Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-08-2013, 16:36   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default WiFi er viktigere enn frokost på hotellet

Flere ønsker at WiFi er inkludert og bra, enn at frokosten er det. Artikkelen nevner også at kostnaden for hotellene er estimert til £2.50/uke mens mange tar opp mot £15/døgn. Ulempen er at en del hoteller har båndbredde/nettverk som ikke holder mål (og det er nok ikke bare fordi det er mange samtidige brukere).

Quote:
Endless surveys reveal that guests care more about internet access than other extras. A recent poll by hotels.com put free WiFi as the most wished for amenity at 38 per cent, with breakfast coming in second at 25 per cent.
http://www.babusinesslife.com/Stuff/...otel-WiFi.html

Old 23-08-2013, 16:43   #2
CRJ900
ScanFlyer Blue

Default Re: WiFi er viktigere enn frokost på hotellet

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Flere ønsker at WiFi er inkludert og bra, enn at frokosten er det. Artikkelen nevner også at kostnaden for hotellene er estimert til £2.50/uke mens mange tar opp mot £15/døgn. Ulempen er at en del hoteller har båndbredde/nettverk som ikke holder mål (og det er nok ikke bare fordi det er mange samtidige brukere).

http://www.babusinesslife.com/Stuff/...otel-WiFi.html
Nå er jo ikke Wifi det største problemet ved norske hoteller, men i følge en kundeundersøkelse hos Rica er det frokosten som er det viktigste for deres gjester. Derav Rica Nidelvens sterke fokus på å levere Norges beste hotellfrokost.
CRJ900 is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2013, 17:18   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Nå er jo ikke Wifi det største problemet ved norske hoteller, men i følge en kundeundersøkelse hos Rica er det frokosten som er det viktigste for deres gjester. Derav Rica Nidelvens sterke fokus på å levere Norges beste hotellfrokost.
Wifi er heldigvis inkludert på de aller fleste norske hotell, det samme gjelder jo frokost selv på budget hotell. Det er nok mange hotell som tjener veldig veldig fett på frokost og wifi. Det er jo litt paradoksalt da wifi har vært inkludert på de aller fleste hostell jeg har vært på ute i verden, faktisk har mange frokost inkludert også. Ikke det mest spennende utvalget, men man betaler da også lite.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2013, 20:29   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

"Budget"-hotell, hostel, leiligheter ol. had som regel få rom og færre kunder, så å sette opp internett/wifi-tilgang er lett og billig, og gjestene får likevel stabilt nett.

Det som irriterer meg mer, er at det er vanskeligere å få skrevet ut noe på papir når man trenger det.
Old 24-08-2013, 00:20   #5
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
"Budget"-hotell, hostel, leiligheter ol. had som regel få rom og færre kunder, så å sette opp internett/wifi-tilgang er lett og billig, og gjestene får likevel stabilt nett.

Det som irriterer meg mer, er at det er vanskeligere å få skrevet ut noe på papir når man trenger det.
Lokale variasjoner er det nok, men mitt inntrykk (spesielt fra større hoteller i USA) er at de har satt bort internetttilgang til tredjeparts selskap. I Norge har vel Telenor gjort en del. Sist jeg bodde på hotell i Norge, måtte jeg koble til "Telenor" - jeg ble frakoblet 3-4 ganger i timen og båndbredden var ikke-eksisterende.

Har man 4000 rom, er det ikke ubetydelig kostnad med å tilby internett. Noen hadde en god forretningside - la oss installere og drifte internett for dere. Dere slipper investeringen og får i tillegg en prosentandel av omsetningen.

Fem år senere, er man fortsatt under samme avtale. De som tok regninga tjener store penger. Behovet er mangedoblet, antall brukere har også eksplodert og nå har de i tillegg 3-4 duppedingser hver som skal på nett. Mens både pris og forpliktselser mtp båndbredde er i henhold til gammel kontrakt.

Det er vel uansett bare snakk om en overgangsperiode. Både infrastruktur og båndbredde koster idag en brøkdel av hva det gjorde. I tillegg har hoteller økt teknisk kompetanse. Forhåpentligvis er tredjeparts tjenesteleverandører snart borte for godt.

Årsaken til at mindre og billigere hotell ofte har gratis internett er nok at de kom senere på banen med å tilby det.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2013, 11:59   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Årsaken til at mindre og billigere hotell ofte har gratis internett er nok at de kom senere på banen med å tilby det.
Det er nok et poeng, men jeg tror i hovedsak det er lettere for de små å shoppe rundt, og det å sette det opp er omtrent så avansert som et større hjemmenettverk og det er noe de kan klare selv, eller så er det lett for leverandøren å svippe innom med installatør som jobber med andre hjemmenettverk siden det kan være snakk om relativt enkel infrastruktur. Det blir selvfølgelig noe helt annet med flere hundre til tusen rom over mange etasjer. Der må det en helt annen form for planlegging, og da må man nok velge løsninger slik du skisserte først. Og du har nok helt sikkert rett at det er en midlertidig situasjon, det er en stor "folkebevegelse" for bedre og mye billigere nettilgang og da vil nok hotellene tilpasse seg det.
Old 24-08-2013, 14:12   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Har man 4000 rom, er det ikke ubetydelig kostnad med å tilby internett.
Men kostnaden pr. rom pr. tidsenhet er nødvendig vis ikke høyere enn om man bare har 500 rom

Old 24-08-2013, 22:13   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er nok et poeng, men jeg tror i hovedsak det er lettere for de små å shoppe rundt, og det å sette det opp er omtrent så avansert som et større hjemmenettverk og det er noe de kan klare selv, eller så er det lett for leverandøren å svippe innom med installatør som jobber med andre hjemmenettverk siden det kan være snakk om relativt enkel infrastruktur. Det blir selvfølgelig noe helt annet med flere hundre til tusen rom over mange etasjer. Der må det en helt annen form for planlegging, og da må man nok velge løsninger slik du skisserte først. Og du har nok helt sikkert rett at det er en midlertidig situasjon, det er en stor "folkebevegelse" for bedre og mye billigere nettilgang og da vil nok hotellene tilpasse seg det.
Det er utvilsomt mer komplisert å sette opp et stort WiFi-nettverk enn et enkelt aksesspunkt hjemme, men det finnes gode og enkle løsninger som ikke er spesielt dyre. Den store kostnaden ved å sette opp et godt WiFi-nettverk er kabling og installasjon av aksesspunkter, som heller ikke er noe som blir spesielt mye rimeligere på store installasjoner. WiFi-kontrollere er rimelige og drift av det er godt innenfor det en oppegående IT-ansvarlig bør klare.

Generelt er vel uansett WiFi en rimelig infrastruktur å bygge opp og drive, sammenlignet med TV- og telefoniløsningene som hotellene har.
Old 25-08-2013, 18:33   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Generelt er vel uansett WiFi en rimelig infrastruktur å bygge opp og drive, sammenlignet med TV- og telefoniløsningene som hotellene har.
Det er vel ikke utopi å spå dødsdomen for de to sistnevnte. IP på trådløst er kommet for å bli, også innen tv-underholdning og telefoni.
Old 26-08-2013, 14:13   #10
O_K_
ScanFlyer Silver

Dette er nok veldig forskjellig i jobb og feriemarkedet. Er jeg på ferie har jeg ingen ting i mot å rusle rundt i nærområdet og innta en frokost på en koselig kafe. På jobbreise er dette helt uaktuellt, da gjelder stort sett tidlig opp, solid frokost og så jobb jobb og jobb. Da er det faktisk et poeng å velge de som har en flott frokost med stort utvalg fremfor de som tilbyr 3 dager gamle baguetter pakket i plast.

Internet har blitt mer og mer likegyldig så lenge jeg er i europa, nå er prisene på roaming såpass lave at vanlig epost bruk og nettaviser ikke koster mer enn at arbeidsgiver godtar det.
Old 26-08-2013, 14:31   #11
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Og i Norge så er vel allid frokosten inkludert selv på Thon Budget... Er vel mer utvalget som skiller mellom Thon Budget og dyrere hotell. Har nok noe med den norske kulturen som tradisjonelt ser på frokost som et av de viktigste måltidene om dagen - selv om den tradisjonelle norske frokosten er rimelige kjedelige saker med brød og syltetøy.
Old 28-08-2013, 23:44   #12
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by CRJ900 View Post
Ja det er tydelig, leste på Tripadwisor hvor de fikk slakt i sommer fordi grunnet ombygning hadde de ikke sin sedvanlige frokost. Og det hadde vist ikke folk fått beskjed om og var flere som var svært missfornøyde grunnet dette.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2013, 23:48   #13
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Og i Norge så er vel allid frokosten inkludert selv på Thon Budget... Er vel mer utvalget som skiller mellom Thon Budget og dyrere hotell. Har nok noe med den norske kulturen som tradisjonelt ser på frokost som et av de viktigste måltidene om dagen - selv om den tradisjonelle norske frokosten er rimelige kjedelige saker med brød og syltetøy.
På Thon budget må du betale ekstra for frokost. Var ihvertfall slik i 2008, sist gang jeg brukte et av de.

P-hotells har jo bare en baguett du får på døra. Det kaller ikke jeg frokost ihvertfall. Ånei jeg skal altid ha skikkelig frokost på hotellet.
Old 29-08-2013, 00:51   #14
jb1
ScanFlyer Rusty

Det tilbys gratis frokost på Thon Budget. En ganske bra frokost.
Old 29-08-2013, 09:50   #15
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
På Thon budget må du betale ekstra for frokost. Var ihvertfall slik i 2008, sist gang jeg brukte et av de.

P-hotells har jo bare en baguett du får på døra. Det kaller ikke jeg frokost ihvertfall. Ånei jeg skal altid ha skikkelig frokost på hotellet.
Brukte dem senest i april i år, ingen ekstra betaling for frokost. Dette i Trondheim.
Old 29-08-2013, 12:14   #16
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Brukte dem senest i april i år, ingen ekstra betaling for frokost. Dette i Trondheim.
Da er det forandret, var på Thon budget ved torget i Trondheim jeg bodde men det er 5 år siden nå. Så da er nok det endret ja.
Reply

Posting Rules