![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Hei ![]() Hvilke ruter gikk SK's sine A300? Gikk de for det meste innen Europa? Noen her inne som har erfaring med de? Hvor lenge hadde SK A300? På TRD henger en flott bildemontasje som viser SK's utvkling i TRD og der er bla A300 avbildet. Det kan tyde på at den gikk domestic og.
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De gikk for det meste Koebenhavn-Athen og videre til Midt-Oesten (Beirut, Damascus, Tehrean, Bagdad mm). Det var ogsaa en stasjonert paa FBU som gikk SK601 til Koeben (07.30 eller deromkring), tilbake til FBU og saa til Paris som SK569/570. Som regel med 20-30 pax saavidt jeg erindrer..)
A300 gikk ikke innenriks, men ble brukt mye til mil-charter. Litt mer her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Vet bestämt att jag flög med SAS A300 direkt mellan LHR och ARN vid ett tillfälle.
Har nu tittat i gamla anteckningar och hittade följande: 27 mars 1981 flög jag med OY-KAA SK685 ARN-CPH och SK501 CPH-LHR också med OY-KAA. 29 mars flög jag med SE-DFK SK528 LHR-ARN och vill minnas att det var premiärflygning på sträckan med A300. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vel, ikke helt korrekt MOW, de brukte den innlands noen ganger under testing og trening når de ankom selskapet.
Jeg fløy selv BOO-FBU med den og noen uker før fløy flere av slekta den FBU-BOO og ble intervjuet underveis av NRK Dagsrevyen som laget sak om SAS og sine nye store flott maskiner... :smokin
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
De 2 første, LN-RCA og SE-DFK ble levert våren 1980. De 2 siste, OY-KAA og SE-DFL klom året etter.
Alle ble i ´82/83 bygget om til A300B4, og OY-KAA utleid til Malaysian ( og W/o ), mens de 2 andre fløy i Scanair til de ble solgt til Conair 1986, og videre inn i Premiair. Jeg tror de ble benyttet fast på CPH-LHR fra første sesong i 1980 til de ble tatt ut av bruk seint 1982. De gikk også ARN-LHR, og de gikk i 1981 en t/r LHR-FBU. Mulig routingen for den var: ARN-LHR-CPH-LHR-FBU-LHR-ARN CDG fra FBU, som LN-MOW skriver, må ha vært i ´82.. ? Jeg husket ikke den, trodd de bare gikk FBU-CPH 2 ganger daglig. På FBU var det i hvert fall fra 1980 til 1982 en ut om morgenen og en inn om kvelden. I 1981 og 1982 var det også en innom midt på dagen, og i ´81 var det som SK 512/509 eller tilsvarende. Samme slynga som de på ´90-tallet brukte 767.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Takk for flott svar ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jag var på besök på Airbusfabriken i Toulouse när SAS första A300 var ungefär 2 meter lång. SAS hade ju specificerat hundratals ändringar på sina A300 mot standardutförande och Airbus var mycket bekymrade. "What is good for Lufthansa/Air France and other major airlines is not good for SAS ....".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg fløy to turer med dem i august 1980.
Det var SK 601 FBU-CPH, og SK568 CPH-FBU. På hjemturen kom jeg fra CDG til CPH, også med SK 568, men den leg´en gikk med DC9. Det var mine første flighter i en wide-body, så jeg syntes det var ganske stas! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
A300 ble brukt på SK688 mellom CPH og FBU i en periode. Har mange minner fra Kastrup hvor fatter og jeg hadde stilt på ettermiddagen, men ikke fikk plass før på siste flight opp med "bussen". Den var det altså til gjengjeld veldig god plass på (og 90% var ID-reisende).
Det var forresten veldig spennende med Airbusen da den kom. Jeg hørte mye om automatisk landing, men desto mindre av det forholdsvis stille flyet. Og så var det jo en ganske stor maskin også - det måtte lages en egen øvre port i veggen i Hangar 3 for å få inn maskinen for ovrnatting. Inne i hangaren stod Airbusen i midten, med 6 Dc-9er rundt. Senere var det 767 som fikk "hedersplassen" i hangaren. Jeg synes fremdeles at SAS A300 med dragen er en av de fineste airlinerne som har eksistert. Mvh Nils Nostalgisk |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
|
![]()
Jeg mener også at SK fløy 767 som SK501 mellom CPH og LHR en tid. Om jeg ikke tar feil gikk det også en avgang med 767 mellom CPH og CDG.
Noen som kan bekrefte dette? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, det stemmer, i hvert fall når det gjelder LHR. Og i en periode, brukte de en 767-200 på denne ruten.
Det hente seg vel at det ble benyttet 767 på FBU-LHR også. Men det er det nok mange andre med klisterhjerne her inne som vet mye mer om enn meg! Hvorfor anskaffet de 200-serien egentlig? Lenger range til Sør-Amerikaruter og Singapore? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
767-200 ble bestillt for nonstop CPH-SIN plus Soer Amerika Sao Paolo var det vel mot slutten....Soer Amerika ble lagt ned, og nonstop CPH-SIN ble aldri noen suksess, saa det er riktig at 767-200 ble brukt CPH-LHR og FBU-LHR (det var samme maskin som CPH-LHR-FBU-LHR-CPH) etterhvert ble det satt inn en Europa Versjon av 767-300 uten de store Business Class stolene....en sliten greie!
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() SAS A300 blev også benyttet til både Zurich og Geneve.... Har slide af DFL i GVA og har været med DFK til ZRH ...begge i januar 82 Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Men derimod blev den brugt til Rome isaer omkring paasketid, meget apropos dagen idag Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
A300 fløy helt riktig på morgenkvisten fra FBU til CPH. Det var på den tiden vi gikk i gangene under tarmac på FBU og så rett opp i flyet..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
A300 tok delvis over for DC-8 og de gikk en stund i mix foer ATH-Midtoesten ble droppet. Floey selv flere ganger A300 til ATH da broren min bodde der nede. Og en gang fortsatte bagasjen min til Bagdhad - den var lastet i feil container.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men har du flugit den till Athen så är det säkert så! |
|
![]() |
![]() |