelig å spå, da det kan påløpe ekstra kostnader i forbindelse med forsinkelser osv. I rene drivstoffutgifter så ligger man gjerne på et forbruk opp mot to tonn i timen (2500 liter), og når en runde i holding tar 3-4 minutter så blir det enkel matte. "Billig" er det vel ikke.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2013, 16:12   #11
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
Avinor Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Quote:
Originally Posted by Trevln View Post
Eksakt kostnad er svært vanskelig å spå, da det kan påløpe ekstra kostnader i forbindelse med forsinkelser osv. I rene drivstoffutgifter så ligger man gjerne på et forbruk opp mot to tonn i timen (2500 liter), og når en runde i holding tar 3-4 minutter så blir det enkel matte. "Billig" er det vel ikke.
I teorien skal en runde i holding ta eksakt 4min. I praksis flys det veldig varierende og det er ikke uvanlig at det kan ta opp til 6 minutter hvis de velger å "banke" mindre enn en standard sving tilsier.
Ihht. manualen for B738 så vil et fly som veier 65 tonn og holder i 10000ft på 3 turns á 4 min bruke 456 kg. Eller i overkant av 1,5 tonn CO2 hvis man bekymrer seg for miljøet.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 03-09-2013, 13:17   #12
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Quote:
Originally Posted by PointMergeArrival View Post
I teorien skal en runde i holding ta eksakt 4min. I praksis flys det veldig varierende og det er ikke uvanlig at det kan ta opp til 6 minutter hvis de velger å "banke" mindre enn en standard sving tilsier.
Ihht. manualen for B738 så vil et fly som veier 65 tonn og holder i 10000ft på 3 turns á 4 min bruke 456 kg. Eller i overkant av 1,5 tonn CO2 hvis man bekymrer seg for miljøet.
I Rnav capable flymaskiner velger man lengden på inbound leg, ikke bank angle. Som regel 1 min. på slike høyder. Skal man holde lenge kan man spørre om f. eks 2 minute legs. Distanse på inbound er også en option.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 02-09-2013, 18:46   #13
Trevln
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 545
Default Re: Merkelig flymønster på NAX-maskin inn til OSL

Jeg tok det litt på gefühlen, FMC'en sier i fra hvor lenge jeg har igjen og det er vel det jeg forholder meg til. Hvilken høyde man velger å holde kan også spille inn. "Mindre billig" er vel svaret du leter etter.
Trevln is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL Iran05 inn til OSL raider66 Spotteralerts 0 21-08-2019 18:26
OSL SN Brussels Airlines Tinitn maskin til OSL 18 februar Norge Rundt På 14 Dager Spotteralerts 0 18-02-2017 01:10
Kø på veien inn til OSL kekker Småprat 12 27-10-2012 18:01
Merkelig flymønster. bear Register- og ATC-Forum 1 10-06-2011 22:09
Stor Antonov inn til OSL nå learjet Flyforum 3 02-06-2007 21:09


All times are GMT +2. The time now is 07:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.