Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-04-2006, 15:07   #1
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default A300


Hei

Hvilke ruter gikk SK's sine A300? Gikk de for det meste innen Europa?
Noen her inne som har erfaring med de?
Hvor lenge hadde SK A300?

TRD henger en flott bildemontasje som viser SK's utvkling i TRD og der er bla A300 avbildet. Det kan tyde på at den gikk domestic og.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 15:13   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
Default Replying to Topic 'A300'

De gikk for det meste Koebenhavn-Athen og videre til Midt-Oesten (Beirut, Damascus, Tehrean, Bagdad mm). Det var ogsaa en stasjonert paa FBU som gikk SK601 til Koeben (07.30 eller deromkring), tilbake til FBU og saa til Paris som SK569/570. Som regel med 20-30 pax saavidt jeg erindrer..)

A300 gikk ikke innenriks, men ble brukt mye til mil-charter.

Litt mer her.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 15:29   #3
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'A300'

Vet bestämt att jag flög med SAS A300 direkt mellan LHR och ARN vid ett tillfälle.

Har nu tittat i gamla anteckningar och hittade följande: 27 mars 1981 flög jag med OY-KAA SK685 ARN-CPH och SK501 CPH-LHR också med OY-KAA. 29 mars flög jag med SE-DFK SK528 LHR-ARN och vill minnas att det var premiärflygning på sträckan med A300.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 15:47   #4
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Replying to Topic 'A300'

Vel, ikke helt korrekt MOW, de brukte den innlands noen ganger under testing og trening når de ankom selskapet.

Jeg fløy selv BOO-FBU med den og noen uker før fløy flere av slekta den FBU-BOO og ble intervjuet underveis av NRK Dagsrevyen som laget sak om SAS og sine nye store flott maskiner...

:smokin
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 15:51   #5
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,114
Default Replying to Topic 'A300'

Quote:
Vet bestämt att jag flög med SAS A300 direkt mellan LHR och ARN vid ett tillfälle.
Jeg ser at det er mange A.net-bilder av A300 på Arlanda og på Heathrow. Vil anta at den gikk regelmessig mellom Stockholm og London.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 15:54   #6
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Replying to Topic 'A300'

De 2 første, LN-RCA og SE-DFK ble levert våren 1980. De 2 siste, OY-KAA og SE-DFL klom året etter.
Alle ble i ´82/83 bygget om til A300B4, og OY-KAA utleid til Malaysian ( og W/o ), mens de 2 andre fløy i Scanair til de ble solgt til Conair 1986, og videre inn i Premiair.

Jeg tror de ble benyttet fast på CPH-LHR fra første sesong i 1980 til de ble tatt ut av bruk seint 1982. De gikk også ARN-LHR, og de gikk i 1981 en t/r LHR-FBU.
Mulig routingen for den var: ARN-LHR-CPH-LHR-FBU-LHR-ARN

CDG fra FBU, som LN-MOW skriver, må ha vært i ´82.. ? Jeg husket ikke den, trodd de bare gikk FBU-CPH 2 ganger daglig.

På FBU var det i hvert fall fra 1980 til 1982 en ut om morgenen og en inn om kvelden.
I 1981 og 1982 var det også en innom midt på dagen, og i ´81 var det som SK 512/509 eller tilsvarende. Samme slynga som de på ´90-tallet brukte 767.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 16:01   #7
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'A300'


Takk for flott svar Hva inneholdte en ombygging til B4? Hvorfor bestemte SK at de ville kvitte seg med disse så raskt?
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 16:15   #8
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'A300'

Jag var på besök på Airbusfabriken i Toulouse när SAS första A300 var ungefär 2 meter lång. SAS hade ju specificerat hundratals ändringar på sina A300 mot standardutförande och Airbus var mycket bekymrade. "What is good for Lufthansa/Air France and other major airlines is not good for SAS ....".
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 16:38   #9
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Replying to Topic 'A300'

Quote:
Originally posted by MD11



Takk for flott svar Hva inneholdte en ombygging til B4? Hvorfor bestemte SK at de ville kvitte seg med disse så raskt?
Ombygging fra B2 til B4 er at flyene fikk en sentertank for å øke rekkevidden.SAS hadde bestillt sine som B2,men med B4 vinge(en av de flere hundre endringene som RolfL nevner).Disse var klargjordt for sentertank,noe de ikke fikk før i 82/83 som Fellowship skriver.SAS kvittet seg med dem fordi de var for stor til den nye strategien som kom på begynnelsen av 80-tallet der flere frekvenser var viktigere enn å ha et stort fly.Derfor ble det satset på å oppgradere DC-9'erene og kvitte seg med Airbus'ene.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 17:05   #10
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Replying to Topic 'A300'

Jeg fløy to turer med dem i august 1980.
Det var SK 601 FBU-CPH, og SK568 CPH-FBU. På hjemturen kom jeg fra CDG til CPH, også med SK 568, men den leg´en gikk med DC9. Det var mine første flighter i en wide-body, så jeg syntes det var ganske stas!

: VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 17:09   #11
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'A300'

A300 ble brukt på SK688 mellom CPH og FBU i en periode. Har mange minner fra Kastrup hvor fatter og jeg hadde stilt på ettermiddagen, men ikke fikk plass før på siste flight opp med "bussen". Den var det altså til gjengjeld veldig god plass på (og 90% var ID-reisende).

Det var forresten veldig spennende med Airbusen da den kom. Jeg hørte mye om automatisk landing, men desto mindre av det forholdsvis stille flyet. Og så var det jo en ganske stor maskin også - det måtte lages en egen øvre port i veggen i Hangar 3 for å få inn maskinen for ovrnatting. Inne i hangaren stod Airbusen i midten, med 6 Dc-9er rundt. Senere var det 767 som fikk "hedersplassen" i hangaren.

Jeg synes fremdeles at SAS A300 med dragen er en av de fineste airlinerne som har eksistert.

Mvh Nils Nostalgisk
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 18:34   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,296
Default Replying to Topic 'A300'

Jeg mener også at SK fløy 767 som SK501 mellom CPH og LHR en tid. Om jeg ikke tar feil gikk det også en avgang med 767 mellom CPH og CDG.

Noen som kan bekrefte dette?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 20:17   #13
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Replying to Topic 'A300'

Ja, det stemmer, i hvert fall når det gjelder LHR. Og i en periode, brukte de en 767-200 på denne ruten.

Det hente seg vel at det ble benyttet 767 på FBU-LHR også.

Men det er det nok mange andre med klisterhjerne her inne som vet mye mer om enn meg!

Hvorfor anskaffet de 200-serien egentlig? Lenger range til Sør-Amerikaruter og Singapore?

VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 20:31   #14
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Replying to Topic 'A300'

767-200 ble bestillt for nonstop CPH-SIN plus Soer Amerika Sao Paolo var det vel mot slutten....Soer Amerika ble lagt ned, og nonstop CPH-SIN ble aldri noen suksess, saa det er riktig at 767-200 ble brukt CPH-LHR og FBU-LHR (det var samme maskin som CPH-LHR-FBU-LHR-CPH) etterhvert ble det satt inn en Europa Versjon av 767-300 uten de store Business Class stolene....en sliten greie!
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2006, 06:46   #15
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Replying to Topic 'A300'


SAS A300 blev også benyttet til både Zurich og Geneve....
Har slide af DFL i GVA og har været med DFK til ZRH ...begge i januar 82

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2006, 06:54   #16
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Replying to Topic 'A300'

Quote:
Originally posted by LN-MOW


De gikk for det meste Koebenhavn-Athen og videre til Midt-Oesten (Beirut, Damascus, Tehrean, Bagdad mm). Det var ogsaa en stasjonert paa FBU som gikk SK601 til Koeben (07.30 eller deromkring), tilbake til FBU og saa til Paris som SK569/570. Som regel med 20-30 pax saavidt jeg erindrer..)

A300 gikk ikke innenriks, men ble brukt mye til mil-charter.

Litt mer her.
Jeg kan nu ikke rigtig minnes at SAS brugte A300 til de nævnte destinationer

Men derimod blev den brugt til Rome isaer omkring paasketid, meget apropos
dagen idag

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2006, 20:33   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Replying to Topic 'A300'

A300 fløy helt riktig på morgenkvisten fra FBU til CPH. Det var på den tiden vi gikk i gangene under tarmac på FBU og så rett opp i flyet..
EB is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2006, 20:38   #18
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
Default Replying to Topic 'A300'

Quote:
Originally posted by sk931


Quote:
Originally posted by LN-MOW


De gikk for det meste Koebenhavn-Athen og videre til Midt-Oesten (Beirut, Damascus, Tehrean, Bagdad mm). Det var ogsaa en stasjonert paa FBU som gikk SK601 til Koeben (07.30 eller deromkring), tilbake til FBU og saa til Paris som SK569/570. Som regel med 20-30 pax saavidt jeg erindrer..)

A300 gikk ikke innenriks, men ble brukt mye til mil-charter.

Litt mer her.
Jeg kan nu ikke rigtig minnes at SAS brugte A300 til de nævnte destinationer

Men derimod blev den brugt til Rome isaer omkring paasketid, meget apropos
dagen idag

Hilsen
Ole
jeg er enig med Ole...mener bestemmt at Athen, som fortsatte til diverse byer i Midt Oesten gikk med DC-8, og SAS beholdt DC-8 lengre enn A300 (som vel aldri fikk "Janne Fargene"?) noe DC-8ene fikk.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2006, 21:00   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,377
Default Replying to Topic 'A300'

A300 tok delvis over for DC-8 og de gikk en stund i mix foer ATH-Midtoesten ble droppet. Floey selv flere ganger A300 til ATH da broren min bodde der nede. Og en gang fortsatte bagasjen min til Bagdhad - den var lastet i feil container.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2006, 21:03   #20
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'A300'

Quote:
Originally posted by LN-MOW
De gikk for det meste Koebenhavn-Athen og videre til Midt-Oesten (Beirut, Damascus, Tehrean, Bagdad mm).
Kan heller inte minnas just de destinationerna för SAS A300. De var väl vid den tiden också B2 och jag kan tänka mig vissa begränsningar vad beträffar range.

Men har du flugit den till Athen så är det säkert så!
RolfL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
A300 krasj i Mexico Someone Flyforum 4 14-04-2010 12:56
Lufthansa A300 på Gardermoen LN-TIB Flyforum 18 04-07-2009 02:29
En gammel sliten A300 Lennart Bilder & foto 10 04-07-2007 14:40
A300 Beluga sk931 Flyforum 5 06-10-2005 12:21


All times are GMT +2. The time now is 05:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.